Mirage bak, hva passer foran? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit

Når det er sagt så var jo poenget hele tiden i denne tråden, ihvertfall for min del, å snakke om direkte høttalere i front og omni bak. Som bildet i den forrige posten her viser, så må det vel være bedre med 30% direkte lyd fra omni-høyttalerene enn lyd som ikke treffer i det hele tatt fra direkte høyttalerene. Dette blir selvsagt helt avhengig av hvordan man må/kan møblere sin stue.
    Du fikk svar tidligere.
    Nå har du jo kjøpt slike høytalere til surround så da er det vel bare å bruke de.
    Skal du ha flere høytalere --> front , center så er min mening at de bør være direkte.
    Skal du utvide fra 5.1 til 7.1 så er min anbefaling å sette omni høytalerene bakerst å ha direkte som surround høytalere.

Meningen med direkte høytalere ved filmavspilling er å vinkle høytalere mot sweetspot.
    Effektivt spredning på en direkte høytaler varierer men er vel ca 45 grader + de reflekterer noen %
    (med spredninggsvinker pr høytaler og vinkling blir dekkningsommeråde for god lyd stort)

Direkte høytalere vil da ikke lede vekk fra deg som Hairball skriver men motsatt om de settes opp som man bør i et surround oppsett.
    Type høytalere , braketter , stativer for ulike vinklinger og possisjoner får man kjøpt + litt oppfinnsomhet gjør at noe problem bør det ikke være å sette opp høytalere.

3D lydopplevelser laget av refleksjoner er etter min mening fake surround.
    Den ekte surround ligger som lyd på DVD og BD og blir etter min mening ødelagt litt om man endrer meningen med lyden.
    Ser man film å lydsporet er laget med en lyd at en kommer gående bak deg så er 3D effekten bla at lyden skal høres forfra , fra siden , ovenfra osv.
    Jeg mener opplevelseseffekten innspilling og lydarbeid i studio som skal gi en virkelighets følelse faller mye bort da 3D effekten har som mål å kunne gjengi lyden fra nær sagt alle vinkler.
    3D audio effect - Wikipedia, the free encyclopedia

Det blir jo et smak og behag hvordan lyden skal oppfattes.
    Som den er laget eller endret.

Leste du THX sertifiseringskravene var bruk av dipole surroundhøytalere et krav.
    Hvorfor er for at lyden skal være diffuse og ikke rettningsbestemt.

Det er bare min oppfattning både som teori og det jeg har hørt i praksis når man avspiller feks DTS HD MA 7.1 lyd med 7.1 høytalere så er lyden de har laget kjempebra med direkte høytalere men blir ikke så klar i lydinformasjonen med reflekterende høytalere.
    At man har ulike meninger om de to ulike lydbildene (direkte/reflekterende) bør være helt ok

Jeg laget en demo oversikt over kanaldeling på et DTS lydspor på en DVD for en stund siden.
    Denne demoen viser / kan lyttes for en informasjon/mengdeforhold lyd og ulik lyd til ulike kanaler.
    For de som er interesert kan de laste ned.
    Dette har ikke direkte mening til direkte høytalere , refleksjonshøytalere men viser slik lyden er laget og slik jeg mener den skal oppfattes.
    kanal for kanal og at de gir ulike lyder for hver kanal som jeg mener er kjekt at oppfattes direkte å ikke at de kommer fra andre steder.

Tekst over lydene .4,00 kBYouShare - Free File Hosting V1.5

Alle lydene i en pakke .52.74 Mb (pakket som RAR)
    YouShare - Free File Hosting V1.5

Bilde oversikt mengde lyd pr kanal -oversikten er ca 4 min spilletid
    http://img.photobucket.com/albums/v674/hygen/surrr.jpg

The Omnipolar sound is not for everybody, and is subject to personal taste
    og anderledes har jeg ikke ment.
    Liker man lyden og mener direkte høytalere er dårlig til ekte surround så kjøp full 7.1 oppsett med slike reflekterende høytalere å nyt lyden.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke meningen å villede noen med mine illustrajoner, men det er slik jeg oppfatter teknologien. Man kan jo vri høyttalerne til lytte posisjon men med omni slipper man det,slik jeg ser det.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må eller bør vri direkte høytalere til film med ekte surroundlyd ja.
    Om man ikke gjør det får man elendig lyd og unødige refleksjoner.
    Er man ikke villig eller kan vri på høytalere mot sweetspot så vil selvsagt omni høytalere være et bra valg .

Vri høytalere er det også mange med stereo anlegg 2.0 som gjør for å unngå endel refleksjoner.
    Lyddempning for å unngå refleksjoner osv fordi de bla ønsker en direkte lyd

Høytalere som ikke er rettet mot swetspot fungerer veldig bra til musikk , SACD musikk og DVDA musikk etter min mening men mange foretrekker å vinkle høytalere litt.

Det har vært utallige løsninger for å skape "mere liv" i lyd i flere 10 år.
    Enten ved innspilling , høytalere eller surroundprosessorer.
    Qsound er vel beste innspilling på CD(feks Roger Waters , Amused to death)
    QSound Labs, Inc.: 3D Audio Enhancement, Virtual Surround Sound & 3D Positional Audio Technologies

Mirage lager vel de beste høytalerene til slikt.

Eller våre lydformater til DVD ,BD som har fordelingen og surroundlyden ferdig laget

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke vits i å røre så mye mer rundt dette, hehe men...

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Du fikk svar tidligere.
    Nå har du jo kjøpt slike høytalere til surround så da er det vel bare å bruke de.
    Jeg skal skifte ut hele hjemmekinoen min, og har ikke kjøpt meg noen nye høyttalere enda.

Type høytalere , braketter , stativer for ulike vinklinger og possisjoner får man kjøpt + litt oppfinnsomhet gjør at noe problem bør det ikke være å sette opp høytalere.
    Hver enkelt må vel selv bedømme om man klarer å plassere høyttalerene optimalt i sin egen stue eller ikke. (Skulle gjerne satt inn et bilde her av hvordan min stue ser ut, men hvordan gjør jeg det?)

3D lydopplevelser laget av refleksjoner er etter min mening fake surround. ... Jeg mener opplevelseseffekten innspilling og lydarbeid i studio som skal gi en virkelighets følelse faller mye bort da 3D effekten har som mål å kunne gjengi lyden fra nær sagt alle vinkler.
    Omnipolare høyttalere sender lyden ut i flere retninger, men de endrer ikke lyden. Og refleksjoner får man jo fra direkte høyttalere også, så jeg syns du overdriver denne biten.

Meningen med lyden fra de som mixer den til filmer er ikke at vi skal høre lyden fra 5,6 eller 7 retninger. Meningen er at vi skal høre lyden rundt hele oss. For filmskaperne er det dette som er deres ønske. Det skal være glidene (uhørbare) overganger mellom f.eks. høyre front og høyre bak. Man skulle derfor teoretisk hatt en uendelig ring rundt seg med høyttalere (og like mange lydkanaler fra dvd-mixingen). Dette er jo selvsagt umulig i praksis. Derfor er det opp til 7 høyttalere som nå er standarden for å gjøre jobben med å skape en "illusjon" av at lyd kommer fra alle kanter i rommet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil jo få en surroundlyd med DVD/BD som ikke gir 100% retning med direkte høytalere.
    Mye pga spredningsfeltet til høytalere /avstand høytalere lytter men også at lyden er laget slik at den ikke er enten av eller på for hver kanal .
    Man har mye lyd med overganger der litt av lyden feks kan være i front right men hovedlyden kommer i surround right.
    Lyd til film er oftest tatt opp med mange mikrofoner og ved avspilling blir det ganske helhetlig lyd.
    Unntaket er effekter som legges til men de er jo ment at skal gi en lydinformasjon om hvor og hva som skjer.

Jeg har ingen % inndeling men minst 50% av viktig lydinfo kommer fra centerkanalen å bør helst ikke komme fra andre plasseringer.
    Front right + left har litt av samme lyden som center + litt til å er viktige til hva som skjer på sidene + musikk og andre lyder blir lagt dit.
    Surrounhøytalere har nesten bare effekter og viser lyden på sidene og litt bak.
    Surround back har bare ok informasjon ved enkelte 7.1 lydkilder som BD.
    (lyden er ikke tatt opp som 7.1 men kanalene bak er mixet til)
    Ved 5.1 til 7.1 høytalere eller feks DTS ES(6.1) vil stort sett lyden som kommer være en tillegslyd for å gi litt bedre 360 graders opplevelse.

Lydtesten jeg la ut vil vise den fryktelig lille lyd infoen som ligger i en surroundkanal.
    Lite lyd men viktig i forhold til å gi lydinformasjon til hva som skjer og hvor.
    Når alle kanalene avspilles samtidig får man et enormt bra lydbilde og får man ikke sømmløst surround kan det være at høytalere står for nære eller noe.

Selvsagt har type film mye å si også.
    Man drar ikke mye rettningsbestemt nytelse av lyden fra en drama film der det ikke er stort til effekter og surround
    (da vil helt sikkert omni gi en større lydopplevelse i et ellers dødt lydbilde)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Mirage Omni v2 bak og til senter.

Jeg inntar en pragmatisk holdning:
    Det er vanskelig å finne en ideell sitteposisjon. Siden bakhøyttalerne er nærmere lytteren enn frontene (i små rom), så er det her følsomheten for feil sitteposisjon er størst.

Ved å ha høyttalere med god spreding i horisontal-planet, og benytte seg av veggen som reflektor, så mener jeg at gjennomsnittlig "feil" for et antall samtidige lyttere reduseres.

-k

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gitar, eksplosjon, et skrik eller et skritt sender ikke lydinformasjon kun èn vei. Det er vel derfor omnipolare høyttalere ble oppfunnet; for å gi en mere ekte opplevelse. Å si at omnipolare høyttalere ikke gir ekte surround vil jo være som å si at f.eks MBL-høyttalerne ikke gir ekte stereo. I beg to differ. Jeg ser omnipolare-høyttalere som en forbedring av surroundlyden, mere livaktig og ekte.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omipolare høytalere ble ikke oppfunnet for å gjengi gitar, eksplosjon, et skrik eller et skritt fra ekte surround med bedre effekt da de kom i 1996.
    At de nå i dag brukes av enkelte til å formiddle ekte surround og liker lyden er vel ok.

Jeg har ikke skrevet at omnipolare ikke gjengir ekte surround
    (dette kommer da med høytalerledningen fra reciver)
    Det jeg har skrevet er at de gjengir en ekte surround på sin egene 3D effekt måte.

At lyd fra en kanal skal reflekteres til alle plasser i et rom er i og for seg ok for alle ønsker vel å ha lyd.
    Ønsker man at lyden skal komme fra riktig høytaler har man direkte.
    Ønsker man at lydbilde skal bli mindre spesifisert og komme fra alle steder er reflekterende bra.
    Ønsker man å få lyden fra alle kanter kan man henge opp en masse høytalere som gir lyd fra alle kanter.

Vitsen med å henge seg opp i surroundformater og hvor mye bedre DTS HD MA er i forhold til DD 5.1 faller jo helt bort men er det så nøye da lyd fra alle retninger er viktigere en opplevelses effekten fra hver enkelt kanal.

MBL er vel dipolar eller dipolare .
    Er de dipolare er meningen å simmulere surround så hvorfor simmulere surround når lyden er ekte surround.
    Blir jo et helt anderledes lyd opplevelse en lyden er ment og laget for.
    Hvorfor bruke ekte surround når hver høytaler simmulerer sin egen surround verden.
    Er den dipole så er vel lyden nesten det samme.
    Meningen med slike er jo å fremmstille diffuse ubestemt lydbilde å hvorfor splitte opp et godt lydbilde som feks HD lyd.

Quadpolar er en høytaler som kanskje ligner mere direkte høytalere men bedre spredning
    har ikke hørt dem.
    Surround Speakers : QS8 - Axiom Audio

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omipolare høytalere ble ikke oppfunnet for å gjengi gitar, eksplosjon, et skrik eller et skritt fra ekte surround med bedre effekt da de kom i 1996.
    Canon har hatt slike produkter på markedet før det.

Energy control device - US Patent 4348750
    Her beskrives et patent av samme type fra 1982.

Flere andre konstruksjoner kan sies å ha lignende generell karakteristikk (om ikke oppbygning): mer effekt blir levert til rommet, og mengden sekundær-reflektert lyd til direkte lyd øker.
    At lyd fra en kanal skal reflekteres til alle plasser i et rom er i og for seg ok for alle ønsker vel å ha lyd.
    Det er ikke bare "i og for seg". For at en lytter langt ut på siden i en kinosal skal få en realistisk opplevelse så er det essensielt at nivået mellom bakkanalene er noenlunde rett, og at balansen mellom front og bak ikke er helt på tur.

Stereo fungerer relativt godt når vi sitter perfekt mellom to kilder, og et virtuelt lydbilde syntetiseres foran oss. Når vi ikke sitter slik, bryter det utrolig fort sammen, og dette er en grunn til at vi bruker senter-kanal til film: uansett plassering så oppfattes talen som om den kommer fra lerretet.

Som jeg har sagt tidligere så er toleransene for å sitte "i sweet spot" mye lavere for bakhøyttalerer i mange rom (inklusive mitt eget) fordi det er så mye lavere avstand til bakhøyttalerne enn frontene.
    Vitsen med å henge seg opp i surroundformater og hvor mye bedre DTS HD MA er i forhold til DD 5.1 faller jo helt bort men er det så nøye da lyd fra alle retninger er viktigere en opplevelses effekten fra hver enkelt kanal.
    De nye surround-formatene reklamerer vel først og fremst med økt samplingsrate, økt ord-bredde og redusert kodingsstøy. Det har ikke noe med romlig representasjon å gjøre.
    Blir jo et helt anderledes lyd opplevelse en lyden er ment og laget for.
    Hvorfor bruke ekte surround når hver høytaler simmulerer sin egen surround verden.
    Lyden er vel "ment og laget for" det referansesystemet som lydteknikere har benyttet seg av.

-k

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje noe off topic men husker en gitarforsterker med nedadrettet element og vifte spreder under, laget en gang på 60 tallet. Kan vel kalles omnipolar den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Kansje noe off topic men husker en gitarforsterker med nedadrettet element og vifte spreder under, laget en gang på 60 tallet. Kan vel kalles omnipolar den.
    Du tenker kanskje på Leslie/Fender Vibratone:
    Leslie speaker - Wikipedia, the free encyclopedia
    Inside the Fender Vibratone

I begge deler så var det snakk om en mekanisk, romlig vibrato/tremolo-effekt. Meget pent på orgel og gitar (bl.a.), men ikke noe jeg ville ha brukt på hifi-en.

-k

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er ikke bare "i og for seg". For at en lytter langt ut på siden i en kinosal skal få en realistisk opplevelse så er det essensielt at nivået mellom bakkanalene er noenlunde rett, og at balansen mellom front og bak ikke er helt på tur-k
    Kinosal må man ha egene oppsett ja.
    Selvfølgelig så kan man ikke ha en sal lengde på feks 100 meter og bredde på 60 med det samme oppsettet vi har i normale stuer.
    Da har man mange høytalere.
    Du har sikkert vært på mange kinoer men alikevel er det ikke samme hvor du sitter vel for best lydopplevelse selv ved bruk av aldri så mye reflekterende høytalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert vært på mange kinoer men alikevel er det ikke samme hvor du sitter vel for best lydopplevelse selv ved bruk av aldri så mye reflekterende høytalere?
    Det har jeg heller ikke påstått. Jeg sier tvert imot at for å kompensere for ulempene som veldig direktive høyttalere kan gi, så er det fornuftig å bruke gjennomtenkt kontroll av strålingsmønster.

Det ideelle er kanskje full kontroll over bølgefronten ved Wave-Field Synthesis:

-k

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en utrolig god kunstnerisk tegning av slik mine høyttalere blir plassert i min stue

Problemet med direkte høyttalere bak, er bl.a. at person A og B får lite lyd fra høyttaler 1. Og person C og D får lite lyd fra høyttaler 2. Dette viser situasjoner som muligens vil få bedre lyd med bruk av omnipolare høyttalere.

Hygen, når du sier at filmskaperenes hensikt er at vi skal få lyden direkte fra hver enkelt høyttaler, så hjelper jo ikke dette hvis man sitter på plasser der lyden fra enkelte av kanalene kommer dårlig fram. Klarer du å vise meg hvordan alle personer i denne stuen kan få god lyd fra alle høyttalerene, så bøyer jeg meg i støvet og vil bruke din løsning, hehe..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal se på det.
    Var da fryktelig mange sitteplasser og folk som skal se film samtidig.
    he he
    har du ca bredde / lengde på rom ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal se på det.
    Var da fryktelig mange sitteplasser og folk som skal se film samtidig.
    he he
    har du ca bredde / lengse på rom ?
    Hehe.. Har to tre-setere og to stresslesser Må vel innrømme at plass D sjeldent blir brukt. Men 3-4 gjester er ikke uvanlig.
    Er ikke hjemme på noen dager nå, men tipper størrelsen kan være 3,5x4,5 meter.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen personlige referanser til disse høytalerene jeg anbefaler men jeg vet veldig mange brukere her på forumet har dem så da er det enkelt å forhøre seg videre om dem.
    Surround Sound Speakers --- Surround Speakers, Home Theater Surround Sound
    Hvorfor Klipsch er at dette er høytalere med direkte lyd og stor spredning (arbeidsommeråde) pr høytaler.
    Jeg er helt sikker på at du vil kunne greie å dekke alle dine sitteplasser fyllt med direkte lyd og vel så det.(tilogmed plass D)
    Du kan selv lese hvorfor Klipsch selv mener dette er et bra valg
    Q. Can I use the same speakers for the rear as for the front or do I have to use surrounds?
    Surround Speakers
    Klipsch surround høytalere er vel en form for dipole høytaler men skal etter beskrivelser ikke utnytte vegger , tak osv så det blir en reflekjons høytaler.
    Hver høytaler skal ha en spredning (virknningsgrad) på 180 grader

Koster - priser hentet fra JFS SOUND SYSTEMS
    (Drammen) men kan sikkert prutes i butikker eller så ligger det mange brukt salg på nettet.
    KLIPSCH RS-52 Kr. 5.995,- (par)
    KLIPSCH RS-62 Kr. 9.000,- (par)

Å bruke 4 slike til surround side right + left
    + surround back right + left er kanskje ikke nødvendig

De to bakerste høytalerene i et 7.1 oppsett (surround back right + left ) har jeg skrevet før at jeg ikke ser på en omipolar høytaler som ødeleggende eller som vil gi et dårlig lydbilde.
    Lydinfo i de to bakerste kanalene er ikke all verden men mye som en bakgrunnslyd for å fylle opp bak.
    Enkelte få BD filmer har full 7.1 lyd som kan gi noe informasjon i disse høytalerene .
    DTS ES 6.1 har en egen lyd som blir tatt ut av DTS 5.1 lyden til bak kanal lyd.
    (i de fleste tilfeller mono men ved enkelte filmer påstås det ut fra beskrivelse av DTS ES at det kan produseres ulik lyd til right + left i surround back)
    Jeg har aldri hørt det med mitt 7.1 oppsett men kanskje jeg ikke har riktig film.
    HD lyd vil også kunne ha 6.1 lyd som da blir mono spillt på begge høytalerene bak i 7.1 oppsett.

Du kan stort sett bruke alle typer høytalere til de 2 bakerste kanalene etter min mening da lyden der bak er lite rettningsspesifisert eller kommer frem stort bedre ved direkte høytalere.
    (helst ikke gulvstående da men noe som er oppe fra gulv med høyde fra 150 - 180 cm)

Et valg er 6.1 oppsett der du har 1 bakhøytaler.
    Dette kan nær sagt være hva som helst.
    Man kan også sette en Center høytaler bak i et 6.1 oppsett.
    Center channel back som DTS kaller det i sin høytaler konfigurasjon.
    Litt ampurtert kan det bli ved full 7.1 lyd , er målet BD og lyd så er 7.1 det beste valget.
    Man kan også starte med 5.1 / 6.1 å senere utvide til 7.1.

Siste påstand fra meg over direkte eller reflekternde høytalere er at om du er ute ettet den brå lydeffekten som topper en grøsser eller action film som gjør at du hopper i stolen får du veldig lite av med reflekterende lyd (som nesten sier seg selv) men med direkte lyd vil dette komme bedre frem.

Nå har jeg fallt litt av med så mye forsvar av direkte lyd men har du ikke kjøpt fronthøytalere ennå og Center så gå for direkte.

Prøv å ordne noen lyttedemo hos noen eller butikk.
    Beste er kanskje å få lånt noen hjem for å teste.
    Sjekk opp hva Klipsh surround høytaler eiere mener om høytalerene.
    (Selvsagt vil de fleste si bare godt om det de selv eier men endel brukere her har brukt mange ulike surroundhøytalere å kan gi et ok svar ut fra erfaring med flere typer.

Center og fronthøytalere bør du kjøpe av samme type /merke da dette er høytalere som bør gi ganske lik lyd ut.
    (ikke surround jeg tenker på men varme , klang , skarphet osv)

skal se litt etter andre høytalere også

legger til
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Hygen, når du sier at filmskaperenes hensikt er at vi skal få lyden direkte fra hver enkelt høyttaler, så hjelper jo ikke dette hvis man sitter på plasser der lyden fra enkelte av kanalene kommer dårlig fram. Klarer du å vise meg hvordan alle personer i denne stuen kan få god lyd fra alle høyttalerene, så bøyer jeg meg i støvet og vil bruke din løsning, hehe..
    Når det gjelder front og center ved direkte lyd er det ikke problem.
    Du tenker kanskje på surround side høytalerene ?
    Har du hørt på lyttetesten jeg la ut vil du høre den begrensede lyden i en surroundkanal sett i forhol til alle kanaler samtidig.
    Du ville med alle typer direkte lyd høytalere få surroundopplevelsen.
    Mye pga at surrounkanalene (side) har skjelden samme lyd eller så mye samtidig lyd så rettningen ville du få.
    Problemet ville være at med ditt lytterom og sitteplasseringer er det veldig få direkte høytalere som ville gi deg ultimat lyd.
    En høytaler som er direkte men ikke dekker sitteplasser bra blir en dårlig høytaler og elendig opplevelse.
    Selvsagt ville en omni høytaler kunne hjelpe men den har også sine bakdeler for å kunne fordele lyden som den gjør.

Du har litt vanskelig stue så med klipsch er dette løsning for å få ultimat direkte lyd ut fra sitteplasser.

Til musikk avspilling vil ikke direkte lyd høytalere bli ultimat ved avspilling som 2.0 lyd mixet til surround 5.1/7.1
    Hvorfor er at kallibreringen med mikrofon eller manuelt ikke kan ta hensyn til alle sitteplasser så alle får lik mengde / styrke lyd.
    Stort hensyn til valg av høytalere til denne type lyd er ikke så nødvendig på en måte da lyden (den oppmixede 2.0 lyden) er lyd som blir filtrert og klippet i Hz og fordelt til høytalere.
    (man må faktisk ha høy promille også for at lyden skal bli ok)
    Man får ingen direkte effekt mellom Left eller Right på surround eller surround back eller center.
    Nå er det ikke alle som foretrekker mixet 2.0 lyd til surround men foretrekker lyden avspillt med fronthøytalerene eller fronthøytalerene + subwoofer.

Til musikk mixet til surround kan omni høytalere være et godt valg.
    Slik har de blitt brukt i mange mange år (forbedre mixet / fake) surround til mere fylldig lyd. (lenge før vi fikk den ekte surroundlyden)

(men kjøp nå ikke ut fra hensyn om forbedring av surround mix eller surround simmulering av 2.0 lyd til flerkanals)

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    `Siste påstand fra meg over direkte eller reflekternde høytalere er at om du er ute ettet den brå lydeffekten som topper en grøsser eller action film som gjør at du hopper i stolen får du veldig lite av med reflekterende lyd (som nesten sier seg selv) men med direkte lyd vil dette komme bedre frem.`

Jeg vet ikke hva jeg skal si... Foruten at disse påstandene ikke holder mål.

Om noen vil høre på et bipolart refleksjonsoppsett så er det bare og komme innom.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg så på darkness falls for 2 dager siden med mine omnipolare nanosat, og de ga veldig bra "direkte" lyd, denne skumle dame fløy over meg og ved siden av, kjæresten måtte til og med skru på lyset siden hun ble så skremt, så ikke kommer med påstander at direkte lyd er så utrolig mye bedre.

Klipch, klipch klipch "70%" av alle sammen har det her jeg sier ikke disse er dårlige, tvert imot, men det blir litt Ikea mentalitet, hør heller på noe orginalt, jeg valgte selv Kef da disse er mindre og pene og sprer lyden veldig bra, disse er halvparten an mine tidligere psb image t65 og har bedre lyd enn de.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse surround-høyttalerene fra Klipsch er ett av mine alternativ som jeg fremdeles vurderer. Det som kan bli problemet er at det er vel lite deilig å sitte med disse 10 cm fra øret sitt. Og hvis jeg plasserer de høyere opp på veggen, så tror jeg ikke at personene som sitter under høyttaleren får mye utbytte av dem. Omnipolare derimot sprer også lyden noe mer vertikalt.

Takker så mye for alle råd Hygen! Men jeg føler du gjentar deg selv i mye du sier, og jeg tror ikke helt på alle påstandene dine. Jeg føler også at du ikke har lest mine poster så veldig nøye ut i fra kommentarene dine. Men jeg tar selvsagt med meg både de positive og negative erfaringer folk har hatt med omnipolare høyttalere videre i min vurdering av høyttalervalg

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •