montering av surroundhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

montering av surroundhøyttalere

har gått til innkjøp av 5.1 oppsett. denon i AVR og DVD spiller. b&w cdm 9nt i front og cdm cnt mener jeg senter heter og cdm snt i surround. de er spesielle i utseende og er vel kanskje best til å montere i sidevegg?? men rommet mitt har ikke sidevegg der surround skal være så de må henge på bakvegg... noen ide på hvordan best og lettest henge de opp?? De skal vel også skrå noe til siden mot sofa? kan få lagt ut bilde her av sofa plassering og vegg som de skal på etterpå ikveld eller noe så det er lettere skjønne hva jeg mener...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du avstand fra bakvegg til sofaen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer til å fungere utmerket å henge de på bakveggen.

Den mest vanlig anbefalingen for vegg montering av slike "flate" høyttalere er 60-100cm over høre høyde i lytteposisjon (uavhengig om de er monter på bak eller side vegg).

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Har du avstand fra bakvegg til sofaen?

har ikke store avstanden nei. kanskje 30 cm...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da stilnet det her. ingen flere innspill på mulige plasseringer?` rett bak sitteplass? på siden og skrå innover mot sitteplass. på siden og rett frem? stativer fra siden eller rett bak? problem med stativ jeg bruker nå er at de ikke kan stå rett bak da de ikke når frem med lyden på andre siden av sitteplass så evt høyere stativ da?

jada sa jeg sku legge inn bilde men ikke fått ti det enda. kanskje ikveld da jeg har helg og bedre tid..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg mine bakøyttalere (Dali Concept 2) plassert på veggstativer ca 60cm over ørehøyde og rundt halvannen meter ut fra sweetspot på hver side. I tillegg er de vinklet litt inn mot lytteposisjon. Dette var optimalt for meg siden jeg har sofaen helt inntill bakvegg.

Jeg vil tro at du, hvis du monterer de på bakveggen litt ut fra sweetspot og ca 50-70cm over lytteposisjon vil oppnå den beste plasseringen ut ifra hvilke forutsetninger du har.

I bunn og grunn er det bare litt prøving (og kanskje feiling) som kan avsløre hva som blir best for deg:-) Bruk noen pappesker eller gardintrapper for å prøve deg frem, så finner du sikkert en plassering som funker for deg!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel DCM SNT ikke en stativ høyttaler slik at jeg ser for meg at den er litt krunglete å få til å stå på et stativ, den er vel ikke flat under heller så vidt jeg vet. Slik at disse er kun egnet for vegg montering. Og da blir rådet slik jeg skrev tidligere 60-100 over øret i lytte høyde.

Det er i utgangspuktet to muligheter for vegg montering av disse uten eksta stativer:
    1. side montering, dvs de monteres på sidevegger rett til siden for lytte posisjon i nevnte høyde.
    2. bak vegg montering, devs de monteres på bakvegg i nevnte høyde. Ville da montert de ret uten for siste lytteposisojon (rett på hver ytterside av sofaen).

Det er selvfølgelig en muilighet å montere de på en vegg brakket som muliggjør vinkling av høyttalerene inn mot lytte posisjon, men personlig så hadde jeg ikke gått for en slik løsning da høyttaleren er designet for veggmontering og bassresponsen er designet deretter. Ved å ikke montere disse på en vegg så risikere man en annen bass respons fra høyttaleren.

Håper min innspill er til hjelp. Du har jo noen svært gode høyttalere så dette kommer til å bli bra. Men prøv deg frem hvis du er usikker. Det er jo tross alt din opplevelse som er fasiten, og ikke hva alle andre mener.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinram
    Nå er vel DCM SNT ikke en stativ høyttaler slik at jeg ser for meg at den er litt krunglete å få til å stå på et stativ, den er vel ikke flat under heller så vidt jeg vet. Slik at disse er kun egnet for vegg montering. Og da blir rådet slik jeg skrev tidligere 60-100 over øret i lytte høyde.

Det er i utgangspuktet to muligheter for vegg montering av disse uten eksta stativer:
    1. side montering, dvs de monteres på sidevegger rett til siden for lytte posisjon i nevnte høyde.
    2. bak vegg montering, devs de monteres på bakvegg i nevnte høyde. Ville da montert de ret uten for siste lytteposisojon (rett på hver ytterside av sofaen).

Det er selvfølgelig en muilighet å montere de på en vegg brakket som muliggjør vinkling av høyttalerene inn mot lytte posisjon, men personlig så hadde jeg ikke gått for en slik løsning da høyttaleren er designet for veggmontering og bassresponsen er designet deretter. Ved å ikke montere disse på en vegg så risikere man en annen bass respons fra høyttaleren.

Håper min innspill er til hjelp. Du har jo noen svært gode høyttalere så dette kommer til å bli bra. Men prøv deg frem hvis du er usikker. Det er jo tross alt din opplevelse som er fasiten, og ikke hva alle andre mener.

har de på stativ nå men det er ingen langsiktig løsning. var bare for å få testet surrounden og frem til jeg fant ut hvordan gjøre det med montering da jeg ikke er veldig interressert i borre for mange unødvendige hull i betongveggen min. så montere de 60-100 cm over hodehøyde ca og på hver side av sofa som blir best utfra der jeg som oftest sitter ogla de peke rett frem mot fronten? da har jeg forstått riktig?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok forstått det riktig da ja;-)