Mirage bak, hva passer foran?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mirage bak, hva passer foran?

Jeg tror Mirage (OMD-5) vil være en type bakhøyttaler som vil passe godt i min stue. Men de største fronthøyttalerene blir for dyre, og de mindre for små. Ønsker derfor en annen type fornthøyttalere til hjemmekinoen min. Hva tror dere passer best til Mirage av B&W, Klipsch og Focal? (Anthony Gallo Reference 3.1 frister også, men det må i tilfelle bli brukt.)

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har bestillt med Nanosatt og Kef iq5, man har ikke fått enda. Jeg kan si ifra når jeg har fått de opp, det blir vel til uka.

Du er klar over at disse er omnipolare? (sprer lyd 360 grader)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    jeg har bestillt med Nanosatt og Kef iq5, man har ikke fått enda. Jeg kan si ifra når jeg har fått de opp, det blir vel til uka.

Du er klar over at disse er omnipolare? (sprer lyd 360 grader)
    Toppers!
    Det er jeg Har aldri hørt på de tidligere, men syns det høres ut som en spennende teknologi, som jeg tror vil passe bra på de fire bakre høyttalerene i hjemmekinon. Når lyden blir spredt mer, så tror jeg heller ikke det blir så farlig om man sitter veldig nærme høttaleren.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg koblet opp alt, kan si jeg var litt skeptisk til mirage nanosats omniopolare høyttalere. Men jeg er meget positivt overrasket jeg bruker disse bak meg nesten over da sofaen står inntil veggen. Lyden spredde seg fra den ene høyttaleren til den andre, trodde lyden skulle være mere diffus men den var klar og jeg fikk god surround.

Jeg har kef iq5 og iq6c foran og er meget fornøyd med det, men man trenger en sub da disse ikke går helt ned. Har selv en ztx 10" Jeg kjøpte mirage natosat prestige White gloss, da disse er MEGET lekre å se på og de er ikke så dominerende på beige vegg da de er små og hvite.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    da har jeg koblet opp alt, kan si jeg var litt skeptisk til mirage nanosats omniopolare høyttalere. Men jeg er meget positivt overrasket jeg bruker disse bak meg nesten over da sofaen står inntil veggen. Lyden spredde seg fra den ene høyttaleren til den andre, trodde lyden skulle være mere diffus men den var klar og jeg fikk god surround.

Jeg har kef iq5 og iq6c foran og er meget fornøyd med det, men man trenger en sub da disse ikke går helt ned. Har selv en ztx 10" Jeg kjøpte mirage natosat prestige White gloss, da disse er MEGET lekre å se på og de er ikke så dominerende på beige vegg da de er små og hvite.
    Godt å få flere innspill om de omnipolare høyttalerene fra Mirage. Har ikke funnet så mange tråder om de her inne. Jeg også lurte på om de kunne bli litt diffuse i lyden, og vanskelig å skille venstre fra høyre, men bra de ikke er det da

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hørte klar forskjell på høyre og venstre bak, når en lyd gikk i surround hørte jeg godt hvor den var.

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du skal tenke så mye på om front og bak passer - det tror jeg ikke du vil høre uansett. Når det er sagt, så er Mirage er en ulv i fåreklær som låter mye større enn den ser ut, i tillegg sprer den lyden utrolig godt. De sto høyt på min ønskeliste en stund.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eldre par kunne kansje være noe? Mirage 1090, OM 6, OM 8 eller OM 14, bipolare greier, noen med innebygget bassforsterker.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjell Dipolar , Bipolar , Omipolar høytaler og vanlig høytaler er
    Dipolar , Bipolar , Omipolar har ca 30% direkte lyd og 70 % refleksjoner.
    (gulv , tak , vegger , inventar)
    Vanlig høytaler har ca 30% refleksjoner og 70% direkte lyd.
    Lyd til film som DD.5.1 , Dolby Digital + , Dolby ThrueHD , DTS , DTS HD , DTS HD MA er lyd som best avspilles som direkte lyd.

Direkte lyd
    Direkte lyd er ikke lyd som går som en pistol kule.
    Det er spredning på direkte høytaler men ikke mye refleksjoner.
    Mange mener direkte lyd blir dumt da man kan høre hvor lyden kommer fra men det er jo litt av meningen når film er tatt opp med mange mikrofoner og legges ut i et lydcodec der avspilling til hver høytaler har sepparate lydspor.
    Uten sepparate lyspor for hver høytaler faller jo vitsen bort med surround codec å man kunne bare ha avspillt 2.0 lyd som mixes til 5.1 eller 7.1.
    Direkte lyd er også når en lyd avspilles da den skal.
    Alle korte lyder bør gjenngis kort og dette får man ved vanlige høytalere.

Dipolar , Bipolar , Omipolar høytalere som for det meste sprer lyden med refleksjoner vil få en rask lyd + en stor del forsinkelse som gjør at lyden blir lang og upresis.
    Desto større rom man bruker Dipolar , Bipolar , Omipolar høytalere jo mere mister man effekten av ekte surround og opplevelsen av at lyden er spillt inn og mixet sepparat til hver kanal..

Dipolar , Bipolar , Omipolar høytalere plasseres ikke på samme måte som vanlige høytalere.
    Produsenter av slike høytalere har normalt plasserings anvisning for å kunne utnytte høytalerene slik de er bygget. (3D lyd)
    Aviker man fra anbefalt plassering vil mye av 3D effekten forsvinne men vil heller ikke fungere så godt som en direkte høytaler av den grunn.
    Ønsker man 3D lyd bør man følge beskrivelser , ønsker man ikke bruke de slik de er bygget for så vil man få mye bedre lyd med direkte høytaler.

Skal 5.1 utbygges til 7.1 senere er min anbefaling å flytte de omnipolare høytalerene bak og kjøpe direkte høytalere som Surround side right + left.

3D refleksjons høytalere var topp i sin tid til film den gang man ikke hadde surrounformater som i dag.
    Det var eneste måten å få ekstra liv i lydene.
    I dag da man har ekte surround og bedre og bedre studio arbeid med lyd vil jeg anbefale mest mulig direkte høytalere så ikke 3D , fake surround skal ødelegge lyden.

B&W, Klipsch og Focal + flere er bra høytalere som front.
    Hva du bør velge er ut fra reciver du har og lyd du skal få ved 2.0 avspilling (vanlig stereo) osv.
    Til surround er de bra men som alle vanlige høytalere bør de vinkles mot sweetspot ved surround da de er direkte høytalere som avspiller direkte lyd fra lydkanaler laget for direkte lydavspilling.

Til musikk er Dipolar , Bipolar , Omipolar høytalere ikke så distraherende fordi man har ferre referanser til hvordan lyden egentlig høres ut før den blir reflektert til 3D fake surround.

Når lyden av 1 glass som knuses i gulvet skal lyden høres som 1 glass og ikke 100.
    Kjekt med kodet surround og direkte lyd er også at man får en lytteoppfattning hvor glasset faller å ikke at det faller glass over alt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lytta på et par bipolare?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og mange oppsett.
    Hva men mener er flott lyd og lyden blir spredt mer er jo hvordan man opplever den, har krav til lyd , referanser til ulike lyddtyper/høytalere.
    Får man ikke den fulle 3D effekten med slike høytalere som de er laget for så har man helst satt de opp feil.
    Da blir ikke 360 graders 3D fake surround effekten så fremtredende å man har kjøpt og montert høytalere man ikke får utnyttet fullt ut men som gir dårligere lyd.

De er flotte til spredning , 3D , fake surround opplevelse .
    To høytalere som surround gjør ikke den helt store forvirringen da lyden som er i de to kanalene er effekter og totale baklyder som tordenvær , bilbrems , eksplosjoner osv.
    Ekte surround blir ødelagt av kilder som ødelegger lyden igjen.

Ja jeg vet hva slags høytalere det er.
    Derfor har jeg lenge vært på ukikk etter OMNISAT v2 men ikke til film med ekte surround.

Idiell plassering for slike 3D høytalere. (ikke vanlige høytalere)
    En generell retningslinje er å sette opp avstanden mellom høyttaler og lytteren på ca 1 ½ ganger avstanden man har mellom høyttalerne.

Eksempel, hvis høyttalerne er plassert minst 3 meter fra hverandre, vil beste posisjon for lytting vil bli 4,5 meter fra høytalere.

Høyttalerene bør være plassert ca 2 meter ut fra bak veggen for ideell ytelse.
    Er de to meter ut fra bakveggen bør de stå 3 meter ut fra sidevegger.
    Sørg for at vegger er like i konstruksjon , er de ikke det vil de bryte refleksjoner og ulik kvalitet lyd vil komme fra hver høytaler.
    Aviker man fra idiell plassering vil effekten minke.
    (hvorfor er når lyden fra en høytaler er beregnet å spre 70% ved refleksjoner)

Aviker man fra idiell plassering bør man bruke 1 1/2 gang regelen for å i det minste få litt av effekten høytalerene er laget for .

Om man ønsker 3D lyd men ikke kan få det.
    I små rom får man ikke samtidig utnyttet refleksjonseffekten + ut fra høytaleroppsett så blir ekte surroundlyd helt feilplassert så hvorfor ikke bruke direkte høytalere .

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes omniopolare funker bra som bak høyttalere. Jeg klarer å "se" hvor lyden er. Synes over hode ikke det blir rotete. Synes det også er fint da man bygger elementet vertikalt som gjør at man slipper 30 cm dype høytallere på veggen. Er ikke alle som har rom til eget hjemmekino så man få det perfekte oppsett.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke skrevet en hygens'lov om det oppfattes slik.
    Da må jeg virkelig beklage for man må da kunne bruke de høytalerene man selv ønsker og er fornøyd med.
    Jeg har bare skrevet litt ut fra best mulig ekte gjenngivelse av ekte surroundlyd ut fra høytalere..
    Eget rom til hjemmekino behøver man ikke for å oppnå ultimate lyden + med så mange høytalertyper og stativer , oppheng osv behøver det ikke bli skjemmende om man føler at høytalere er stygge
    (man får faktisk kjøpt veldig små direkte høytalere)

Kjøper man en 3D høytaler så gjenngir den 3D lyd og ønsker man det så er vel den grei.
    Klart man kan "se" noe av lyden for den er da ca 30% direkte .
    Ekte surround er ikke beregnet som 3D lyd avspilling men liker man den lyden må det også være greit.
    Man kan sette opp 7.1 med bare reflekterende høytalere om man liker det men vitsen med Direct sound formater blir langt fra ultimat i forhold til hva den er laget som .
    Liker man ikke ekte surround så er det også helt greit.
    Enkelte syntes kanskje 2.0 stereo mixet til prologic er bedre lyd en DTS HD MA å det får være helt greit.
    Vitsen var å forklare forskjellen fra ekte surround til fake surround eller om man blander ekte og fake samtidig.
    Til THX lyd er 3D høytalere bra.
    THX er ikke noe format men en effekt man kan få på noen få filmer.
    Målet for THX er bla unngå lokaliseringen av lyd kilder som kan være påtrengende nok til å feilaktig distrahere lytteren fra presentasjonen på skjermen. ?????
    vel....nå ble ikke THX noen slager

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av det du sier Hygen er sikkert riktig, men det strider litt i mot hva Mirage selv skriver. Det er jo ikke så rart da de vil selge mest mulig, men jeg regner med at de også vil prøve å opprettholde et vist rykte og ikke bli tatt for å lure sine kjøpere.

OMD-5 er ment til å plasseres på vegg. Jeg har lest bruksanvisningen til høyttaleren, og de beskriver ikke anbefalt plassering slik du gjør det. De skriver også hvordan den skal plasseres i 5.1 kontra 7.1 lydoppsett.

Man får nok en litt mer utflytende lyd med "omni-høyttalere". Men å gå så langt som å kalle det en fake 3D-lyd syns jeg ikke høres helt riktig ut. Det blir jo som å si at hvis man hører på "direkte-høyttalere" og ikke sitter i sweet-spot, så får man null-lyd fordi den ikke treffer optimalt.

Til film så syns jeg dette snakket om sweet-spot blir alt for teoretisk, men lite relevant i den virkelige verden. Hvis ikke du er en skikkelig nerd som sitter i den samme stolen og ser film helt alene hver dag da (håper ikke jeg tråkket på noen tær der ;p). De fleste har da venner på besøk, eller en samboer som kanskje til og med krever mins like god lyd som du selv får. Og det er her jeg prøver å finne en løsning som gir mest mulig lyd til flest mulig i stua.

Man sitter såpass langt vekk fra fronhøyttalerene, at disse som regel sprer lyden godt nok til alle med direkte-høyttalere. Men en som sitter med en bakhøyttaler rett over seg eller rett bak seg, som er vinklet i nesten motsatt retning, vil jo ikke høre mye lyd fra disse. Det var da jeg tenkte at omni-høyttalere kunne være løsningen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX ble ingen slager, sier hvem da? Nå begynner jeg og lure her...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter det siste avsnittet til superbit, jeg mener også det samme.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vil sikkert selge , det var og er en populær høytaler for 2.0 lyd og de har beveget seg inn i 5.1 / 7.1 lyd men er vel ikke pressisert som noen ultimat høytaler for ekte surround.
    De lurer neppe noen for det er endel som ikke ønsker direkte lyd av mange årsaker men en anderledes kostruert lyd (to create an atmosphere arround you som de kaller det eller lifelike surround effect)

Mirage -------plassering
    Bruksanvisningen viser vel fot fra gulvet og opp (ca 180 cm) og anbefaler vel også avstander men er spesifisert under right left å oppfattes kanskje ikke som surround men leser du hjemmesiden til Mirage over Omnipolare høytalere så blir det ca som jeg skrev + litt til.
    Nesten nederst på siden--How do I position my Omnipolar or forward radiating speakers?
    Omnipolar Evolution

3D , fake surround.............
    OMNIGUIDE to deliver true 3D sound.
    http://www.miragespeakers.com/v2/PDF...ESbrochure.pdf
    En høytaler som reflekterer 70% av lyden vil konstruere en simmulert surround da lydene vandrer og vandrer før de treffer ørene.
    Dette vil oppfattes som fake da dette blir konstruert surround.
    Det er også begrensning på hvor store rom som man kan bruke slike høytalere pga vandringen (reflekteringen) av lyd som kan nå så store tidsforskyvelser at lyden blir bare et stort rør og rot.
    Dipolar og Bipol høytalere er de værste når det gjelder simmulert (fake) surrond så omnipolare er ikke værst.

Sveetspot direkte høytalere har et ganske stort felt hvor man får bra surroundeffekt.
    Avstand lytter--> høytalere og type høytalere avgjør dette litt.
    Dipolar , Bipolar , Omipolar høytaler vil ha mindre krav til hvor man sitter men de vil ikke greie å levere en sweetspot lyd på samme måte som direkte høytalere.
    men
    for all del så er dette mitt personlige syn ut fra lyttetester , mange år med ekte surround som gjør at jeg mener lyd fra DVD,BD bør gjennskapes på best mulig slik den er laget på plate å ikke endres/gjennskapes andreledes av feks høytalere.
    I ekte surround har lyden til hver høytaler et eget lydspor som blir sendt ut til hver enkelt kanal.
    Hvert lydspor er laget med egen lyd for avspilling å mitt problem med å akseptere 3D lyd da blir at se sepparate kanalene blir blandet for mye.
    (som nevnt surroundkanalene blir ikke de værste om man bruker 3D lyd pga lydinformasjonen i hver kanal)

At andre liker lyden fremstillt anderledes en direkte lyd har jeg full respekt for .

THX
    THX er en logo av godkjenning av utstyr og programvare, men ikke en bestemt dekoding algoritme som Dolby Digital eller DTS.
    Det finnes detaljerte tekniske spesifikasjoner til utstyr eller programvare som brukes for at det skal være THX-sertifisert.
    Når du kjøper en THX-sertifisert utstyr, er du garantert at dette apparatet oppfyller THX standarder.
    Noe av standarden er
    Speaker to subwoofer crossover frequency set to 80hz
    Reequalization of higher frequencies to lower their output for a smoother sound
    Equal high power for all five main amplified channels
    Subwoofers able to properly handle low frequency effects
    Diffused dipolar surround channels
    Low equipment noise
    + noen ekstra regler om rom størelse osv.
    THX hadde sine beste dager med Star Wars og Matrix og særlig kino fremvisning.
    Som hjemmekino er ikke THX noe utbredt eller allverdens lyd kupp.
    THX ultimat hjemme grenser til galskap og gir ikke allverdens bra lyd sett i forhold til nyere format som DD 5.1 EX , DTS ES og HD lyd i 5.0 , 5.1 , 6.1, og 7.1.
    THX er heller ikke allverdens bra lyd for slike som meg som mener direkte surround er bedre en diffuse surround lyd.
    Man kan lese om THX her
    Hjemmekino.no - Guide -

THX 7.1 speaker layout
    THX Home Theater 7.1 Speaker System Layout

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfatter omni best da det gir mere direke lyd, da høyttallere som er direkte vil lede lyd vekk fra deg. Men er veldig avhengig av å sitte perfekt i posisjon av dirteke lyd, da hvis man sitter for nærme en direkte høyttaler vil den dominere veldig. Jeg føler da at omni vil gi deg en direkte lyd ut i fra hvor man sitter, da denne vil spre lyden, se fig 2

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du blander kortene litt Hygen, og leser artikkelen til Mirage litt slik du selv ønsker. De skriver ikke at høyttalerene leverer fake 3D-lyd, men de skriver at man får en 3D følelse. Og her skriver de først og fremst om front/stereo-høyttalere.

Jeg er enig i at omni i et 2.0 system, kan gi en følelse av (fake) 3D-lyd. Men hvis man bruker 5.1 eller 7.1 system, så har man ikke lenger noe "fake", da er det ordentlig surround, selv om lyden blir litt annerledes enn med direkte høyttalere.

Når det er sagt så var jo poenget hele tiden i denne tråden, ihvertfall for min del, å snakke om direkte høttalere i front og omni bak. Som bildet i den forrige posten her viser, så må det vel være bedre med 30% direkte lyd fra omni-høyttalerene enn lyd som ikke treffer i det hele tatt fra direkte høyttalerene. Dette blir selvsagt helt avhengig av hvordan man må/kan møblere sin stue.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyd

Det er ikke mange her i Landet som har bred erfaring med OMNI polar teknologi. Dette er enkelt forklart med at det er solgt ytterst få sett av disse høytalerne i Norge. vet ikke hvorfor...
    Det er ikke noe forskjell på hvordan en lyd oppfattes om den spilles av på en OMNI, Bipolar, dipolar eller konvensjonell høytaler. Det er kun området lyden kan oppfattes i som endres.
    Poenget med OMNI teknologien er å gjøre lydopplevelsen mindre avhegig av rommet, selv om den gjengir 30/70 istedet for 70/30.
    Andre uttaleser om dette er personlige meninger og har ingenting med OMNI å gjøre.

LYD ER REFLEKSJONER! Uten dem hører du faktisk ingenting uten å stå rett foran lydkilden.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •