Kjøp av subwoofer til 2.1-oppsett (hjelp/råd søkes)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av subwoofer til 2.1-oppsett (hjelp/råd søkes)

God formiddag godtfolk!

Har lekt med tanken på å skaffe meg en subwoofer før, men det ble aldri noe av. Nå har jeg begynt å tenke på det igjen, og tanken går ikke like lett ut av hodet nå som den gang. Derfor vender jeg meg til dere der ute, og håper dere har synspunkter på hva jeg burde velge om jeg skulle finne på å kjøpe en. Det jeg er ute etter er en subwoofer til mitt nåværende stereoanlegg bestående av en harman/kardon HK970 forsterker og Dali Suite 2.8 høyttalere. Er i utgangspunktet fornøyd med det jeg har, men har etter litt lytting hos andre funnet ut at kanskje en sub vil gi alt et lite løft. Har også tenkt at en evt. sub kan avlaste høyttalerne, som ikke er av de mest dyptgående, slik at forsterkeren kan konsentrere seg mer om høyere frekvenser (om tanken er riktig? Tja).

Så, hva skal denne brukes til? Hører på musikk stort sett hele tiden når jeg er hjemme (mest på CD i hverdagen, mp3 på vorspill og vinyl når jeg tar meg tid til å slappe skikkelig av). Stort sett går det i "behagelig" volum, men av og til har man selvsagt behov for litt mer trykk. Hører på mye forskjellig musikk, men så godt som aldri trance eller techno, går mest i rock i forskjellige sjangre, jazz, "slækk melankolsk", radio-hit-pop, litt rap/hip-hop/RnB, og har nå fått øynene opp for klassisk (på begynnerstadiet). Eksempler on top of my head: BigBang, Red Hot Chili Peppers, Radiohead, Led Zeppelin, The Beatles, Frank Sinatra, Neil Young, Miles Davis, Queen, Katie Melua, Kings of Convenience, Minor Majority, Sting, Eric Clapton, Death Cab For Cutie, Jokke & Valentinerne, DumDum Boys, U2, The Sounds, soundtracket til Scarface, Kanye West, og, favoritten deLillos.

Bruker anlegget også til film. Der ser jeg klart at en sub kunne hjulpet. Når det er sagt er det 90-95% musikk det går i, det er absolutt dette som er prioriteten.

Rommet anlegget står i er ca. 4,5x5,5m, anlegget står midt på veggen på den ene langsiden (hvis det skulle ha noe å si: veggen bak anlegget er solid murvegg ca. 1m høy, de resterende 2m opp til tak er lettvegg av gips). Rommet er "godt møblert", er student, så dette er soverom, stue, kontor, full pakke.

VIKTIG Å VITE: Jeg kan INGENTING om subwoofere. Har forsøkt å lese meg til litt kunnskap her, avsforum osv. men har i utgangspunktet ingen anelse. Av det jeg har forstått er det viktig med

- Et raskere element ved musikk enn ved film?
    - Generell enighet på et tysk forum om at elementet burde være vendt ut mot rommet ved musikk?
    - Mulighet for faseendring?
    - Justerbar cross-over-frekvens?

Et annet størsmål er størrelse. Tenkte i utgangspunktet på en 10", tror ikke det er noe poeng med større, men det er opp til ekspertene, altså dere, å bedømme. Videre er tilkobling et spørsmål. HK970'en har utgang for pre-out, men ikke main-in-innganger. Hvilke tilkoblinger er mulige, hvilke tilknyttningsmuligheter trenger jeg bak på sub, er det bare å koble en evt. sub med cinch fra forsterker?

Så var det prisen. Så lite som mulig er tanken, med smertegrense på ca. 3500 kroner. Bor dessuten i Tyskland, så f.eks. SVS og XTC er utelukket, XTC har ingen hørt om her nede, og SVS starter på ca. 800 euro for 10".

Har observert på nettet at Klipsch KSW10 og KSW12 (de gamle) er å få til henholdsvis 1300 og 1600 kroner, men at de ikke skal være svært gode på musikk (Klipsch-forhandlere finnes ikke i nærheten). Det ligger en B&W AS2 på tysk eBay halvgunstig, den kan jeg få mulighet til å høre. Mye lovord har jeg hørt om Velodyne, de er jo i utgangspunktet over mitt budsjett, så her er brukt et alternativ. Kunne f.eks. Velodyne CHT-10R være noe?

Ble mye dette. Beklager. Men forhåpentligvis er det en god beskrivelse av problemet, og jeg håper dere kloke hoder der ute kan komme med tips og råd, først og fremst om det har noe for seg med en subwoofer til mitt bruk. Hvis ja, kom gjerne med forslag til hva jeg burde se nærmere på. Det skal på tampen sies at jeg har søkt på forumet etter liknende tråder, men så for man bruker ordet "sub" får man opp maaange treff.

Takk for meg.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt og greit kjøp Audio Pro Supreme

Audiopro Sub Supreme subwoofer | FINN torget

for 1000 kr + frakt er dette ett sinsykt kupp !

Har hatt den selv og brukt den ilag med flere høytalere. Den spiller sinsykt bra på musikk og tåler høyt volum samtidig som den gir trøkk.
    Personlig mener eg att du ikke finner bedre sub til under 3000 kr.

Og om du ikke liker den får du lett solgt den igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største problemet er at den står i Drammen, og at jeg bor i Sør-Tyskland...

Ellers tusen takk for tips. Skal lese mer om Audio Pro på nettet, kanskje finnes det ekseplarer brukt her nede.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Største problemet er at den står i Drammen, og at jeg bor i Sør-Tyskland...

Ellers tusen takk for tips. Skal lese mer om Audio Pro på nettet, kanskje finnes det ekseplarer brukt her nede.
    Han hadde jo orginal eske, og det skal jo ikke vere noe problem å sende me DHL. Blir nok ikke så veldig mye frakt.
    Men Audio Pro er ivertfall undervurdert subber Spiller sinsykt bra til musikk.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To stykker XTZ 99 W12 og kjøre en til hver front.

Swans, Velodyne, JM Lab... litt dyrere men gode

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyskland?
    Da burde det vel være mulig med feks. Quadral evt. Canton til en grei pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quadral og Canton er absolutt hete kandidater ja. De får man på hvert gatehjørne, så skal komme meg ut og høre litt.

Men nå er kanskje XTZ en kandidat allikevel. Så på hjemmesiden deres, der er det ikke listet opp forhandlere for Tyskland, men skrev mail til dem og spurte om det lot seg gjøre å handle allikevel. De svarte at lar seg gjøre, de holder på å etablere seg i Tyskland, og at hvis jeg er interessert er det muligheter for å bli "testperson" og få produktene billigere. Hyggelig svar.

Egentlig har jeg veldig lyst på en XTZ, dels fordi den er billig, dels fordi den får utelukkende gode anmeldelser, og dels fordi den er seriøst sexy! Så vi får se hva det blir til.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede fått svar fra XTZ, de har visst forhandler her nede allikevel. Så nå blir det nok en XTZ. Spørsmålet er om jeg skal gå for 10" eller 12". De fleste vil nok si jo større, jo bedre. Men har jeg bohov for mer enn 10"?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun hørt 12", og det er en veldig musikalsk sub. Prisforskjellen er ikke stor, og det er bedre å ha litt å gå på, enn å kjøpe 10" og finne ut at man gjerne skulle hatt litt mer

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha gått for 10". Den slår veldig godt i fra seg. Kanskje muligheter for to etterhvert?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale REL R305. Det er en 10" med lukket kasse. Går vel for å være en nesten ren musikk sub. Jeg kjøpte min ny for 2 år siden, kostet 14.000, selges for halv pris. Brukte den sammen med Audiovector Mi3 Avantgarde, det ble en meget musikals kombinasjon... :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •