Hva er forskjellen på en høyttaler og en monitor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellen på en høyttaler og en monitor?

Dette spørsmålet og svaret fant jeg på et nyhetsbrev fra Axiom, en anerkjent produsent i USA.
    Jeg tenkte ikke så mye på spørsmålet til jeg leste svaret - det var litt interessant og jeg håper det kan være til nytte for andre herinne.

Altså - forskjellen på en standard hjemme høyttaler kontra en studio monitor høyttaler:

Q. I'm curious to know what are the differences betweeen loudspeakers and monitors? Which are the best for great sound quality? -- Paul

A. Thanks for your e-mail and for your question, which is a good one.

The short answer is that really well-designed domestic loudspeakers like the Axiom M80s, M3s, and M22s are the best for neutral, transparent and uncolored sound reproduction rather than "pro" monitors.

The longer answer is that unfortunately the word "monitor" has, over the years, been misused and recklessly applied to all sorts of mediocre speakers. In theory, a monitor for professional recording studio playback should be absolutely linear, i.e. have an unvarying smooth frequency response, however that isn't always the case. Some studio monitors are chosen because they will withstand extremely loud playback levels without damage--some JBL "monitors" are like this--rather than having accurate tonal balance.

Some small and notoriously inaccurate speakers--the Yamaha NS-10 bookshelf "monitor" is one example--are routinely used to simulate the sound of a bad car speaker or typical cheap table radio or boombox, to give the recording engineer and artists an idea of what their album willl sound like on those speakers.

I would point as well that Axiom has sold a number of its speakers to
    recording and mastering engineers who use them as studio monitors because of their excellent tonal accuracy. The Axiom M80 towers and the M3s are two examples. - A.L.

A.L. =
    Audio Expert : Alan Lofft - Axiom Audio

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekk info. Da får jeg vel droppe å oppgradere til et rent NS-10 surround oppsett likevel da :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk:razz: dette har jeg lurt på selv noen ganger.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at produsentene misbruker monitor klassen med ulinære høyttalere...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Synd at produsentene misbruker monitor klassen med ulinære høyttalere...
    Misbruker og misbruker, det avhenger av hvordan man ser på det og til hvilket marked man skal selge sin musikk. Én av grundene til at noe musikk lyder pyton på én høyttaler og prima på en annen.
    Men ellers, et annet eksemple på at "bedst" ikke alltid er det i et normalt rom er IMF sin 80 talls høyttalere TLS80 og Reference Standard Professional Monitor.
    Av én eller annen merkelig grunn formelig banker TLS 80 (som blev kaldt en professionel monitor til hjemmebruk) RSPM, selvom de har samme delefilter og samme enheter, bare kabinettet er litt større på RSPM.
    Nu er monitorer jo også som regel forbundet med små høyttalere til nærfeltslytting.....
    Betyr det egentlig noe om en høyttaler har +-3db frekvensgang når den i stuen har +-20 mange ganger??

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha NS10 - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

A good monitor does not artificially exaggerate frequencies. You do not want a speaker that sounds like a "disco smile". That's where the bass and the treble are boosted and the mids are cut. They call it a "smile" because that's how it looks on a graphic equalizer. Lots of people really like that sound. If you like that sound, mix up a nice smile for your monitors. Then it might actually translate on other systems. But if your speakers make that automatically, your mix will be shown lacking in bass and high transients. Using that principle was the secret behind the Yamaha NS-10s, the most horrible sounding speaker ever made. On an NS10 there was no bass, no high end, just screeching awful sounding peaky mids. People who referenced on them had to boost the bass massively and cut the mids. The resultant mix? Yep, the disco smile. It made hit after hit and people thought they were magic. If you could make the shrill box sound passable, it would sound great everywhere else.

fiffig: FANPAGE FOR YAMAHA® NS-10M » Welcome to the OFFICIAL FANPAGE for YAMAHA NS-10M !

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angrer litt på salget av ns-615...
    De fikk nå frem detaljer som ingen annen høyttaler jeg har hørt. Spesielt på nyere musikk hvor bassen dominerer og maskerer resten av lydbildet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morten, slik du tenkte på? Hehe

Vedlegg 36743

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mikset en del proffe innspillinger på NS 10. De er fine å lytte til for å finne "feil" i miksen... De låter veldig utradisjonelt, og man må tenke litt bakvendt når man mikser på de... Meget bra monitor til sitt bruk, ikke uten grunn at de fleste proffe studioer har ett sett sånne stående.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse har jeg: