Kommentarer til valg av høytalere+hjelp til subvalg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommentarer til valg av høytalere+hjelp til subvalg

Heisann

Jeg har nylig fått interesse for lyd og endte etter en tur på hifi klubben opp med følgende høytalere/reciever:
    Denon AVR-2808
    Dali Concept 8
    Dali Concept center
    Bruker noen gamle Eltax silverstone som bakhøytalere. Ikke så veldig fancy, men helt grei lyd til å stå bak. Hvertfall etter mitt behov så langt.

Men så er det jo sånn at jeg ikke har noe særlig peiling på dette enda (leser mye, og lærer så mye jeg kan ).
    Bare lurer på om jeg kunne fått noen kommentarer på om det var et greit valg?
    Har blitt ganske bitt av basillen med lyd, så kommer til å pløye gjennom det jeg kan av artikkeler/threads etterhvert.

Så langt er jeg veldig fornøyd, selv om jeg har veldig veldig mye å lære om receiveren min før jeg får oppleve hvordan det egentlig skal være.
    Tanken for oppgradering videre (når lommeboken og madammen sier ja) er å kjøpe concept sub'en ved siden av. Slik at den kan ta seg av den dypeste bassen.

edit: forandret overskrift

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at du har skaffet deg et godt anlegg her!:-D Jeg ville nok ha sett meg etter en annen sub. F. eks en: XTZ 99 W12 i sort pianolakk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, jeg er veldig fornøyd så langt hvertfall.
    Selv om jeg som sagt har mye å lære før jeg får utnyttet det riktig. Både tror og føler at anlegget er godt for mer enn det jeg har fått til.

Tusen takk for en knalltips til sub, den ser veldig bra ut. Men så kommer problemene: Jeg må ha den, men har eeegentlig ikke råd.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Kjøp heller center fra Ikon.
    - Ikke kjøp Concept sub.
    - Kast alt som slutter på "ax"

Du har mye god bass i Concept 8. Du kan på sikt spare litt penger til effektforsterker. Tror du kan få mer ut av de høyttalerene enn med receiver alene.

Bra oppsett!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    - Kjøp heller center fra Ikon.
    - Ikke kjøp Concept sub.
    - Kast alt som slutter på "ax"

Du har mye god bass i Concept 8. Du kan på sikt spare litt penger til effektforsterker. Tror du kan få mer ut av de høyttalerene enn med receiver alene.

Bra oppsett!

Tja.. Concept centeren ble på en måte bare med når jeg kjøpte frontene. Så der er jeg redd jeg er låst inntil videre.
    Angående sub'en så tror jeg at jeg er ganske solgt. Jeg vil ha en XTZ 99 W12.
    Mulig det er et dumt spørsmål, men trenger jeg noe mer enn receiveren for å få den sub'en med på banen?

Hehe, er du ikke noe fornøyd med eltax'ene altså? Skjønner godt hva du mener egentlig. Før jeg kjøpte Concept 8 brukte jeg eltax som stereo med receiveren min. Hadde besøk av en hifiinteressert venn og det endte med at jeg fikk kjeft for å i det hele tatt koble slike høytalere til en slik receiver.

Men da kan det se ut som jeg først vil ha en XTZ 99 W12 sub, også en effektforsterker etterpå. Må riktignok lese litt om hva det er for noe :twisted:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger kun en sub-kabel eller en hvilken som helst rca kabel av noenlunde kvalitet og et y-ledd.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glory
    Tja.. Concept centeren ble på en måte bare med når jeg kjøpte frontene. Så der er jeg redd jeg er låst inntil videre.
    Angående sub'en så tror jeg at jeg er ganske solgt. Jeg vil ha en XTZ 99 W12.
    Mulig det er et dumt spørsmål, men trenger jeg noe mer enn receiveren for å få den sub'en med på banen?

Hehe, er du ikke noe fornøyd med eltax'ene altså? Skjønner godt hva du mener egentlig. Før jeg kjøpte Concept 8 brukte jeg eltax som stereo med receiveren min. Hadde besøk av en hifiinteressert venn og det endte med at jeg fikk kjeft for å i det hele tatt koble slike høytalere til en slik receiver.

Men da kan det se ut som jeg først vil ha en XTZ 99 W12 sub, også en effektforsterker etterpå. Må riktignok lese litt om hva det er for noe :twisted:
    Du klarer deg fint med centeren din, men den er litt tynn i lyden etter min mening. Jeg tipper du blir fornøyd om du ikke hører for mye på meg!

Jeg skal ikke si for mye om Eltax eller Dantax, men det er godt du ikke valgte receiver i disse merkene.

XTZ 99 W12 skal være svært god til prisen. Den tipper jeg du vil like. Ikke tenkt så mye på effektforsterker til frontene dine ennå, men de skal visstnok fungere svært bra med en NAD C272 feks. Store elementer trenger ofte litt krefter til bassen. Det er først og fremst der en trenger kontroll og tyngde.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med pnerbye. NAD 272 får Concept8 til å våkne skikkelig for det meste. C8 har masse bass innabords(også dyp). Men en sub vil hjelpe på nedover i frekvensene.

Denon forsterkern din har et hav av innstillinger. Best å sette seg ned en stund for å prøve seg frem her . Du har et anlegg med potensiale!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. da er det snart lønningstid igjen og jeg har bestemt meg for at jeg skal kjøpe subwoofer.
    Problemet er, hvilket subwoofer skal jeg velge

Som sagt tidligere har jeg slått fra meg tanken på å kjøpe concept sub'en da antiloop kom med et glimrende forslag.

Så nå står valget på:
    XTZ 99 W12
    eller
    Dali Ikon Subwooferen

Jeg har lest veldig mye bra om XTZ sub'en siden jeg ble tipset om den og hadde egentlig bestemt meg for at jeg skulle kjøpe den, men så var jeg en tur innom hifiklubben i dag igjen..
    Hørte på Ikon sub'en og den var ikke så dum, jeg er bare ikke sikker på om jeg har råd til den.

Er det noen som har noe erfaring med disse to sub'ene?
    Er Ikon sub'en eventuelt verdt pengene? Jeg er riktignok rimelig amatør her, men jeg syns XTZ'en ser finere ut? Enhver kommentar er velkommen!

Det skal som sagt kjøre sammen med:
    Denon AVR-2808 receiver
    Dali Concept 8 front
    Dali Concept center
    Eltax Silverstone 200

Skrev noe om dette på Vestfold forumet også, men fikk ikke svar der så kan jo prøve her også.
    Noen rundt Tønsberg som har en slik XTZ sub og som ikke har noe imot besøk av meg en dag?
    Vil veldig gjerne se/høre på den.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Jeg har nylig fått interesse for lyd og endte etter en tur på hifi klubben opp med følgende høytalere/reciever:
    Denon AVR-2808
    Dali Concept 8
    Dali Concept center
    Bruker noen gamle Eltax silverstone som bakhøytalere. Ikke så veldig fancy, men helt grei lyd til å stå bak. Hvertfall etter mitt behov så langt.

Men så er det jo sånn at jeg ikke har noe særlig peiling på dette enda (leser mye, og lærer så mye jeg kan ).
    Bare lurer på om jeg kunne fått noen kommentarer på om det var et greit valg?
    Har blitt ganske bitt av basillen med lyd, så kommer til å pløye gjennom det jeg kan av artikkeler/threads etterhvert.

Hei. Har denon selv og de samme fronthøyttalerne som deg. Tips fra meg også: Ikke kjøp concept suben. den låt pinglete. Er du fornøyd med fronterne dine? jeg sliter litt med mine. nå ødelegger nok rommet litt og plasseringen, men likevel. hvordan synes du trøkket er i dem?

Så langt er jeg veldig fornøyd, selv om jeg har veldig veldig mye å lære om receiveren min før jeg får oppleve hvordan det egentlig skal være.
    Tanken for oppgradering videre (når lommeboken og madammen sier ja) er å kjøpe concept sub'en ved siden av. Slik at den kan ta seg av den dypeste bassen.

Hei. Har denon selv og de samme fronthøyttalerne som deg. Tips fra meg også: Ikke kjøp concept suben. den låt pinglete. Er du fornøyd med fronterne dine? jeg sliter litt med mine. nå ødelegger nok rommet litt og plasseringen, men likevel. hvordan synes du trøkket er i dem?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon subben smeller, anbefales

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Har slått concept sub'em helt fra meg egentlig. Valget står nå mellom ikon'en eller XTZ som nevnt ovenfor. Men jeg er ganske usikker på om jeg har penger til å kjøpe ikon'en, mulig det må spares litt først.

Nå er nok jeg i samme posisjon som deg når det gjelder plassing og rom i forhold til høytalerene. Men et rask spørsmål, hvor lenge har du hatt de? Jeg opplevde mine som tamme en god stund, men etter en stund løsnet det veldig.
    Jeg er ganske fornøyd med mine, men det spørs jo litt hva man forventer også.
    Hva syns du?

Et annet tips.. første gangen jeg satte opp dette kjørte jeg bare ett punkt på romkorreksjon. med 6 punkter og reposisjonering av høytalerene ble lyden mye bedre.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har slått concept sub'em helt fra meg egentlig. Valget står nå mellom ikon'en eller XTZ som nevnt ovenfor. Men jeg er ganske usikker på om jeg har penger til å kjøpe ikon'en, mulig det må spares litt først.

Nå er nok jeg i samme posisjon som deg når det gjelder plassing og rom i forhold til høytalerene. Men et rask spørsmål, hvor lenge har du hatt de? Jeg opplevde mine som tamme en god stund, men etter en stund løsnet det veldig.
    Jeg er ganske fornøyd med mine, men det spørs jo litt hva man forventer også.
    Hva syns du?

Et annet tips.. første gangen jeg satte opp dette kjørte jeg bare ett punkt på romkorreksjon. med 6 punkter og reposisjonering av høytalerene ble lyden mye bedre.

Jeg har hatt mitt en måned. ikon suben funker veldig bra på film nå, men frontene på musikk i 2 kanals stereo leverer ikke noe veldig på bass. jeg håper det løsner mer etterhvert. hvor lenge har du hatt ditt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er så langt unna en måned jeg har hatt mitt heller.
    Men det kommer vel ann på antall timer det er brukt?
    Mener jeg leste et eller annet sted at man hvertfall skulle la de spille i 100 timer før de begynte å nærme seg sånn de skulle være.
    Anlegget hos meg er i bruk omtrent fra jeg kommer hjem fra jobb til jeg legger meg, så mitt har vel fått seg en del timer allerede.

Men nå er jeg langt fra noen ekspert så jeg kan ikke fortelle deg om det er riktig eller ikke
    Eneste jeg syns er at jeg syns lyden på et punkt begynte å bli merkbart bedre, og sånn er det fortsatt. Hvordan har du plassert dine? Det har vel også mye og si.
    En annen ting: hva slags musikk spiller du?

Når det gjelder subvalget mitt så blir jeg egentlig bare mer og mer i tvil jo mer jeg leser.
    Syns jeg ender opp med å finne nye alternativer hele tiden.
    Er det noen som har XTZ 99 W12 her? Er den virkelig så bra som tester og omtale skal ha den til?
    Eller kan det lønne seg å gå for Ikon sub'en? Alternativt en SVS sub?
    Jeg har ikke så veldig store stua (15-20kvm tenker jeg), så er vel begrenset hvor mye jeg bass jeg må ha.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er så langt unna en måned jeg har hatt mitt heller.
    Men det kommer vel ann på antall timer det er brukt?
    Mener jeg leste et eller annet sted at man hvertfall skulle la de spille i 100 timer før de begynte å nærme seg sånn de skulle være.
    Anlegget hos meg er i bruk omtrent fra jeg kommer hjem fra jobb til jeg legger meg, så mitt har vel fått seg en del timer allerede.

Men nå er jeg langt fra noen ekspert så jeg kan ikke fortelle deg om det er riktig eller ikke
    Eneste jeg syns er at jeg syns lyden på et punkt begynte å bli merkbart bedre, og sånn er det fortsatt. Hvordan har du plassert dine? Det har vel også mye og si.
    En annen ting: hva slags musikk spiller du?

Når det gjelder subvalget mitt så blir jeg egentlig bare mer og mer i tvil jo mer jeg leser.
    Syns jeg ender opp med å finne nye alternativer hele tiden.
    Er det noen som har XTZ 99 W12 her? Er den virkelig så bra som tester og omtale skal ha den til?
    Eller kan det lønne seg å gå for Ikon sub'en? Alternativt en SVS sub?
    Jeg har ikke så veldig store stua (15-20kvm tenker jeg), så er vel begrenset hvor mye jeg bass jeg må ha.

Jeg har nok ikke så mange timer som deg ennå hvis du har det på så mye. Men når sntes du det begynte å løsne?

Jeg har desverre ikke mulighet til å plassere høyttalerne mine midt i rommet med det rommet jeg har nå. pga en trapp. og det ødelegger jo.

Jeg hører all slags musikk. alt fra elektronisk til rock. veldig glad i josh groban for eksempel. synes det spiller bedre på han enn på f eks rock. hva hører du på? hva synes du?

Når det gjelder sub kan jeg anbefale ikon sub. jeg har fått dreisen på min. Slår fint og henger godt med. jeg har ett rom på 17 kvadrat. men det er klart at SVS er en klasse høyere etter det jeg har hørt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. jeg er ikke helt sikker på når det begynte jeg.
    Ble bare overrasket etter en stund over at jeg fikk følelsen av at lyden hadde blitt bedre, og sånn har det fortsatt en stund nå.
    Mulig det er jeg som innbiller meg ting, men det er hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med.

Jeg hører for det meste på metal, av den mørke sorten.
    Fikk testet anlegget ganske godt i går kveld, da det var temafest i stuen her. Kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd
    Svartmetal er vel ikke den typen musikk man skal spille høyt, men det temaet for kvelden var sjørøverfest så det gikk i mye variert musikk utover kvelden.

Når det gjelder subvalg tror jeg kanskje jeg havner på XTZ'en.
    Budsjettet mitt er heller begrenset for øyeblikket, og det virker som om det er en sub som er veldig bra i forhold til prisen. Så får jeg heller spare penger og oppgradere ved leilighetsbytte.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. jeg er ikke helt sikker på når det begynte jeg.
    Ble bare overrasket etter en stund over at jeg fikk følelsen av at lyden hadde blitt bedre, og sånn har det fortsatt en stund nå.
    Mulig det er jeg som innbiller meg ting, men det er hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med.

Jeg hører for det meste på metal, av den mørke sorten.
    Fikk testet anlegget ganske godt i går kveld, da det var temafest i stuen her. Kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd
    Svartmetal er vel ikke den typen musikk man skal spille høyt, men det temaet for kvelden var sjørøverfest så det gikk i mye variert musikk utover kvelden.

Når det gjelder subvalg tror jeg kanskje jeg havner på XTZ'en.
    Budsjettet mitt er heller begrenset for øyeblikket, og det virker som om det er en sub som er veldig bra i forhold til prisen. Så får jeg heller spare penger og oppgradere ved leilighetsbytte.

Hei du. kom til å lese over gamle tråder her=)

Hvordan er anlegget ditt idag? Rocker bra?

jeg har gitt opp surround i rommet mitt og satser nå på stereo. Blir antageligvis en NAD C372 til uka som skal få trykke saft ut av Concept 8=)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gamle tråder er gøy
    Alt for mye galiano derimot er ikke så gøy

jeg har byttet ut concept 8 med ikon 8, og er meget meget fornøyd.
    Eneste problemet er at AVR-2808'en min ikke er sterk nok til å dra ikon..
    Men det får jeg fikse ettehvert som lommeboken tillater det. Det er ikke barebare og punge ut 13k på effeltforsterker (les: NC 2250 eller rotel rb-1080)

Jeg valgte å ikke selge conceptene mine da jeg syns jeg ville få fort lite for de. Jeg har derfor satt de som bakhøytalere :P
    Jeg vet det er overkill, men jeg syns det er OK inntil videre. Bakhøytalere skal nok opgraderes ved fremtidig kjøp av hus, men det er lenge til.

Hva syns du om concept nå som de har "vokst litt på" deg?
    Jeg syns det var en knall høytalere, eneste er at de skriker litt i toppen..

beklage rskrivefeil.. ca 19 i promille tuller med evnen til å skrive.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at ikon subben koster 7500kr, ville jeg nok heller gått for to stk xtz 12", eller en 12" SVS. Foreks. en av disse: L-Sound - SVS PCi 25-31

L-Sound - SVS SB12-Plus

EDIT: ikon subben fikk 4 stjerner i lydogbilde mens xtz fikk 6....
    SVS ligger gjevnt rundt 5 stjerner med alle subbene sine, anbefaler å lese litt her: Subwoofere produkttester - Tester - Lyd og Bilde

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei