Høyttaler i 5k-klassen vs 10k-klassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttaler i 5k-klassen vs 10k-klassen

Hei,

Er egentlig i startgropa kva angår heimekino, men dette er jo særdeles spennende! Og dyrt

Har nå Dynavoice Definition DF-5 for ca 3,5k som fronter og syns det gir en bra lyd, oppløst diskant osv..

Naturligvis lurer oppgraderingsspøkelset også her hos meg. Spørsmålet mitt er da kor stor forskjell det er mellom ein høgtaler til rundt 4-5k og en til 10k?

Kan nevne at bruken er ca 50% film og 50% musikk så ønsker dermed en god allrounder i nevnte prisklasse. Forsterkeren min er en Yamaha RX-V663 som er relativt kraftig, men er klar for å investere i en effektforsterker uansett HT-valg.

PÅ forhånd takk for alle svar, og må bare legge til at det er ufatteleg mykje kompetanse inne på dette forumet som eg har lært mykje av!

Mvh
    Knut

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv ganske fersk i faget , men etter å ha lest mye her og fulgt med i bakgrunnen en hel del, har jeg også komt over en graf akto lagte en gang i tiden som nok stemmer ganske bra. Kvaliteten stiger KRAFTIG fra 0 - 50.000, mens etter det flater det bra ut. Klart finnes det enkelttilfeller som bryter med regelen , men sånn stort sett vil jeg si at man dobler gleden for hver 5k man går opp opp til 20.000 og dobles kansje deretter for hver 10.000.

Selv har jeg klipsch RF-83 med en utsalgspris på 25k , som jeg kjøpte brukt for 16. kontra mine gamle høyttalere (Dail 808, veil ca 5k nye) så var utslaget enormt, og at lyttegleden økte med 4 ganger er jeg ikke i tvil om. Og forbruket på nye invisteringer i hjemmekinoanlegget steg vel også tilsvarende. Men så skal nå hobbier koste litt da , ellers er det ikke en skikkelig hobby

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knuttis
    Hei,

Er egentlig i startgropa kva angår heimekino, men dette er jo særdeles spennende! Og dyrt

Har nå Dynavoice Definition DF-5 for ca 3,5k som fronter og syns det gir en bra lyd, oppløst diskant osv..

Naturligvis lurer oppgraderingsspøkelset også her hos meg. Spørsmålet mitt er da kor stor forskjell det er mellom ein høgtaler til rundt 4-5k og en til 10k?

Kan nevne at bruken er ca 50% film og 50% musikk så ønsker dermed en god allrounder i nevnte prisklasse. Forsterkeren min er en Yamaha RX-V663 som er relativt kraftig, men er klar for å investere i en effektforsterker uansett HT-valg.

PÅ forhånd takk for alle svar, og må bare legge til at det er ufatteleg mykje kompetanse inne på dette forumet som eg har lært mykje av!

Mvh
    Knut
    Å kjøpe brukt er ihvertfall det beste du kan gjøre. Når det gjelder lydforskjell så er vel lyden bare marginalt bedre fra 5000 til 10000. Men hvis du går opp 10.000 til så vil du høre stor forskjell tror jeg (altså fra 5000 til 20000). Jeg selv gikk fra 4000 til 17000 (bruktpris for begge vel og merke og parpris) og jeg opplevde en helt annen lyd, mye større og bedre og det uten å bytte det andre utstyret. Særlig merket jeg at lyden av stemmer ble enormt mye bedre. Jeg vil si denne opplevelsen er verdt minst det jeg ga xtra for høyttalerne. Eiegleden blir også mye større og er verdt mye i kroner. Bare det at du vet at du eier dyre og pene høyttalere gjør deg glad.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •