Ulemper ved biamping? En MYTE? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er det viktig å huske att når man skal bi ampe bør man bruke en to, tre, fire, fem, seks, syv osv.. kanals effektforsterker. Da får ivertfall høytaleren samme krets hele veien og det blir identisk på bass og mellomtone/diskant.

For de som ikke har opplevd en a ha opplevelse når de har prøvd dette etter det eg skrev over. Så er det nok att enten klarer det effekttrinnet du bruker å drive den høytaler fult ut. Og ikke har så tungdreven bass eller delefilteret i høytalern er godt laget slik att den er lettere å drive og går ikke så langt ned i ohm.
    Er ikke noe pro innen dette, men sier det eg har lest og hørt selv

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Nå er det viktig å huske att når man skal bi ampe bør man bruke en to, tre, fire, fem, seks, syv osv.. kanals effektforsterker. Da får ivertfall høytaleren samme krets hele veien og det blir identisk på bass og mellomtone/diskant.

For de som ikke har opplevd en a ha opplevelse når de har prøvd dette etter det eg skrev over. Så er det nok att enten klarer det effekttrinnet du bruker å drive den høytaler fult ut. Og ikke har så tungdreven bass eller delefilteret i høytalern er godt laget slik att den er lettere å drive og går ikke så langt ned i ohm.
    Er ikke noe pro innen dette, men sier det eg har lest og hørt selv
    Dette sier jeg meg 100% enig i. Jeg vil bare tilføye at den største forskjellen jeg merker på mine HT når de er koblet i Bi -amp, er at det er mye morsommere å høre musikk på lavt volum. Bassen blir strammere og mer "punchy", samtidig som at vokalen åpner seg litt. I toppen hører jeg ikke noen forskjell.

Men jeg har enda tilgode å høre forskjell på surroundrecivere som er biampet med bakHT utgangene. Og jeg har hørt på ganske mange...

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at jeg fikk i hus Parasound Halo A51 i dag og har fått spilt noen timer. En VANVITTIG forbedring registreres i bass og mellomtone-sjiktet! Takk vår herre for denne åpenbaring hehe. Jeg har ikke biampet ennå, men kommer garantert til å prøve det etter at jeg har gjort meg kjent med lyden slik den er nå. Halleluja!!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Jeg har ikke biampet ennå, men kommer garantert til å prøve det etter at jeg har gjort meg kjent med lyden slik den er nå. Halleluja!!!
    Du har ikke noe å tape på å prøve værtfall, og for all del gi oss tilbakemelding på hva du synes.

Mine egene erfaringer med Biamping er veldig positive. På stueanlegget kjører jeg passiv biamping med Audiolab 8000M 140W monoblokker til bassen og 8000P 2x100W(om jeg ikke husker helt feil) til diskanter. Det var et stort løft i lyden etter at jeg fikk 8000P inn i anlegget. Bassen ble mye strammere og diskanten ble mere detaljert samtidig som den ble mer behagelig. For å bruke en utslitt klisje; forskjellen var så stor at fruen hørte forskjell.

Ved passiv biamping er det veldig viktig å huske på at alle effekttrinnene må ha samme gain. Audiolab 8000 serie forsterkere er således helt genial siden alle produktene fra den minste integrerte fra 1980 tallet frem til den siste syvkanaleren er gainmatchet slik at man kan bi/tri ampe med hvilken som helst kombinasjon.

Aktiv drift er nok en ennå bedre løsning, men krever mye mer oppsett og tweaking for å få til hvis man ikke kjøper en ferdig løsning fra f.eks Linn.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at jeg fikk i hus Parasound Halo A51 i dag og har fått spilt noen timer. En VANVITTIG forbedring registreres i bass og mellomtone-sjiktet! Takk vår herre for denne åpenbaring hehe. Jeg har ikke biampet ennå, men kommer garantert til å prøve det etter at jeg har gjort meg kjent med lyden slik den er nå. Halleluja!!!

Det hørtes veldig bra ut ! Vurderte selv A51 når eg skulle kjøpe effektforsterker. Men kom over grand'en som bare virket som ett rått beist og var bare en til som hadde den i norge som eg fant da. Så måtte teste den

Hva måtte du gi for Halo'en ?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Det hørtes veldig bra ut ! Vurderte selv A51 når eg skulle kjøpe effektforsterker. Men kom over grand'en som bare virket som ett rått beist og var bare en til som hadde den i norge som eg fant da. Så måtte teste den

Hva måtte du gi for Halo'en ?
    Halo A-51 ligger på 47.499,- Ikke mye å hente på denne utover det. Når det gjelder opplevelsen av den i kombinasjon med B&W så gir den virkelig mye mer dybde. Jeg har nå spilt så mye musikk i stereo siden jeg fikk den at jeg kan konkludere med følgende:

Halo-A51 gir et skikkelig løft når det gjelder trykk i bassen. Dette er ikke overraskende da B&W er i utgangspunktet nokså nøytrale, men kanskje spesielt fordi nautilus-serien trenger 'power' for i det hele tatt å låte bra..

Jeg merker nå litt til at ikke bare bassen kommer mer frem, men også en mørkere stemning i mellomtonen. Det er også naturligvis kraftigere og kontrollert mellomtone, som er virkelig engasjerende, men jeg tar meg selv i å tenke enkelte ganger at hele lydbildet er 'mørkere'. Dette er en vanesak uten tvil, og totalt sett har Halo-A51 vært en stor revolusjon for den manglende bassopplevelsen tidligere. Nå ønsker jeg meg ikke mer bass, men heller mer definert og ren mellomtone og diskant. Dette er ikke komponentenes skyld, men rommets. Akustiske tiltak iverksettes!

Har du kvittet deg med grand'en Xinhua? Og hvorfor i så fall?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må skille mellom:
    • Bi-wiring, det å bruke en forsterker pr side, men separate kabler til bass og diskant, og passivt delefilter i høyttaleren
    • "Passiv" bi-amping, det å bruke to forsterkere pr sidem og passivt delefilter i høyttaleren.
    • "Aktiv" Bi-amping, det å bruke to forsterkere pr side og aktivt delefilter før forsterkeren

Utvid til tri-wiring/tri-amping for treveis konstruksjoner etc.

"passiv" biamping er ikke spesielt utbredt.

Det er en lang liste av tekniske fordeler med aktiv biamping.

Man kan tenke seg noen ulemper med aktiv biamping (utover at prisen øker). F.eks må man vanligvis benytte seg av hyllevare aktivt delefilter, eller designe et filter selv. Det betyr at du fratar høyttalerdesigneren noe av ansvaret. En samvittighetsfull høyttalerdesigner kan bruke mye tid på fintuning av delefilter.

Dessuten så vil et passivt delefilter etter forsterkeren kunne dempe overharmoniske til basselementet som resulterer når en forsterker kjøres ved klipping. Til hifi-bruk burde ikke det være spesielt relevant.

-k

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ønsker jeg meg ikke mer bass, men heller mer definert og ren mellomtone og diskant. Dette er ikke komponentenes skyld, men rommets. Akustiske tiltak iverksettes!

Har du kvittet deg med grand'en Xinhua? Og hvorfor i så fall?
    Sliter litt selv med mellomtonen og diskanten, så driver å prøver ut forskjellige akustiske tiltak. Men tror eg må kjøpe meg 1-3 pakke til med rockwool akutsikkplater for å dempe hele bakveggen og frontveggen.

Har ikke kvittet meg med granden, men kunne tenkt meg å få noe annet på lån sånn att eg slipper å kvitte meg med granden for å teste noe annet
    Selv om den klarer å drive kappa'ene sinsykt bra og eg føler det er en bra match. Ivertfall ilag med Onkyo 875 som pre.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •