Forslag til bakhøyttalere og plassering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til bakhøyttalere og plassering?

Har ett rom på 3,6*4m og fronthøyttalerne står på kortveggenn og sofaen står på motsatt kortvegg, helt inntil veggen. Fronthøyttalerne er JBL TI 250, og senter er Audio Pro Black Vector. Har ikke hørt hvor like senter og front er i lyden så kanskje jeg bytter den. Og hvor er det best og plassere bakhøyttalerne når jeg sitter helt inntil bakveggen???? :?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På sideveggene, og over hodehøyde. Se: http://www.dolby.com/Consumer/HomeEntertainment/Setup/

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier meg helt enig med Tiger. Jeg har selv plassert høyttalerene mine slik se "Cinema paradiso, neppe, men den er nå min - Rekonstruert" under utstyr for bilder. Høyttalerene mine bak har "forsvunnet" i lydbildet. Jeg ville anbefalt at du trakk sofaen litt ut fra veggen dog.

mvh
    Naist

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    På sideveggene, og over hodehøyde. Se: http://www.dolby.com/Consumer/HomeEntertainment/Setup/
    Vinkler du høytt. nedover da??? Hvis du har høytt. over øre høyde? Diskant er gjerne ganske retningsbestemt.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve det når jeg får allt oppe og går.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rådet når det gjelder plassering er hentet fra THX og Dolby. Imidlertid anbefaler Dolby at høyttalerne plasseres 2-3 fot (ca. 30-90 cm) over hodet.

Poenget (slik jeg ser det) er å unngå at man hører den enkelte høyttaler punktvis, men heller ledes til å oppleve et sammensatt lydbilde bak og på sidene.

Jeg har valg å plassere dem 45 cm over ørehøyde og p.t. ikke vinkle dem ned.

Nå vil dette også være avhengig av den horisontale avstanden fra øret og til høyttaleren. Jo lenger avstand, jo mindre vinkel og jo mer innenfor høyttalerens vertikale spredningsområde.

Her må nok hver enkelt eksperimentere litt for å finne hva som passer en selv og de høyttalerne man benytter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •