Erstatningsvurdering på skadet høyttaler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå må du se til å skjerpe deg.
    Tåler du ikke steken så ikke vær med på leken.
    Altså hvis du er så redd for at noe skal gå sunn så ikke ha fest hjemme hos deg.
    At de uheldigvis kommer til å bulke høytaleren din er kun uflaks og ingenting annet.
    Er det virkelig ille sår, så spør om de vil hjelpe deg til å sparkle i bulken/reparere den så det blir finere å se til.
    Hadde dette skjedd med meg hadde jeg reist opp høytaleren og sagt ifra
    at de skulle ha roet seg ned.
    Hadde ikke falt meg inn å kreve penger for noe sånn.
    Men det er nå kanskje bare meg da...

Newcomer Cryman sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de skal gjøre opp for seg, bør de kjøpe høyttalerne til det de var verdt før skaden. Jeg solgt et par for 500 kr, riktig nok et par år eldre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av savh
    Nå må du se til å skjerpe deg.
    Tåler du ikke steken så ikke vær med på leken.
    Altså hvis du er så redd for at noe skal gå sunn så ikke ha fest hjemme hos deg.
    At de uheldigvis kommer til å bulke høytaleren din er kun uflaks og ingenting annet.
    Er det virkelig ille sår, så spør om de vil hjelpe deg til å sparkle i bulken/reparere den så det blir finere å se til.
    Hadde dette skjedd med meg hadde jeg reist opp høytaleren og sagt ifra
    at de skulle ha roet seg ned.
    Hadde ikke falt meg inn å kreve penger for noe sånn.
    Men det er nå kanskje bare meg da...

Så du har ingen ting du er redd for i ditt hus? eller har du bare aldri fest?
    Dette kan ikke sparkles. Det er kirsebærfinish. Skaden er der for evig og alltid.
    Og jeg gjorde nettop det du sier. Satt den opp og sa at de skulle roe seg ned.

Det har aldri vært et spm om jeg er redd for at noe skal bli ødelagt. Selvsagt vil jeg ikke at høyttalerne skal bli ødelagt, men jeg inviterer fortsatt til fest. Hadde jeg vært redd for at noen skulle ødelegge høyttalerne hadde jeg ikke invitert dem.
    Hadde du ødelagt mine høyttalere og ikke brydd deg hadde du nok endt opp med en langt verre bot enn noen hundrelapper

Snu mynten rundt. Jeg LAR dem drikke hos meg, da de ikke har et annet sted å samles. DE er med på leken; de drikker. Skal man herje når man drikker, får man stå for det man ødelegger; tåle steken.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers: takk for svarene som ikke kun henviser til at jeg er urimelig, pysete, whatever, men konstruktive svar på mitt spørsmål som startet denne tråden..

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dårlig moral og etikk???!!

Sitat Opprinnelig postet av Chef
    Det er ikke snakk om et lite hakk i lakken. Det er snakk om et hakk som er 1.5 cm bredt og går 2 cm inn i kanten. Den datt mot en stolfot. Og det ser langt fra pent ut.

Jeg ble lettet da jeg leste nedover tråden her og så at noen faktisk var på min side.
    Jeg er glad for at jeg ikke er kompis med mange av dere her. Snakk om å ha dårlig moral/etikk/ og verdier(i mine øyne).

Hva med å stå for det du gjør? Ta ansvar? I fylla eller ikke! Ha litt respekt?
    De er gjester hos meg og jeg forventer at de skal oppføre seg?
    Alle søler litt øl på bordet av og til, men dette er et resultat av en herjete oppførsel.

Greit nok at det ikke er de dyreste høyttalerne. Men som sagt, de ble kjøpt på supertilbud. Inbiller meg at de kostet 5-6 000 opprinnelig..
    Skal du et splitter nytt par må du vel ut med enda en tusenlapp? Og disse høyttalerne var nettop det: som nye.

Hva om jeg vil ha perfekte høyttalere uten skader? At disse aldri har hatt en skramme på 7(tenkte over hvor gamle de virkelig var) år til tross for mye flytting viser jo bare at jeg tar vare på mine høyttalere, og det er slik jeg vil ha det. Høyttalere uten skader.

Uansett om jeg har billige eller dyre høyttalere:
    Skal man ikke holde seg unna dem uansett?
    Skal man være uforsiktig med dem fordi de er billige?
    Er det greit å slå inn en bildør på en fiat uno, men ikke en porsche?

Jeg er student og dermed begrenset høyttalerbudsjett.. Selv om jeg tjente 1 mill i året skulle de ha fått betalt for seg. Prinsippsak.
    Heldigvis har jeg kompiser som ser det på samme måte.

Jeg ser bare på det som god moral å ta i mot de pengene. De har gjort en skade, og de retter på den. De gjør det både for sin egen del og min. De blir kvitt noe av skyldfølelsen mens jeg har fått plaster på såret for skaden de har påført.
    Jeg ville gjort akkurat det samme for mine kompiser!

Litt morsomt og interessant hvordan en liten ting viser mange grunnprinsipielle verdier på flere av forumbrukerne
    For det første, kompisene dine har dagen derpå tatt ansvar for det de har gjort og tilbudt seg å betale for dine tap. Greit nok det, det er flotte kompiser du har der. De viser jo på denne måten respekt for deg. MEN, du må jo i tillegg ha forståelse for at alkoholen kan ta litt overhånd noen ganger, det har vel skjedd oss alle. Det går jo an for deg som huseier å be dine gjester roe seg ned når de begynner å vise herjete oppførsel som du sier.

Du kan i tillegg ikke begynne å trekke paraleller mellom en fiat uno å et 7 år gammelt par prosonhøyttalere. Skjønner at du er en "prinsipp"-mann, men du må holde deg til saken om hvor mye disse høyttalerne er verdt i dag! 7 år gammle høyttalere uten en skramme er alt annet en NYE. Det at jeg ikke hadde kommet til å takke ja til å motta 300kr fra 2 kompiser som er oppriktig lei seg for det de gjorde i fylla gjør da ikke meg til en mann med dårlig moral/etikk??!! Synes det gjør meg også til en grei kompis jeg, selv om du tydeligvis mener det motsatte!

Skjønner du er glad i høyttalerne dine, men lite varer evig her i verden.

Hvem som har dårligst moral av oss to får bli opp til hver enkelt å mene.

PS: Glad jeg ikke er kompis med deg jeg også.:-D

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk som ødelegger eller skader noe både i edru eller full tilstand, med og uten vilje så skal betale de for seg.

Enkelt og greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh en ting til
    Stuen min er enorm. Det skal utrolig mye til før noen kommer borti høyttalerne. Har hatt over 30 mennesker på fest, med sitteplass til alle i stuen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med dj-vega og chef:
    å være full gir ikke tillatelse til og ødelegge ting og ikke gjøre opp for seg.Har selv vært full og veltet borti ting ved uhell,men jeg har alltid betalt eller ordnet opp etter meg.Det er rett og slett bare vanlig folkeskikk det.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Megawatt.
    Det er jo snakk om en verdi på 800kr ca strøkne okay med en skramme/bulk men fungerer ok la oss si verdien har blitt 600kr et tap på 200kr delt på 2. 100kr.og betale for dine kompiser.

Er jo små penger det er snakk om

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    For det første, kompisene dine har dagen derpå tatt ansvar for det de har gjort og tilbudt seg å betale for dine tap. Greit nok det, det er flotte kompiser du har der. De viser jo på denne måten respekt for deg. MEN, du må jo i tillegg ha forståelse for at alkoholen kan ta litt overhånd noen ganger, det har vel skjedd oss alle. Det går jo an for deg som huseier å be dine gjester roe seg ned når de begynner å vise herjete oppførsel som du sier.

Du kan i tillegg ikke begynne å trekke paraleller mellom en fiat uno å et 7 år gammelt par prosonhøyttalere. Skjønner at du er en "prinsipp"-mann, men du må holde deg til saken om hvor mye disse høyttalerne er verdt i dag! 7 år gammle høyttalere uten en skramme er alt annet en NYE. Det at jeg ikke hadde kommet til å takke ja til å motta 300kr fra 2 kompiser som er oppriktig lei seg for det de gjorde i fylla gjør da ikke meg til en mann med dårlig moral/etikk??!! Synes det gjør meg også til en grei kompis jeg, selv om du tydeligvis mener det motsatte!

Skjønner du er glad i høyttalerne dine, men lite varer evig her i verden.

Hvem som har dårligst moral av oss to får bli opp til hver enkelt å mene.

PS: Glad jeg ikke er kompis med deg jeg også.:-D

Jeg har full forståelse for at alkoholen kan ta overhånd. Derfor er jeg ikke sure på noen av kompisene mine.
    Jeg har vel egentlig aldri insinuert til at kompisene mine ikke har vist meg respekt.. Det var til andre innlegg som mente jeg måtte tåle steken.
    Kompisene mine har også full forståelse for at det ikke er så kult å få en ødelagt høyttaler når du er en god kompis og arrangerer fest.

Om kompisene dine er oppriktig leie seg for det de gjorde i fylla kan de vel få lov til å betale deg 300 kr? Det er jo ikke mer enn en flaske rom koster..

Hadde jeg hatt en liten stue skulle jeg bedt dem om å roe seg ned. Det er nok plass til 2 sittegrupper med dansegulv i midten. Å klare å velte
    høyttaleren er et kunststykke ingen av oss forstår hvordan de klarte.

Kan jeg virkelig ikke trekke paraleller her? Du har faktisk litt rett. Det var et elendig eksempel av meg.
    Som du sikkert vet, slites en bil ut på en HELT annen måte enn en høyttaler. Den har en dødsdato, uansett! Mens en høyttaler kan vare hvor lenge?
    Ett helt liv? Mange jeg kjenner som er godt voksne var hifi-entusiaster som unge, og brukte en del penger for å få god lyd.
    Faktisk de fleste av disse har fortsatt disse anleggene, og de spiller fortsatt fantastisk.
    Så med andre ord: Det er greit å knuse døra på en bil som er lagd for 7 år siden, uten slitasje, men ikke en HELT IDENTISK utseendemessig, og nesten slitasjemessig ny modell. Haha du hjelper meg jo bare bevise mitt poeng... Takk.

Hvis du hadde kjøpt meg et par splitter nye proson-høyttalere, samme modell som mine, ville den eneste forskjellen vært at mine var ferdig innspillte.
    Du har helt rett i at jeg skal holde meg til hvor mye disse er verdt i dag.
    Noe annet kan jeg ikke huske å ha sagt.. Det var en av tingene jeg ville prøve å finne ut med denne tråden.
    Jeg ber ikke mine kompiser om nye høyttalere. Men det er en ting jeg tar i betrakning når jeg skal be om erstatning. Ingen av dem har plass eller bruk for mine høyttalere. Det vil være unødvendig å tvinge dem til å kjøpe dem for å så selge dem videre. Det vil være verditap for oss alle sammen om jeg gjorde noe annet enn å få en erstatning, fikse opp skaden så mye som mulig, og live happily ever after. Bruksverdien er MYE større enn pengeverdien.
    Selv om jeg skulle fått summen høyttalerne var verdt før skaden måtte jeg jo faktisk spyttet inn mange tusen for å fått helt like nye! Stort tap!

Det trenger ikke å si at du har dårlig moral/etikk, nei, men du bryr deg kanskje ikke om et stort hakk i høyttaleren da? Jeg synes jeg har vært ganske klar på at det estetiske ved høyttalerne mine er noe jeg verdsetter, så det vil bare bli mitt syn på ting mot ditt. Du skal få beholde ditt syn på høyttalerutseende.

Om det gjør deg til en dårlig kompis kan vel diskuteres. Det kan hende du er en pushover som godtar alt? Det kan hende du som sagt, ikke bryr deg om utseendet på dine høyttalere? Jeg vet ikke. Jeg tror at du sikter til at du er en god venn siden du ikke blir sur, og at du ikke krever noe av dem, men det leder igjen til hvor mye man bryr seg om utseendet på høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Helt enig med Megawatt.
    Det er jo snakk om en verdi på 800kr ca strøkne okay med en skramme/bulk men fungerer ok la oss si verdien har blitt 600kr et tap på 200kr delt på 2. 100kr.og betale for dine kompiser.

Er jo små penger det er snakk om

Det er småpenger ja. Men les det jeg skrev om estetikk og verditap nå nettop.
    Derfor blir det i mine øyne litt mer enn kunn det faktiske pengetapet.
    Problemet er ikke så stort som jeg kanskje gir inntrykk av med å svare langt.
    Jeg synes bare det er litt morsomt når en kverrulant begir seg ut på tynn is kun for å støtte opp sine tidligere kommentarer Ikke at Megawatt driter seg helt ut, han gjør det jo om til en meningssak.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til det orginale spørsmålet: Forslag om pris?

Til det vil jeg svare, alt over 50 øre ville vært et ran... Svelg to ganger hardt og "get over it"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredde
    Tilbake til det orginale spørsmålet: Forslag om pris?

Til det vil jeg svare, alt over 50 øre ville vært et ran... Svelg to ganger hardt og "get over it"

Du om det.

til deg også: du bryr deg vel ikke om utseendet til din høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke du er veeeeldig glad i høyttalerne ville jeg droppet reparasjon. Erstatningen for tort og svie kan være en kasse pils synes jeg
    Jeg ville antakelig aldri bedt om erstatning fra venner, men har fått det ved en anledning. Har hatt haugevis av fester oppgjennom videregående og studietiden. Så langt har følgende skjedd:
    - En ny sofa til drøye 30.000,- ble spydd ned på nyttårsaften. Jeg forsøkte å trekke ut fuktighet ved å helle på salt. Det ødela fargen Foreldrene mine ble ikke så glade, men sånt skjer. Den skyldige gjorde det ikke med vilje.
    - En øl veltet oppå en tv og rant ned gjennom rillene. Tv`en gikk til ******* en stund etterpå
    - 3 elementer sprang i B&O høyttalerne. Det ble reparert, og han som skrudde opp volumet betalte halvparten. Jeg betalte den andre halvparten ettersom jeg selv hadde litt ansvar fordi jeg lot alle herje med anlegget.
    - 1 øl veltet og ble liggende å trekke ned i tregulvet i stua. Gulvet ble fucka der, men det ble fikset og ser helt greit ut nå.
    - Huskestativet røk (eller tauene til huskene) når en drita full kompis husket. Gikk heldigvis bra med han
    - En trådløs telefon druknet i øl.

Det er vel alt. Personlig synes jeg det er digg å ha et avslappet forhold til inventar på fest. Selvfølgelig bruker jeg vettet (eller det som er igjen etter et par flasker rødvin), men det er ikke lenge siden jeg stod og sjonglerte min 46" Samsung flatskjerm på kneet drita full for å sette inn en scart-kabel på baksiden. Hadde tv`en gått i gulvet hadde det vært kjipt. Men livet er for kort til å bekymre seg for materielle ting.

Når det er sagt har jeg all respekt for de som er opptatt av å ta vare på ting, og ikke ødelegge ting unødvendig. Hadde jeg ødelagt noen høyttalere på fest hadde jeg selvfølgelig kommet med erstatning. Men selv ville jeg ikke bedt om det.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, kverulant..? Tynn is og greier..? :-D

Du spurte med tråden din hva andre mente var en grei skadeerstatningspris på høyttalerne din, jeg svarte 0,- og du fikk begrunnelsen hvorfor.

At du etter dette svaret fra meg babler om dårlig moral og etikk and what not, synes jeg ble helt fjernt, og svarte deg derfor nok en gang.

Det siste innlegget ditt gidder jeg ikke å kommentere mer en dette. Du skjønner tydeligvis ikke hva det er jeg mener, og ikke gidder jeg å forklare meg mer heller..

Takk for meg.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vert er det DU som har ansvaret for selskapet, det innebærer kontroll på volumet og at alle oppfører seg bra.
    At du og dine venner drikker seg så sanseløse at det går utover inventaret synes jeg sier mer om hvordan alkohol stort sett konsumeres her til lands.
    Det ER lov å stoppe mens man enda kan snakke og gå...
    Høyttalerene har ikke noe særlig verdi utover afeksjonsverdien.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Om ikke du er veeeeldig glad i høyttalerne ville jeg droppet reparasjon. Erstatningen for tort og svie kan være en kasse pils synes jeg
    Jeg ville antakelig aldri bedt om erstatning fra venner, men har fått det ved en anledning. Har hatt haugevis av fester oppgjennom videregående og studietiden. Så langt har følgende skjedd:
    - En ny sofa til drøye 30.000,- ble spydd ned på nyttårsaften. Jeg forsøkte å trekke ut fuktighet ved å helle på salt. Det ødela fargen Foreldrene mine ble ikke så glade, men sånt skjer. Den skyldige gjorde det ikke med vilje.
    - En øl veltet oppå en tv og rant ned gjennom rillene. Tv`en gikk til ******* en stund etterpå
    - 3 elementer sprang i B&O høyttalerne. Det ble reparert, og han som skrudde opp volumet betalte halvparten. Jeg betalte den andre halvparten ettersom jeg selv hadde litt ansvar fordi jeg lot alle herje med anlegget.
    - 1 øl veltet og ble liggende å trekke ned i tregulvet i stua. Gulvet ble fucka der, men det ble fikset og ser helt greit ut nå.
    - Huskestativet røk (eller tauene til huskene) når en drita full kompis husket. Gikk heldigvis bra med han
    - En trådløs telefon druknet i øl.
    hehehe.
    Du har hatt livate fester du også ser jeg.
    Når jeg drev med festinga på det værste hadde jeg heldig vis skinn sofa men guud mange liter med karsk som havnet nedi den :-D
    En dame gikk på mitt soverom og spydde ned senga mi en gang.
    Kunne liksom ikke be henne om betaling for nytt senge trekk og rens av maderass.
    gikk på bålet hele sulamitten :-D
    Fikk avbetalings bidrag en helg senere .
    på mine fester har også trådløse telefoner havnet på merkelig vis i glassene
    Hadde heldig vis linoleums belegg på golvene med noen matter.Disse fikk selvfølgelig juling vær helg øl/karsk/
    En kompis skulle teste ut min cdspiller han mente det gikk an å legge 3 cd i skuffa.Han hadde rett han fikk inn 3 cd'er men skuffa låste seg. Fikk opp skuffa neste dag men spilleren gikk til hell.
    Etter en del karsk ser det ut til at mange trenger stooor plass når dem skal ta seg en svingom.Pang der for HT rett i gulvet sæff ikke liv i den mere.
    Men herre gud så morro vi hadde det med bare 1 resten av kvelden

Så oss pleier å si i trøndelag
    Det kosta å vårrå kar Det blæs på toppan

Jeg er ingen regel rytter men jeg skjønner om ting koster mye penger så forandrer dette saken.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med Megawatt og enkelte andre her.

Og du Chef, du spør jo faktisk etter verdien av høyttalerne slik at du kan få erstatning fra kompisene dine. Du er ganske klar på dette, og om det er "rett eller galt", må bli opp til hver enkelt. Men det er forunderlig at du ikke fikser at enkelte mener høyttalerne dine ikke er verdt nok til å kreve penger fra gode kompiser. Og det er veldig flott at de faktisk sier seg villige til å dekke skaden, men da, i slike settinger, er det mange av oss som takker nei til det, nettopp fordi de tilbyr uten å bli oppfordret. Du er faktisk ute etter å få noe igjen for skaden, og hvis verdien skulle vise seg å være to pils, burde du ikke utbrodere dette med surmuling og nedrakking av andre forumbrukere fordi de mener det. Jeg reagere videre på det siste du skrev i første innlegg, og jeg siterer: Hadde dette blitt gjort av noen jeg misliker skulle jeg pusha på og krevd nye høyttalere i perfekt stand. Siden det er to kompiser skal jeg la dem kompansere for skaden.. Men ikke til billig kompispris!
    Denne holdningen din sier det meste, og det er veldig synd. Jeg lurer på hva kompisene dine ville sagt hvis de visste hva du skrev? Kanskje burde du lure på hva de snakker om når du ikke er tilstede. Det er jaggu godt man kan velge sine egne kompiser, da vet man ihvertfall hvilke typer man ikke vil ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel si meg enig med flertallet av de som har svart i denne tråden at jeg, hvis dette hadde skjedd hos meg ikke hadde kommet med noe krav om erstatning til mine venner dersom en høyttaler hadde gått i gulvet under en fest ved et uhell.

Hmm.. Forresten høyttalere har gått i gulvet på fest... Har opp gjennom festene blitt noen skrammer og sår på mine B&W DM 60X S2 høyttalere også. Kun en gang har noe faktisk blitt i mine øyne ødelagt, som i at høyttaleren ikke fungerer lenger, og det var da en vinopptrekker fant veien gjennom elementet i min 601 S2. Den skyldige var da godt animert etter flere timers konsumering av Captain Morgan og Cola, og han bestilte uoppfordret et nytt element fra klubben.

Har også lånt vekk bilen min til venner som kjørte mens jeg har vært på fylla, ved ett tilfelle tok sjåføren og kjørte ørlite for langt frem og støtfangeren tok borti fortauskanten. Dette resulterte i at det gikk noen skall av støtfangeren, skulle jeg da bli sint, sur, grinete på sjåføren min fordi han påførte min bil en skade på fort vekk 6-8 tusen for pussing, fylling, mer pussing og lakkering av støtfangeren på bilen min? Nei, det var et hendelig uhell, og kunne like gjerne vært meg som forårsaket den skaden.

Nå kommer jeg helt sikkert til å få høre at jeg ser veldig lett på at noen kan være så uheldige å forårsake en skade, uansett hvor stor den er. Kanskje det.. Men jeg ser på det slik at det kunne like gjerne ha vært meg som gjorde det. Syns ikke at en skal kaste stein i glasshus.

Men skal dine kompiser på død og liv gjøre opp for seg, la de gjøre opp for seg. Men la de også selv finne ut hvaslags og hvor mye kompensasjon du skal få. I ditt tilfelle kan jeg ikke ***** og begrape at du skulle tape på en slik ordning.

PS: En annen ting som provoserte meg var sammenligingen mellom dette som du selv sier av var et uhell, og det å slå inn en bildør. Uansett om det hadde vært en skrøpelig Fiat Uno eller en spiller ny Porsche GT3 RS, så kan en ikke sammenligne to slike hendelser.

Jaja.. Enden på visa er jeg jeg ALDRI hadde bedt om erstatning for en bulk i et høyttalerkabinett. Hadde du skulle hatt erstattet et drammeglass om dette ble knust på samme festen, eller hadde du bare kjøpt noen flere nye på IKEA? Jeg hadde igjen bare reist på IKEA.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vertfall gla for at min vennegjeng er innforstått med at dersom man ødelegger noe av BETYDNING så gjør man opp for seg.

For min del går det heller ikke under uhell dersom en person drikker seg så sanseløs full at man greier å ødelegge en høytaler som står i en stor stue.

Når man har fest mener jeg at man må regne med at noen søler litt, at et glass eller småting kan bli knust. Men at høytaler velter, tv'r og anlegg blir ødelagt, spying i dyr sofa, gulv som blir ødelagt osv blir for meg veldig fjernt, og minner litt om 14is-fakter.

Jeg mener at en må kjenne seg selv så godt at man ikke drikker mer enn at en kan "vagle" forbi en høytaler på litt avstand uten og ramle over den, om ikke med litt hjelp, plukke opp en øl som har veltet/eller skaffe hjelp til dette innen relativt få minutter, holde seg unna annlegget dersom man ikke er i en tilstand som gjør at man kan betjene det på en normal måte/uten å fysisk ødlegge det og vertfall komme seg på badet om så ikke til dassen før man spyr.

En kompis av meg greide for kort tid siden og kræsje da han kjørte en bilen hjem fra et verksted som en vennetjeneste for en annen kompis. Dette fordi han var uoppmerksom. Vi tillkaller selvsagt ingen takstman, og alle gjør sitt for å få reparert skaden billigst mulig, men skaden blir, selvsagt (for vår del) betalt av sjåføren selv. Jeg mener man må stå til ansvar for egene handlinger. Hadde bilen ikke sett ut fra før av/og vært kjørbar så hadde vi ordnet opp med litt "mobbing" og noen pils, men bilen var relativt ny/strøken og bilen var ikke kjørbar etter kræsjen.

Når det kommer til denne konkrete saken, dersom dette ikke utgjør et økonomisk tap for deg, og skaden kun er på utseende og høytalerene begynner å bli noen år samt ikke koster "all verden" ny ville jeg nok latt dette gå for en liten kompis "oppreisning". En vennetjeneste, noen øl på byen e.l. og heller ta lærdom av det og være litt mer nøye med hvem du inviterer neste gang.

Men hadde dette vært en langt dyrere høyttaler eller at høytaleren ikke fungerte lengre hadde jeg sett litt annerledes på saken. Uhell eller ikke, fest eller ikke, full eller edru, man skal ikke ødelegge andres ting, og er man så uheldig at man gjør det skal det ordnes opp i.

Jeg mener at det ikke skal være nødvendig å si: ikke velt høytalerene mine, ikke spy i sofaen og ikke ødelegg anlegget. Dette skal være en selvfølge også når man drikker syns jeg.

Det kan være fordi at ingen i min nære vennegjeng kan få ødelagt en sofa til 30 000 uten at det merkes på lommeboken/husholdnings busjettet. Hadde nok ikke brydd meg om jeg var rik.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •