Feste høytaller til stativ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feste høytaller til stativ?

Hva er beste måte å feste en stativhøytaller til ett stativ.

De forrige jeg festet der så brukte jeg dobbelsidig teip. Dette sitter utrolig godt, men når dem skal av så tar gjerne teipen med seg litt av finishen til høytalleren.

Så hva kan jeg gjøre, bruke dobbelsidig teip igjen, eller er det bedre å sette ett par 13 eller 16 mm skruer inni dem i stedet. Det er 4 hull for å feste noe i.

Jeg tror de egentlig er til spikes som fulgte med, men setter jeg dem kun oppå så detter de garantert av, den ene står i "gang området" fra stue til kjøkken.

EDIT: Fjernet "Haster" i tittelen, da de ikke haster mer.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Superlim

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke lage tilsvarende hull i stativet som passer overens med hullene du bruker til spikes?

Selv har jeg før brukt dommelsidig teip, av den typen som ligner på en slags tynn skumgummi med klister på begge sider.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-tac funker utmerket!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Kan du ikke lage tilsvarende hull i stativet som passer overens med hullene du bruker til spikes?

Selv har jeg før brukt dommelsidig teip, av den typen som ligner på en slags tynn skumgummi med klister på begge sider.
    Spikesne er for stativene. Spiksene står da med spissen opp, og man setter høytaller på disse. Men som sakt da vil de dette lett av hvis noen kommer borti dem.

Jeg bruker slik dobbelsidig teip som du nevner. Den er vel litt i kraftigste laget.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Blu-tac funker utmerket!
    Veldig enig!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv benyttet følgende metode:

- Sag til en bit hobbyplate så den passer mellom høyttaler og stativ.
    - Bor hull til maskinskruer/bolter og skru plata fast i høyttaleren.
    - Sett høyytaler+plate oppå stativet og skru fast plata i stativet med treskruer.

Sitter som grunnfjell, men funker selvsagt bare hvis det er ok med 10-20 ekstra mm i høyden... Hvis du er purist kan evt. hobbyplaten erstattes av MDF el., men siden den ligger i sandwich mellom høttaler og stativ burde det ikke være nødvendig.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke da like greit å kjøre skruen rett fra stativet til høytalleren. Skjønte ikke helt greia med platen i mellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Er det ikke da like greit å kjøre skruen rett fra stativet til høytalleren. Skjønte ikke helt greia med platen i mellom.
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opphengt i å skru i stykker høyttalerne dine?

Bruk Blue Tac: Det sitter dønn fast! Men er likevel mulig å ta av uten at høyttalerne får en skramme.

Da jeg festet mine stativhøyttalere med Blue Tac, gikk det fint ann å ta tak i
    høyttalerne og løfte de, og stativet fulgte med, selv om stativet veide 25kg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bahhøyttalerne mine stående på stativene med en flik antisklimatte som jeg klipte til i riktig størrelse. Slipper merker osv.
    De tåler selvfølgeli ikke at jeg springr på dem, men har noen katter som pleier å ligge opppå dem.

Bruker forresten det under tuben min og, slik at den står rolig på plassen sin
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare et poeng hvis høyttalerne har forhåndsfreste fester for bolter/spikes. Da kan man skru i disse selv om hullavstanden ikke matcher hullavstanden på stativene. Hvis hullene matcher trenger du selvsagt ikke noen plate. (Men da lager du heller ikke noe innlegg på AVforum om hvordan feste høyttalerne...)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opphengt i å skru i stykker høyttalerne dine?

er ikke interisert i å skru dem i stykker. Bare lurte på beste måte.

Søkte på blue tac og så vidt jeg skjønte så er det samme type man henger opp plakater osv. Kanskje ingen dum ide, synd jeg ikke skjønte det før.

Brukte dobbelt sidig teip igjen. De må være skikkelig festet ellers så detter de for lett av stativene, siden de står i gangsonen. Slik er livet når man ikke har mulighet for eget kinorom.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er omtrent samme bakhøyttalerne som jeg har jo. De står på Proson stativ, og tåler mye juling før de skal havne i gulvet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er omtrent samme bakhøyttalerne som jeg har jo. De står på Proson stativ, og tåler mye juling før de skal havne i gulvet.
    Hvis du kikket i min "hjemmekino" link, så er det de jeg akuratt har tatt vekk. Fikk Klipsch RS-62 på lørdag.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK
    Gratulerer med nye høyttalere da

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke interisert i å skru dem i stykker. Bare lurte på beste måte.

Søkte på blue tac og så vidt jeg skjønte så er det samme type man henger opp plakater osv. Kanskje ingen dum ide, synd jeg ikke skjønte det før.

Brukte dobbelt sidig teip igjen. De må være skikkelig festet ellers så detter de for lett av stativene, siden de står i gangsonen. Slik er livet når man ikke har mulighet for eget kinorom.
    Blue Tac eller Tac It som det heter nå er det som desidert blir brukt mest når du ikke har orginal stativene til høyttalerne dine, og dermed ikke kan skru de fast.

Tac It er det samme som brukes til å henge plakater, og har en konsistens som litt klebelig tyggegummi. Hvis det brukes riktig vil høyttalerne dine garantert ikke dette av (selv om stativet bikkes over ende).

Fåes hos bokhandleren

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •