Klipsch RF-82 til min gamle Yamaha rx-v357?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Klipsch RF-82 til min gamle Yamaha rx-v357?

Jeg vasser i selgere jeg ikke føler jeg kan stole fullstendig på, og satser derfor på at noen her kan bidra med noen oppklarende betraktninger:-)

Jeg har en Yamaha rx-v357 + råtne høyttalere som fulgte med (fiskebollebokser, bare mindre). I dag har jeg sett på noen Klipsch høyttalere som jeg tror er ok; RF-82.

Mine relativt banale spørsmål er:

1) Kan disse passe til Yamaha´en, eller er den for svak?
    2) Er Yamaha´en i det hele tatt noe å satse på? (Har som sagt bare brukt den med svært dårlige høyttalere, så jeg vet ikke hva den er god for) Vurderer en Marantz SR-7001 SL.
    3) Skal bruke dette til alt mulig (tv/film/musikk) i et relativt lite rom. Krever disse høyttalerne mye plass? Er det i tilfelle andre høyttalere å anbefale? Kan ikke sette dem veldig langt fra veggen der vi bor nå.

Takk for alle innspill som måtte komme!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir nok aalt for svak, jeg ville ikke puttet på noe større enn rf-62 på RX-V1800 engang, men det er nå mitt syn på saken

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tuman
    Jeg vasser i selgere jeg ikke føler jeg kan stole fullstendig på, og satser derfor på at noen her kan bidra med noen oppklarende betraktninger:-)

Jeg har en Yamaha rx-v357 + råtne høyttalere som fulgte med (fiskebollebokser, bare mindre). I dag har jeg sett på noen Klipsch høyttalere som jeg tror er ok; RF-82.

Mine relativt banale spørsmål er:

1) Kan disse passe til Yamaha´en, eller er den for svak?
    2) Er Yamaha´en i det hele tatt noe å satse på? (Har som sagt bare brukt den med svært dårlige høyttalere, så jeg vet ikke hva den er god for) Vurderer en Marantz SR-7001 SL.
    3) Skal bruke dette til alt mulig (tv/film/musikk) i et relativt lite rom. Krever disse høyttalerne mye plass? Er det i tilfelle andre høyttalere å anbefale? Kan ikke sette dem veldig langt fra veggen der vi bor nå.

Takk for alle innspill som måtte komme!
    Mange m2 er romet da ?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Den blir nok aalt for svak, jeg ville ikke puttet på noe større enn rf-62 på RX-V1800 engang, men det er nå mitt syn på saken
    Hehe, selv om det finnes mange eksempler der en receiver blir presset mye hardere enn dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

25 kvm omtrent

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Mange m2 er romet da ?
    Det er på ca. 5x5 meter, men det er vegger/vinduer/verandadør på tre sider. Når man er vendt mot høyttalere/TV, er venstre side av rommet åpent ut mot resten av første etasje + stort, åpent trapperom til 2. etasje. Murvegger og steinfliser overalt.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohh yess, men jeg er glad i et lite fenomen som heter Headroom!

Enkelt og greit presser du en høytaler som krever mye strøm med liten forsterker så vil det til slutt gå galt.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det vil fungere jeg, Klipsch er lettdrevne. Du vil jo få lyd, så lenge du ikke vrir volumet på max så burde det vel gå greit. Tror effekt er overvurdert her på forumet, det viktigste er jo at det spiller bra, for de fleste forsterkere kan spille mer enn høyt nok. Var det ikke asvaberg som prøvde T-amp hos en med tungdrevne B&W-høyttalere?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare og kjøpe 82 og begynne og spare til en større forsterker eller effekt :-D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Tror det vil fungere jeg, Klipsch er lettdrevne. Du vil jo få lyd, så lenge du ikke vrir volumet på max så burde det vel gå greit. Tror effekt er overvurdert her på forumet, det viktigste er jo at det spiller bra, for de fleste forsterkere kan spille mer enn høyt nok. Var det ikke asvaberg som prøvde T-amp hos en med tungdrevne B&W-høyttalere?
    Effekt overvurdert? Så du mener at når du sitter med 4x8" så trenger en ikke krefter? Fordi om Klipsch har høy følsomhet så trenger de faktisk rikelig med strøm fordi! At noen av oss kanskje har tatt i litt mye når det gjelder effekt er en sak, men at en liten yamaha skal være mer enn nok til store klipsch er regelrett bullshit!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimalt er det nok ikke nei, men hvis trådstarter blir fornøyd med lyden og passer på volumet på fester så ser jeg ingen grunn til å bytte.

Siden det er lite rom, hva med RF-62 eller RF-52?

At en stor Yamaha heller ikke skal være nok blir vel også litt bullshit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konklusjonen er klar - tror jeg

Takk for innspill. Det ble vel som jeg kanskje trodde; mindre høyttalere, eller bytte forsterker.

Har nå følgende pakke, som jeg tror blir bra:

Front: RF-82
    Senter: RC-62
    Surround: SR-42

Receiver: Marantz SR7002

Pakkepris inkl. stativ til bakhøyttalerne + kabler til høyttalerne er ca. 25.000,-

Siden jeg er nybegynner, har jeg ikke helt kontroll på om dette er en god pris eller ikke, men etter å ha hørt på settet i dag, må jeg i alle fall si meg fornøyd med lyden :-)

Noen flere kommentarer? Uansett: Takk for hjelpen!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tuman
    Takk for innspill. Det ble vel som jeg kanskje trodde; mindre høyttalere, eller bytte forsterker.

Har nå følgende pakke, som jeg tror blir bra:

Front: RF-82
    Senter: RC-62
    Surround: SR-42

Receiver: Marantz SR7002

Pakkepris inkl. stativ til bakhøyttalerne + kabler til høyttalerne er ca. 25.000,-

Siden jeg er nybegynner, har jeg ikke helt kontroll på om dette er en god pris eller ikke, men etter å ha hørt på settet i dag, må jeg i alle fall si meg fornøyd med lyden :-)

Noen flere kommentarer? Uansett: Takk for hjelpen!

Blir raskt og spare noen kr på og høre hos flere butikker.... ;-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at trådstarter har funnet et oppsett han blir fornøyd med, nå har du også muligheter til og oppgradere når og hvis du føler behovet for det!

Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Optimalt er det nok ikke nei, men hvis trådstarter blir fornøyd med lyden og passer på volumet på fester så ser jeg ingen grunn til å bytte.

Siden det er lite rom, hva med RF-62 eller RF-52?

At en stor Yamaha heller ikke skal være nok blir vel også litt bullshit.
    Det er vel på fester en trenger litt mer pulver da volumet har en tendens til og gå endel hakk høyere enn til vanlig.

Siden du er så bråsikker i din sak, har du prøvd det? For det har jeg, og det ble et lite tilfredstillende resultat!

Trådstarter har jo mulighet til og teste på sin gamle yamaha, så kan han dele sin mening om hva han mener om dette!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter har jo mulighet til og teste på sin gamle yamaha, så kan han dele sin mening om hva han mener om dette!
    Helt enig. Ingenting i veien for å teste høyttalera på forsterkeren han har nå, og oppgradere hvis han synes det ikke høres bra ut.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekt overvurdert? Så du mener at når du sitter med 4x8" så trenger en ikke krefter? Fordi om Klipsch har høy følsomhet så trenger de faktisk rikelig med strøm fordi! At noen av oss kanskje har tatt i litt mye når det gjelder effekt er en sak, men at en liten yamaha skal være mer enn nok til store klipsch er regelrett bullshit!

Kunne ikkje vært meir enig med pahf her.
    har selv en ax2 som må drive noen rf82. og da kjøre eg bi-amping men forsterkeren har rett og slett ikkje kraft nok til å sparke liv i 8" av eventyrleg grad.
    tror nok gjerne dei kunne tenkt seg en 400-500 reele ec watt for eks..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og her er dommen:

I dag feires det; anlegget er vel installert, og konas reaksjon da hun fikk den femte mms´en sier mye om hvor fornøyd jeg er. Har ikke testet med Yamaha´en, så jeg kan ikke sammenligne.

Men jeg hadde ikke fått installert alt engang før jeg forstod at det er med lyd&bilde som med to-fots syken ifm. båt. Jeg innser med andre ord at jeg er nødt til å bytte kabelparken + DVD-spiller. Sånn det ser ut nå, kunne jeg tenke meg noe som spiller SACD, og blå laser er selvsagt også av interesse.

Kommer sikkert tilbake til dere i en annen tråd når jeg har samvittighet til å bruke mer penger...

Fikk forøvrig den prisen jeg antydet i tidligere posting (ca. 24.000,- kroner), noe jeg er godt fornøyd med - selv om det kanskje ikke er et røverkjøp.

Men nå kan jeg ikke skrive mer - her skal det ses på film!

Takk for meg så lenge, og takk for innspill nok en gang :-)

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis Brabben!

Newcomer cavanagh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt anlegg

hadde vært morsomt om du tok deg bryet og testet med den gamle yamahaen, bare for å gi oss en tilbakemelding om hva du synes :P

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver også å venter på dette, bare så det er sagt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •