Sprengt diskant i YH631

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer steffenb- sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprengt diskant i YH631

Har da klart å sprengt ene diskanten på mine Yh631 etter en svært fuktig kveld med alt for høy musikk..

Kan jo bare spørre herr hopen etter nye elementer men artig å prøve nytt vis noe skulle passe fin fint..

Lurte da på om noen av dere vet om noen fine oppgarderings elementer.
    Som info står det
    Driver Units: 28 mm tweeter
    Nominal Impedance: 4 ohms

Takker for svar

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står det på baksiden av komponenten, ved magneten?
    En slik beskrivelse som du skisserer her er dekkende for for det meste av 28mm domene på markedet, noe mer spesifikt hadde gjort jobben langt enklere.

Jeg regner med du ønsker å kun bytte diskanten og ikke begynne å streve med filteret?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Kun diskantene ja.

Hadde ikke no umbraco sett liggende her. så får stikke bort til pappsen å låne
    etterpå.

Skriver inn info i kveld

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Der sto det ingenting på baksiden så det var til lite hjelp kan man si..

Har funnet et par diskanter

ELTEK AS

http://www.mamut.net/dynabel/se_1830...fc_-_h0881.pdf

sistnevnte er i 6ohm, er det noen krise eller?

Er helt blank på dette så jeg vet ikke

Eller om noen andre har noen gode forslag da

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv prøvd den Peerless diskanten i mine, men den spiller noe høyt så den må nok dempes et par hakk.
    Har ikke styrt så mye med dette enda, men det er en langt bedre diskant enn den orginale.
    Forresten så passer de ikke rett inn i hullet heller, da terminalene er plassert på et annet sted.
    Ikke noe problem å raspe ut plass til det, men ville nå bare si ifra.
    Jeg har ikke tatt ut delefiltrene enda for å se hvordan diskanten er koblet til og dempet orginalt enda, men etterhvert så må jeg nok dette også.
    Til uka så vet jeg nok litt mer om hva som er inni der.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

Da blir det pearless diskant på meg også.
    Fint om du kunne lagt ut no info/bilder til uka ang det med demping av diskant.

takker for svar

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil trenge noen motstander for å dempe diskantene, er selvsagt noe usikker på verdiene enda, men skal se hva jeg kommer frem til om ikke så lenge.
    Motstandene kjøper du samtidig med diskantene.
    Håper du ikke er helt hjelpesløs med loddebolten når du går igang med dette.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei loddinga går nok bra

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    satan samma skiten her og diskanten på den ene høytalern har tatt kveld,skjedde visst da parasounden gikk i "high temp"modus her på søndan og slo faan meg ut sikringene i stua,spørs om diskanten fikk noe han ikke likte er ingen guru på området så får vel prøve det som dere andre skriver om her på forumet,trodde jeg kunne mye om AV men etter jeg ble medlem her så er det som å begynne i første klasse og lære alt på nytt.
    Hilsen brennarn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er Peerless v-line XT25TG30-04 1"dome, ringradiator bestilt fra eltek så får jeg vente i spenning og høre hvordan det vill låte når jeg får montert dem opp mot det innbygde delingsfilteret da jeg har "nada" peiling på filter,deling,osv hadde vært kjekt om noen her på forumet hadde noen svar eller erfaringer om denne diskanten,eller kombinasjonen denne type diskant og høytalerne som tråden startet med.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke jeg heller

send pm til dogge så vil du få en grei forklaring på hvordan du kobler på motstander. Trur jeg skal klare det sjøl nå ihvertfall

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brennarn
    da er Peerless v-line XT25TG30-04 1"dome, ringradiator bestilt
    Nå har du bestillt deg en helt annen diskant enn trådstarter først spurte om.
    Det er en god diskant du har, men hvilken demping den trenger er uvisst for meg å si. Ser den er 2dB kvikkere enn den andre, som hos meg fungerer greit med ca.3dB demping.
    Dette gjorde jeg med litt juks og fanteskap, (satte serie- og paralellmotstandene på kabelen bak diskanten) dette er ikke ideell måte å gjøre dette på, men det er den lette måten.
    Mulig du kan bruke diskanten din som den er, eller at den må dempes? Dette må du nesten finne ut av selv.
    Akkurat nå så har jeg ikke mulighet til å gjøre noe med mine, men etterhvert så vil jeg nok få tatt dem frem igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Nå har du bestillt deg en helt annen diskant enn trådstarter først spurte om.
    Det er en god diskant du har, men hvilken demping den trenger er uvisst for meg å si. Ser den er 2dB kvikkere enn den andre, som hos meg fungerer greit med ca.3dB demping.
    Dette gjorde jeg med litt juks og fanteskap, (satte serie- og paralellmotstandene på kabelen bak diskanten) dette er ikke ideell måte å gjøre dette på, men det er den lette måten.
    Mulig du kan bruke diskanten din som den er, eller at den må dempes? Dette må du nesten finne ut av selv.
    Akkurat nå så har jeg ikke mulighet til å gjøre noe med mine, men etterhvert så vil jeg nok få tatt dem frem igjen.

ok men takk for infon,lærer visst noe nytt hver dag...får prøve å lytte meg fram når jeg har montert dem,og blir det for ille så får jeg bare prøve å spørre meg fram igjen,eller lese mer her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er Peerless v-line XT25TG30-04 1"dome montert inn i sine hull og vill bare si etter bare det jeg har hørt etter en del timer er at det ikke var bortkastet penger,spiller alt fra katie melua,metalica osv.og ingen ting er gjort med delefilter,demping etc.da jeg ikke har noe erfaring på det området....men for meg så var det en oppløfting ifra de gamle diskantene...så disse kan også anbefales visst noen går med oppgraderingstanker og har YH631 høytalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •