Dali Concept 6 eller 8?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Concept 6 eller 8?

Noen som har disse HT og kunne tenke seg og fortelle litt hva de syns om dem?
    Gjerne litt om hvordan forsterker dere bruker på dem også.

Litt usikker på hvilken av dem jeg burde gå for med en Yamaha rxv 357 (5*100) som kraftkilde.
    Takker fro alle svar

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong

Litt usikker på hvilken av dem jeg burde gå for med en Yamaha rxv 357 (5*100) som kraftkilde.
    Takker fro alle svar

Concept 8 fremfor Concept 6, helt klart. Har dem selv=)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Concept 8, men kan vel ikke si at jeg er knallfornøyd. Vet ikke helt hva det er å sette fingen på, men syns det er litt daft. Jeg er nybegynner på dette med hifi og kan derfor ikke de riktige uttrykkene ennå Skal først og fremst bytte ut reciveren min, Pioneer LX50, med noe kraftigere for deretter å bytte ut høyttalere.

Når jeg hadde stereo oppsett ble de drevet med NAD 218 og må si jeg ikke hører den helt store forskjellen, så vet ikke om det vil hjelpe med mer power.

Har du vurdert Monitor Audio RS6/8? Fikk lyst på disse, riktignok et par tusenlapper dyrerere for 8", men det klarer man vel å hoste opp.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker fro alle svar
    Yamaha er veldig gode recivere.. Men du kan bare glemme at en RXV 357 leverer 5x100 watt. Den klarer det kansje med 1 kanal drift. Når alle er i drift er det nok mer reelt med 5x50 eller mindre. C8 blir for svært her er jeg redd. C6, nja, ikke helt fornøyd med denne høyttaleren jeg. Du burde heller sjekke ut Infinity Primus 360 som de har til 4000kr hos komplett.. Så kjøper du deg en XTZ 12" sub:

XTZ XTZ 99 W12 i Pianolakk
    Infinity Komplett.no - Infinity Primus 360 Beech

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende:

Fra HFK siden om Concept 8:

Med to 8-tommers basser er denne voksne treveis høyttaleren et perfekt alternativ til store hjemmekinosystemer eller stereoanlegg. Concept 8 er lett å drive og tåler mye. Legger du dette sammen får du en høyttaler med
    maks lydtrykk på hele 112 dB!

Følsomhet: 90 dB

La oss si som skorob skriver at din forsterker klarer 50w på hver av frontene i surround opsett:

1w = 90dB
    2w = ca 93dB
    4w = ca 96dB
    8w = ca 99dB
    16w = ca 102 dB
    32w = ca 105dB (du havner da med din 357 litt over her)
    64w = ca 108dB
    128w = ca 111dB
    256w = ca 113dB

For å få max lydtrykk på Concept 8 må du altså ha ca 250w pr kanal - da snakker vi vel McIntosh til kr 60.000,-
    Forsterkere | Stereo | Soundgarden

Lett å drive, HFK?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker fro alle svar

eller bare velge riktig med en gang og gå for b&w da?
    gjør som meg å hopp over det stadiet man lærer å feile og heller bare ta det riktige hehe

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    For å få max lydtrykk på Concept 8 må du altså ha ca 250w pr kanal - da snakker vi vel McIntosh til kr 60.000,-
    Eller Parasound NC2100/2250 til mye mindre... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble forandringer...
    Endte opp med B&W DM684,HTM62 og Yamaha RXV-1800.
    Da burde det bli godlyd

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende:

Med to 8-tommers basser er denne voksne treveis høyttaleren et perfekt alternativ til store hjemmekinosystemer eller stereoanlegg. Concept 8 er lett å drive og tåler mye. Legger du dette sammen får du en høyttaler med

La oss si som skorob skriver at din forsterker klarer 50w på hver av frontene i surround opsett:

1w = 90dB
    2w = ca 93dB
    4w = ca 96dB
    8w = ca 99dB
    16w = ca 102 dB
    64w = ca 108dB
    128w = ca 111dB
    256w = ca 113dB

Lett å drive, HFK?
    Det der var VELDIG lettvint. Hvor vidt en høyttaler er lett å drive eller ikke har MYE mer enn med bare følsomhet å gjøre. Concept 6 er knapt noen lettdreven høyttaler, og det er slett ikke Concept 8 heller. Sistnevnte kan kanskje spille høyt med liten forsterker, men lyden blir deretter. Skal en ha kontroll og trykk i bassen må en ha større forsterker til begge disse høyttalerene.

Til trådstarter: Jeg ser du har kjøpt anlegg. Gratulerer.

Selv har jeg Concept 1 som jeg skal drive med RX-V2600. Vil jeg ha bass så kjøper jeg sub!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, lettvint men en pekepinn, det kan ikke bestrides ellers ville det være tull å oppgi sensitivtet i det hele tatt. Det er dessuten litt håpløst at selvutnevnte proffbutikker som HFK kan kalle dem "lett å drive".
    For å få max effekt slik de har i sin omtale, så kreves nemlig så mye watt som jeg viste til.
    Lydkarakter og kontroll er selvfølgelig andre egenskaper en forsterker må stå i stil til høyttalerne med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Spennende:

1w = 90dB
    2w = ca 93dB
    4w = ca 96dB
    8w = ca 99dB
    16w = ca 102 dB
    64w = ca 108dB
    128w = ca 111dB
    256w = ca 113dB

Lett å drive, HFK?

hvorfor må du ha en til 60000,-?? kan du ikke kjøre bi amping av 2 stk nad c272? 4x150w, eller en billig kenwood som ofte går til en latterlig pris og massw av dissa watta a? hoho bruke hue så skjønner man hva slags forsterker som trengs da. dali concept 6 ville jeg i stereo bruk ha brukt en nad c352 eller hva den nå heter, den funker også til consept 8 men ville kanskje der brukt litt til og tatt en c372. når det kommer til surround vile jeg på hi fi klubben sine sider gått for en nad eller denon som ligger på rundt en 5000,- , kjørt frontene bi ampet med ene surround settet som jeg gjør selv nå eller koblet til et effekttrinn.
    SELVSAGT vil lyden sikkert bli bedre med den klossen til 60000,- men har man gått for høyttalere til 7000(consept8) sier det seg selv at det ikke er nødvendig. av en eller annen grunn syns jeg det ofte er at forsterkeren ofte vil komme til å koste ca samme som høyttalerne. litt under litt mindre kraft, litt over litt mer kraft. så det så

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, lettvint men en pekepinn, det kan ikke bestrides ellers ville det være tull å oppgi sensitivtet i det hele tatt. Det er dessuten litt håpløst at selvutnevnte proffbutikker som HFK kan kalle dem "lett å drive".
    For å få max effekt slik de har i sin omtale, så kreves nemlig så mye watt som jeg viste til.
    Lydkarakter og kontroll er selvfølgelig andre egenskaper en forsterker må stå i stil til høyttalerne med.
    I tillegg til sensitivitet så må en og ta hensyn til impedansekurvens laveste punkt, brå endringer i impedansekurven og elementenes størrelse. Det kan fort være at en høyttaler oppgitt til 87dB sensitivitet er svært lettdrevet, mens en høyttaler oppgitt til over 100dB er veldig krevende feks i bassen. Eller sagt på en annen måte: de kan godt stille veldg forskjellige krav til forsterker og strømforsyning. Den ene kan kreve mange watt mens den ikke er noen utfordring i lastene mens den andre ikke trenger så mye watt, men kanskje den utfordrer forsterkeren ned mot 1 ohm.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nad_319
    hvorfor må du ha en til 60000,-?? kan du ikke kjøre bi amping av 2 stk nad c272?
    nad_319, selvfølgelig kan man bi-ampe og komme mye billigere ut av det enn 60 lapper - tror ikke du skjønte ironien min med å trø til med en McIntosh på Concept 8..........

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    I tillegg til sensitivitet så må en og ta hensyn til impedansekurvens laveste punkt, brå endringer i impedansekurven og elementenes størrelse. Det kan fort være at en høyttaler oppgitt til 87dB sensitivitet er svært lettdrevet, mens en høyttaler oppgitt til over 100dB er veldig krevende feks i bassen. Eller sagt på en annen måte: de kan godt stille veldg forskjellige krav til forsterker og strømforsyning. Den ene kan kreve mange watt mens den ikke er noen utfordring i lastene mens den andre ikke trenger så mye watt, men kanskje den utfordrer forsterkeren ned mot 1 ohm.
    Og derfor bør man prøvelytte og da aller helst bruke tilnærmet forsterker som det man har hjemme. Alt for få som "tør" å ta med seg forsterkeren til butikken og si "hei, jeg vil gjerne koble til denne på de høyttalerne der - vil sjekke ut lyden og om de passer sammen...."

Men dB oppgitt gir allikevel en pekepinn. Er det egentlig mange høyttalere oppgitt til 84-87dB som er lettdrevne når det kommer til stykke - eller motsatt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nad_319, selvfølgelig kan man bi-ampe og komme mye billigere ut av det enn 60 lapper - tror ikke du skjønte ironien min med å trø til med en McIntosh på Concept 8..........

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble forandringer...
    Endte opp med B&W DM684,HTM62 og Yamaha RXV-1800.
    Da burde det bli godlyd
    Gratulerer.. Kan NESTEN garantere golyd . Har ikke hørt komboen. Men har hørt tidligere Yamaha recivere på 603s3, veldig bra .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •