Surround til et håpløst rom...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround til et håpløst rom...

Hjemmekino i kjelleren er på planleggingsstadiet, og turen har kommet til å tenke høytalere.
    Problemet mitt er at kjelleren ble gravd ut i 1962, en tid hvor gjennomsnittsnordmannen tydeligvis var 1.45, så høyden under taket er kun 2.08.
    Ellers er bredden 2.80 og lengden generøse 6.10.

Siden jeg ideelt sett vil ha max størrelse på lerretet, så vil det begrense størrelse på høytalere, siden høytalerene må stå under lerretet for ikke å stjele plass på sidene.

Er det en kurant sak å bruke bokhylle høytalere som fronter i et såpass lite rom, sålenge de får drahjelp av en bra sub til den dypeste bassen?

Hvaslags problemer vil jeg få med lyden om jeg plasserer dem ca 30 cm over gulvet?
    De kan jo vinkles litt oppover for å kompensere plasseringen, da.

Jeg har tenkt litt rundt Klipsch RB81 som fronter, med enten RC 64 som senter, eller RC 62, om 64 blir for drøyt for et sånt rom og RS 62 bak.

Hva tror man om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet mitt er omtrent på samme størrelse. Tror jeg har 2,4m takhøyde, men ellers er det 6,1m langt og 2,8 - 2,9m bredt. Jeg bruker et Draper Luma nedtrekkslerret(henger nede hele tiden) på 96". Da har jeg fortsatt plass til gulvstående høyttalere ved siden av lerretet. Tror det hele kommer an på hvor lang avstand til sidevegg høyttalerne krever, og det kan vel manipuleres litt med bruk av demping på vegg etc.

Hvor langt fra lerretet planlegger du å sitte? Kan bli veldig stort bilde, kanskje til og med for stort, om du skal sitte "riktig" plassert i forhold til avstand mellom fronthøyttalerne. Jeg har trukket sweet-spot litt lengre bak enn det som gir en likesidet trekant for det føles alt for nært lerretet.

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tormy
    Rommet mitt er omtrent på samme størrelse. Tror jeg har 2,4m takhøyde, men ellers er det 6,1m langt og 2,8 - 2,9m bredt. Jeg bruker et Draper Luma nedtrekkslerret(henger nede hele tiden) på 96". Da har jeg fortsatt plass til gulvstående høyttalere ved siden av lerretet. Tror det hele kommer an på hvor lang avstand til sidevegg høyttalerne krever, og det kan vel manipuleres litt med bruk av demping på vegg etc.

Hvor langt fra lerretet planlegger du å sitte? Kan bli veldig stort bilde, kanskje til og med for stort, om du skal sitte "riktig" plassert i forhold til avstand mellom fronthøyttalerne. Jeg har trukket sweet-spot litt lengre bak enn det som gir en likesidet trekant for det føles alt for nært lerretet.

Lykke til!
    Siden dette blir et dedikert kinorom så ønsker jeg å gå for et rammelerret. Har vært inne på tanken på å lage noe selv, for å få det tilpasset ordentlig, men vi får se.
    Stolene blir nok plassert lenger bak i rommet enn kanskje optimalt, siden jeg ønsker to rader med sitteplasser, derfor er størrelsen på lerretet en faktor her.
    Men blir det for problematisk å satse på et par fete bokhylle høytalere plassert under lerretet som fronter? Disse vil vel vanligvis enten være trykkammer eller ha bassporten foran, siden de er laget for å stå tett inntil veggen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bygge inn høyttalerene i frontveggen bak lerretet, å benytte et lerret som er laget for slik bruk.

Newcomer DareDungeon sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får fint plass til f.eks 106'' lerret dersom du går for høytt under eller gjennom lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Du kan jo bygge inn høyttalerene i frontveggen bak lerretet, å benytte et lerret som er laget for slik bruk.
    Ja, har definitivt vært inne på tanken.
    Men disse akustisk åpne lerretene påvirker vel både lyd og bilde negativt, kanskje?
    De er jo temmelig dyre også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men disse akustisk åpne lerretene påvirker vel både lyd og bilde negativt, kanskje?
    De er jo temmelig dyre også.
    Jeg har ingen egen erfaringer med slike lerret, så det må nesten noen andre gi deg litt mer opplysninger om.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •