Sprengt Concept CT eller utgang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Sprengt Concept CT eller utgang?

Jeg har det siste fått en ulyd på min senter høytaler som er kobla til RX-V1800.
    Det kommer en slags "spraking" når jeg ser film ifra -5 til -10dB. Sprakingen kommer når det er en blanding av mellomtone/diskant.
    I bilkjøring-scena med GT500 i I am Legend. så er det spesielt ille. Har testa både DVD i Dolby Digital og Blueray versjon i Dolby TrueHD lyd. Samme sprakinga i Miami Vice DVD i visse scener....
    Har også testa med å sette høytaler til Small og Large.
    Sprakingen er mer fremtredende når høytaleren er satt til Small. (virker iallefall slik)

Hva kan dette være? Sprengt utgang eller høytaler??

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorcer
    Jeg har det siste fått en ulyd på min senter høytaler som er kobla til RX-V1800.
    Det kommer en slags "spraking" når jeg ser film ifra -5 til -10dB. Sprakingen kommer når det er en blanding av mellomtone/diskant.
    I bilkjøring-scena med GT500 i I am Legend. så er det spesielt ille. Har testa både DVD i Dolby Digital og Blueray versjon i Dolby TrueHD lyd. Samme sprakinga i Miami Vice DVD i visse scener....
    Har også testa med å sette høytaler til Small og Large.
    Sprakingen er mer fremtredende når høytaleren er satt til Small. (virker iallefall slik)

Hva kan dette være? Sprengt utgang eller høytaler??
    Mest sannsynlig er det nok centeren som er sprengt. Grunn kan være for høyt volum med for liten forsterker.

For å finne ut om det er forsterker eller høyttaler er det bare å koble en av frontene eller bakkanalene på centerutgangen, og dra på litt

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo og teste center ved å koble den til left eller right og høre om den spraker der og.

Har du kontrollert termineringene i endene av høyttalerkabel? Pass på at de ikke er i nærheten av kortslutning og at de er godt skrudd fast.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg nå gjort :
    Sjekket termineringer - OK
    Testet med front på senterutgang - OK
    Testet med senter på frontutgang - OK
    Testet med musikk på høyt nivå - OK
    Testet med senter på senterutgang med PCM lyd ifra BD-P1500 og 7kanal stereo ifra forsterker og alle andre høytalere koblet vekk. Testet til -0dB og helt strøken lyd i Concept CT.

Tenkte etter dette at det kunne være noe med Dolby "chipen" i forsterkeren, men da skulle jeg også fått skurring når front ble koblet til senterutgang, noe som jeg ikke fikk.

Begynner å gå tom for idèer her.... Forslag??

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorcer
    Dette har jeg nå gjort :
    Sjekket termineringer - OK
    Testet med front på senterutgang - OK
    Testet med senter på frontutgang - OK
    Testet med musikk på høyt nivå - OK
    Testet med senter på senterutgang med PCM lyd ifra BD-P1500 og 7kanal stereo ifra forsterker og alle andre høytalere koblet vekk. Testet til -0dB og helt strøken lyd i Concept CT.

Tenkte etter dette at det kunne være noe med Dolby "chipen" i forsterkeren, men da skulle jeg også fått skurring når front ble koblet til senterutgang, noe som jeg ikke fikk.

Begynner å gå tom for idèer her.... Forslag??
    Da har du i allefall lokalisert at problemet er i recieveren.
    Enten er den for liten til å dra alle HT samtidig på høyt volum, eller så er det noe galt med prosessoren i recieveren. Om du kun opplever dette med f.eks DD og ikke DTS, ligger problemet i prosessoren.

EDIT: Kan det være filmene som er av dårlig lydkvalitet???

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke RX-V1800 er for liten til å dra Concept 8, Concept CT og Concept 2 på ett relativt høyt volum i surround. Hvorfor skurrer det da ikke når jeg kjører 7ch stereo og spiller musikk på samme volum eller enda høyere. Det klarer den med full kontroll uten noe form for forstyrrelser.
    Trodde også det kunne være noe med prossessoren i reciveren, men da skulle det skurret når jeg koblet til front på center utgang og testet da.
    Filmene har ikke dårlig lydkvalitet, I Am Legend på BD har jeg testet med både DD og Dolby TrueHD. Testet også denne på BD hos en kamerat og der var alt fint...
    Har også samme problem på dvd versjonen av denne filmen i samme scene.
    Så også på Miami Vice på dvd og fikk en skurr under bilkjøringscena i begynnelsen der...
    Skjønner ikke hva dette kan være altså....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept CT er ganske spinkelt konstruert. Hvis det er en kanal som er mye belastet på film så er det center. Hvis lyden blir for mye for Concept CT så er det jo ikke sikkert det blir for mye for Concept 8 for å si det sånn.

Tror problemet ditt er en kombinasjon av belastende lydspor på center-kanalen og en spinkel center-høyttaler. Hvis du i de samme scenene ikke hører skurr når du bruker Concept 8 på center-kanalen så kan jeg ikke komme på noen andre løsninger enn at du bør bytte center-høyttaler. Har du sett Dali Ikon sine?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •