får lyd og ikkje rein bass ut av audiomoods sub? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 83
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av shield
    hei.oki.takk for svaret.men hva er den LFE output til da?hva kabler kan eg bruke på den LFE output da?har prøvd alt nå:@ så er litt forbanna her serru hhe.
    LFE er vanligvis en helt vanlig analog phonoutgang (men i mono, derfor bare en plugg). Her putter du inn en enkeltleder phonokabel(eller halvparten av en vanlig phonokabel) som du potensielt må splitte med et y-ledd hvis det er to hull i phonoinngangen på subben din.

F.eks en sånn: Kabel - Subwooferkabel | Hi-Fi Klubben: ARGON 5084S kabel

og en sånn:
    Diverse kabler og kabeloverganger | Hi-Fi Klubben: BANDRIDGE PGA4012 kabel

NB: du får naturligvis billigere varianter f.eks på clas ohlson.
    --
    Thorbjørn

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    LFE er vanligvis en helt vanlig analog phonoutgang (men i mono, derfor bare en plugg). Her putter du inn en enkeltleder phonokabel(eller halvparten av en vanlig phonokabel) som du potensielt må splitte med et y-ledd hvis det er to hull i phonoinngangen på subben din.

F.eks en sånn: Kabel - Subwooferkabel | Hi-Fi Klubben: ARGON 5084S kabel

og en sånn:
    Diverse kabler og kabeloverganger | Hi-Fi Klubben: BANDRIDGE PGA4012 kabel

NB: du får naturligvis billigere varianter f.eks på clas ohlson.
    hei.takk for hjelpen.kjøpt nett en kabelovergang.eg har subwooger kabel så.men eg kan ikkje huske at det har vert phono innganger på aktiv subwoofer før.de suben før eg som eg hadde har vert digital utganger på,en svart uttak på.hvorfor bruker de phono utgang nå da?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men kommer den til å funke sånn som den skal med kabelovergang da?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.takk for hjelpen.kjøpt nett en kabelovergang.eg har subwooger kabel så.men eg kan ikkje huske at det har vert phono innganger på aktiv subwoofer før.de suben før eg som eg hadde har vert digital utganger på,en svart uttak på.hvorfor bruker de phono utgang nå da?
    Aktive subwoofere har kommet med phonoinnganger i alle år, finnes sikkert noen få som har digitalinngang også, men det har jeg aldri vært borti før. Det vil jo si at subben må ha innebygget DA-konverter, som virker ganske rart. Iom at LFE-utgangen på alle forsterkere i utgangspunktet er analog så er det jo heller ingen vits med digital inngang på subben

en subwooferkabel/enkeltledet phonokabel pluss et y-ledd vil fungere helt fint og er en vanlig måte å koble en subwoofer til en LFE-utgang på.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktive subwoofere har kommet med phonoinnganger i alle år, finnes sikkert noen få som har digitalinngang også, men det har jeg aldri vært borti før. Det vil jo si at subben må ha innebygget DA-konverter, som virker ganske rart. Iom at LFE-utgangen på alle forsterkere i utgangspunktet er analog så er det jo heller ingen vits med digital inngang på subben

en subwooferkabel/enkeltledet phonokabel pluss et y-ledd vil fungere helt fint og er en vanlig måte å koble en subwoofer til en LFE-utgang på.
    hei.oki.eg har kunn hatt digital uttak på de subene eg har hatt.synest det va mye bedre eg da,smak og behag.men uansett.får prøve den y-ledd og se om det blir sånn den ska vere.hvist ikkje så kjøper eg meg ny.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg fant litt ut av det.hvist eg setter gain på halvt volum,så får eg ikkje så mye snakkin eller lyd ut av suben,men synest det blir litt tam bass da.men kan vel ikkje forvente mye av en billig sub heller.men når eg bruker LFE output får eg ikkje bruke crossoveren?men en aktiv sub skal ikkje forsterkeren på suben selv da?får når eg skrur opp på forsterkeren så går suben høyer i volum og?eg er ny på dette,så må spørre om tips vettu

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernet da svar var missforståelse og tar stor plass
    shield la ut kopi som kan leses under

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ut fra det jeg kan lese /skjønne av din DVD spilling er at du ikke avspiller ekte surround men fake surround.

Ekte er den som er på DVD encodet som DD 5.1 eller DTS.
    Avspilt med optisk/coax kabel til reciver som bitstream (ikke PCM)g reciver decoder lyden .

Fake surround er 2.0 lyd som blir mixet til surround og derfor vil du få dialog osv på subwoofer kanal og forøvrig også et ukorrekt og rotete surround lyd der delvis filtrering til ulike kanaler avgjør lyden på hver kanal.
    Selvsagt så vil Hz på subwoofer kanalen hjelpe men vil på langt nær ta bort all uønsket lyd.

Det er ikke sjangs i havet at du skal ha dialog på subwoofer kanalen med avspilling av DD 5.1 eller DTS fra DVD.
    Din kabel til subwoofer vil ikke gjennskape lyd som ikke eksisterer på subwooferkanalen så derfor må problemet mest sansynlig komme av feil måte å avspille DVD (digital kabler , feil valg av lydspor i DVD meny)

Jeg laget denne oversikten til en annen tråd men legger den ut her også.
    __________________________________________________ _______________
    Diverse Demo test av lyd.........................................
    Lydene er også fin demo for de som ønsker å høre hva som kan ligge av lyd i ulike kanaler i forhold til den totale lydinformasjonen.
    (noe man ikke vil kunne høre ved en avspilling av feks DTS)
    (front left og surround left er ikke tatt med men ligger lagt inn i lydeksempler der all lyd er med)
    Som eksempel er det brukt en DVD med mest mulig og beste lyd .
    Alle har playtime på 120-140 sekunder
    Lyden orginalt er 20 bits men er redusert til 16 pga plass så orginalt vil den være litt bedre lydmessig.
    Lydene kan avspilles på pc.
    De to siste demo kan avspilles på PC med optisk/coax til reciver med DTS decoder eller med PC som har 5.1 høytaleroppsett og DTS Decoder.
    Den siste demo kan også avspilles ved å brenne den på en CD plate (brennes som lyd CD) og avspilles i DVD spiller som DVD når den er tilkoplet reciver med optisk/coax (HDMI for enkelte) og som har DTS decoder i sin reciver..(reciver settes som DVD avspilling)

Alle lydspor er fra samme kapittel og startpunkt fra en DVD
    __________________________________________________ _______________
    Front Right (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Dette er bare høyre frontkanal
    Codec : PCM
    Bit rate : 768 Kbps
    Channel(s) : 1 channel (mono)
    Sampling rate : 48 KHz
    Resolution : 16 bits
    __________________________________________________ ___
    surround Right (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Dette er bare høyre surroundkanal (eller det enkelte kaller høyre bak kanal)
    Center Channel (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Dette er bare Centerkanal lyden
    Subwoofer Channel (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Dette er bare subwoofer kanal lyden
    Alle kanaler lagt inn til et 2.0 lydspor for å illustrere total lydmengde
    men man får selvsagt ikke surroundeffekten siden det er 2.0
    (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Bit rate : 1536 Kbps
    Channel(s) : 2 channels (stereo)
    ChannelPositions : Front: L R
    For de som kan avspille 48 kHz DTS som lydfil på sin pc (kan ikke brennes som lyd CD)
    Samme lyd eksempel som alle eksempler ovenfor men 6 ch DTS surround
    (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Codec : DTS
    Bit rate : 1536 Kbps
    Channel(s) : 6 channels (Real surround)
    ChannelPositions : Front: L C R, Surround: L R, Subwoofer
    For de som ikke får spilt av 48 kHz eller ønsker å teste på sin reciver er denne downsamplet til 44,1 kHz å kan brennes til vanlig musikk CD og avspilles på en DVD spiller .
    Lyden er meget bra og surroundeffekter er bra sett i forhold til at den har redusert bits og kHz.
    Samme lyd eksempel som alle eksempler ovenfor men 6 ch DTS surround 44,1 kHz.
    (dovnload) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Codec : DTS
    Bit rate : 1411 Kbps
    Channel(s) : 6 channels (real surround)
    Sampling rate : 44 KHz
    ChannelPositions : Front: L C R, Surround: L R, Subwoofer

En ca 3-4 minutters oversikt over samme lyd som testene ovenfor (fra start og ca 3-4 minutter ut)

Som du ser av oversikten og sikkert har hørt av lydklippet ligger det lite lyd i subwoofer kanalen.
    (enda denne testen er fra en DVD med ekstremt bra lyd , mye lyd , masse effekter)

hei.bruker kunn stero eg.ingen sourround eller fake sourround.kunn den gode gammle stero lyden.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok
    Ut fra tråden kunne man få en forståelse av at du hadde problem med Technics SA-DX940 som er en reciver.
    At du nå har forsterker i stedenfor var ikke lett å skjønne selv om ordet forsterker er nevnt flere ganger.(er jo mange som kaller en reciver for forsterker)
    Om du setter low pass filter (om du har) til 80 som anbefalt skal du neppe høre vokal.
    (da må det være en ekstremt dyp mannstemme)
    men ved 85 er det ikke uvanlig med stemmer så står lowpassfilter på feks 90 vil du ha noe dialog i subwoofer
    (får du ikke Hz så lavt men feks laveste blir 100 så vil noe vokal høres)

Fjernet innlegget mitt siden du la ut en kopi (tar stor plass)
    Om noen er interisert i lyd demoene kan de også lastes ned samlet.
    >>>>> ALLE lydeksemplene i en pakke (rar 52,7 MB) utpakkes med feks WinRAR til egen mappe (Test filer , lyd) med størelse 93,8 MB (7 stk lydfiler)
    Download --> YouShare - Free File Hosting V1.5

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    ok
    Ut fra tråden kunne man få en forståelse av at du hadde problem med Technics SA-DX940 som er en reciver.
    At du nå har forsterker i stedenfor var ikke lett å skjønne selv om ordet forsterker er nevnt flere ganger.(er jo mange som kaller en reciver for forsterker)
    Om du setter low pass filter (om du har) til 80 som anbefalt skal du neppe høre vokal.
    (da må det være en ekstremt dyp mannstemme)
    men ved 85 er det ikke uvanlig med stemmer så står lowpassfilter på feks 90 vil du ha noe dialog i subwoofer
    (får du ikke Hz så lavt men feks laveste blir 100 så vil noe vokal høres)

Fjernet innlegget mitt siden du la ut en kopi (tar stor plass)
    Om noen er interisert i lyd demoene kan de også lastes ned samlet.
    >>>>> ALLE lydeksemplene i en pakke (rar 52,7 MB) utpakkes med feks WinRAR til egen mappe (Test filer , lyd) med størelse 93,8 MB (7 stk lydfiler)
    Download --> YouShare - Free File Hosting V1.5
    hei.sitter nå med eltax AVR-900 AV-receiver.vet du hvordan man stiller inn hz på den?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har hatt flere forskjellige subber før som har hatt digital inngang må jeg si jeg er litt nysgjerrig på hvilke subber dette var? har du merke/modell?

Og hvis du kjører ren stereolyd så er det jo naturlig at du får tale og ting i subben, får da får subwooferen din hele signalet (All lyden), ikke bare sub-sporet på DVDen. Eneste måten å redusere snakking og annet i subben da er å sette delefrekvensen på subben lavere. Siden du kjører kun stereo ville jeg ikke nødvendigvis brydd meg så mye med å stille inn dette på forsterkeren men heller brukt justeringen som heter "crossover" på subwooferen din og satt denne så lavt du mener fungerer. Men siden jeg ser tidligere i tråden at det virker som om delefilteret kanskje er dårlig i disse subbene bør du nok prøve å finne ut hvordan du setter delefrekvensen lavere på selve forsterkeren.

Om jeg skjønte et av de andre spørsmålene dine riktig så lurer du på hvorfor lyden i subwooferen din blir høyere når du endrer volumet på forsterkeren til tross for at subwooferen din er aktiv - Dette er naturlig og korrekt, ellers måtte du jo gått bort og justert volumet på subben din hver gang du endret lyttevolum, det ville vært ganske upraktisk.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har hatt flere forskjellige subber før som har hatt digital inngang må jeg si jeg er litt nysgjerrig på hvilke subber dette var? har du merke/modell?

Og hvis du kjører ren stereolyd så er det jo naturlig at du får tale og ting i subben, får da får subwooferen din hele signalet (All lyden), ikke bare sub-sporet på DVDen. Eneste måten å redusere snakking og annet i subben da er å sette delefrekvensen på subben lavere. Siden du kjører kun stereo ville jeg ikke nødvendigvis brydd meg så mye med å stille inn dette på forsterkeren men heller brukt justeringen som heter "crossover" på subwooferen din og satt denne så lavt du mener fungerer. Men siden jeg ser tidligere i tråden at det virker som om delefilteret kanskje er dårlig i disse subbene bør du nok prøve å finne ut hvordan du setter delefrekvensen lavere på selve forsterkeren.

Om jeg skjønte et av de andre spørsmålene dine riktig så lurer du på hvorfor lyden i subwooferen din blir høyere når du endrer volumet på forsterkeren til tross for at subwooferen din er aktiv - Dette er naturlig og korrekt, ellers måtte du jo gått bort og justert volumet på subben din hver gang du endret lyttevolum, det ville vært ganske upraktisk.

hei.eg hadde en pioner sub på 150 watt.den hadde bare et svart uttak som eg brukte en coax kabel som eg plugget i min forsterker.den spillte eg av i stero både på film og musikk og det kom ikkje noe snakking eller musikk,only rein bass,the way i lik it.men den audiomoods suben synest eg er helt for forerdlig på bass.har fikset det sånn noe lunde at det ikkje kommer snakking ut av den,men er ikkje noe tess på bassen.når man ser film virker det så det Brumming i noen scener,og synest ikkje den klarer å følge takten i filmen.på gooba sa de at den ska vere så jævlig bra,om eg for lov til å si jævlig bra til musikk og film.men eg synest det e da størsta dritte eg har kjøpt.så kjøper meg ny sub den 25 igjen.her er en link til en av suben eg vurder og om noen kan gi meg et tips på hvilken som er beste kjøpet.http://www.netonnet.no/index.asp.her enda en link.Høyttaler - Aktiv subwoofer | Hi-Fi Klubben: DALI BASIS 100 Subwoofer er til den 3 eg vurder.XTZ 99 W10.16 i Sort Matt det noen som kan anbefalle hvilken av de3 eg bør gå for?.her er bilde til den pioner suben eg hadde før.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke digital inngang på den pioneer sub'en.
    mener det skal være LFE inngang. jeg hadde det samme på en liten radionette sub.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    det er ikke digital inngang på den pioneer sub'en.
    mener det skal være LFE inngang. jeg hadde det samme på en liten radionette sub.
    hei.hmm ikkje vet eg.når eg kjøpte den sa de at det va digital uttak til den.men uansett eg brukte coax kabel på den og det funket fett,ikkje noen prob med den.eg kjøpte nett idag en sånn y-ledd kabel,men det hjalp ikkje.kan det vere at suben e øydelagt?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.hmm ikkje vet eg.når eg kjøpte den sa de at det va digital uttak til den.men uansett eg brukte coax kabel på den og det funket fett,ikkje noen prob med den.eg kjøpte nett idag en sånn y-ledd kabel,men det hjalp ikkje.kan det vere at suben e øydelagt?
    brukte du samme forsterker som du har i dag?
    en coax kabel er akkuratt det samme som en rca kabel.
    jeg vil nok tro at forsterkeren din er innstilt på for høy frekvens.
    har du stilt på crossover på sub'en?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan det vere at suben e øydelagt?
    det kan også være en mulighet for.
    men hvis gobba er som netthandelen, er det sykt mye styr for å få en ny vare.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan også være en mulighet for.
    men hvis gobba er som netthandelen, er det sykt mye styr for å få en ny vare.
    ja eg har still på crossover,men eg får det noelunde,men ikkje helt 100%.men kjører eg den ut på LFE input da funker ikkje den crossoveren?reciveren vet eg ikkje hvordan man stiller inn hz på den,står ikkje noe i bruksanvisngen ihvertfall.reciveren er en eltax AVR-900

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker 75 Ohm's kabel og ikke 50 ohm.

Ved bruk av 50 ohm vil du få brumming , dårlig lyd osv

Har du suwoofer kabel med pil / piler på så skal pil gå fra forsterker til subwoofer.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... eltax receiveren har kanskje ikke den muligheten. sikker på at det ikke står noe som helt angående pre out sub i manualen?
    hva hadde du for forsterker når du hadde pioneer sub'en?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... eltax receiveren har kanskje ikke den muligheten. sikker på at det ikke står noe som helt angående pre out sub i manualen?
    hva hadde du for forsterker når du hadde pioneer sub'en?

tror det va en pioner frosterker,men husker ikkje 100% om det va det

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •