Mitt nye oppsett, men trenger noe tips.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt nye oppsett, men trenger noe tips.

Hei, har byttet ut mitt gamle da jeg vil ha noe nytt.

Det jeg har kommet fram til nå er:

Front: Kef Iq5
    Senter: iq2c
    Bak: Mirage Omnisat V2

Yamaha RX-V663

Synes kef sine hadde bra lyd og spredde lyden ganske så bra, hørte på disse på expert alna og de spillte veldig bra for å stå i et stort rom. Disse koster da 5700,- elgiganten. jeg ville også ha noe som ikke var så stort.

Mirage Omnisat V2 har jeg valgt pga jeg ønsker å ha noen små hvite bak som passer til veggen ut ikke tar så mye blikkfang, hardt å finne noe som er smått, bra og hvit. har vært å sett på audiovector K-X men synes de ble litt store og dyre.

Yamaha RX-V663 velger jeg pga at jeg alltid har hatt Yamaha og er fornøyd med det. Og denne receiveren har fått god omtale.

jeg har en xtz 10" sub fra før, som jeg ikke bytter ut.

Er det da noen som har noe å si på dette, da jeg ikke er noen ekspert.

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale Dynavoice Comet C-1 eller XTZ 70. Trur dette er ca same høgtalar, likt bestykka vertfall.
    Byggekvaliteten er god på begge og lyden er god i forhald til prisen.
    Dynavoicen har betre terminaler. XTZ har kun klype-terminal

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du hørt de? er litt skeptisk at disse ikke sprer lyden bra nok, og det virker litt plastikk ut.

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt litt på dei. Broren min har XTZ og svogeren min har Dynavoice. Dei har klar og detaljert lyd, djupt går dei ikkje, men passar godt som bakhøgtalara.
    Dei ser plasikk ut for det er nettopp det dei er. men dei er godt skudd sammen og solide. XTZ veg 1kg og er så kompakts som det let seg gjere.

Men har du litt penga å bruke så vil eg så klart anbefale deg å høre litt rundt på andre dyrere modeller. Som du seier er det ikkje lett å finne kvite og små høgtalara.

Her fann eg ein Bose til ein fin pris. Den er i sølv, men det er no nesten kvitt NB! 1 på lager. Usikker på om den leverast i par:S

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sats på iQ6C som center! Ellers er jeg ikke uenig i at iQ låter veldig bra!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det ser godt og velbalansert, men klart som Pnerbye sier, så gjør det alltid seg godt med en stor og god center i kinoen

Men, det store spmål: er du fornøyd med det?
    Er jo til sist du som sitter med siste ord regner jeg med?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er førnøyd med dette, men ønsker en liten tilbake mld fra folk her som har noe mere erfaring. Jeg blir nok fornøyd med det, men det er jo alltids greit å høre erfaringer fra personer som kansje har samme oppsett.

Har tenkt litt på iQ6C som senter men den er så mye dyrere, for da heller spare en mnd til får å få råd til den. Har lest at flere anbefaler denne, sp blir nok det da.

Men er receiveren bra nok for disse høyttalerene?, må bli rundt den prisklassen (5000,-) Er fornøyd med yamaha, men alttid noen som sier: Du MÅ jo ha pioneer til disse eller Onkyo..

gleder med til å få dette i stua..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha er et godt valg til Kef iQ. Høyttalerene er lettdrevne og skal være en grei last for en Yamaha receiver. Yamaha receivere er ikke spesiellt bra på stygge fasevridninger i impedansekurven.

Jeg har hørt Kef Q5 og holdt på å handle det til kinoen min, men det var rett før iQ kom. Lyden er veldig behagelig fra disse høyttalerene, og de er spesiellt sterke på mellomtone og diskant. Du har en bra sub, så det skal jo sørge for bassen.

Du bør ikke undervurdere center-kanalen. Det er der det stort sett foregår i film, så kjøp nå for all del iQ6C heller enn iQ2C. Da får du en grei frontrekke med like høyttalerelementer. Gjør mye for filmfølelsen. Ikke tenk så mye på klangmatching med surround.

Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til så mange på forumet som har Kef iQ, men håper jo du får respons fra noen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var på sony senter å så på Mirage Nanosat høyttaler, disse var lekre, så det blir nok disse, men skal sjekke ut litt mere mirage. 350 eller 550 synes disse så bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hairball. Ser du ser på iQ fra KEF.

Kan anbefale iQ5'en! De er ikke de som spiller høyest, men de spiller kvalitet! Tror ikke jeg ville ha gått for noe mindre enn iQ6c i midten foran. Har testet denne en før og syns den låt bra koblet kun til en sur. rec. (eldre Pioneer).

Skulle du finne ut senere at du vil oppgradere, kan du jo alltids kaste iQ5'en bak og kline til med iQ9 foran! (Forskjellen opp til iQ7 er ikke såå stor.)

iQ5'en trenger ikke noe effekt på seg heller, hvis du har en surr. rec. som drar greit, det er min erfaring i hvertfall. Så er det en kinohøytaler med kvalitetslyd du vil ha, så går jeg god for iQ5'en i hvertfall. Spiller ikke jævla høyt, men hvem orker å se på film jævla høyt Vet ikke hva de koster om dagen, men det er vl rundt 5-6 tusen? Så får du igjen mye for de pengene.

Bassen i dem imponerte meg, i forhold til str., men du trenger en sub, så de får jobbet med sitt i fred.

EDIT: Vet det er en bruker her som har følgende i kinoen sin: iQ5, iQ3, iQ6c. Husker ikke brukernavnet, men kan "værsegod" å melde seg her og anbefale i vei (Evt. søk på profiler som inneholder KEF, sikkert en del treff..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hairball
    Var jeg deg ville jeg hørt på dipolare tripolare høytalere før jeg ville valgt det inn i surround oppsett.

Film
    Siden du skal satse på 7.1 reciver med mulighet for HD lyd og vanlig DD 5.1 / DTS (EX/ES) så er dette lydformater bygget opp for gjennskapende lyd og virkeligsfølelse.
    (5.0 mikrofoner + studio arbeid)
    som skal gi deg en opplevelse av tilstedeverelse med lyd.

Lyd går inn ørene og hjernen registrerer men hva skjer når dipolare / tripolare høytalere skaper fake surround og 3D lyd.
    Da blir ofte ekte surround ødelagt å man får alle lydkanalene og lyd surrende rundt seg.

Nå har du bare tenkt å bruke 2 stk men å bruke dem som surround side right + surround side left kan skape forvirrende lyd .
    (bruk heller omni/dipolare som bakhøytalere i et 7.1 oppsett om du må bruke slike høytalere)
    (jeg vet noen bruker det å er fornøyde men om de ikke har hørt ekte surround eller ikke bryr seg om lyd er en eneste stor røre kan det være årsak)
    Mange mener Center er viktigste høytaler men viktig / viktigst er surround side som ikke har andre høytalere som kan hjelpe + de må dekke 180 grader i et 5.1 oppsett.
    Noen ord om Omnipolare / Dipolare egenskaper fra produsent info og FAQ
    Produserer fenomenale 360 ° 3D-lyd
    Sprer lyden 360 grader og tegner opp et 3D-aktig lydbilde
    OMNIPOLAR teknologi gjenngir lyd i en perfekt Sfærisk sprednings mønster
    virtual surroud speakers
    Med Omnipolar blir hele rommet er et sweet spot.
    OMNIPOLAR høyttalere tar i bruk vegger, tak og andre areal i rommet for å reflektere lyden mot lytteren.

Det er mange side surround høytalere som ikke er så voldsomme.
    Skal du bruke Omnipolare så bruk det som surround back right+ left da 3D effekten ikke blir så voldsom.
    feks Mirage Omnisat V2 Satellite Omnisat v2 Satellite Gallery

Mine tanker om lyd (DD 5.1/DTS/HD lyd) er å mest mulig kunne oppfatte lyd som virkelig.
    På samme måte som når du hvor som helst i det virkelige liv lytter med ørene vil du gjennkjenne hvor lydene kommer fra.
    På samme måte blir det med film , har du oppfattet lyden av en hest 90 grader til høyre for deg i surround så skal hesten stå der når kameravinkel endres i den retningen.
    I en skrekkfilm der du skal få en lydopplevelse at noen går bak deg så skal da ikke lyden være forran deg?

Med enkelte musikk avspillinger kan omnipolare , dipolare høytalere gi en positiv lydopplevelse om man ønsker et lydbilde som er allestteds værende og omslutter deg helt.

Til fake surround ---> der 2.0 lyd blir mixet til surround kan omnipolare , dipolare høytalere være ok. (DTS NEO , Pro logic , Matrix osv)

Her er noen eksempler på ikke voldsomme side surround
    Høyttaler - Bakhøyttaler | Hi-Fi Klubben (obs noen kan være dipole /tripole)
    men mange andre fabrikanter har slike høytalertyper.

Ved bruk i et veldig lite rom kan dipolare , tripolare høytalere være en løsning da vanlige høytalere blir for direkte ved kort avstand .
    Er ørene over 1,5 meter unna høytaler anbefaler jeg ikke slike høytalere.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange flotte innlegg, takker så meget.

Pr dags dato ser det slik ut:

Front: Kef Iq5
    Senter: iQ6C
    Bak: Mirage Nanosat

Yamaha RX-V663 (denne skal brukes til 5.1), da jeg egentlig ikke kjenner til noe andre merker som har HD lyd. og koster rundt 5000,-

SÅ hygen, du sier at omnipolære front kan skape et fake lydbilde-rot så det er bedre sånn som jeg har satt opp her, se øverst. Og man man ikke bør ha omnipolære som front, helst bak.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det blir mulighet for rot enten forran eller bak.
    Nå er bak litt diffust da vi i mange år har hatt 5.1 der surround blir høytalere vi har kallt BAK i mange år.
    Bak er forsåvidt riktig å om man skal kjøpe surround side eller back høytalere er de like men omtales som bakhøytalere.

Faktisk skal ikke surround i 5.1 oppsett stå bak i større grad men navnet har de vel fått fordi de ikke står forran i det minste.

5.1

Lydinfo i surroundspor til surround right + left (side) er stor da lyden under filmopptak blir tatt opp som eget spor + effekter blir lagt til.
    At denne lyden blir gjenngitt som 3D virtual surround fordi man bruker omni/dipolare høytalere mener jeg blir helt feil da lyder fra bak/side også gjenngis forran osv pga vegg,tak overflate bruken av slike høytalere.
    (da man kanskje kan ha nytte av omni/dipolare er kanskje når høytaler står nesten inntil øret men)

Det jeg mente (om man må bruke slike høytalere)
    er å ha dem bak i et 7.1 oppsett der lydinfo ikke blir så stor + ved missvisning av lyd så blir ikke "skaden" så merkbart
    7.1

Vi har alle våre meninger men dette var tips jeg mente er viktige for å få et mest mulig riktig lydbilde fra film med DD 5.1 / DTS / eller HD lyd .

Omnipolare høytalere var bra den gangen de ble funnet opp.
    Da hadde vi vanlig surround med lite spesifisert lyd å meningen var å få mere "liv å spredning" i lydene.
    Som man også gjør med lydopptak til avspilling på Stereo anlegg ved bruk av Qsound (3D)
    Nå i dag er Ekte surround bedre en noen gang å da vil 3D høytalere ødelegge den ekte lyden for å gjennskape virtual surround
    (kort sagt ødelegge ny Ekte surround til gamledagers fake surround)

Noen liker lyden --> ikke jeg ---> så prøv å lytt til slike høytalere og hør om det er denne lyden du ønsker.

Om du ikke ønsker 7.1 så anbefaler jeg 6.1 (Center surround back) istedenfor 5.1
    (behøver bare være en liten høytaler (gjerne flat) til vegg for å få en bedre 360 graders lydopplevelse en å bruke omni/dipolare surround høytalere i et 5.1 oppsett

6.1

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er litt info om bipolare og dipolare høyttalere om noen skulle lure:
    http://avforum.no/forum/440785-post36.html

Sjekk også Dolby's tips til plassering av høyttalere i 5.1 og 7.1:
    Dolby Speaker Setup Guide - Speaker Placement

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så Omnipolar er ikke å anbefale som bak? Jeg vil jo ha mest mulig korrekt lyd. Noen andre som har noe mot-argument for Omnipolar høyttalere?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er hvordan stua ser ut. vil det passe med omni her? bak altså?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sitteposisjon i sofa ved bakvegg er sikkert bipolar surround greit, men du får et problem med symmetri. Det blir refleksjoner på den ene siden av rommet mot sidevegg, men ikke på den andre siden. Dipolare høyttalere ser jeg ikke helt poenget med i det rommet. Omnipolare? Hva er det for noe?

Hva er galt med vanlige surroundhøyttalere?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurdere sterk Onkyo SR606, da flere har snakket godt om denne. Noen Som synes kansje yamaha 663 er bedre?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •