Høytalere til Yamaha RX-V1400RDS - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er du klar for å tøye grensene litt?

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8119

Det må være noe av det grommeste som nesten passer ditt budsjett!
    Jeg har faktisk sett de der......
    Fra en annen kilde har jeg fått tilbud om å kjøpe dem demobrukt til 9995.- +frakt (som vel kan bli en del siden de er så tunge at de passerer postens grense på 25 kg pr. pakke).
    Du tror ikke det blir litt i voldsomste laget da? Ser for meg at de kan rive hus omtrent... På den annen side gjør jo ikke det så mye hvis de samtidig spiller med den oppløsningen jeg er ute etter (i tillegg til det voldsomme trøkket)
    Problemet i dette tilfellet blir vel at jeg må kjøpe dem uhørt i tilfelle og det blir litt gambling... (Men jeg kan jo selge dem videre hvis de ikke faller i smak). Hadde også håpet å slippe og bruke mer enn 7500.- (men det er vel bedre å bruke litt ekstra nå enn å få oppgraderingstrangen etter noen år igjen...)

Jeg hadde i grunn mistanke om at det forholdt seg slik med Patos-høytalerne. Skal være enig med deg i at det ikke er så lett å bli klok på lyd og bilde tester. De har liksom enkelte merker de liker, og er de med i en test så vet du nesten på forhånd hvem som vinner. Okke at det er noe galt i det i og for seg, men det viser jo hvor subjektiv opplevelsen av lyd er.
    Skulle kjøpe meg tv i fjor høst og satset i første omgang på en Phillips som ble testvinner i lyd og bilde. Hadde den hjemme i en uke før jeg ble dritt lei av den... Grønnfargern var helt sinnsyk, og det var ekle rutemønstre overalt. Returnerte den og kjøpte en Finlux usett over nett, og har ikke angret et sekund...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du går skoa av deg hverken lydmessig eller prismessig på de Canton-høyttalerne. De vil jo avlaste recieveren din også.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert ikke så dumt å iallefall høre på Canton høyttalerene, og som Snickers-is sa det avlaster jo reciveren din og.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg visst rotet litt her....
    De jeg har fått tilbud på er Canton ergo RC-L. Det er samme høytaler men uten den aktive bassen (dvs. uten innebygget forsterker.)
    Blir det for tungt å drive kontrollert med forsterkeren da tror dere?
    (2x9 bass, 7 mellomtone +diskant. 89dB, impedans 4-8 ohm)

Og så var det noe rart med en digital romkorreksjonsboks som må kobles inn mellom et forforsterker og effektforsterker-trinn, og det er vel ikke mulig på en intigrert reciever med begge deler i samme boksen eller :shock:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er jo 110 watt RMS (hvis jeg ikke tar feil), det er ganske mye for en reciver i den prisklassen, men allikevel tror jeg de fleste med så store front høyttalere bruker enten en effektforsterker er eller et par monoblokker.

Har du mulighet for å høre kombinasjonen?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dessverre så blir det vanskelig å få hørt dem. Så det blir i tilfellet å kjøpe dem i blinde, og det er vel egentlig litt for risikabelt når det er snakk om så mye penger...
    Er også redd det blir å gape over for mye på den måten at det kan bli i meste laget for forsterkeren min. Og begynner jeg å snakke om ekstra effektforsterker nå så tror jeg ikke kona blir helt grei å ha med å gjøre :lol:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men du må iallefall høre på lista di. Neste gang du føler for en lang kjøretur. :wink:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg altså fått recieveren i dag. Fikk koblet den opp i dag og det ble med et veldig tydelig at jeg trenger nye høytalere.
    Tidligere hadde jeg en onkyo 575x som vel egentlig er en "svakere" forsterker. Da lød Wharfdalene mine egentlig bedre jo mer jeg dro på volumet.
    Med Yamahaen er det vel egentlig motsatt. Når jeg spiller lavt til medium høyt så høres det rimelig greit ut, men når jeg vil spille skikkelig høyt så høres det veldig krasst ut veldig fort. Det er akkurat som høytalerne har fått så mye kraft som de tåler og alt bare går i surr for dem med en veldig skrikende spillestil.
    Dvs. jeg håper virkelig det er høytalerne. Er det forsterkeren så har jeg et problem. Kan imidlertid ikke skjønne at den begynner å vrenge så tidlig (dvs. mlm. -18 og -20 dB). Den bør vel i alle fall kunne spille uten forvrenging opp til 0dB. Eller er det jeg som er på viddene nå....
    Råd og meninger mottaes med takk!!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De høyttalerne du har nå, har du spec på dem? ER det de som er utstyrt med 3 8-tommere hver? Hva er i så fall oppgitt impedans på dem?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    De høyttalerne du har nå, har du spec på dem? ER det de som er utstyrt med 3 8-tommere hver? Hva er i så fall oppgitt impedans på dem?
    Ja, det stemmer det .Det er de med tre 8 tommer hver. Ompedansen er oppgitt til 4 Ohm i brosjyren som fulgte med, mens den på nett hos produsenten er oppgitt til 6 Ohm :roll: . Følsomheten er i alle fall 93 dB.
    Kan det være at de er for lettdrevne og får "nok" selv på forholdsvis nøkternt volum? Navnet på dem er forresten Wharfdale Waldus 500.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kanskje med impedansen å gjøre. Ser på baksiden av Yamahaen at den er oppgitt til enten 6ohm eller 8 ohm minimum. Det kan hende strømforsyningen begynner å slite bigtime når du forsøker å kontrollere 2x3 8-tommere i 4 ohm. Husk også at nominell impedans IKKE er det samme som minimumsimpedans.

Hva har du stilt impedansvelgeren til i forsterkerens oppsett? Ville nok satt 6ohm ved lavohmige høyttalere. Men det er mulig at dine høyttalere krever såpass med strøm at Yamahaen får pusteproblemer.

Høy følsomhet er IKKE det samme som lettdrevet (selv om noen kaller det det)!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har satt impedansen på Yamahaen til min. 6 Ohm som er den laveste innstilligen. Jeg må innrømme at jeg er litt usikker nå i.o.m. at min gamle onkyo klarte å drive disse uten problemer. Muligheten er selvsagt der for at jeg er i litt hysteri-modus nå. Bruker å bli det når jeg har kjøpt nytt utstyr. Skal testes på alle måter og har ørene på stilk.... ops:
    I en annen tråd var det noen som nevnte at ny elektronikk trengte en 100 timers "innspillingstid" før den presterte sitt beste. Er det en allmenn oppfatning eller er det omdiskutert?
    Har du denne Yamahaen selv? I tilfelle er du fornøyd og hva driver du med den?

Takk forhjelpen så langt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Jeg må innrømme at jeg er litt usikker nå i.o.m. at min gamle onkyo klarte å drive disse uten problemer. Muligheten er selvsagt der for at jeg er i litt hysteri-modus nå. Bruker å bli det når jeg har kjøpt nytt utstyr. Skal testes på alle måter og har ørene på stilk.... ops:
    En venninne (som jobber innen psykiatrien uten at det har noe med saken å gjøre ) har et godt begrep som dekker det du føler: Post-konsum stress-syndrom
    Man blir litt stressa når man har brukt en del penger og er usikker på om man har fått valuta for pengene.

Jeg tror Yamaha RX-V1400 er en svært god forsterker, spesielt fordi den har romkorreksjon og gode og gjennomtenkte digitalkretsløp. Men en svakhet kan nok være at den er kresen på høyttalerimpedansen. Har lest noen reviews av Valdusene dine, og det virker som om det er litt høy Cerwin Vega-faktor på dem, hvilket betyr høy følsomhet, mye lyd, basselementer som beveger seg lett, men krever MYE strøm for å holdes i tømme. Det er ikke sikkert Yamahaen har det som trengs til disse høyttalerne... Man leker ikke forsterker når man skal kontrollere 2x3 = 6stk 8-tommere.

Nei, jeg har ikke denne selv, men har vurdert kjøp. Men alle reviews jeg har sett påpeker at Yamahas forsterkere er litt fysisk lettere enn effekten skulle tilsi, hvilket kan tyde på en litt spinkel strømforsyning. Og det kreves mer strøm jo lavere impedansen blir.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mest tro på at høyttalerne gir forvrengning ved høye volum. Du bør ta deg bryet å teste med et par gode høyttalere. Ta med deg et par høyttalere i 10-12000 kr klassen hjem og test.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="roffe

Har lest noen reviews av Valdusene dine, og det virker som om det er litt høy Cerwin Vega-faktor på dem, hvilket betyr høy følsomhet, mye lyd, basselementer som beveger seg lett, men krever MYE strøm for å holdes i tømme. Det er ikke sikkert Yamahaen har det som trengs til disse høyttalerne... Man leker ikke forsterker når man skal kontrollere 2x3 = 6stk 8-tommere.

quote]

Hehe... Den diagnosen er nok å treffe spikeren rett på hodet :lol: Akkurat den følelsen jeg sitter med nå. Bruker jo å roe seg etter en stund (hvis produktet er bra). Forsåvidt godt å høre at en ikke er alene om å ha det slik.... Kona sukker og er litt oppgitt når jeg virrer rundt i denne tilstanden..

At Waldusene har Cerwin Vega-faktor er det ingen tvil om. De er nok en gammel ungdomssynd som henger igjen, og jeg har som sagt planer om rask utskiftning. Du mener hvis jeg har forstått deg rett at størrelsen på disse høytalerne kombinert med den høye følsomheten og lave impedansen kjør at det blir i meste laget for Yamahaen og at det derfor roter seg til?

Det betyr vel at når jeg kjøper nye høytalere bør jeg for sikkerhets skyld kjøpe noen med en impedans på 8 eller i det minste 6 Ohm for å lette kontrollproblemene, samt gå ned noe i elementstørrelse (Det hadde jeg forsåvidt tenkt å gjøre uansett)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x6,5" er som regel alltid bankers i denne klassen. De kan spille riktig høyt allikevel.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har mest tro på at høyttalerne gir forvrengning ved høye volum. Du bør ta deg bryet å teste med et par gode høyttalere. Ta med deg et par høyttalere i 10-12000 kr klassen hjem og test.
    Høres veldig fornuftig ut!! Etter å ha testet litt mer nå, virker det som basselemtene ikke har mer å gi når jeg passerer et visst volum, og lydøkningen kommer bare i diskant/mellomtone. Greit nok at det er mange og store basselement, men det virker ikke som de har så voldsom slaglengde. Yamahaen får de til å vibrere på en måte jeg ikke har sett før, men etterhvert er det ikke mer å gå på. Det er akkurat som de har nådd sin grensen(Har de ikke mer slaglengde å gå på så blir det vel heller ikke mer lyd fra dem ved volumøkning?)
    Jeg tror ikke det er forvrenging i diskanten ved -10 dB, men når resten av elementene ikke henger med så lyder det jo skarpt. Dessuten er det jo en s.k. metalldome-diskant (er det ikke det det heter?), og når den får operere "alene" med volum økningen høres det vel fort skarpt ut?

Dette ble antakelig litt rotete forklart, men forhåpentligvis forståelig. Kan det være noe i dette eller er det bare en dusteteori fra min side?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forståelig og fornuftig, og ikke minst nøyaktig det som skjer med en hver høyttaler når noen av elementene når sin begrensning.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så løsningen blir altså bedre høytalere, Snickers- is? Og da er vi jo tilbake der tråden startet Skulle ønske jeg bodde litt mer sentralt så det var bedre muligheter for å låne hjem ting og teste ut. Det blir liksom ikke det samme med butikktester.....

Litt off-topic: Er det slik at en reciever skal spille opp til odB på volumskalaen før den selv begynner å vrenge (dvs. hvis man har gode høytalere som tåler kraften den sender ut)?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende at du vil oppnå et bedre resultat med bedre høyttalere, det kan også godt hende at elementene dine har kort tale spole (kort talespole=lite slag, avhengig av opphenget, hvis opphenget er tynt så slår den ikke så langt, men hvis opphenget er tykt får talespolen (som beverger elementet frem og tilbake) ikke noe "stopp nå har du godt for langt".

Det er mange høyttalere så vrenger lenge før de skal, så jeg tror du bør høre reciveren din på andre høyttalere.

Tips: ta med deg reciveren din og spør om å få høre høyttalerene dine på den, så slipper du å kjøpe høyttalerene og levere den tilbake om 2 dager for du ikke var fornøyd.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •