Tips til høyttalere til hjemmekino!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til høyttalere til hjemmekino!

Hallo godtfolk!

Jeg driver i øyeblikket og pusser opp min kjellerstue for å gjøre den til hjemmekino, og i den forbindelse er jeg veldig mottakelig for tips til anlegg som kan passe til mitt bruk.

Jeg skal som sagt bruke anlegget til film/tv-titting, og antagelig ikke noe særlig musikk. Rommet er et rom med murvegger - tipper størrelsen er på rundt kanskje 30 kvm.

Sjekket for en stund tilbake B&W DM683 med en NAD forsterker (og da gjetter du helt riktig at dette var på Hi-Fi klubben) og syntes det låt bra (fikk kun testet musikk den gangen). Siden, bl.a. på Soundgarden og av flere brukere på AV-forum, har jeg skjønt at NAD forsterkere skaper ganske blandede følelser, og ble på Soundgarden da skissert en ferdig "pakke" med JBL ES90/10/25/250P - en pakke de i øyeblikket selger for 14.995. Fikk testet dette anlegget (dessverre med en annen forsterker enn i tilbudet) og syntes dette faktisk låt ganske så fett og ikke minst rent.

Forsterken jeg har blitt anbefalt er Harman Kardon 7X65W til 10 lapper.

Det skal sies at jeg også fikk høre på JBL LS80 der borte, og det er noe av det råeste jeg har hørt på lang tid (husker ikke hva slags forsterker de var koblet mot) men det var en sinnsyk oppplevelse - men da sitter jeg i så fall kun med to fronter og har betalt 25 laken uten å ha en forsterker til å drive de engang... det er kanskje litt overkill?!?!

Tar imot synspunkter på nevnte anlegg og evt andre tips med veldig stor takk!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til "galehuset" - hehe

JBL pakka har jeg hørt og sett og det er "trøkk" og god lyd.

Men personlig falt jeg i staver for JBL LS 40 stativhøyttalerne - herregud for en lyd. De var koblet til en Primare DVDi10 DVD-receiver.

• Veldig mye lyd
    • Veldig lite komponenter
    • Veldig mye penger, kr 27000 + høyttalerkabler

Så bra var dette at jeg faktisk vurderte å skrinlegge hele surroundoppsettet, Oppo'n og det hele - og gå for 2 kanals. Men så var det lommeboka, den hang ikke helt med.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men siden du skal ha en hel pakke så ville jeg vurdert å besøke noen andre butikker også, ikke bare HFK & Soundgarden.
    Eller "besøke" AVtorget herinne - utrolig mange med masse tips og erfaring og gode tilbud.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke så lett dette...

Var innom HFK igjen i går og sjekket ut B&W 683 med en stereoforsterker fra NAD, og sjekket i dag JBL ES 90 på musikk, og ble egentlig skuffet. Jeg føler nok at B&W har mye mer å gi i det totale lydbildet - spiller mye mer presist enn JBL høyttalerne, kanskje spesielt i bass og diskant området,.

Det jeg derimot ikke har erfart ennå er hvordan B&W'ene høres ut til film.

Så med tanke på bare rundt 5 lapper i i prisforskjell hadde jeg satt stor pris på om noen som evt. har erfaringer med følgende anlegg kan gi meg en pekepinn på hva jeg burde spare pengene mine til:

1. Nevnte JBL pakke med H/K 7X65 receiver til 25 lapper

eller

2. B&W 683 front, 686 bak, enten HTM 61 el. 62 center med Dali Ikon 12" sub.

HFK mener jeg kan drive sistnevnte høytt.oppsett med Denon 2808 - men holder det egentlig med tanke på at 683 krever mye krefter? Ville f.eks. 3808 vært sikrere?

Denne pakken med de dyreste elementene beskrevet kan jeg få til 36200 - mens om jeg velger de billigste elemente - dvs. HTM61 center, Denon 2808 og BW AS 2 10" sub, havner jeg på 29100.

Dette er vanskelig folkens - få høre hva dere mener.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann.

Dette er hvorfor det er viktig å høre på høyttalere før du kjøper dem.

Asvaberg ville anbefale JBL, for det var god lyd for hans ører. Men var noe helt anderledes for deg.

Også forsterker er viktig når du tester utstyr, de kan ha forskjellig lyd på høyttalere.

Hva med å teste ut klipsch?

De er endel mer lettdrevne det B&W, men muligens litt mer sære på hva slags forsterker du bruker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig viktig å høre flere typer før en handler da alle hører forskjellig. Personlig havnet jeg på 683 og kan anbefale disse, men ville valgt med Denon 3808 evt 2808 men med et eget effekt trinn.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjartien
    Det er veldig viktig å høre flere typer før en handler da alle hører forskjellig. Personlig havnet jeg på 683 og kan anbefale disse, men ville valgt med Denon 3808 evt 2808 men med et eget effekt trinn.
    angående forsterker så ikke kjøp 2808 fremfor 3808. en skulle nesten tro at de er ganske identiske men 3808 gir langt mer igjen for pengene enn det 2808 gjør grunnet alt er bedre i 3808. bedre forforsterker og bedre effektforsterker.
    velger du 683 så blir også 2808 i det minste laget grunnet at 683 er vanskelige høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for foreløpige tilbakemeldinger - jeg må si jeg har forelsket meg veldig i både lyden og ikke minst estestikken på 683... Jeg regner med å bruke et halvt års tid på å samle nok finanser (først en liten baksmell og noe forskuddsskatt jeg skal kose meg med denne høsten), så håper jeg på å gjøre noe innkjøp her.

Noterer meg også innspill på 3808 fremfor 2808, og takker for det.

Noen som forresten har noen kommentarer på hva slags akustikk jeg kan forvente i rommet, som altså er murvegger og tretak. Rommet er 3,5m bredt og ca 5,5 - 6m langt. Er det fare for "romklang" her som kan ødelegge opplevelsen, eller er det grunn til å tro at dette i så fall etter møblering vil fungere greit? Har nemlig ikke på nåværende tidspunkt lyst til å bruke mer penger på å evt. kle veggene fremfor og heller gå til innkjøp av "godsakene" :-)

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The Danzter
    Var innom HFK igjen i går og sjekket ut B&W 683 med en stereoforsterker fra NAD, og sjekket i dag JBL ES 90 på musikk, og ble egentlig skuffet. Jeg føler nok at B&W har mye mer å gi i det totale lydbildet - spiller mye mer presist enn JBL høyttalerne, kanskje spesielt i bass og diskant området,.

Det jeg derimot ikke har erfart ennå er hvordan B&W'ene høres ut til film.

Så med tanke på bare rundt 5 lapper i i prisforskjell hadde jeg satt stor pris på om noen som evt. har erfaringer med følgende anlegg kan gi meg en pekepinn på hva jeg burde spare pengene mine til:

1. Nevnte JBL pakke med H/K 7X65 receiver til 25 lapper

eller

2. B&W 683 front, 686 bak, enten HTM 61 el. 62 center med Dali Ikon 12" sub.

HFK mener jeg kan drive sistnevnte høytt.oppsett med Denon 2808 - men holder det egentlig med tanke på at 683 krever mye krefter? Ville f.eks. 3808 vært sikrere?

Denne pakken med de dyreste elementene beskrevet kan jeg få til 36200 - mens om jeg velger de billigste elemente - dvs. HTM61 center, Denon 2808 og BW AS 2 10" sub, havner jeg på 29100.

Dette er vanskelig folkens - få høre hva dere mener.
    683 er etter min mening (ører) en veldig vanskelig parring med de nye denon.
    det gjelder b&w generelt på de siste modeller og denon sine siste oppgraderinger. blir for lite juling både i stereo og film, men for all del liker du lyden sammen med 683 og denon, så kjøp en med krefter.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å høre på litt andre ting enn det hifiklubben har?

Klipsch er allerede nevnt. Monitor audio gir mye for pengene. Det samme gjør Focal. Kef er vel heller ikke så dumt...
    Det finnes jo massevis av merker ute på markedet...

Når det gjelder reciever har jeg hatt Denon før. Tør å påstå at du får mye bedre lyd i både Onkyo og Yamaha sine receivere.. Synes lyden i denon låter litt kjedelig og tilslørt. Yamaha er hvertfall mye mer dynamsk og passer godt til film.
    Hvis du ikke har hørt oppsettet med yamaha og Monitor audio er det å anbefale! Vel verdt å lytte på før du bestemmer deg...

Forslår at du tar turen til flest mulig hifi forhandlere og får hørt på flest mulig oppsett. Så finner du den type lyd som passer akkurat deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •