Patos eller QLN ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Patos eller QLN ?

Håper noen kan gi gode råd her : Valget står mellom Patos 310 fra komplett.no eller Qln Qubic II F fra soundgarden. Skal benyttes til 2-kanals lytting ( musikk ) sammen med en Kenwood Krf-V6200. Ikke den mest strømsterke forsterker...blir Patos for tunge å drive med sin følsomhet på 87db i forhold til qln sin 91 db ? Skal ikke benyttes til veldig høyt volum, det går mest i rolig "lytte volum" Er takknemlig for innspill og andres erfaring med de 2 høytaler merkene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos Basic 310 er helt krem i mine ører. Men nå kjører jeg de som midlertidig høyttaler på toppklasse forsterkere da, kan teste de litt på en CAV AV-2086 surroundreciever hvis det er interressant.

Har ikke erfaring med Qln bare så det er sagt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Håper noen kan gi gode råd her : Valget står mellom Patos 310 fra komplett.no eller Qln Qubic II F fra soundgarden. Skal benyttes til 2-kanals lytting ( musikk ) sammen med en Kenwood Krf-V6200. Ikke den mest strømsterke forsterker...blir Patos for tunge å drive med sin følsomhet på 87db i forhold til qln sin 91 db ? Skal ikke benyttes til veldig høyt volum, det går mest i rolig "lytte volum" Er takknemlig for innspill og andres erfaring med de 2 høytaler merkene.
    "Når man roper i skogen, får man svar". Og for ditt vedkommende er nok jeg skogen. Har begge disse her hjemme og har spilt mye på dem.

Jeg skrev litt om Komplett sine Patos Basic 310 (MK1) her:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...tml#post965384

Qln'ene er bedre på standalone bass, altså i 2 kanals uten sub - de har 2 porter bak og du kan da få litt akustisk drahjelp av bakvegg/sidevegg. Patos'ene har en bassport foran og hadde jeg ikke hatt sub så hadde nok savnet etter god bass vært tilstede.

Jeg vil vel si at begge er veldig gode i forhold til pris. Patos er luftigere i klangen, Qln har en mer markant mellomtone - den ene er 2 veis den andre er 2,5 veis. Jeg har noen bilder på minhjemmekino, AVforum.no - asvaberg's hjemmekino

Nå var det en annen viktig forskjell også, kablingen. Patos har bedre lyd med tjukkere kabel, eller helst solid core. Qln trives veldig godt på rimelige QED kabler fra HiFiklubben.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart at QLN er det beste valget her med sine snille 91db som uten tvil er en fin last for kenwood'en (undervurdert merke i mine øyne som lager mere enn gode kjøkkenmaskiner). Mens, Patos er den som er mest musikalsk av de nevnte. Litt mere "skinn" oppover hvis det er det du foretrekker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •