Høytalere til Yamaha RX-V1400RDS - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja.
    Tenkte ikke over at de hadde gått opp i pris heller.
    Men gutte liker jo litt trykk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, men samtidig er han opptatt av at det skal spille korrekt. Derfor kunne det vært gøy å hørt om han hadde hørt noen høyttalere som utmerket seg som favoritter for ham fra tidligere.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Akkurat, men samtidig er han opptatt av at det skal spille korrekt. Derfor kunne det vært gøy å hørt om han hadde hørt noen høyttalere som utmerket seg som favoritter for ham fra tidligere.
    Hei igjen,
    Nei altså, jeg har i grunn ikke hørt så mye på andre høytalere som har utmerket seg tidligere. Er vel den eneste i min vennegjeng som bryr meg noe særlig om lyd. Resten har kjøpt seg dvdspiller og koblet til tv-høytalerne for å si det sånn.
    De fronthøytalerene jeg har nå er imidlertid Wharfdale Valduz 500 som jeg fikk billig på elkjøp for fire-fem år siden(Diskant + 3x8 tommerselement.Sikkert en typisk partyhøytaler) De leverer forsåvidt et forrykende trøkk, men ikke så mye annet for å si det slik. Ønsker å beholde deler av det trøkket nå også, men samtidig tilføre mer oppløsning/klarhet. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal ordlegge meg... Ofrer gjerne litt trøkk i forhold til de jeg har mot oppløsning, men det må ikke tippe over og bli helt klinisk. Iallefall ikke skrikende diskant.
    Vet ikke om dette hjalp noe særlig, men lyd er vel ganske vanskelig å beskrive med ord...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt noe som du synes låt helt forjævlig dårlig da? Eller noe du synes låt litt dårlig, så vi vet hva du IKKE vil ha?

Hva slags musikk hører du på?

Kan jeg spørre hvilken aldersgruppe du hører til?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg hørt på klipsch, da får du ikke den nedturen med mindre trykk.
    Og klipsch skal spille høyt og dynamisk samtidig som den spiller pent.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Kan jo spare en del på å handle brukt. Noen som har noen erfaringer med brukthandel av høytalere. Høres instinktivt litt skummelt ut, men det er kanskje ikke så risikabelt som jeg tror?
    Det siste året har jeg handlet mye brukt. Jeg har fått varen i akkurat den standen som var beskrevet i annonsen. Vet du hva du driver med kan du gjøre virkelige kupp. Har benyttet sjansen til å teste ut mange forsterkere på mine 8008 uten å tape en eneste krone, har derimot tjent 4-5000kr på det som igjen har gått til andre komponenter. Man kan si at jeg fikk oppgradert hjemmekinoen min til en som var over dobbelt så bra for et par tusen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alle som er like heldige som deg da CD-rom :wink:

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Det er ikke alle som er like heldige som deg da CD-rom :wink:
    Poenget var ikke å skryte, men at det går an å få seg et kurrant og billig anlegg ved bruktkjøp. Men det finnes mange useriøse selgere, best å hente/få tilkjørt varen for en test før man bestemmer seg.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke det jeg mente, men det er ikke sikkert alle er så heldige og får solgt noe for mer enn de kjøpte det for.

Altså det er ikke alle som er heldige å tjener på det, som du..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt noe som du synes låt helt forjævlig dårlig da? Eller noe du synes låt litt dårlig, så vi vet hva du IKKE vil ha?

Hva slags musikk hører du på?

Kan jeg spørre hvilken aldersgruppe du hører til?
    Elendige høytalere: Min far har noen Audio Pro kjøleskap med to titommerselementer i hver (som er enda mer bassete enn de jeg har nå). Det er m.a.o ikke veien å gå. Dessuten hørte jeg på en Magnat Vintage 350 en gang og det ble for skrikende for meg (men har en mistanke om at den ikke var skikkelig innspilt og at den ble kjørt med for svak forsterker.)

Det kan vel være verdt å nevne at jeg nå oppgraderer fra Onkyo 575x-forsterker til Yamaha 1400 slik at jeg antakelig får mer krefter til å drive høytalerne med. Det gjør kanskje at jeg kan gå ned litt i elementstøørelse,men samtidig bevare tilstrekkelig av trøkket jeg hadde med Onkyoen og wharfdale. Eller?

Jeg hører på mye forskjellig musikk. Noen favoritter: U2, Neil Young, Van Morrison, Counting Crows, Bjørn Eidsvåg, Norah Jones, Beck,Charlie Hayden, Nirvana osv.osv. Hører ikke på rap,techno o.l og til nå lite klassisk musikk selv om jeg i det siste har hørt mer på det enn noensinne.

Aldersgruppe: Slutten av 20-åra, men begynte med lyd/bilde utover kompaktanlegg og 14tommerstv da jeg var ferdig som student for fire år siden

Ellers må jeg si at jeg synes jeg har fått en veldig fin velkomst på dette forumet. Mange nyttige råd og folk som virker genuint opptatt av å hjelpe.
    Takk skal dere ha...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut til at behovet ditt er mer "voksent" enn en del av forslagene. En liten mistanke heller mot at du ville bli godvenn med et par Evidence 470. Det er jo ikke bare membranareal, men også slaglengde og øvrige bassegenskaper i forhold til kasse osv som betyr en del. Usher har for eksempel en høyttaler med en 7-tommer som spiller hemningsløst høyt og dypt.

Ellers tror jeg nok Dynaudio kan treffe godt.

Klipsch ville kunnet nyte godt av en forsterker med en litt varm karrakter, men Yamahaen tilgir ikke riktig like mye. Du bør uansett prøve å få hørt disse (RF35) da de er alt annet enn kjedelige. Etter min smak kan de ikke sammenliknes med RF 15.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om disse her da:
    Canton LE 109
    http://www.canton.de/www/index.php4?...3,30,le109,2,e

Ligger i rett prisklasse og ser ganske lovende ut.
    Er det noen som har erfaring med Canton-høytalere og vet hvilken "klangsignatur" de har, og hvordan de evt. vil passe sammen med forsterkeren min?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canton er svært bra og nøytrale saker. Jeg kjenner ikke de spesifikke høyttalerne.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canton er svært bra og nøytrale saker. Jeg kjenner ikke de spesifikke høyttalerne.
    Verdt å ta med på listen over hva jeg skal høre på da med andre ord...(ikke at jeg aner hvor nærmeste Canton-forhandler er..)
    Tror du det kan bli for "lyst" kombinert med Yamaha som også vel er ganske lyse?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også god erfaring med Canton. Du kan sikkert få opplysninger om nærmeste forhandler ved å ta kontakt med importøren http://www.vivanco.no/.

Frode

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke at jeg aner hvor nærmeste Canton-forhandler er..
    Kjøp de fra Sverige (f. eks. www.apparat.se ).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller i dag med RX-V1400 og Dali Suite 2.8.

Da jeg skulle finne høytalere fant jeg ut at;
    Blue 8008 var for fete og upresise.
    Proson Reality 63 var for skarpe i diskant.
    Og at Suite 2.8 tok de beste egenskapene fra disse i en mer balansert versjon for mine ører.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, for å forsøke meg med en foreløpig oppsummering:
    Klipsch rf 35
    Dali Evidence 470
    Dali suite 2.8
    (Dali 8008)
    Canton LE 9 (?)

er alle høytalere jeg burde sjekke ut, og som skulle passe bra til mine preferanser.
    Hva tror dere om Patos Lyric 501 som jeg nevnte at jeg hadde fått tilbud om å kjøpe brukt innledningsvis.? Er Patos et merke som er oppskrytt fordi det er norsk av Lyd &Bilde o.l eller er de så bra som de skal ha det til?
    Flere forslag (eller tanker rundt de nevnte høytalerne samt de jeg selv nevnte i trådens første innlegg)
    Takk for all hjelpen så langt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lista du har satt opp høres veldig fornuftig ut.

Når det gjelder Patos så synes jeg personlig at de er drit kjedelige. Nå må det legges til at jeg aldri har gjort inngående tester, jeg har hatt liten eller ingen kontroll på hva som har vært signalkilder/forsterkere, og jeg har ikke hørt de dyreste modellene (som jeg antar uansett ikke er interessante for deg). Det er også mange som liker Patos, men til prisen synes jeg at Dali sin Blue-serie blir hakket bedre. Når det gjelder det tilbudet du har fått så sier jeg bare: Test høyttalerne og spør deg selv. De er ikke dårlige, men jeg kan ikke finne noe som gjør dem spennende eller engasjerende for min del.

Jeg ville heller lese en test i Allers eller Norsk Ukeblad enn i Lyd og Bilde. De er ikke nøytrale, de skriver ikke om lyden, og de har antakelig liten eller ingen kunnskap om det de holder på med. For å uttrykke meg litt klarere: Les en test i Lyd og Bilde. Gjerne et produkt som får skryt (det gjør jo forsåvidt alle). Prøv etterpå å se for deg hvordan det låter. Hva slags lydkarrakter har den i bassen, hvordan er diskanten? Hva er skribentens preferanser og smak? Hvordan henger lydbildet sammen?
    Prøv også å lese om kjente produkter. har de lagt merke til det som du selv så tydelig hørte? Har de funnet de markante forskjellene som tydelig kom frem da du hørte på dem?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du klar for å tøye grensene litt?

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8119

Det må være noe av det grommeste som nesten passer ditt budsjett!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •