Ulemper ved biamping? En MYTE?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulemper ved biamping? En MYTE?

Finnes det ulemper ved å biampe? Tror jeg lar spørsmålet stå så åpent som dette.. Hittil har jeg nemlig kun fått positive tilbakemeldinger om å biampe mine B&W Nautilus 803 (Forsterkere: Yamaha DSP-Z11 og Parasound Halo A51)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne må jeg nok lese som en føljetong på sengekanten hehe. Men spennende å hoppe til oppsummeringen hvor man finner følgende FORDELER:

*Effectively (up to) twice the 'real' power of the amplifiers themselves
    *Reduced intermodulation distortion
    *Elimination of the low frequency passive crossover, its inherent losses, potentially poor linearity and crossover point inaccuracy
    *Reduction of the difficulty of the load presented to the power amplifier
    *No padding is required to align the driver sensitivities, so we are not simply wasting power
    *The damping factor is greatly improved for both the low and midrange loudspeakers
    *Complete freedom from any interaction between the loudspeaker driver (and its environment) and the crossover network
    *Cost savings, since complex passive crossover networks an not needed
    *Bi-wiring is included free!
    *The flexibility to choose amplifiers which are at their best within a defined frequency range
    *Ability to match amplifier power to the exact requirements of the drivers for maximum overall efficiency

... da er vel alt bare fryd og gammen?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis du fikser et aktivt delefilter...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ja, hvis du fikser et aktivt delefilter...
    Hmmm. nå mistet du meg littegrann. Hva betyr det? .. ops:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Hmmm. nå mistet du meg littegrann. Hva betyr det? .. ops:
    De fordelene du ramset opp, er hva du oppnår med biamping OG bruk av aktivt delefilter. Altså at du deler signalet mellom diskant og bassmellomtone før forsterkerne, og dermed kan koble elementene direkte til høyttalerutgangene, uten passive delefilter.

Om du kun biamper, faller mange av disse fordelene bort, men på en annen side, kan jeg ikke forstå at du får noen ulemper heller.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er da egentlig et aktivt delefilter? OG ville ikke det være ganske så smart..? Er det en komplisert prosess (kanskje)?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også spørre på en annen måte. Finnes det noen ulemper ved å bi-ampe høyttalerene dine med et flerkanalstrinn, mot å singel-ampe med det samme trinnet??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Du kan også spørre på en annen måte. Finnes det noen ulemper ved å bi-ampe høyttalerene dine med et flerkanalstrinn, mot å singel-ampe med det samme trinnet??
    Ja nettopp! hehe Anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir det ikke ht bedre kontrollert ved åkjøre de i bi amping? jo mer effekt, jo koster mer men er det jeg ønsker ved det. eller har misforstått deg nå?

eneste jeg ser som ikke smart er vel brokobling. eller?

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste minuset med bi amping er nok att man må ha to ekstra kabler (y-splitt) også bruke to forsterker utganger ekstra. Som igjen koster, men om man skal velge å bruke de på bakhøytalere eller som bi amp front. Er nok å biampe front helt klart med lyd for pengene !

Personlig kommer eg aldrig til å gå tilbake til single amping etter ahaopplevelsene eg har hatt med bi amping. Bruker til og med to av kanalene på cinenovaen min på stereo oppsettet med Dali Blue 2002. Så de får 600 watt 4 ohm og spiller sinsykt mye bedre en med onkyo forsterkrn på 2x140 watt...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg aldri erfart noen problemer ved å biampe så lenge effekttrinnene er identiske. Veldig interessant å høre om noen har dårlige erfaringer med dette og hvorfor?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Finnes det ulemper ved å biampe? Tror jeg lar spørsmålet stå så åpent som dette.. Hittil har jeg nemlig kun fått positive tilbakemeldinger om å biampe mine B&W Nautilus 803 (Forsterkere: Yamaha DSP-Z11 og Parasound Halo A51)
    Hei,

devilej har jo et stort poeng her. Identiske effekter (eller iallefall effekter med samme gain).
    Så hvis du har tenkt å la Yamahaen drive toppen og Parasounden bunnen, da ville jeg være skeptisk. For det vel ikke gain kontroll på Parasound(?)

mvh
    Ole

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bi-amping

Eneste bakdelen er vel at mange bimaper på høytaler og bruker samme utgang fra forsterker, eneste man oppnår da er jo mer motstand...

Har selv aldri opplevd noen fordel med å bi-ampe, så lenge den totale strøm/effekt og kvalitet inn, er den samme da, bedre deling mellom elementene får man jo ikke uten et skikkelig aktivt delefilter og noen fete mono trinn...

Tror ikke at så mange av oss her trenger å henge oss opp i det uten at man selv får en a-ha opplevelse...

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Eneste bakdelen er vel at mange bimaper på høytaler og bruker samme utgang fra forsterker, eneste man oppnår da er jo mer motstand...
    Hvis du bruker samme utgang på forsterker er det biwiring, som er noe helt annet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktiv deling er selvfølgelig å foretrekke fremfor bi-amping fra samme pre, men det blir vel hifi for viderekommende for de fleste av oss.
    Spørsmålet her er vel om trådstarter skal bruke 2 eller 4 kanaler på sin A51 for å drive frontene, og hvilke ulemper drift med 4 kanaler eventuelt kan gi
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Hvis du bruker samme utgang på forsterker er det biwiring, som er noe helt annet.
    Spørs om man snakker om pre eller effekt utgang
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teoretisk kan kanskje oppsplittingen og "rendyrkingen" av å splitte opp driften mellom bass, mellomtone/diskant, på forskjellige effekttrinn, få enkelte neggative effekter når det gjelder induktive og kapasitive effekter og fasevinkler mellom spenning og strøm osv.

For å forklare hva jeg mener, kan man vel tenke seg at disse to spole og konensator effektene på en måte virker motsatt av hverandre når det gjelder fasevinkling, og derfor kan på en possitiv måte motvirke og redusere effektene av hverandre når de er kobblet sammen, når den induktive bass delen står sammenkobblet med den seriekobblede diskanten med sin kondensator dvs. når man ikke bi-wire/bi-amper.

Edit: legger med litt fasekompenserings info fra wikipedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    Fasekompensering
    Kondensatorer blir koblet inn sammen med induktive laster som f.eks lysstoffrør eller elektriske motorer for å oppheve faseforskyvningen mellom strømmen og spenningen. I en induktiv last, vil det oppstå en induktiv strøm som ligger 90 grader før den resistive strømmen, mens i en kapasitiv last, vil den kapasitive strømmen ligge 90 grader etter den resistive strømmen. Ved å koble disse to kretsene sammen, opphever de faseforskyvningen til hverandre, slik at den resulterende strømmen vil ha mindre faseforskyvning fra spenningen og den resistive strømmen.
    Det er klart at i en høytaler der man deler opp et audio frekvens området mellom flere forskjellige elementer, er nok ikke denne fasekompenseringen så veldig stor, men på enkelte høytaler konstruksjoner, er den kanskje en liten faktor.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved en link ang. bi-wire og ulemper med dette står nederst.

Om det har relevans når man bi-amper veit jeg ikke, men noen med peilig kan kansje forklare dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hei,

devilej har jo et stort poeng her. Identiske effekter (eller iallefall effekter med samme gain).
    Så hvis du har tenkt å la Yamahaen drive toppen og Parasounden bunnen, da ville jeg være skeptisk. For det vel ikke gain kontroll på Parasound(?)

mvh
    Ole

mitt forrige oppsett bestod av lyngdorf SDAI 2175 og så etter et par mnd kjøpte jeg effekttrinnet Lyngdorf SDA 2175. STOR forskjell. ikke helt det samme som i surround sikkert men ville ta det med

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •