Stereoanlegg til max 20k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoanlegg til max 20k

Hei, jeg har tenkt til å kjøpe meg et nytt anlegg og etter å ha lest litt på forumet tok jeg en tur innom og hørte på et par alternativer. Jeg ser først og fremst etter en varm høytaler med litt kraft som er begahelig å høre på (jeg er trolig mer glad i bass enn de aller fleste uten at jeg vil dra den helt ut til CV). Hører for det meste på metal, rock osv.

Jeg testa B&W DM683 med NAD C372 som ansatte på hifiklubben sa ville passe min beskrivelse best og som jeg også likte best av de jeg hørte på, men jeg synes selv de HT hadde litt for lys klang og ikke nok trøkk i bassen.

RF-82 er helt utelukket, synes de var direkte ubehagelig å høre på, alt for høy og skjærende diskant og etter min mening nesten ingen tilstedeværelse av bass (Hørte de lite innspilt og på en visstnok nøytral forsterker til 30k, men jeg tviler på at en annen forsterker vil gjøre susen ettersom det var noe av det værste jeg hadde hørt). Finnes det noen HT til den prisklassen som vil fylle mine krav? Evt teste B&W på Marantz forsterker ellerno (+ Sub)?

Likte lyden i Vienna Acoustics Mozart Grand + Sub veldig godt for å gi dere en indikasjon.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg skal motsi din mening om Klipsch.

Men husk at klipsch er veldig følsom for hvilken forsterker du bruker.
    de sier at hvis du hører på mye på musikk (aka stereo), så burde klipsch kombineres med rør forsterker for å få en god lyd!

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok masse der ute å velge i. Jeg selv falt for Klipsch. Nå er det ikke meningen å utvikle tråden din til en forsvarstråd for Klipsch Men jeg fikk en demo av disse i Trondheim hos Tonart, og lyden hjemme i stua kan ikke sammenlignes med det inntrykket jeg fikk i demorommet der desverre. Jeg har selv RF-82 på en Yamaha-receiver, og dette synes jeg låter meget bra.

Jeg ville fått lånt med meg utstyret hjem i stua og testet der du skal ha det. Da tror jeg nok du får et ganske annet inntrykk både av B&W og Klipsch.

Ellers ville jeg tatt en titt på bruktmarkedet. Mye bra utstyr å finne der om dagen, både av høyttalere og forsterkere.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulyd
    Nå er det ikke meningen å utvikle tråden din til en forsvarstråd for Klipsch
    Haha, Klipsch-fansen går som vanleg i "protect" med det samme nokon snakker om "skjærende diskant". Men eg er einig, Klipsch bør absolutt ikkje avskrivast før ein har prøvd dei med ein varm forsterkar. No skal det seiast at eg ikkje opplevde diskanten som for hard på mine sjølv med Harman/Kardon bak spakane. Men Music Angel'en passa til dei grader mykje betre, så at Klipsch+rør er ein go'kombo kan eg gå god for.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mye å velge i og du vil garantert få massevis av anbefalinger. Hvis du ikke likte Klipsch og vil ha trøkk ville jeg gått for Patos Lyric 402 (dukker ofte opp brukt) sammen med en kraftig forsterker.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke demo av Dali da ?! Icon serien eller Concept. spiller kjempe bra, og uten kvass diskant. NAD 372 er en kjempegod forstekrer i mine ører, men tror muligens det er den som krasjer litt med deg.

Men ville nok testet Dali Concept 8 på NAD 372, samt en NAD cdspiller (syns de nye virkelig har kommet seg, aldri likt NAD sine spillere sånn egentlig).

Vil du ha enda mer "silkemyk" diskant, så er Infinity Beta 50 noe du burde sjekke ut. Stor høyttaler til liten pris. Med NAD sitt kraftverk burde dette virkelig gi deg golyd.

til rock og metall syns jeg mellomtonen er det viktigeste området å holde fokusen på. Men selvfølgelig skal jo diskant og bass spille bra også .

BW 683 er jeg enig i at blir for "tynt" (men med NAD 372 så blir ikke den saken der noe bedre egentlig...).

Et siste tips, for å hanvne midt mellom himmel og helvette (som noen ville kalle det), så har du jo JBL til "spottpriser" hos Soundgarden

Gulvstående | Høyttalere | Soundgarden

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes at vienna er en fantastisk høytaler, men kanskje den kan bli litt "snill" til din musikk ?? Bør kanskje matche med en forsterker som "rocker" litt, kanskje der nad kommer inn , ellers kunne og Atoll vært en glimrende match til disse. I hvertfall ikke en hissig diskant hverken på Atoll eller Vienna.

Acoustic Energy er jo og en høytaler som har ganske god dynamikk, og kan passe godt til din musikk stil.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill, gutta. Jeg får teste RF-82 en gang til og kreve en varm forsterker (også teste den på noe annet enn Disturbed og Dream Theater), men holder den fortsatt så godt som utelukket. Hifiklubben ga meg inntrykket av at B&W + NAD var det eneste alternative jeg hadde. De sa at Dali etc ble alt for lyst for meg, noe jeg må si meg enig i etter jeg hørte noen andre teste mentor 6 vs cm7. Testet også en Denon forsterker, men den gjorde bare musikken litt friskere og enda lysere etter min mening.

Vienna er helt klart en for snill høytaler, så det er ikke et alternativ - jeg ønsker meg en høytaler med god lyd og ordentlig trøkk (i bånn), men skal sies at lyden i vienna var ekstremt behagelig.

Tipper jeg tar meg en tur på soundgarden for å høre på JBL og kanskje sjekker ut Dali. Noen som vet hvor jeg kan få hørt på Patos, Infinity og Acousic Energy i oslo?

Fun fact: Har både beyerdynamic DT231 og DT880. Liker 231 mye mye bedre selv til metal - det er kanskje bevis på at jeg setter pris på varme og trøkk foran detaljert diskant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •