Erstatningsvurdering på skadet høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatningsvurdering på skadet høyttaler

I helgens saftige festing klarte to av mine kompiser klarte å velte en høyttaler slik at den fikk et forferdelig stygt hakk i toppen.

Jeg tror ikke det skjedde noen annen skade. De vil betale for seg, og jeg lurer på hvor mye jeg skal be om.

Høyttalerparet heter Proson Reality HFC 10. De er ganske gamle nå, men siden det ikke var en skramme på dem fra før av regner jeg med at verdien på høyttalerne har falt betraktelig.

Husker noen hva disse kostet originalt? De ble kjøpt på tidligere hifi-senteret, nå soundgarden for 5-6 år siden eller noe sånn. Synes å huske at jeg betalte 3500 på supertilbud.

Hadde dette blitt gjort av noen jeg misliker skulle jeg pusha på og krevd nye høyttalere i perfekt stand. Siden det er to kompiser skal jeg la dem kompansere for skaden.. Men ikke til billig kompispris!

Forslag på pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ei flaske øl...skulle holde.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og ettersom det er 2 kompiser, skulle det bli 2 flasker øl, hvilket skulle være mer enn nok

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, så høyttalerne er ikke verdt shit?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slikt er vanskelig, håper jeg slipper noe slikt..

Kan det være et alternativ at de kjøper dem til antatt verdi før skaden? Veldig grei måte å gjøre opp på synes jeg, hvis det er mulgi.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har du bilder av skaden?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chef
    haha, så høyttalerne er ikke verdt shit?
    Høyttalerne er nok verdt noe både i kroner og nytteverdi for deg. Alltid vanskelig å beregne ved slike hendelser. Jeg reagerer litt over holdningen din om at hvis det var folk du ikke kjente, skulle du "krevd nye høyttalere" :roll: Det er jo faktisk du som legger opp til det når du inviterer til fest. Når alkoholen går inn, forsvinner ganske mye av det andre ut, vet du

Når det er sagt - Hvis du skulle solgt de i nærmeste fremtid kan du jo be kompisene dekke tapet for skaden ved bruktverdien. Har du planer om å beholde de i 5 år til, synes jeg du skal ta til takke med to pils og være glad for at du har to kompiser som faktisk er villige til å kompensere for uhellet. For det var et uhell, ikke sant?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje

Når det er sagt - Hvis du skulle solgt de i nærmeste fremtid kan du jo be kompisene dekke tapet for skaden ved bruktverdien. Har du planer om å beholde de i 5 år til, synes jeg du skal ta til takke med to pils og være glad for at du har to kompiser som faktisk er villige til å kompensere for uhellet. For det var et uhell, ikke sant?
    Helt enig, selv om det kan være vanskelig å vite om en vil selge høytalerene engang i fremtiden.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv opplevd å få høyttalere veltet å faktisk ødelagt av kompiser.
    I fylla.Ville jo betale for seg, men jeg mener har man fylle fest så må man tåle støyten.That's it.
    Selvfølgelig krever man ikke betaling av kompiser for slik en fille ting.
    En flaske øl syns jeg faktisk er et meget godt svar som andre skriver her.
    Deal with it

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flaske brennevin synes jeg passer bra!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes de skulle erstattet dem rett og rimelig, når man er idiot og klarer det store får man gjøre opp for seg. Er ikke mer enn rett og rimelig, kommer ann på hvor gode disse kompisene var. Krev nye og gi dem høytalerne dine og kjøp deg ett anna par.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten kan du kreve en dunk med HB.
    Eller kan du be de betale Lege regningen for høyttalerene dine
    Men det spørs hvor stor den "skaden" faktisk er.
    Er det litt hakk på 1 cm så er det litt care, men er det en større skade så skal de absolutt betale for seg.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson er ikkje akkurat kvalitetshotalere,sjoelv om dei jo har grei nytteverdi.
    Surround.no - Høyttaler spesialisten

Bruktverdien er nok ganske saa lav. 1000,- eller rundt der? Da er nok skaden tilsvarende lavt priset.. eit par oel burde holde.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Jeg har selv opplevd å få høyttalere veltet å faktisk ødelagt av kompiser.
    I fylla.Ville jo betale for seg, men jeg mener har man fylle fest så må man tåle støyten.That's it.
    Selvfølgelig krever man ikke betaling av kompiser for slik en fille ting.
    En flaske øl syns jeg faktisk er et meget godt svar som andre skriver her.
    Deal with it
    Har problemer med å forstå argumentet. Man skal da ikke måtte la være å be venner selv om man er redd for anlegget sitt. Ødelegger man noe, skal man da erstatte det. Uansett om det skulle være bil, båt eller anlegg.. Og at man har latt gjestene få lov til å drikke, endrer vel ikke på det? Jeg ser at dette er billige høyttalere, men prinsipielt..

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Har problemer med å forstå argumentet. Man skal da ikke måtte la være å be venner selv om man er redd for anlegget sitt. Ødelegger man noe, skal man da erstatte det. Uansett om det skulle være bil, båt eller anlegg.. Og at man har latt gjestene få lov til å drikke, endrer vel ikke på det? Jeg ser at dette er billige høyttalere, men prinsipielt..
    Prinsipielt - mulig det, men jeg syns man må se an episode og produkt som blir skadet. Hadde dette vært nye høyttalere til 10 - 15 lapper, så blir settingen annerledes. Uansett så har kompisene vært villige til å dekke skaden, og da syns jeg man skal være både takknemlig og ydmyk og derfor ikke legge lista for høyt. Og det er forskjell på et lite hakk og kanskje et ødelagt element. Da ville høyttaler vært ubrukelig, noe den ikke er i dag.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg må bare si meg helt enig. Det er ikke fritt fram bare fordi man har invitert folk som nyter alkohol. Vist folk drikker slik at de ikke greier og styre seg, er det rett og rimelig at de må betale for seg. Dette kunne jo vært et lagt dyrere anlegg..

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville påført lignende skade på deres høyttalere. Ta med hammer og meisel, eventuelt vent til du har huset for deg selv, drikk deg drit full, og nyt den søte smak av payback.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig hadde jeg ikke krevd et øre av kompisene mine.

grunn 1: Høyttalerne er 5-6år gamle, og det ble betalt 3500 for de.. Altså er de ikke verdt rare greiene i dag, foruten en affeksjonsverdi i så måte.

grunn 2: Det ble arrangert fest. Det hender titt og ofte at uhell skjer i slike lystige lag. Ikke alle er like stødige på beina. De gjorde det ikke med vilje?

grunn 3: Jeg synes, med fare for å tråkke noen på tærne, at det hadde blitt smålig av meg å takke ja til penger for en skade på noen høyttalere som i dag sikkert ikke hadde gitt mer enn 1 lappe maks ved et salg, selv uten skade.

Hadde det vært noen nye dyre greier, blir saken en annen. Men da hadde Chef sikkert også sagt godt ifra at "Dere skal holde dere langt til pokker vekk fra høyttalerne! De er DYRE!"

Det er min mening om saken. Si heller ja takk til en øl eller 3 neste gang du og kompisene samles istedet.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Personlig hadde jeg ikke krevd et øre av kompisene mine.

grunn 1: Høyttalerne er 5-6år gamle, og det ble betalt 3500 for de.. Altså er de ikke verdt rare greiene i dag, foruten en affeksjonsverdi i så måte.

grunn 2: Det ble arrangert fest. Det hender titt og ofte at uhell skjer i slike lystige lag. Ikke alle er like stødige på beina. De gjorde det ikke med vilje?

grunn 3: Jeg synes, med fare for å tråkke noen på tærne, at det hadde blitt smålig av meg å takke ja til penger for en skade på noen høyttalere som i dag sikkert ikke hadde gitt mer enn 1 lappe maks ved et salg, selv uten skade.

Hadde det vært noen nye dyre greier, blir saken en annen. Men da hadde Chef sikkert også sagt godt ifra at "Dere skal holde dere langt til pokker vekk fra høyttalerne! De er DYRE!"

Det er min mening om saken. Si heller ja takk til en øl eller 3 neste gang du og kompisene samles istedet.
    Kunne ikke vært mer enig!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om et lite hakk i lakken. Det er snakk om et hakk som er 1.5 cm bredt og går 2 cm inn i kanten. Den datt mot en stolfot. Og det ser langt fra pent ut.

Jeg ble lettet da jeg leste nedover tråden her og så at noen faktisk var på min side.
    Jeg er glad for at jeg ikke er kompis med mange av dere her. Snakk om å ha dårlig moral/etikk/ og verdier(i mine øyne).

Hva med å stå for det du gjør? Ta ansvar? I fylla eller ikke! Ha litt respekt?
    De er gjester hos meg og jeg forventer at de skal oppføre seg?
    Alle søler litt øl på bordet av og til, men dette er et resultat av en herjete oppførsel.

Greit nok at det ikke er de dyreste høyttalerne. Men som sagt, de ble kjøpt på supertilbud. Inbiller meg at de kostet 5-6 000 opprinnelig..
    Skal du et splitter nytt par må du vel ut med enda en tusenlapp? Og disse høyttalerne var nettop det: som nye.

Hva om jeg vil ha perfekte høyttalere uten skader? At disse aldri har hatt en skramme på 7(tenkte over hvor gamle de virkelig var) år til tross for mye flytting viser jo bare at jeg tar vare på mine høyttalere, og det er slik jeg vil ha det. Høyttalere uten skader.

Uansett om jeg har billige eller dyre høyttalere:
    Skal man ikke holde seg unna dem uansett?
    Skal man være uforsiktig med dem fordi de er billige?
    Er det greit å slå inn en bildør på en fiat uno, men ikke en porsche?

Jeg er student og dermed begrenset høyttalerbudsjett.. Selv om jeg tjente 1 mill i året skulle de ha fått betalt for seg. Prinsippsak.
    Heldigvis har jeg kompiser som ser det på samme måte.

Jeg ser bare på det som god moral å ta i mot de pengene. De har gjort en skade, og de retter på den. De gjør det både for sin egen del og min. De blir kvitt noe av skyldfølelsen mens jeg har fått plaster på såret for skaden de har påført.
    Jeg ville gjort akkurat det samme for mine kompiser!

Litt morsomt og interessant hvordan en liten ting viser mange grunnprinsipielle verdier på flere av forumbrukerne

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •