In Wall bakhøytalere som matcher Focal JMLab Chorus 826 V

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

In Wall bakhøytalere som matcher Focal JMLab Chorus 826 V

Som overskriften antyder jakter jeg råd og erfaringer med in-wall høytalere som vil kunne være en god match til min Focal JmLab frontrekke (800/826), samt Yamaha 2700. Setter pris på alle råd og innspill!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal har in-wall høyttalere i Chorus V serien, som de på siden hjemmesider sier skal passe bra til både 700 og 800 V serien. Ville tatt en telefon til Hi-Fi Huset hvis jeg var deg.

Hele in-wall serien til Focal finner du under Home Audio - Integration på focal hjemmesiden.

Focal JMlab enceintes acoustiques haute fidélité haut-parleurs voiture audiomobile Car audio tuning

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinram
    Focal har in-wall høyttalere i Chorus V serien, som de på siden hjemmesider sier skal passe bra til både 700 og 800 V serien. Ville tatt en telefon til Hi-Fi Huset hvis jeg var deg.

Hele in-wall serien til Focal finner du under Home Audio - Integration på focal hjemmesiden.

Focal JMlab enceintes acoustiques haute fidélité haut-parleurs voiture audiomobile Car audio tuning
    Takk for tipset og skal sjekke ut det med Hi-Fi huset. Kunne imidlertid tenke meg dipole høytalere, a la triad sine, men har ingen referanser til de.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal har dipoler i 800 serien, SR800V. Bruker disse selv på bakvegg og det fungerer bra for meg. Da blir det ikke in-wall, men on-wall og de finnes kun i svart.

Det ligger et bilde av de i min hjemme kino profil.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/steinram

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke akkurat In-wall høyttalere dette, men de kan fåes med egenbestemte motiver på fronten. De er bare 3-5" dyp, og henger på veggen.
    Artcoustic
    Hørte flere av disse i København for noen uker siden. Må si jeg var skikkelig imponert.
    Skal man ha dette som hovedhøyttalere, så kjøpe man med en sub som henges på veggen. Subben leveres med en 1500W effektforsterker i 3 kanaler, som skan brukes på sub og fronter.

Gå inn på produktene og se hvordan de ser ut på veggene, med frontene på.
    Veldig høy WAF, og det blir nok noe slikt på meg med stor sannsynlighet om jeg ikke blir avskrekket ved neste lytting

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Ikke akkurat In-wall høyttalere dette, men de kan fåes med egenbestemte motiver på fronten. De er bare 3-5" dyp, og henger på veggen.
    Artcoustic
    Hørte flere av disse i København for noen uker siden. Må si jeg var skikkelig imponert.
    Skal man ha dette som hovedhøyttalere, så kjøpe man med en sub som henges på veggen. Subben leveres med en 1500W effektforsterker i 3 kanaler, som skan brukes på sub og fronter.

Veldig høy WAF, og det blir nok noe slikt på meg med stor sannsynlighet om jeg ikke blir avskrekket ved neste lytting
    Hei!
    Hvem selger disse i Norge da? Var på hjemmesiden deres, mye fint

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Breeder81
    Hei!
    Hvem selger disse i Norge da? Var på hjemmesiden deres, mye fint
    Artcoustic
    Ligger på Ryen i Oslo. Har ikke vært der selv.
    Hørte på de største høyttalerne deres i København. Trenger ikke sub på dem. Spiller ned i 15 hz. Det er overaskende for 5" dype høyttalere som henger på veggen
    Lyden var overaskende bra også. Men jeg varnok litt ekstra motakelig for god lyd akkurat da
    De minste hørte jeg med sub også. Virkelig imponerende.
    Har prislisten fra Danmark i Excel format om noen vil ha det.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinram
    Focal har dipoler i 800 serien, SR800V. Bruker disse selv på bakvegg og det fungerer bra for meg. Da blir det ikke in-wall, men on-wall og de finnes kun i svart.

Det ligger et bilde av de i min hjemme kino profil.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/steinram
    Ser det kommer en del innspill her, men det er altså in-wall høytaler som jeg etterspør. Har oversikt over de fleste alternativene "vanlige" bakhøytaler som vil kunne matche focalene mine i front, men håpet kanskje noen hadde erfaring med, eller gode tips til in-wall som klangmessig vil stå godt til resten av oppsettet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Artcoustic

Meget lekkert! Men ser jævl................ dyrt ut )-: Kan du sende meg prislisten!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Ser det kommer en del innspill her, men det er altså in-wall høytaler som jeg etterspør. Har oversikt over de fleste alternativene "vanlige" bakhøytaler som vil kunne matche focalene mine i front, men håpet kanskje noen hadde erfaring med, eller gode tips til in-wall som klangmessig vil stå godt til resten av oppsettet.
    Heisann.
    Jeg regner jo med at det er in-wall høyttalerne til Focal.JM Lab du bør ha, de er jo helt klart de som burde passe beste. Faren til en venn kjøpte de både bak, senter og front. Spiller meget fint.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Breeder81
    Heisann.
    Jeg regner jo med at det er in-wall høyttalerne til Focal.JM Lab du bør ha, de er jo helt klart de som burde passe beste. Faren til en venn kjøpte de både bak, senter og front. Spiller meget fint.
    Den er helt klart et alternativ, men jeg har falt litt for dipole høytalere. Har testet dipole (ikke in wall) fra B&W i andre oppsett tidligere og ble meget imponert. Har i dag B&W sine dm 601 bak på stativ som forsåvidt fungerer bra. Ikke så mange in wall alternativer som er dipole da )-:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget med dipole høyttalere er at de 2 elementene i dem spiller motfase. På den måten blir lyden veldig vanskelig å retningsbestemme, men høyttalerene blir også svært vanskelig å plassere. I tillegg blir sweetspot svært lite. Lytteposisjonen blir avgjørende for hvor godt resultatet blir.

Bipolare høyttalere sprer lyden i fase og er lettere å plassere, men også her blir en avhengig av 2 elementer.

Jeg lurte litt på begge varianter når jeg skulle ha kino, men jeg gikk for gulvstående Focal JMLab Chorus 716S bak. Disse byttet jeg senere ut med 4 stk Cobalt 800, og det angrer jeg ikke et sekund på. Kan anbefale 7.1 heller enn bipolare eller dipolare oppsett, men det blir jo litt avhengig av hvordan rommet ditt er.

Jeg har forøvrig Cobalt 816S og CC800S foran, drevet av en Yamaha RX-V2600.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Litt av poenget med dipole høyttalere er at de 2 elementene i dem spiller motfase. På den måten blir lyden veldig vanskelig å retningsbestemme, men høyttalerene blir også svært vanskelig å plassere. I tillegg blir sweetspot svært lite. Lytteposisjonen blir avgjørende for hvor godt resultatet blir.

Bipolare høyttalere sprer lyden i fase og er lettere å plassere, men også her blir en avhengig av 2 elementer.
    ....når er det best egnet med dipole kontra bipolare høytalere da? Eller omvendt?

Skulle gjerne hatt 7.1, men rommets utforming gjør blant annet at jeg ikke kan ha høytalere på sideveggene. Har faktisk lagt opp til in-wall i taket med bokser og rør med tanke på 7.1, men er litt usikker på om jeg tør å realisere det prosjektet. Litt kjipt å ødelegge taket i tilfelle det funker dårlig )-:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bipolare høyttalere er mer plasseringsvennlige enn dipole, men mange mener at både bipole og dipole høyttalere først og fremst hadde sin misjon i et dolby prologic oppsett. Da var det veldig viktig at surroundhøyttalerene sendte så lite retningsbestemt lyd som mulig.

Jeg mener at kanalseparasjonen i dagens systemer best presenteres med vanlige høyttalere.

Mulig jeg ville tenkt litt på alternativer hvis jeg hadde lytteposisjon helt inntil bakvegg, og det ikke var mulig å plassere høyttalere på sidevegg. Hvis du har et symmetrisk rom så kan bipolare høyttalere på bakvegg spre lyden godt, og lyden reflekteres fra sidevegger i tillegg til å spilles inn mot midten av rommet. Har du muligheten til å bruke høyttalere på bakvegg helt ut på kantene så ville valgt vanlige høyttalere som kunne vinkles mot lytteposisjon. Husk at surroundlyd helst skal "treffe" rett over hodet på lytteren.

Sjekk også plasseringstips på dolby.com.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bipolare høyttalere er mer plasseringsvennlige enn dipole, men mange mener at både bipole og dipole høyttalere først og fremst hadde sin misjon i et dolby prologic oppsett. Da var det veldig viktig at surroundhøyttalerene sendte så lite retningsbestemt lyd som mulig.

Jeg mener at kanalseparasjonen i dagens systemer best presenteres med vanlige høyttalere.

Mulig jeg ville tenkt litt på alternativer hvis jeg hadde lytteposisjon helt inntil bakvegg, og det ikke var mulig å plassere høyttalere på sidevegg. Hvis du har et symmetrisk rom så kan bipolare høyttalere på bakvegg spre lyden godt, og lyden reflekteres fra sidevegger i tillegg til å spilles inn mot midten av rommet. Har du muligheten til å bruke høyttalere på bakvegg helt ut på kantene så ville valgt vanlige høyttalere som kunne vinkles mot lytteposisjon. Husk at surroundlyd helst skal "treffe" rett over hodet på lytteren.

Sjekk også plasseringstips på dolby.com.
    Takk for den klargjøringen! Saken er den at jeg har ikke sidevegg på den høyre siden av rommet, samt at lytteposisjon er helt inntil bakvegg. Har i dag bakhøytalere på sidene, vinklet mot lytteposisjon, slik du også forklarer. Vil likevel bytte til in-wall pga. "estetiske grunner" og tenkte da at dipole vil være tingen da vinklingen da ikke vil være mulig lenger med den løsningen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke helt se for meg dipole høyttalere som inwall, men det betyr jo ikke at de ikke finnes. Hvis det er slik at det finnes inwall høyttalere som sprer lyden godt så kan jo dette være en løsning for deg.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke helt se for meg dipole høyttalere som inwall, men det betyr jo ikke at de ikke finnes. Hvis det er slik at det finnes inwall høyttalere som sprer lyden godt så kan jo dette være en løsning for deg.
    Jeg tror Triad har dipole in-wall, men enig med deg i siste setning. Det gjelder bare å finne den rett som matcher fra med resten av oppstettet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •