Forsterkeren min har tatt kvelden (protect lyset slår seg på til alle tider) så da må investeringer til. I førsteomgang trenger jeg jo egentlig bare en forsterker, men lurer på om jeg i samme runde skal bytte høyttalerene mine.

Anlegget mitt idag (er vell rundt 8 år gammelt)
  • Forsterker: NAD 319
  • Høyttalere: Dali 909
  • CD Spiller: Denon DCD-735
  • DVD Spiller: Marantz DV4100

CD og DVD spilleren min tenkte jeg å beholde og kommer nok til å sette sammen en HTPC utpå høsten som blir hoved signalkilden.

Gikk tilfeldigvis forbi Hi-Fi klubben og tok turen innom, men siden det var litt spontant hadde jeg ikke med egen musikk og hørte litt på det de hadde. Hørte litt på D&W DM683 og DALI IKON 7 på Cambridge 840A og en NAD ting med effektforsterker. Av den musikken jeg hørte på der må jeg si jeg likte Dali'en best av dem, selv om jeg hadde håpet det var D&W jeg skulle like (hadde lest mye posetivt).

Liker veldig mye variert musikk så ideelt sett skal det være alsidig. Nå bor jeg i leilighet og har ikke planer om å bli uvenner med alle naboene så jeg har vell innsett at klarhet på musikken er viktigere enn det største trykket. Rommet det skal fylle med lyd er vell rundt 20-25kvm.

Nå begynner det å bli mye tekst uten så veldig mange spørsmål. :-)

1. Finnes det en tommelfinger regel på hva en bør legge i forsterker/høyttaler? Sånn ca det samme i begge deler?
  2. Jeg har ett budsjett på 20 000-25 000 kroner til høyttalere og forsterker. Hva vil dere anbefale?
  3. Burde jeg beholde høyttalerene? -Har det skjedd så lite at det ikke er noe stort poeng å bytte? Hvilke forsterker vil dere anbefale om jeg beholder dem?

Så om noen gadd å lese hele mailen og har noen meninger, tips eller preferanser å komme meg setter jeg stor pris på det.