Alternativ til Proson/ Dynavoice

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativ til Proson/ Dynavoice

Jeg har i dag et hjemmekinorom (4 x 5 meter) med to Proson Stratego Top 10 SAH som front, Dynavoice C-6 senter og Dynavoice F-6 bak. Subwoofer er SVS PCi 25-31 (sylinder). Yamaha V-661 receiver. Prosjektor og 106" lerret. Jeg har også et annet rom med Cerwin Vega CLS serien (CLS-10/ CLS-6/ CLS-6C) i 5.1-oppsett samt en Zachry 10" subwoofer. Yamaha V-657 receiver. Jeg er i ferd med å teste ned NAD effektforsterker, det var ingen merkbar forbedring på Proson-høyttalerne.

Jeg er ikke fornøyd med bassen på Proson-høyttalerne i forhold til CV, og synes både de og Dynavoice "skriker" i diskanten, spesielt på høyere volum. Generelt så er diskanten dominerende i forhold til bassen, jeg vil ha det omvendt. CV har ikke dette problemet, men er vel noe mer begrenset i gjengivelsen av diskant/ mellomtone (selv om jeg ikke har så fintfølende ører på det området). SVS subwooferen er veldig god på de aller laveste frekvensene, men trenger bedre bass i frontene til frekvensene som ligger over subbass-området. Det skal jo ikke mye til at film høres bra ut, så disse observasjonene kommer først og fremst fra musikaler og ren stereomusikk. Jeg hører mest på pop/ dance/ trance/ heavy (mest balader ). På film er det alt fra europeisk drama til Hollywood-action. En god senter er naturligvis viktig for gjengivelse av vokal/ sang i film.

Jeg ønsker å bytte ut Proson/ Dynavoice med et annet merke, har vurdert f.eks. Klipsch og Infinity som har bakhøyttalerne laget spesielt for hjemmekino som kan henges rett på veggen (gulv/ hyllestående høyttalere blir vanskelig å plassere i dette rommet pga. vinduer og døråpninger). Alternativet er å rett og slett gå for Cerwin-Vega i dette rommet også til front og senter, men kombinere med andre bakhøyttalere. Klipsch er jo noe høyere i pris, så det spørs om det er verdt det. Jeg kommer nok til å begynne med bakhøyttalere siden jeg ikke får plassert de jeg har nå riktig.

Noen som har innspill? Kan jeg få CVs bass (også på moderat volum) kombinert med en bedre diskant som ikke "skriker" slik som Proson/ Dynavoice? Hva med Infinity eller Klipsch?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm. er diskant og mellomtone i top10 lik 210?

ve-15F:
    "visse tendenser til skrikighet"

210SAH:
    "stort veloppløst men enda mjukt lyd"

http://www.hifi-musik.se/anslagstavl...artyburkar.pdf

kanskje elektronikken er litt av problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CLS-serien til Cerwin Vega har mer avdempet diskant i forhold til VE-serien, som er kjent for å "skrike" mer ja. Det ser ut til at 210SAH har samme diskantelement som Top 10, men denne har også to mellomtoner. Jeg hørte på begge i butikken, og synes Top 10 var bedre - men etter mer lytting hjemme har jeg altså konkludert med at jeg heller vil skaffe noe annet etter hvert.

Newcomer Drake-Audio sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    top 10 SAH er ganske skrikete i diskant ja... selv måtte jeg sette inn motstand i delefilteret på de...

du skal ha dette i surre rundt oppsett? eller skal du ha et stereo rom og et til film?
    Yamaha/Pioneer/Jamo/Paradigm/Sonab/Tascam/LG/Sony

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er/ blir surroundoppsett ja. Både film og musikk i begge rom.

Drake-Audio: Kan du si mer om hvordan du modifiserte delefilteret? Hva slags motstand og hvor?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

jeg husker ikke betegnelsen på motstanden,men mener jeg kjøpte de på eltek...

jeg loddet den direkte til kabelen til diskanten.

er noen år siden,så husker ikke helt åssen dette var.

om jeg ikke husker helt feil,er det noe super audio horn?

jeg hadde oxo en feil i mine SAH...
    de hadde på en eller annen måte klart i sette kabelen til den ene mellomtonen på den ene 10"... så man kan jo tenke seg åssen det låt...

jeg kan sjekke om jeg har fler av motstandene... mener jeg bestilte en del...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super Audio Horn ja.

Tror nok uansett jeg bytter ut disse høyttalerne så det spørs hvor mye tid jeg vil bruke på dem, men forbedring av diskanten kunne jo være en midlertidig løsning.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen forslag til høyttalere som har bassen til CV, men spiller finere?

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Ingen som har noen forslag til høyttalere som har bassen til CV, men spiller finere?
    Gulvstående | Høyttalere | Soundgarden

eller så har du proson stratego 212RR som er veldig lik.
    men har litt sktikende diskant.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de QLN-høyttalera har ikke skrikende diskant? Hvordan er bassen i forhold til CV med Infinity Beta 50 eller Klipsch RF-82?

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de QLN-høyttalera har ikke skrikende diskant? Hvordan er bassen i forhold til CV med Infinity Beta 50 eller Klipsch RF-82?
    QLN-høytalerne skal spille en del penere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte på QLN Artech i en butikk og synes det var veldig likt Proson.

Leser at Klipsch-høyttalere kan være lyse/ dominerende i diskanten, så da er vel det neppe noe å satse på [for meg]? Evnt. bruke Klipsch bak og et annet merke foran. Har tro på at dipole høyttalere vil skape mye bedre surroundlyd enn tradisjonelle høyttalere, så vil i alle fall satse på det.

Hva med noen større Yamaha-høyttalere, de skal vel ha "varm lyd" (som jeg tolker som en mørkere klang)?

Evnt kan jeg jo kombinere med denne CV-suben som skal være bra for å fylle i manglende bass:
    Høyttaler - Aktiv subwoofer | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA VE-28SX Subwoofer

Kom også til å tenke på at et par Sony bokhyllehøyttalere hadde overraskende god lyd med mye bass. Noen som har erfaring med deres gulvhøyttalere?

Har nå koblet til en NAD effektforsterker på CLS-10 og førsteinntrykket er at det kanskje ble vel mye diskant. Jeg må nok ha den tilkoblet noen dager til for å konkludere. Hifiklubben anbefaler jo selv denne til CV, så det kan jo være mine ører det er noe galt med i kveld . Samtidig kommer flere detaljer fram, i alle fall på enkelte sanger. Bassen virker fastere, men samtidig litt mer tilbakelent på enkelte sanger.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de Klipsch jeg har hatt har ikke vært hissige i diskant... har hatt RF-3II,KG 5.5 og SF-1.

men de tar lang tid å spille inn.

og RF serien er litt kresen på elektronikk.

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de har bassen til CV kan vel diskuteres, men Magnat har bra respons på lavere frekvenser. Har erfaring med den litt eldre Vintage 350, den hadde ikke skrikende diskant.

Noen forslag:

Magnat Quantum 709

Magnat Quantum 908

Test av Quantum 908 i Lyd&Bilde: Magnat Quantum 908 - Tester - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnat ligger nok litt over min prisklasse .

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oeb
    Magnat ligger nok litt over min prisklasse .
    Klipsch og Infinity er vel ikke så billige merker? Trodde ikke Magnat var spesielt mye dyrere. Magnat har mange rimelige modeller også, f.eks. Motion til 99 euro/stk og Quantum 500 fra ca. 200 euro.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje sjekke disse også?

Canton LE 190

Utdrag fra test av GLE109 (etterfølgeren til LE)

Ergo-serien er også ganske rimelig. Priser pr. par.

Gang prisen med 1,05 og legg på fraktprisen + en hundrelapp eller to i tollbehandlingsgebyr, så har du prisen levert hjem på døra.

(Gå til Hifi-Fabrik for å komme til hovedsida)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har konkludert med Klipsch bakhøyttalere og senter (allerede på plass). Har hørt på Klipsch i butikk og det var veldig god lyd absolutt, men sett i forhold til pris og bassgjengivelse satser jeg nok heller på CV til front, enten CLS-10 eller CLS-12. Jeg er spesielt opptatt av bassgjengivelse på moderat volum. Vil CLS-12 være like god som CLS-10 her - og i tillegg gi mer/ bedre bass - eller kan den først og fremst bare spille høyere?

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viktig ting å tenke på er hva slags elektronikk du kombinerer med høyttalerne dine. Klipsch blandt annet, tror Klipsch og HK kan bli litt for skarp for din smak, muligens Rotel er bedre, siden det er rør og du får en mykere lyd (hørt de er gode til klipsch).

Bare et obs, slik at du vet det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •