JBL ES Pakke, kansje sprengt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer robin882 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL ES Pakke, kansje sprengt?

Hei, jeg er en ny HIFI gutt på 19 år. Jusst handlet et JBL Surround anlegg i ES serien med en Harman/Kardon AVR 255 og Nordost Super Flatline kabler. Og digger det!

Problemet er at jeg idag satt å så på "Ringenes Herre, Ringens Brorskap Special Extended Edition" på PS3en, ikke via HDMI, men på en gammel TV (Info just in case gammel kabel ifra PS3 til TV kan være årsaken) Volumet var under -12 db max på forsterkeren. Alt var fint, men i noen scener merket jeg noen rare lyder ifra den ene høyre front høytaleren. Var redd noe var sprengt. Jeg merket ikke noe ifra den venstre siden... Husker ikke helt lyden, men den var ukjent for meg, og passet ikke inn i filmen, enten var det noe rundt i rommet som ristet, ellers så er høytaleren skadet vil jeg tro...

Kan høytaleren av typen JBL ES80 være sprengt (info under)? ops:

* Frequency response (–3dB): 45Hz – 40kHz
    * Max. recommended amplifier power*: 200W
    * Power handling (continuous/peak): 100W/400W
    * Sensitivity (2.83V/1m): 90dB
    * Nominal impedance: 8 Ohms
    * Crossover frequencies: 700Hz, 3600Hz – 24dB/octave; 12000Hz – 18dB/octave
    * Low-frequency transducer: Dual 170mm (6") PolyPlas, shielded
    * Midrange transducer: 100mm (4") PolyPlas, shielded
    * High-frequency transducer: 19mm (3/4") Titanium-laminate dome, shielded; EOS waveguide
    * Ultrahigh-frequency transducer: 19mm (3/4") Polyester-film, ring-radiator, shielded; EOS waveguide
    * Dimensions with grille (H x W x D): 1084mm x 223mm x 330mm (42-11/16" x 8-3/4" x 13")
    * Weight per speaker: 21kg (46.3 lb)

Jeg spiller musikk nå, men merker ingen ulyder...

Bilder og info av mitt utstyr om det trengs:

JBL ES pakke her

Harman/Kardon AVR255 her

Nordost Super Flatline her

Og om jeg postet i feil forum, så beklager jeg. Dette virket som det bestet stedet å poste dette...

Ser fram til svar.

Takk...

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder jo en "kanskje sprengt høyttaler" så vil tro du postet riktig!:-D Men hadde hjulpet en del om du kunne beskrive lyden!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg til H/K så godt, men -12dB er relativt høyt - iallefall påmin Yamaha RX-V 1800.

Og siden du ikke merker noe til de ulydene på musikk i ettertid, så var det sikkert bare noen dype tonet på lydsporet på filmen som gjorde at den ene høyttaleren knelte litt.

Opplever dette fra tid til annen jeg også.

En effektforsteker til frontene kan sikkert hjelpe.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det er høytalerne som er på grensen av den kapasiteten de klarer vil ikke noe effektforsterker hjelpe på.

-12 på den forsterkeren og det settet er høyt, men burde gå bra om delingen er riktig, dvs at høytalerne ikke må ta hånd om alt får mye dypbass, noe lotr har i gode mon=)

Ta fingrene på bass elementene og dytt det innover
    (PS! balanser plasseringen av fingrene, så man ikke skader membranet o.l, ikke dytt sentrisk disse men lag en trekant med tre fingre med 3-4cm mellomrom mellom dem).
    Om du hører/føler noe skraping når du gjør dette så kan det være en produksjonsfeil, eller så har spolen fått litt juling etter at forsterkeren ikke har klart å levert nok effekt til høytaleren (spolen har delvis brent seg).

Om du er litt skeptisk til å gjøre dette på egenhånd, ta med høytaleren til butikken du kjøpte den så kan de sjekke for deg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand

Ta fingrene på bass elementene og dytt det innover
    (PS! balanser plasseringen av fingrene, så man ikke skader membranet o.l, ikke dytt sentrisk disse men lag en trekant med tre fingre med 3-4cm mellomrom mellom dem).
    Om du hører/føler noe skraping når du gjør dette så kan det være en produksjonsfeil, eller så har spolen fått litt juling etter at forsterkeren ikke har klart å levert nok effekt...
    Siden høyttalerene greier å spille musikk på normalt vis, så har vi vel konkludert med at høyttalerene er ok?

LOTR har et veldig dyptgående lydspor til tider, så jeg ville enten ha kjøpt en effektforsterker til frontene - eller justert volumet litt ned neste gang du ser film, (selv om det ikke er noe gøy..)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOTR filmene har en del heftig dypbass. Fort gjort å svi av noen basselemeneter her. Tok selv en 15" under Ringens brorskap.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du lurer på om noe i rommet skaper ulyder ved spesielle frekvenser så kan du teste det med f.eks TrueRTA (Level1 freeware).

Med dette programmet og pcen tilkoblet forsterkeren kan du sende sinusbølger fra 5Hz og oppover til over hørbart område i små steg.

Jeg har f.eks funnet ut at speil-flisene på veggen i gangen min går amok på visse frekvenser og at glassene i skjenken (hvis de står inntil hverandre) også lager ulyd ved enkelte frekvenser :wink:

DrE

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm,

Jeg lasta ned og installerte det programmet ditt, DrE - men så bare forsvant det..?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Hm,

Jeg lasta ned og installerte det programmet ditt, DrE - men så bare forsvant det..?
    Du er for mye aktiv i denne tråden i kveld. Vent til i morgen så dukker nok programmet opp igjen

DrE

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, you loose!

Ehh, mulig at jeg og burde moderert meg litt og tatt det i morgen...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg ville sjekket, robin882, er hvordan delefilteret til LFE/sub er stilt inn.
    Dette gjøres hos meg på receiver. Selv om ES80 er oppgitt å gå ned til 45Hz så erfarer jeg hjemme hos meg på mitt oppsett (ikke JBL) at LFE ikke bør stå lavere enn 80-90Hz. Det dypeste registeret (LFE) bør sub'en ta seg av. LFE er lyden i registeret 3-120Hz så sånn sett kan godt filteret settes til 120 - rent teoretisk.

Sjekk disse innstillingene og prøv igjen.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Siden høyttalerene greier å spille musikk på normalt vis, så har vi vel konkludert med at høyttalerene er ok?

LOTR har et veldig dyptgående lydspor til tider, så jeg ville enten ha kjøpt en effektforsterker til frontene - eller justert volumet litt ned neste gang du ser film, (selv om det ikke er noe gøy..)
    ikke nødvendigvis,
    ett element kan være delvis skadet uten at man merker det under normalt bruk.
    har flere ganger vært borti ligne problemstilling, at det har vært "periodisk" skraping, og når vi har sjekket. så har det vært pga 1-3 snurrer av spolen er brent eller at det ligger metallspon innimellom der (feilproduksjon)

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det første jeg ville sjekket, robin882, er hvordan delefilteret til LFE/sub er stilt inn.
    Dette gjøres hos meg på receiver. Selv om ES80 er oppgitt å gå ned til 45Hz så erfarer jeg hjemme hos meg på mitt oppsett (ikke JBL) at LFE ikke bør stå lavere enn 80-90Hz. Det dypeste registeret (LFE) bør sub'en ta seg av. LFE er lyden i registeret 3-120Hz så sånn sett kan godt filteret settes til 120 - rent teoretisk.

Sjekk disse innstillingene og prøv igjen.
    Okay, er det dette du mener?
    Dette var stilt inn av forsterkeren selv, med sånn auto config.

Selgerene sa jeg skulle ha Large på Frontene, small på resten om jeg husker rett. Men det finnes ikke noe som heter Small på anlegget, laveste er 200 Hz.
    Og "Sub size" var skrudd av, det var noe jeg satt til 10 inch i ettertid.

Og kan noen forklare meg mere om "LFE" og hvordan det virker? Jeg er ganske ny på dette her. Butikk selgeren sa jeg skulle bruke L/R + LFE til musikk, mens LFE til film. Den stod på L/R + LFE på filmen igår... ops:
    Så husket jeg det og stilte den til kun LFE (om jeg husker rett var ulyden der da også).

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hvis du lurer på om noe i rommet skaper ulyder ved spesielle frekvenser så kan du teste det med f.eks TrueRTA (Level1 freeware).

Med dette programmet og pcen tilkoblet forsterkeren kan du sende sinusbølger fra 5Hz og oppover til over hørbart område i små steg.

Jeg har f.eks funnet ut at speil-flisene på veggen i gangen min går amok på visse frekvenser og at glassene i skjenken (hvis de står inntil hverandre) også lager ulyd ved enkelte frekvenser :wink:

DrE
    Mulighet for å skade høytalerene med det programmet? At de spiller får høy/skarp lyd?

Tusen takk til alle inlegg, trodde aldri det skulle komme så mange hehe

En ting til, jeg merker at den høytaleren det er snakk om her vipper. Den har altid gjort det. Til og med den dagen den var ny. Alle "spiker knottene" er skrudd inn, men den er ikke i vater for å si det sånn. Er dette garanti sak? Kan jeg få utlevert en ny en?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med H/K, gjerne AVR255, som kan hjelpe robin med oppsett av LFE, small/large osv?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Noen med H/K, gjerne AVR255, som kan hjelpe robin med oppsett av LFE, small/large osv?
    har ikke avr255 men kjent med hker=),

jeg ville satt front til small (om du setter dem til large vil de få fullrange, dvs at hva du velger på frekvensdelingen ikke vil ha noe å si for disse.)

Ville hatt large om det var til musikk, men small om primærbruken er film,

Deling under film:
    Front: small
    Senter: small
    bak: small
    Sub: LFE / L+R

Deling:
    front: 60hz (eller 80hz, test)
    senter: 80hz (muligens 100hz, test)
    bak: 80hz (muligens 100hz, test)
    Sub: om frontene er satt til 60 hz, sett denne til for eksempel 80hz,
    pass også på at delingen bak på selve subben ikke
    er stilt lavere en det som står i menyen til hk, da
    forsterkeren vil rulle av dette mer naturlig

Om du har mulighet for å måle frekvensen med en db måler kan dette være veldig greit da de lavere frekvenser som fronten og subben skal spille avhenger veldig om hvordan rommet spiller med...

Benytt heller målebånd og ørene før man tar siste finnishen med målemicen o.l

Den viktigste tingen du gjør er egentlig å sette deg godt til rette med prøving og feiling, å få ett oppsett til å yte maksimalt tar tid.
    finnes ikke noe automatisk fasit på slike ting, man kan få veiledning osv om romplassering, men det
    bunner til slutt ut i hvordan man selv oppfatter lyden, og hvordan rommet oppfører seg

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -12 blir veldig høy referanse på film :-O

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke avr255 men kjent med hker=),

jeg ville satt front til small (om du setter dem til large vil de få fullrange, dvs at hva du velger på frekvensdelingen ikke vil ha noe å si for disse.)

Ville hatt large om det var til musikk, men small om primærbruken er film,

Deling under film:
    Front: small
    Senter: small
    bak: small
    Sub: LFE / L+R

Deling:
    front: 60hz (eller 80hz, test)
    senter: 80hz (muligens 100hz, test)
    bak: 80hz (muligens 100hz, test)
    Sub: om frontene er satt til 60 hz, sett denne til for eksempel 80hz,
    pass også på at delingen bak på selve subben ikke
    er stilt lavere en det som står i menyen til hk, da
    forsterkeren vil rulle av dette mer naturlig
    Hva mener du med dette?

Og Sub Delingen er slik:

Present
    8 inch
    10 inch
    12 inch
    15 inch

Ikke i hz, skal jeg sette den på 10 da, i og med at jeg har 10"?

Og tusen takk for at du hjelper

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robin882
    Hva mener du med dette?

Og Sub Delingen er slik:

Present
    8 inch
    10 inch
    12 inch
    15 inch

Ikke i hz, skal jeg sette den på 10 da, i og med at jeg har 10"?

Og tusen takk for at du hjelper
    tror jeg roter litt, tenkte ikke på at den nye serien til harman har fått ny interface på menyene.

tidligere var det to separate menyer, en for å velge størrelsen på høytalerne og en for å velge delingen. størrelsen betyr ikke fysisk størrelse på høytalerne i den sammenheng men hvilke frekvensrange de klarer (dette avhenger veldig av rommet, da det nedre registeret er veldig avhengig av rommet).

men tror de har endret dette da veldig få leste manualen og dermed ikke visste at om de valgte høytaleren til large så spilte det ingen rolle hva de delte høytaleren på i den andre menyen,

derfor får du nå enten velge large, eller en delingsfrekvens.

da prøver du følgende:

front: 60hz
    senter: kanskje 80hz
    bak: kanskje 80 eller 100hz
    sub: her velger du størrelsen du har,
    (tidligere skulle man velge både størrelse og delingsfrekvens, nå virker
    der som at delingen blir automatisk justert etter hva man har valgt de andre skal være)

kan virke litt vanskelig dette her så kan gi litt info mer info.

grunnen til at man setter frekvensen er for å hindre at høytalerne må gå dypere, om man setter front på 60hz vil høytalerne ikke spille "under" denne frekvensen, noe som gjør at de får mer overskudd til å spille resten av registeret. des lavere man går i hz dess tungere blir det for høytalerne pga man trenger å flytte mye mer luft for å gjengi lavere i registeret.

Men det skal sies at det ikke blir brått brutt på 60hz, men at man får ei avrullingskurve der, dvs at om man setter front på 60hz vil nok høytaleren gradvis rulle av der og ned til rundt en 50hz (dette varierer veldig), suben vil gå til litt over 60hz (for å få en fin overgang på sakene)

derfor kan man godt skru delingen fysisk bak på subben mye høyere for ikke å miste noe av spekteret.

Har du lest manualen? kan være verdt å titte litt der, eventuelt stikke innom forhandleren å slå av en prat, tegn opp rommet og spør hva han ville gjort.

er flere ting å tenke på:
    som avstanden til høytalerne (delay innstillingene)

Avstand til bakvegg
    vinkling av høytalerne
    passe på at du ikke får faseproblemer med subben (dette er viktig pga hvis fasen er feil vil front/sub ikke spille på lag og utligne hverandre, dvs at du kan skru opp volumet men føle at lyden er tam mangler trykk)

Bruk ørene, manualen og forhandler/forum=)

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg roter litt, tenkte ikke på at den nye serien til harman har fått ny interface på menyene.

tidligere var det to separate menyer, en for å velge størrelsen på høytalerne og en for å velge delingen. størrelsen betyr ikke fysisk størrelse på høytalerne i den sammenheng men hvilke frekvensrange de klarer (dette avhenger veldig av rommet, da det nedre registeret er veldig avhengig av rommet).

men tror de har endret dette da veldig få leste manualen og dermed ikke visste at om de valgte høytaleren til large så spilte det ingen rolle hva de delte høytaleren på i den andre menyen,

derfor får du nå enten velge large, eller en delingsfrekvens.

da prøver du følgende:

front: 60hz
    senter: kanskje 80hz
    bak: kanskje 80 eller 100hz
    sub: her velger du størrelsen du har,
    (tidligere skulle man velge både størrelse og delingsfrekvens, nå virker
    der som at delingen blir automatisk justert etter hva man har valgt de andre skal være)

kan virke litt vanskelig dette her så kan gi litt info mer info.

grunnen til at man setter frekvensen er for å hindre at høytalerne må gå dypere, om man setter front på 60hz vil høytalerne ikke spille "under" denne frekvensen, noe som gjør at de får mer overskudd til å spille resten av registeret. des lavere man går i hz dess tungere blir det for høytalerne pga man trenger å flytte mye mer luft for å gjengi lavere i registeret.

Men det skal sies at det ikke blir brått brutt på 60hz, men at man får ei avrullingskurve der, dvs at om man setter front på 60hz vil nok høytaleren gradvis rulle av der og ned til rundt en 50hz (dette varierer veldig), suben vil gå til litt over 60hz (for å få en fin overgang på sakene)

derfor kan man godt skru delingen fysisk bak på subben mye høyere for ikke å miste noe av spekteret.

Har du lest manualen? kan være verdt å titte litt der, eventuelt stikke innom forhandleren å slå av en prat, tegn opp rommet og spør hva han ville gjort.

er flere ting å tenke på:
    som avstanden til høytalerne (delay innstillingene)

Avstand til bakvegg
    vinkling av høytalerne
    passe på at du ikke får faseproblemer med subben (dette er viktig pga hvis fasen er feil vil front/sub ikke spille på lag og utligne hverandre, dvs at du kan skru opp volumet men føle at lyden er tam mangler trykk)

Bruk ørene, manualen og forhandler/forum=)
    Aaha, dette forklarte en god del mere... Nå forstår jeg, takk!
    Skal teste dette senere.

Og det du mener med fase problemer, er det den vri knotten bak subben? Jeg har 2 en for level og en for Hz... Så om front høytalere står på 60Hz, så skal subben bak også settes til 60, slik at den spiller alt under der?

Jeg tegnet opp rommet, det ser ca. slik ut. Proposjoner er ikke 100%, størrelse kan avike ifra virkeligheten på alt (høytalere til selve rommet). Dette er bare noe jeg tok på frihånd.

Og hva anbefales, at Subben står slik som i tegningen (på skrå), eller at den står paralelt med fronthøytalerene og vegg (at den er paralell med veggen bak og på siden)?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde skrudd til minst 100hz bak på subben,
    dette pga avrullingen på subfilteret og det som er i forsterkeren kan være nokså forskjellige, derfor er det like greit å bare bruke en av dem.

Glemte å nevne tidligere angående LFE / L+R, så du hadde spurt om det.

LFE er ett eget dedikert lydspor på DD / DTS lydformatet, dvs at dette er "bass" som er tiltenkt til nettopp en sub. denne bassen vil ikke høytalerne spille når man har valgt at man har sub i forsterkeren.

Om man velger bare LFE vil suben bare spille dette lydsporet, så om man da kutter høytalerne på 60hz vil man miste alt under det.

L+R vil si lyden som ligger på høyre front og venstre front i lydsporet.

Derfor når man deler så velger man LFE / L+R i ditt tilfelle, for da vil subben spille både det dedikerte sub sporet samt den bassen som blir filtrert vekk fra høytalerne.

Om man hadde noen svære front høytalere som man valgte å spille i fullrange, der rommet gjorde en god jobb også, burde man i de fleste tilfeller la de være "large" og dermed supplimentere med en sub til LFE sporet=)

Jeg ville i utgangspunktet satt subben parallelt med rommet, jeg har fått best resultat med denne subben med den løsningen...

Fasen må man nesten bare prøve seg fram med. sett på noen spor med litt dype toner i å se hva som gir best resultat.

Kjør også testtone for å samkjøre lydnivået på alle høytalerne samt subben.

Finnes mange tips til plassering av høytalere i rommet på forumet, noen fungerer bedre en andre.

plasseringen du har gjor ser forsåvidt grei ut,
    jeg hadde prøvd meg litt fram med avstanden mellom frontene og veggen, for å se hvilke posisjon som gir den bassen du liker.
    alt for nært fører gjerne til for lite bass
    lenger ute får man gjerne mye bass men ikke alltid så tight og presis som man ønsker.
    tar man litt lenger avstand vil man som oftest få en mer tightere og i mine øyne deiligere bass.
    om man går for langt ifra vil man miste så å si alt...

Når det kommer til bakhøytalerne ser det ut som den ene er veldig nær din sitteposisjon, jeg ville dratt de bittelitt bak hodet, om
    om den er veldig nær øret, hevet den over hodet.
    Da unngår du å få lyden rett i øret noe som er ganske ubehagelig, samt, en mindre evne til å høre høytaleren og heller nyte lydbildet som det to høytalerne bak skal lage.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •