Beregning av avstand på nedovervendt element?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beregning av avstand på nedovervendt element?

Hei!

Jeg har en gammel sub-kasse som er bygget for ett 12" element. Jeg har kjøpt en ny Peerless 12" SWR308 og en 450w forsterker for innbygging i kasse. Jeg har gjort endel beregninger i BassBox Pro 6, og frekvenskurvene ser bra ut for det kassevolumet jeg har, -3dB ved 25 Hz og -12dB ved 18Hz. Problemet er at jeg vil ha elementet rettet nedover, det samme med bassrefleksrøret. Finnes det da noen måte å beregne avstanden jeg må ha fra gulvet, altså høyden på føttene på kassen? Eller har dette lite betydning så lenge jeg har nok avstand/høyde slik at luftflyten blir bra nok?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere subber med elementet rettet nedover som har bare 4-6 cm klaring under elementene (SVS PB12Plus/2 er ca 5 cm mener jeg).

Når det gjelder bassrefleksen har jeg sett flere som bruker portdiameteren som minste anbefalte avstand til nærmeste flate.

Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det med samme avstand som diameteren på bassrefleksrøret har jeg også hørt/lest. Kassen jeg brukte som "mal" den gangen jeg bygget den hadde 10 cm avstand fra gulvet, derfor jeg er litt i tvil. Og det var en 10" aktiv JAMO sub.:-|

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arealet av åpningen mellom gulvet og kanten på subkassen må være større enn arealet på membranen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •