Rørforsterkere og høyttalervalg - erfaringer?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rørforsterkere og høyttalervalg - erfaringer?!

Nå er kombinasjonen NAD og Dali surround på vei ut, i stua troner nå en Shanling CD300 (CD3000) sammen med en Music Angel KT-88... Har ennå ikke solgt min komplette Dali Evidence serie (5.1 - som spiller svært bra men som ikke matcher MA), benytter mine 470 ennå.

I min søken etter gode høyttalere ville det være fint om (de etterhvert mange) brukerne av Music Angel og andre brukere av rørforsterkere kan dele sine erfaringer med forkjellige typer høyttalere som har vært utprøvd.

Tipper at det er flere enn jeg som synes dette vil være nyttig lesing. Det er nemlig ikke lett å lese seg fram til en god match - spesielt når det virker som om tester av rørforsterkere i match med høyttalere er nesten fraværende.

Har lest øyet stort og vått på tester av høyttalere. Sitter igjen med at de fleste som skårer bra er testet på transistorer og de fleste har følsomher 89-91 db. Mener å ha forstått at det bør ligge noe høyere på rør?

Så en test av Klipsch RF-82 i svenske "Hi-Fi & Musik". Fikk grei nok test men forstod at den var noe skarp og at denne ville være "sær" på valg av kilde og forsterker. "Lyse" komponenter ville gi "stikk"...

Flott om noen henger seg på og bidrar:-D

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal henge deg for mye opp i følsomhet på høytalerene, engelen er kraftig nok for de fleste.
    Bruker Heresy III selv, den er utrolig lettdreven, volumknotten står på kl. 10, da svinger det :-D
    Har også RF 82, men har ikke prøvd dem på engelen enda så der er jeg grønn...
    Det er vel opplest og vedtatt at Klipsch trenger endel innspilling før du er i mål ,et par hundre timer sies det...

Hvis du har sansen for litt retro, har Fryd satt ned prisen på Heresy til 14995.-

Ellers skal jeg være forsiktig med å anbefale ting jeg ikke har hørt, men det er mye godlyd ute å går, det blir en smakssak og økonomisk evne og vilje :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, hadde det kun vært opp til meg hadde nok valget vært noe enklere - både med hensyn til økonomisk vilje og ikke minst ht størrelse og plassering...

Det er nok ikke det dummeste å fange signalene fra mor i huset også - da havner jeg på den berømte "gyldne middelveien" tenker jeg. Derfor er det enda viktigere å velge rett med en gang (les: best lyd for begrenset budsjett 10-12k og størrelse). Jeg har relativt liten tro på aksept for å bytte/bruke penger på dette ofte:???:

Om Klipsch bruker så lang tid på å spilles inn vil jo testen i bladet være lite retningsgivende for hva denne høyttaleren står for?!

Newcomer pondusQ sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har MA og Klipsch RF-35 og KSP-400. RF-35 er forrige versjon av RF-82, Syns det låter meget bra.
    Absolutt ikke skarp i toppen syns jeg. RF-35 var en del skarpere i toppen med transistor uten at jeg synes det var noe problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •