Overgangs Frekvens Front Og Sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overgangs Frekvens Front Og Sub

God ettermiddag..

Jeg har ett spørsmål.

En gitt høytaller og en gitt sub har frekvenser, poenget er å få subwooferen til å matche overgangsfrekvensen til Front høytallerne.
    Men hvilke innstillinger er det vi snakker om? la oss si ett oppgitt frekvens område på 45-22000hz og en sub som går til 18hz.Hva skal man feks stille i en reciver att delfrekvensen skal være...?slik att overgangen blir sømløs.

Hifi folk som har erfaring med stereo kan svare.

Takker..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med et sted mellom 60 hZ - 80 hZ.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du prøve deg fram, da det ikke finnes noe fasitsvar. Opgitte data er én ting, men det er mange andre faktorer som spiller inn: rommet, samarbeidet mellom bass i front og sub, fase på respektive, volum på respektive, hvor bratt delefilteret ruller av etc etc. Det gjelder å finne den kombinasjonen som fungerer best i ditt rom og ditt oppsett.

Når jeg får inn nye høyttalere/sub som skal integreres kjører jeg en del målinger for å finne ut av hvilken deling jeg skal velge før jeg evt gjør noen korrigeringer med EQ på sub. Finn fram måleutstyret og sett i gang.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    masse tråder som omtaler dette, bare å søke. mange ting som spiller inn, som feks, type reciver, høytalere, sub, plassering av høytalere og sub, hvilken reciver du har osv. mest vanlige er mellom 60 og 100hz
    men så har du også feks Lyngdorf som har et fantastisk system, på "subbene" dems(lyngdorf kaller dem ikke subber men basshøytalere) har delefilter fra 200-500hz. lyngdorf sine høytalere går også kun ned til 200hz. har ikke fått hørt dette systemet selv, men de som har hørt det sier at det er ganske imponerende lyd i dette i forhold til andre høytalere i samme prisklasse, dog ikke så enkelt kansje å få til å spille skikkelig

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takker for svar.

Fant ut av dette, men ser att oppgitte data ikke alltid stemmer, noe som selfølgelig kan påvirkest av rommet utstyret spillest i. Kjøre på me 60hz i reciveren hvor signalet delest, da spiller også hovedhøytallerne (45hz) en myk over gang i bas området, diskant og mellomtone ble også hørbart bedre.(delte tidliger v 80)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •