Hvordan skal jeg bi-ampe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan skal jeg bi-ampe?

Har dette høyttalersettet

ELTEK AS

Har en onkyo receiver der jeg kan bi-ampe ved å koble surround-back fra receiveren på høyttaleren.

Problemet er at det ikke står bak på høytaleren hvilke av inngangene som er for høye frekvenser og hvilke som er for lave.

Vil de øverste portene alltid være for lav frekvens?

Burde jeg koble den vanlige frontutgangen på selve receiveren til lav eller høy frekvens?

Håper dette var forståelig.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har det noe å si når du skal biampe med bakkanaler fra samme reciever da?

det er jo det samme signalet så. hadde vært noe annet om du skulle bruke 2 forskjellige forsterkere.

mvh
    stian

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg
    Har dette høyttalersettet

ELTEK AS
    Problemet er at det ikke står bak på høytaleren hvilke av inngangene som er for høye frekvenser og hvilke som er for lave.
    På din receiver så er det ingen forskjell siden begge sender ut full-range. På dine høyttalere så MÅ du ha et delefilter (standard hvis de ikke er selvbygg). De øvre terminalene er typisk diskant.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    har det noe å si når du skal biampe med bakkanaler fra samme reciever da?

det er jo det samme signalet så. hadde vært noe annet om du skulle bruke 2 forskjellige forsterkere.

mvh
    stian
    Enkelte tidlige surround forsterkere hadde vel litt forskjellige effekt på utgangstrinn til front og bak kanalene osv, og da ville det jo være et poeng å vite hvilke av høytaler terminalene som går til de mere effektkrevende bass området. Er ellers enig.

Generellt for bi-wire terminaler er vel regelen at det vel de nederste kobblingene som går til går til de laveste frekvensene (bass), og de øverste til høyere frekvenser (diskant) osv. Er man i tvil om hvordan de er kobblet, kan man jo bare teste med å plugge forsterkeren og høre, eventuellt teste med et 1,5v aaa batteri og litt jumpeledning osv og se på bass elementene flytter litt på seg.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man bi-ampe ved å bruke surround utgangene på front? Blir ikke det lydbilde veldig feil når man kjører surround oppsett på receiveren?
    I 2ch/7ch stereo kan jeg forstår det, men i surround må dette bli veldig "rotete" ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kan man bi-ampe ved å bruke surround utgangene på front? Blir ikke det lydbilde veldig feil når man kjører surround oppsett på receiveren?
    I 2ch/7ch stereo kan jeg forstår det, men i surround må dette bli veldig "rotete" ?
    Surround forsterkeren må selfølgelig kunne stilles inn/kobbles f.eks via pre out, main inn osv slik at man får de riktige signalene kanalisert ut av de utgangstrinnene man bruker til fronhøytalerene. Ellers blir det jo som du skriver dette bare helt feil.

Man får jo heller ikke en like optimal bi-amping effekt som en ekstern effekt forsterker med stereo bruk av to av surround utgangstrinnene i en surrond receiver, da utgangstrinnene i receiveren somregel bruker en felles strømforsyning.

Fordelen er imiddlertid vesentlig mindre effekt belastning av det utgangstrinnet som driver de høyere frekvensene, litt avlastning av bass utgangstrinnet osv, noe som kan bety litt mere kontoll av disse, med mindre fare for avbrennte spoler osv.

Gode surround forsterkere har jo også ofte en ganske kraftig strømforsyning i forhold til bare å mate to av utgangene ved stereo bruk samtidig, og hvis man liker å bruke litt mye effekt kan vel en test med bi-amping, før man eventuelt henter inn hjelp fra eksterne effekt forsterkere.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I oppsettet i receiver velger man hvilket signal som skal gå til surround back sine effektforsterkere. Skal man biampe frontene får den samme signal som frontene. Man kan da ikke lenger kjøre 7.1, men bare de resterende 5.1.

Blir ikke rot, men man "ofrer" to kanaler for mer effekt til frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    I oppsettet i receiver velger man hvilket signal som skal gå til surround back sine effektforsterkere. Skal man biampe frontene får den samme signal som frontene. Man kan da ikke lenger kjøre 7.1, men bare de resterende 5.1.

Blir ikke rot, men man "ofrer" to kanaler for mer effekt til frontene.
    Ja, jeg har bare høyttalere og fysisk mulighet for å kjøre 5.1, så tenkte jeg like godt kunne ofre 7.1 og bi-ampe frontene. Gjør et forsøk senere idag med å koble surround-back til diskantene og ser hvordan det blir.

Takker for svar!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å fjerne metallskinnene mellom terminalene på høyttaleren.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde bli mer populært og lese bruksanvisningen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Det burde bli mer populært og lese bruksanvisningen.
    Det er en del ganger man kan spørre:
    1 - har du lest bruksanvisningen?
    2 - har du prøvd søkefunksjonen på forumet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det er en del ganger man kan spørre:
    1 - har du lest bruksanvisningen?
    2 - har du prøvd søkefunksjonen på forumet?
    Hovedproblemet her var at høyttalerne ikke er merket med hvilke innganger som er for høye og lave frekvenser. Det står heller ikke spesifisert i manualen om man burde koble høye eller lave frekvenser til surround-back utgangene. Jeg har også forsøkt å søke uten å finne noe som egentlig svarte på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg
    Hovedproblemet her var at høyttalerne ikke er merket med hvilke innganger som er for høye og lave frekvenser. Det står heller ikke spesifisert i manualen om man burde koble høye eller lave frekvenser til surround-back utgangene. Jeg har også forsøkt å søke uten å finne noe som egentlig svarte på dette.
    Jeg skummet gjennom denne tråden, men fant ikke helt ut hvilken Onkyo du har??

De øverste terminalene på høyttalerne er i 99% av tilfellene diskant. Er jo barre å plugge i å høre om lyden kommer i bass eller diskant.....

På onkyo 875 som jeg har da. Og det gjelder alle nye Onkyoer som kan bi-ampes. Da skal Front utgangen til diskant på høyttaler. Og "surr back" til bass på høyttaler. Husk for all de å fjerne skinnene på høyttaler. Men du må også fortelle forsterkeren at du bi-amper ellers blir det bare tull......

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har 606 og fått koblet opp og testet nå.

Virker meget bra. Fruen, som ikke visste om omkoblingene mine, kommenterte faktisk lyden når vi så på tv ikveld

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen høyttalere har dessuten terminaler som må kobles på utradisjonell måte for riktig funksjon. Feks nivåforandring når man kobler til nede og tar bort 1 skinne, eller "voicing" som det kalles noen ganger.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Noen høyttalere har dessuten terminaler som må kobles på utradisjonell måte for riktig funksjon. Feks nivåforandring når man kobler til nede og tar bort 1 skinne, eller "voicing" som det kalles noen ganger.
    Ja, men da er det vel egentlig ikke bi-wire terminaler for bi-amping man lenger har med å gjøre, ettersom det internt i høytaleren jo da må finnes en eller annen form for kobbling mellom de to nivåene med terminaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •