Kommer jeg til og sprenge de neste høytalerene også?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommer jeg til og sprenge de neste høytalerene også?

Hei, har akkuratt sprengt/brent alt av mine jbl e20 høytalere på min yamaha rx1400. Vrengte seg aldri men gikk plutselig. så har nå, 4000+ til nye. Ser på film og hører på trance på fest der det også blir spillt høyt. Jeg fikk lyst til og kjøpe patos lyric 402 til 5500. Men tåler de litt juling eller blir basic 510 mer passende so bare koster 4000 på komplett.no. Har forresten en CW sub. Men syntes CW frontere blir for PA anlegg. Eller noen andre forslag som forsterkren min takler? Skal stå i et stort stue

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyric 402 er såpass mye bedre enn 510, at her bør du ikke være i tvil; kjøp 402. Om det ikke blir noe av, kunne jeg gjerne vite hvor de selger 402 for 5500 ;-)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller du høyt nok på en strømsvak forsterker så spiller det liten rolle hva slags høyttalere du velger.
    Kan jeg anbefale litt mindre heimert slik at du er ved bevisthet og kan styre volumet...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp eget festanlegg som kan hentes frem og brukes til formålet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er min yamaha rx1400 (7x170W) for svak for høy spilling?

Er en effektforsterker noe jeg burde kjøpe i tillegg, eller burde jeg finne en ny surround forsterker?

Orker ikke 2 anlegg. Men vil patos holde til litt festspilling og eller må jeg leite etter kraftigere høytalere også? Som de vifa-seas her på torget.

Takk for alle svar, kan ikke så mye om hifi og har ikke råd til flere tabber...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du at du spilte uten forvrengning?

Gikk alle elementene i høyttalerne? Gikk de eventuelt samtidig?

Spilte du trance da høyttalerne gikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lyden hørtes jo ganske bra og rein ut, så regner med at de ikke vrengte seg. Mellomtonen gikk på begge og diskanten på en annen etterpå.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xionoland
    Er min yamaha rx1400 (7x170W) for svak for høy spilling?

ja. les bakpå recieveren å e hva den trekker fra strømnettet, trekker den 1190 fra nettet?

mvh
    stian

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite utdrag av spesifikasjonene på JBL E20:

Maximum Recommended Amplifier Power 125 Watts
    Power Handling (Continuous/Peak) 60 Watts/240 Watts
    Impedance 8 Ohms nominal
    Sensitivity (2.83V/1m) 86dB
    Frequency Response (–3dB) 68Hz – 20kHz
    Crossover Frequency 3000Hz
    High-Frequency Transducer 3/4" (19mm) Titanium-laminate dome, shielded
    Low-Frequency Transducer 5" (130mm) PolyPlas™, shielded
    Dimensions 275mm x 153mm x 206mm
    Weight per Speaker 7 lb 3.2kg
    For det første: Trance-innspillinger er som regel svært dynamikkomprimerte innspillinger. Det betyr at dersom du spiller høyt med slik musikk, så ligger peak-effekten din ganske nær den kontinuerlige effekten. Da hjelper det lite at høyttaleren klarer 240W i peak. Får de trance-musikk servert på høy effekt (i dette tilfellet over 60W) over tid, så vil de ta kvelden til slutt.

For det andre: På grunn av at trance-innspillinger gjerne har så mye dynamikkomprimering, så vil nivået for diskant og mellomtone være betydelig høyere enn for annen musikk, sammenlignet med bassen. Det betyr at mellomtone og diskant håndterer en større andel av totaleffekten enn for andre musikktyper og mer dynamiske innspillinger.

For det tredje: 86dB følsomhet er greit for en stativhøyttaler, men dessverre et problem dersom du skal produsere høye lydtrykk. Jeg er nok redd for at det er slik at du har spilt høy trancemusikk med disse høyttalerne, så har du overskredet spesifikasjonene ettertrykkelig.

Jeg for min del ville sett etter høyttalere med høy effekttållighet, god følsomhet (helst over 90dB) og bra areal i mellomtonen.

Jeg regner med at du uansett benytter subwooferen i bassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    ja. les bakpå recieveren å e hva den trekker fra strømnettet, trekker den 1190 fra nettet?

mvh
    stian
    Ja, det stemmer 1190w. Så burde vel finne noe ikke så dyr effektforsterker. For det er vel ikke så lett og finne en så kratig sorroundreciver til en billig penge.

Jeg bruker subwooferen ja, så tar hensyn til det i høytaler valget. patos 402 ligger på 89db. Siden den har 2 x 6.5" mellomtone og jeg har subwoofer klarer jeg kanskje og spille høyt på disse med en billig effektforsteker?
    510 hadde bare 1 x 5" mellomtone.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trekker rundt 500w. I følge yamaha sine egne specs. Men det står også:

Effektforbruk
    Oppgir effektforbruk for valgt produkt.

Dersom produktet er en receiver eller forsterker måles effekten i henhold til følgende norm: Hvor mye effekt drar forsterkeren/receiveren ved 4 ohm belastning når man tar ut 1/8 av maksimal effekt i samtlige kanaler. Med andre ord har dette sifret ingenting å gjøre med maksimal effektforbruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du skrudd opp bass på forsterkeren? Da skal det ikke mange dB til før forsterkeren klipper og du får masse høyfrekvente forvrengningsprodukter. Da er det disse som "blåser" mellomtone/diskant elementene.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60watt gir faktisk over 105db. tror ikke noen tørr å spille så høyt med stativhøyttalere?
    husker det var en med samme receiver som deg her inne som hadde sprengt 3 sett diskanter uten å ha gitt på noe særlig.. for den del kan forsterkeren ha problemer og sender likestrøm til høyttalerene før antall watt er overskredet..
    forskjell på å ha mange watt og rent signal

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    60watt gir faktisk over 105db. tror ikke noen tørr å spille så høyt med stativhøyttalere?
    husker det var en med samme receiver som deg her inne som hadde sprengt 3 sett diskanter uten å ha gitt på noe særlig.. for den del kan forsterkeren ha problemer og sender likestrøm til høyttalerene før antall watt er overskredet..
    Vil en effektforsterker forhindre dette da? Og hvordan vet jeg at jeg kan koble til dette?

Er det mulig og beregne max db med lyric 402 og en effektforsterker? Hadde de spillt 40% høyere en hva jeg klarte og skive ut av stativhøytalerene hadde jeg blitt fornøyd.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre Out Front på receiver til Main INN på ekstern effektforsterker.
    Fordelen med en kraftig effektforsterker er at du da hører når høyttaleren har nådd max., og da skruer man gjerne litt ned for volumen. Man hører ikke at en mindre forsterker klipper, før det er for sent.
    Max. belastning på høyttalere betyr ikke så mye, det går fint an å bruke en 500 watt forsterker med 60 watt høyttalere, men tekniske data er desverre et veldig viktig parameter når mange velger hifi....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xionoland
    Vil en effektforsterker forhindre dette da? Og hvordan vet jeg at jeg kan koble til dette?

Er det mulig og beregne max db med lyric 402 og en effektforsterker? Hadde de spillt 40% høyere en hva jeg klarte og skive ut av stativhøytalerene hadde jeg blitt fornøyd.
    usikker på om 402 er så enkle å drive. men en bedre forsterker vil iallefall ha lavere forvrengning og renere lyd, sparer både høyttaler og ører
    selv om yamaha i et tilfelle gir over 100watt så kan den i et annet tilfelle, ved lav motstand og fasevinkel plutselig bare sitte igjen med 10-20watt +adskillig høyere forvrening..
    mange variabler...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du helst vil ha så høyt lydvolum at ørene "går", så kan du vel velge Klipsch RF-82? De er forholdsvis lettdrevne.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likestøm tar vel skjeldent diskanten, ettersom den i delefilteret somregel er seriekobblet med en kondensator, som jo vil stoppe likestrøm på en meget effektiv måte. Det er nok mer problemer for høye effekt andeler med høyfrekvent støy fra forsterkeren, og høyfrekvent støy over 20kHz vil jo ikke kunne høres før diskanten sier takk for seg.

Til trådstarter vil jeg vel antyde at valg av de oprinnelige høytalerene må ha vært en serdeles dårlig match med den bruken og behovene du har. Tror du fint kan bruke samme forsterker en stund til, men du burde kanskje se på om det går ann å biampe med den eller med en ektra matchende effek forsterker i tilegg osv, og velge noen høytalere med større effekt tårlighet, høyere følsomhet og større mebran areal osv, for å komme mer i trance modus....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60watt gir faktisk over 105db.
    Med følsomhet på 86db/1 Watt/1 meter, så tviler jeg sterkt. Du trenger jo da 100W for å oppnå 106dB, DERSOM høyttaleren gjengir lineært. Men jeg tipper høyttaleren beveger seg utenfor sitt lineære område lenge før det med sin enslige 5" mellomtone, og da kreves det som regel mye mer effekt for en liten økning i lydtrykk, samtidig som dynamikken og klangbalansen degraderes.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1m 2 høyttalere 105-107db.
    speaker db calculator - Google-søk

jeg tror ikke max effekt er problemet
    alle har vel opplevd hvordan en god forsterker spiller høyere og renere kontra en mindre god med samme effekt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •