Høytalere til Yamaha RX-V1400RDS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere til Yamaha RX-V1400RDS

Hei,
    Jeg trenger litt hjelp til å finne høytalere til den nevnte Yamaha-forsterkeren. (Jeg har bestilt den, men ikke fått den ennå.)
    Jeg har tenkt å bruke opp til 10.000 kroner på et par fronthøytalere. Har senter,bakhøytaler og sub (Audio Pro Sub Nova) fra før.
    Jeg liker høytalere med litt trøkk i, men vil samtidig ha rimelig god oppløsning. Har liksom vokst fra de typiske "partyhøytalerne" der kun bass er avgjørende. Noe jeg imidlertid er rimelig allergisk mot er skrikende/skjærende eller hard diskant. Da ofrer jeg heller litt oppløsning for å unngå det.
    Jeg bor dessverre så klønete til at det ikke er så enkelt å få sjekket ut høytalere lokalt, så derfor trenger jeg noen tips om hva som kunne passe meg.
    De jeg har tenkt på selv er JBL Northridge E 90, Infinity Beta 50, Dali Blue 8008 eller Patos Basic 500. (Har også fått tilbud om et par Patos Lyric 501 brukt til 6500).
    Hva tror dere om disse høytalerne i forhold til min smak? Er det andre i samme prisklasse som kan være verdt en lytt? Og sist men ikke minst: Klarer forsterkeren å drive disse på en forsvarlig/kontrollert måte?
    (Jeg føler at det er nødvendig med to åttetommers basselement for å få det lydtrykket som er nødvendig særlig når jeg ser film)
    Jeg er litt grønn på dette området og setter stor pris på all hjelp og tips!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser dette
    Finner du mye om gulvstående høyttalere til akkurat den prisen du er ute etter.

Du har jo klipsch RF-35 som skal være gode høyttalere til prisen + de spiller høyt og har 2x8" som du ønsket.
    Men jeg vet ikke hvordan den er i diskant område (horn diskant), for jeg har selv ikke hørt den.

Ellers så tror jeg ikke det er så veldig avgjørende å ha 8 tommere, for du får mer trøkk en du forventer fra flere 6.5 tommere.

Men front høyttalerne bør være like i klangen som center og bakhøyttaler, så der får du et lite probem...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha!
    Mulig du har rett i det med at en kan få det samme ut av flere 6,5 tommere. I så fall kan kanskje PSB Image 6 være et alternativ?
    Den har vel fått gode kritiker rundt om.
    Har du eller noen annen formening om forsterkeren greier å drive de høytalerne jeg har nevnt på en skikkelig måte?
    det med diskanten er litt kritisk for å si det sånn. Jeg vil heller ha en høytaler som er mer mørk i klangen (til en viss grad enn en med for "skjærende" diskant, hvis du skjønner hva jeg mener)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønner hva du mener.
    Har ikke hørt PSB Image, men det er mange som snakker pent om DALI suite 2.8 til den prisen (veil 8 000,-).

Men som sagt, det viktigste er at høyttalerene har samme klangen som resten av høyttalerene.

Gratulerer med (snart) ny reciver, jeg tror den klarer å drive det meste veldig godt. :wink:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren din har vel ikke noen problemer med å drive de fleste av høyttalerene i den aktuelle prisklassen. Selv hadde jeg valgt RF-35 dersom jeg skulle ha nye høyttalere i denne klassen.

Frode

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle kjøpt nye høyttalere så hadde nok klipsch stått høyt på lista mi også, men jeg tror at diskanten ikke er for dem som er følsomme på diskanter (uten at jeg vet noe sikkert).

Velkommen til forumet forresten nordvest!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg vet at det er ideelt å ha høytalere av samme serie rundt hele linja.
    Foreløpig setter økonomien en stopper for det så jeg tenkte jeg skulle begynne med frontene og bygge ut etterhvert. Hører jo mest på musikk og da vil jo frontene være den mest merkbare oppgraderingen.
    Får ta resten etterhvert....
    Et sikkert dumt spørsmål ops: , men: Hva er fordelene og ulempen med henholdsvis 8 ohms og 4 ohms høytalere?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Hva er fordelene og ulempen med henholdsvis 8 ohms og 4 ohms høytalere?
    Jo lavere ohm, jo mer strømsterk må forsterkeren være har jeg lært her på forumet. Ohm fra en høyttaler er ikke statisk og kan gå lavere enn f. eks. 4 ohm.

Selv har jeg en RX-V1400 og 3 stk. 8 ohms høyttalere + 4 stk. 6 ohms høyttalere koblet opp i hjemmekinoen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mest kontroll på høyttalere med nominell (gjennomsnittlig) impedanse på 8 ohm, høyttalere på 8 ohm stiller ikke alltid like store krav til forsterker som 4 ohm

en god forsterker skal gi dobbelt så mye effekt til høyttalere på 4 ohm enn på 8 ohm, noe som er veldig vanskelig, har ikke sett mange forsterkere som klarer det.

Ellers så gir jo forsterkeren som oftest mer effekt i 4 ohm enn i 8 ohm.

Tror ikke at du må fokusere på hvilken impedanse høyttalerene har, men heller lytte og finne ut hva du selv liker best.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Hvis jeg skulle kjøpt nye høyttalere så hadde nok klipsch stått høyt på lista mi også, men jeg tror at diskanten ikke er for dem som er følsomme på diskanter (uten at jeg vet noe sikkert).
    De er vel kanskje mer følsomme for matching enn andre, men med en RX-V1400 burde det ikke være noe problem.

Frode

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Selv har jeg en RX-V1400 og 3 stk. 8 ohms høyttalere + 4 stk. 6 ohms høyttalere koblet opp i hjemmekinoen.
    Hvilke høytalere er det du bruker til denne forsterkeren da? Og kan du prøve å beskrive hvordan lydbildet blir (i stereo)?

Martin: Selvsagt er det ikke lurt å henge seg opp i Ohm og liknende, og jeg må jo høre på høytalerne før jeg kjøper dem. Problemet mitt er i midlertid at jeg bor ca 40 mil fra nærmeste hifiklubb, 20 mil fra hificenter og 15 mil fra nærmest spesialbutikk overhodet. Nærmeste elkjøp er 8 mil unna.... Så det hadde vært greit å luket ut noen uaktuelle høytalere og sirklet inn noen aktuelle. Takker derfor mye for de råd du og andre allerede har gitt!!

Kan jo spare en del på å handle brukt. Noen som har noen erfaringer med brukthandel av høytalere. Høres instinktivt litt skummelt ut, men det er kanskje ikke så risikabelt som jeg tror?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hørt at det er en god kombinasjon med klipsch og Yamha.

Men les tråden jeg la ut øverst, der står det mange meninger om mange høyttlalere i prisleie på 10 000 +-

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evidence 470 lå i utsalgslistene til HiFiklubben Sarpsborg. Den er helt konge. Ellers er ikke Klipsch RF 35 skrikende i diskanten. Den er derimot litt dyr da den veil koster 12 000.

Yamahaen kan klangmatche høyttalerne så det skulle ikke være noe problem.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Hvilke høytalere er det du bruker til denne forsterkeren da? Og kan du prøve å beskrive hvordan lydbildet blir (i stereo)?
    He, he...jeg bruker B&W fremme. Siden du sa innledningsvis at "...Noe jeg imidlertid er rimelig allergisk mot er skrikende/skjærende eller hard diskant. Da ofrer jeg heller litt oppløsning for å unngå det..." så antar jeg B&W er utelukket for deg. MEN:

B&W har etter mine ører ikke skjærende diskant, men et naturlig og korrekt lydbilde. Spesielt verdsetter jeg Yamaha + B&W til film.

Er ikke audiphile selv, men har hatt besøk av en kollega som er det. Han har bl. a. Electrocompaniet forsterker og Audiovector høyttalere. Hans "dom" etter å ha hørt Yamahaen og B&W høyttalerne var "bestått".

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også sterkt vurdert de snickers is nevnte.

Jeg har det også slik at jeg ligger et stykke fra de fleste butikker, fakstisk har de hifi center der jeg bor, men jeg må til stavanger for hifiklubben.

Jeg er enig med deg i det at det er kjekt å få vite hva du bør høre på, for hvis du ikke hadde fått råd om å høre på den og den høyttaleren, er det ikke sikkert du hadde giddet å høre på den da du var på f.eks hifiklubben og det endte opp med at du kjøpte en høyttaler som var mye dårlige enn den du ikke gad å høre på, fordi du ikke visste noe om den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig martin.
    Bedre og kjøre et par mil for mye enn og angre seg leeeenge etterpå.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin

Jeg er enig med deg i det at det er kjekt å få vite hva du bør høre på, for hvis du ikke hadde fått råd om å høre på den og den høyttaleren, er det ikke sikkert du hadde giddet å høre på den da du var på f.eks hifiklubben og det endte opp med at du kjøpte en høyttaler som var mye dårlige enn den du ikke gad å høre på, fordi du ikke visste noe om den.
    Ja, akkurat!! dessuten er det ikke vits å kjøre f.eks til hificenteret hvis de ikke har noen høytalere som er aktuelle for meg.

Er det forresten ingen som har noen erfaring med de høytalerne jeg nevnte i mitt første innlegg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige av de høyttalerne du nevner heller vel litt mot den "fete" lyden liksom.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali 8008 er ikke så gærne da.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei for all del, men sammeliknet med mye annet i klassen rundt 10 lapper er de også en smule "fete" i lyden.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •