Erstatningsvurdering på skadet høyttaler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Som vert er det DU som har ansvaret for selskapet, det innebærer kontroll på volumet og at alle oppfører seg bra.
    At du og dine venner drikker seg så sanseløse at det går utover inventaret synes jeg sier mer om hvordan alkohol stort sett konsumeres her til lands.
    Det ER lov å stoppe mens man enda kan snakke og gå...
    Høyttalerene har ikke noe særlig verdi utover afeksjonsverdien.
    I mens du er på dass, så setter en bekjent av din kompis seg oppå Velodynen din og lager den store ripa i pianolakken.

Det er DU som har ansvaret?

Det overrasker meg stort at såpass mange her virkelig mener at "fylla har skylla". Ødelegger man noe, om det er i grisefylla eller ikke, er det normal folkeskikk å gjøre opp for seg.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden disse høyttalerene ikke er verd så mye i kroner pga alder er det vel ikke værre enn å be dem få tak i et tilsvarende bruktpar. Ligger bruktprisen på 7-800 spenn overlever de nok det, og kan ta med seg det gamle paret hjem til egne fester
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ødelegger man noe, om det er i grisefylla eller ikke, er det normal folkeskikk å gjøre opp for seg.
    +1

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.finn.no/finn/bap/object?f...99&WT.svl=Link

Disse er vel omtrent prikk like som de du har. (muligens nyere og bedre. De overnevnte selges jo fremdeles og er sikkert en "etterkommer" av dine gamle høytalere) De ble solgt for 900kr. Det vil si at du kan kjøpe lignende høytalere for den prisen i dag og det er den prisen du må gå ut ifra.

Om den ene høytaleren har fått en stygg skade kan du sikkert regne med at prisen muligens så mye som halveres om du skal selge de på bruktmarkedet.

Syntes derfor de skal betale det du nå har "tapt" og gi deg 200kr hver. (eller spleise på en flaske vodka)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selger ikke høyttalerne mine ( Logitech ) Som jeg kjøpte for 2000 for 1300, rett og slett fordi de har nytteverdi, og er verdt mer enn 1300 for meg. Jeg syns at når de gjorde et uhell, og i tillegg er villige til å betale, burde de gjøre det. 200-400 er sikkert nok :P

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... :| Jeg mener at dette ikke handler om at man ikke skal gjøre opp for seg når man er skyld i en skade på andres eiendom, men mer om når og hva man skal ta imot av sine venner. Jeg syns man bør bruke litt skjønn i slike saker, ikke bare være prinsippfast. Verdien i kroner og selvfølgelig afeksjonsverdien bør tas hensyn til, og vi legger alle lista på forskjellige nivåer her. Det jeg reagerer på er at gutta har jo "uoppfordret" sagt seg villige til å dekke skaden. Det er ingen som forsøker snike seg unna, og bare derfor ville iallefall jeg vært takknemlig, og basert på verdien i denne saken, sagt ja takk til et par pils på byn. :-D Hadde verdien vært 10 ganger så mye, ville saken kanskje vært litt annerledes. En skade som koster deg et par hundre kroner når du arrangerer fest, og ikke er gjort med vilje, kan du tåle. Men et par høvdinger kan straks svi litt, om du ikke har en mill i året da selvsagt

Uansett så håper jeg trådstarter og hans kompiser kommer til en enighet de alle kan leve med

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er mektig imponert, få så mange poster ut av så lite!

Prinsipp eller ikke. Latterlig å kreve noe som helst.
    MEN er vennene dine villig til å kompansere for skaden så ta det som et tegn på gode venner.

Proson er bra til fest og vær glad du brukte slike. De lager bra stemning til en latterlig lav pris. Ditt økonomiske tap vil jeg tro er helt minimalt. Disse høyttalerne kan du selge for det samme med skade eller ikke.

Har du problem med det estetiske, som jeg igrunn har fått inntrykk av. Selg dem og kjøp et tilsvarende par brukt. Og hvis du skal fortsette å feste ville jeg gitt **** i det også... Før eller senere vil det samme skje igjen.

Hadde bruksverdien eller noe av større verdi blitt ødelagt hadde saken vært ganske så annerledes. Da kommer normen om erstatning automatisk inn i bildet.

Hilsen en som har fått ødelagt mye på fest.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg lånte annlegget og stua til broren min til ein fest.
    selv om eg kunne høre dei spille på nesten halv km avstand.
    og når dei var gått var fleire ting stjelt og effektforsterkeren sprengt.
    så kunne ikkje eg forlange erstatning.

det er min feil at eg lot dem låne annlegget .

så poenget er du med på leken må du tåle steken.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    I mens du er på dass, så setter en bekjent av din kompis seg oppå Velodynen din og lager den store ripa i pianolakken.

Det er DU som har ansvaret?

Det overrasker meg stort at såpass mange her virkelig mener at "fylla har skylla". Ødelegger man noe, om det er i grisefylla eller ikke, er det normal folkeskikk å gjøre opp for seg.
    Jeg er helt enig med deg i at "fylla har skylda" er en elendig unskyldning.
    Som bartender så ser jeg folk gjøre de mest utrolige ting under dekkning at de er fulle.
    Nordmenns drikkekultur har ikke forandret seg mye på det par tusen år, vi drikker fortsatt til vi stuper...
    Når du kommer ut på bygda vet både du og jeg at det går hard for seg og at mytene om heimert på langt nær er noen myter.
    Jeg har også besøk hjemme hos meg, men har aldri fester der det konsumeres alkohol på en slik måte at mine venner blir noe i nærheten av fulle (selv drikker jeg ikke)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er, for ordens skyld, enig i Preje og CDROM i hvordan det ville være naturlig å håndtere dette. Jeg skrev tidligere om prinsippet. Som jeg står ved. Hadde slitt fælt hvis det hadde skjedd med HT til 50K. Mulig det er noe aldersforskjell ute og går her, siden det er så delte meninger på det å måtte "tåle steken".

Men: Har du innboforsikring? Og sjekket egenandel?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med på leken tåle steken!

Skal du være med på leken (drikke hos noen) må du tåle steken (betale det du ødelegger).

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Skal du være med på leken (drikke hos noen) må du tåle steken (betale det du ødelegger).
    Sorry, men helt utrolig at du ikke har "fulgt med i timen"

Det handler jo ikke om at de ikke vil betale for seg, men at eier av gjenstanden bruker en form for skjønn i sin beregning av "erstatningskravet". Og i dette tilfellet, hvor kompisene har sagt seg villige til å betale, og med tanke på den faktiske verdien av gjenstanden, burde dette være en smal sak. Endel av oss mener at takknemligheten over å ha slike gode kompiser burde være større enn prinsippet om å "få erstatning". Å være prinsippfast betyr ikke at man skal "rævkjøre" sine kompiser for et par hundrelapper pga av et uhell. Ordet, ydmykhet, er det jeg skal fram til. Det viser kompisene ganske tydelig her.. Hvor er trådstarters form for ydmykhet overfor sine kompiser, spør jeg? ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Hvor er trådstarters form for ydmykhet overfor sine kompiser, spør jeg? ops:
    Er vel dette de aller fleste prøver å komme frem til.

Og i forbindelse med å ta dette på forsikringen. Her må en nok betale mer i egenandel enn hva verdien på begge høyttalerne er i dag tilsammen.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang forsikring.

Vis du hadde forsikret en høyttaler som har ny pris på 6500kr.
    Du har f.eks betalt 500kr hver 5.år i tilsammen 10år nå.
    Og viss høyttalerene dine da blir stjålne og forsikringen dekker dette så synker ikke høyttaleren i verdi.

Men som sagt så gjør det ikke noe om kompissene betaler et par hundre for noen høyttalere.
    Uansett Alder, Nypris og Merke. En skade har sjedd, og da er det vanlig å gjøre opp for seg, med mindre "eieren" av produktet ikke sier at det er nødvendig.

La oss si en vanlig volvo.
    For noen er den mer verdt en andre, og la oss si at volvo`n (som er helt strøken) får en skade som synes godt, men ikke er mulig å fikse på en billig måte. Er det da frekt å be en kompis om erstatningen han påførte bilen?

Men det er lettere å si nei takk til litt penger når høyttalerene i den billigere klassen enn vis bror din sin sønn trøkker inn Diamant diskanten din.

Så tilslutt.

Vis du vill ha noen penger fra kompissene dine så be de om noen kroner.
    Klarer du å la være og heller leve med en bulk så tror jeg kompissene dine vill bli glade.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Sorry, men helt utrolig at du ikke har "fulgt med i timen"

Det handler jo ikke om at de ikke vil betale for seg, men at eier av gjenstanden bruker en form for skjønn i sin beregning av "erstatningskravet". Og i dette tilfellet, hvor kompisene har sagt seg villige til å betale, og med tanke på den faktiske verdien av gjenstanden, burde dette være en smal sak. Endel av oss mener at takknemligheten over å ha slike gode kompiser burde være større enn prinsippet om å "få erstatning". Å være prinsippfast betyr ikke at man skal "rævkjøre" sine kompiser for et par hundrelapper pga av et uhell. Ordet, ydmykhet, er det jeg skal fram til. Det viser kompisene ganske tydelig her.. Hvor er trådstarters form for ydmykhet overfor sine kompiser, spør jeg? ops:
    Helt utrolig faktisk.
    Jeg har alt sagt va jeg mener om denne konkrete saken, at siden høytalerene ikke er ekstremt dyre og fortsatt spiller, og at det er snakk om et hakk, hadde jeg sett bort fra dette, og kanskje tatt imot en øl eller to som "erstatning".

Saken er at det IKKE er ydmykhet og tilby seg og gjøre opp for seg når man har ødelagt noe, men en selvfølge, spesielt med tanke på at det er en venn du har ødelat noe for. Og at jeg mener at det ikke er slik enkelte her mener. At dersom DU har invitert noen til deg, som får lov å nyte alkohol hos DEG, er DU ansvarlig for skaden dine gjester gjør. At fylla har skylda. Og at du må tåle steken ved å ha fest.

Fullstendig klar over at personene her har tilbyd seg og gjøre opp for seg.
    Selvfølgelig mener jeg, man skal stå til ansvar for sine handlinger, spesielt overfor venner.

Må følge med!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fortsatt funksjonale høyttalere... bruktverdien er på ca 2000kr MAX på de der. 500-1000 syns jeg høres ganske greit ut. Ikke noe mer iallefall. Det de kan gjøre da, er å kjøpe de av deg for 2000kr som jeg syns er maxprisen, så får du penger, og de en høyttaler med skade. (Du får da bra pris på de).

Men da må jo du skaffe deg nye høyttalere, uten en skramme. Erstatning eller ei, du kommer aldri til å reparere de høyttalerene der (regner jeg med..).

Annet alternativ, be en snekker om å taksere skaden. og reparere den på kompisene sin regning!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forsel
    Eg lånte annlegget og stua til broren min til ein fest.
    selv om eg kunne høre dei spille på nesten halv km avstand.
    og når dei var gått var fleire ting stjelt og effektforsterkeren sprengt.
    så kunne ikkje eg forlange erstatning.

det er min feil at eg lot dem låne annlegget .

så poenget er du med på leken må du tåle steken.

Må si at jeg stusser på det du skriver her, for dette kan vel ikke være en akseptabel oppførsel blandt venner og kjennte..?

Edit: ellers til det spørsmålet trådstarter stiller, synes jeg det er vanskelig å gi noe godt svar. Det aller beste for deg og i en perfekt verden ville jo vært å få høytaleren helt tilbake i originalstand før skade, og da må man enten få den reparert med å få byttet ut fineren osv eller få inn en et parr strøkene tilvarende modeller. Dette blir fort litt vel dyrt, og vil vel ikke stå helt i stil med den egentlige bruks nytte efekten og utgiftene man bør bruke på disse.

En annen mulighet ville kanskje vært å ta hele hendelsen som litt dyrekjøpt lærdom, velge å ta det possitive med at vennen dine tross alt ønsket å erstatte skaden, men ikke ta noe serlig penger for dette i det hele tatt, (kanskje la de selv komme med løsningsforslag) og kanskje prøve å flikke litt på skaden så den ikke blir like synlig. En ting er i alle fall sikkert, og det er at denne hendelsen har gjort noe med dine følelser overfor høytaleren og muligens dine venner. Høytalere kan kjøpes for penger, det kan vel egentlig ikke ekte venner.

En possitiv effekt for å få det hele ut av verden, kan kanskje være å se på dette som en anledning til å selge de gammle og oppgradere med noen bedre høytalere.
    Det er klart at det vil kunne koste deg noen tusen avhengig av salget og kjøpet og var kanskje ikke helt det du hadde tenkt deg, men da vil du på en måte få dette ut av verden, og kanskje få noen possitive lydmessige efekter på kjøpet også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •