Fronthøyttalere til hjemmekino (ca 20k)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fronthøyttalere til hjemmekino (ca 20k)

Jeg har i dag et par B&W 604 og bruker Denon AVR-3805. Har lyst på et par høyttalere som er ett hakk bedre, og sammtidig fornye designet litt. Har i utgangspunktet ikke tenkt til å oppgradere forsterkeren med det første, men dere får si ifra hvis dere mener det er et must! hehe..

Etter å ha lest diverse tråder, så har jeg kommet fram til noen alternativer. Men vil gjerne vite om noen her har hørt disse opp mot hverandre?

-Focal Chorus 836 V
    -Klipsch RF-83 (evt RF-63)
    -T+A Lignum LGS 10 (ser ut som en spennende høyttaler, men ikke funnet en eneste tråd om de her inne)
    -B&W 703 (har egentlig lyst på et nytt design, men har vært såpass fornøyd med lyden på 604 at jeg tar de med på lista like vel)
    -Mirage OMD-15

Takker på forhånd for alle svar :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med JBL sin LS serie hos Soundgarden ?

De har fått mye skryt. Hørte LS80 på Pioneer elektronikk for litt over en måneds tid siden og likte det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hva med JBL sin LS serie hos Soundgarden ?
    De ser ikke verst ut, men er ikke helt det designet jeg har lyst på.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal , Klipsch og B&W trenger værtfall en effektforsterker skal det b li noe hurra ut av de...
    Lignum LGS 10 vet jeg ingenting om.

Hva legger du mest vekt på ?.... Musikk...? Film... ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hva legger du mest vekt på ?.... Musikk...? Film... ?
    Hjemmekino = film ;-) hehe... Blir mest film ja. Men litt musikk også. Har vært greit fornøyd med anlegget jeg har nå til musikk, så har i utgangspunktet ikke lyst til å investere i en effektforsterker. Blir poenget med å kjøpe så store høyttalere litt borte da?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Hjemmekino = film ;-) hehe... Blir mest film ja. Men litt musikk også. Har vært greit fornøyd med anlegget jeg har nå til musikk, så har i utgangspunktet ikke lyst til å investere i en effektforsterker. Blir poenget med å kjøpe så store høyttalere litt borte da?
    Film... Da vil jeg anbefale Klipsch :-D
    Om valget faller på Klipsch så må du være UPS på at elektronikken spiller en viktig rolle...
    Forsterker med en varm klang anbefales, samme når det gjelder Effekt.
    Forsterkere fra Yamaha og Marantz er veldig god match lydmessig med klipsch.

Om du setter en Rørforsterker til og drive klipsch vil du få frem det musikalske fra de.

Har en mistanke om at Denon vil gi en klang som er litt på den lyse siden.

Har selv veldig lyst til og høre Focal og B&W i en godt sammensatt hjemmekino.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon er litt varm i lyden den og, ikke lys.

Klipsch er allerede nevnt her, så ta en titt på det.
    Var jeg deg ville jeg også sjekket ut monitor audio Gs20.
    Det er en høytaler som har fått mye skryt.

Det samme har også Dali mentor 6.
    Skader jo ikke å høre på de
    Begge koster 20k, men på hifihuset kan du nok få en god deal på Monitor Audio.
    Uansett bør du oppgradere med effektforsterker. Er ikke akkurat flust av krefter i en så liten hjemmekinoreciver. (hadde denon 2807 før, så jeg vet hva jeg snakker om)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du fortsette å bruke kun receiverdrift er egentlig ingen av de høyttalerene som nevnes her ideelle. Bruk heller 5-6 tusen på et brukt effekttrinn, og 14-15 på et par brukte høyttalere. Det vil du bli mye mer fornøyd med.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Skal du fortsette å bruke kun receiverdrift er egentlig ingen av de høyttalerene som nevnes her ideelle. Bruk heller 5-6 tusen på et brukt effekttrinn, og 14-15 på et par brukte høyttalere. Det vil du bli mye mer fornøyd med.
    Oki, da er den saken klar. Tror ikke jeg vil kjøpe noen billigere høyttalere. Så jeg får spare inn noen tusen ekstra og få skaffet meg en effektforsterker

Noen flere som har noen tips ang. høyttalerene jeg ramset opp?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Oki, da er den saken klar. Tror ikke jeg vil kjøpe noen billigere høyttalere. Så jeg får spare inn noen tusen ekstra og få skaffet meg en effektforsterker

Noen flere som har noen tips ang. høyttalerene jeg ramset opp?

Focal høres spennende ut :-)
    De kommer titt og ofte med sterker tester :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du kan jo prøve et sluttrinn på dine B&W før eventuelt et salg. Da får du deg nok en positiv opplevelse. Som sagt så er nok reciveren din i det minste laget for disse HT. Rotel, Lyngdorf, Vincent eller Parasound ville nok ha gjort susen her.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Du kan jo prøve et sluttrinn på dine B&W før eventuelt et salg. Da får du deg nok en positiv opplevelse. Som sagt så er nok reciveren din i det minste laget for disse HT. Rotel, Lyngdorf, Vincent eller Parasound ville nok ha gjort susen her.
    Jeg får se i hvilken rekkefølge og hastighet kjøpene skjer, men skal nok skifte ut alt sammen etter hvert. Nå begynner vel HD-lyd å komme for fult også, så da MÅ jeg jo skifte forsterker også (når pengene strekker til), hehe...

Mener dere at de høyttalerene blir for store for min receiver selv med en effektforsterker??

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du et effekttrinn spiller ikke receiverens størrelse noen rolle når det gjelder krefter. Den fungerer da som en ren forforsterker.
    B&W 683 er forøvrig en bra oppgradering fra 604 lydmessig selv om de faktisk er billigere
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Mentor 6 og angrer ikke på det valget. Effekt forsterker kan man altids kjøpe i neste oppgradering. Men det er mitt valg. Trådstarter må selvsakt gjøre det han syns selv er best:-D
    Bedre allrond høytale til nærmere 20 K skal du lete litt etter. Fantastisk oppløsning oppover og med bra tyngde i bassen, dog er det ikke noe bass monster. Mellomtone som er meget god sammen med den oppløste diskanten. Sjekk test her: Test av Dali Mentor 6 Høyttalere - Tester - Lyd og Bilde

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler disse på det aller varmeste!

Acoustic Research AR1

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Har selv Mentor 6 og angrer ikke på det valget. Effekt forsterker kan man altids kjøpe i neste oppgradering. Men det er mitt valg. Trådstarter må selvsakt gjøre det han syns selv er best:-D
    Bedre allrond høytale til nærmere 20 K skal du lete litt etter. Fantastisk oppløsning oppover og med bra tyngde i bassen, dog er det ikke noe bass monster. Mellomtone som er meget god sammen med den oppløste diskanten. Sjekk test her: Test av Dali Mentor 6 Høyttalere - Tester - Lyd og Bilde
    Har hørt mye skryt av Mentor 6 ja. Men har litt sperrer mot Dali, spør meg ikke hvorfor, hehe... Et eller annet psykisk Så når det da finnes så mye annet å velge mellom, så velger jeg ikke Dali.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL Studio L890 og JBL LS 60 er mine favoritter til mye kino og litt musikk sjanger. Men elektronikken har mye å si... Yamaha og Onkyo er 2 merker som jeg anbefaler iallefall. Harman Kardon er også veldig eget i lyden, veldig spenstige saker. Men smaken avgjør.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Hørte selv disse for et par uker siden og ble litt småforelsket Synes egentlig at bassen gikk dypt og var bra jeg, men det kan jo være rommet som spilte meg et puss.

Rett etterpå hørte jeg Dynaudio Focus 220 som også er en meget bra høyttaler. Men jeg holder faktisk en knapp på Mentor foran Focus.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet et nytt alternativ og satt de på listen min: Mirage OMD-15
    Syns hele hjemmekino-serien ser meget pen ut. Og tror den "spesielle" teknologien vil passe veldig bra for min plassering av bak-høyttalerene.

Det eneste som bekymrer meg litt er at elementene er litt mindre (ifht RF-83, 836V, 703). Vet at dette ikke utgangspunktet bør bety så mye, men hva tror dere? Med bruk av sub, blir det da store forskjellen?

Er det forresten noen der ute som har erfaring med OMD-15?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen formening om Mirage OMD-15 vil spille betydelig svakere enn de andre jeg har nevnt?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •