5.1 til 7.1 - nye surroundhøyttalere (innbyggingsh.?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 til 7.1 - nye surroundhøyttalere (innbyggingsh.?)

Heisann,

Jeg har tenkt å kjøpe surroundhøyttalere til oppsettet jeg har i dag, men jeg har litt vanskeligheter for å bestemme meg. Jeg ønsker en diskrè høyttaler i størrelse, men som samtidig kan spre lyden godt. Jeg sitter ganske nærme bakveggen, så den bør være bygget for det. De to førstnevnte på listen anser jeg som litt usannsynlig mtp på størrelse, men jeg vet de er veldig gode. Det optimale hadde kanskje vært en dipol innbyggingshøyttaler. Noen som kan noe om dette?

Jeg har sett på disse typene:

B&W DS3
    Klipsch RS42
    Mirage Omnisat V2
    Innbyggingshøyttalere?

Her har jeg tenkt å plassere de:

Noen som har tips?

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mirage passer vel best siden de tar minst plass?

Ellers har du jo Focal Dome, og hva med Monitor Audio RSFX, de stikker i alle fall ikke like langt ut i rommet som Klipsch og B&W: HI-FI Huset AS - RSFX

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er altids løsninger om du ikke får plassert høytalere på "normal måte" enten ved å kjøpe eller lage stativ / brakett løsninger.
    Du vil neppe få stort bedre lyd ved din løsning men du vil få helt feil lyd + nesten like stor død vinkel bak deg i sofa hvor ingen lydinfo kommer .

Om det på ingen måter lar seg å kjøpe / bygge stativ / braketter eller montere bak sofa til surround back right + left ville jeg ha montert de i taket (da kanske også bipole eller diopole)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Det er altids løsninger om du ikke får plassert høytalere på "normal måte" enten ved å kjøpe eller lage stativ / brakett løsninger.
    Du vil neppe få stort bedre lyd ved din løsning men du vil få helt feil lyd + nesten like stor død vinkel bak deg i sofa hvor ingen lydinfo kommer .
    Jepp, det var det jeg var redd for. Det er en skyvedørsgarderobe på ca 2,5m bak "sitteposisjon". Prøver å finne en løsning hvor jeg kan få lyden mer bak meg. Det er som du sier "dødt". Jeg har også vurdert å bytte ut 685 med noe som sprer bedre, som feks Mirage og vinkle de inn mot sweetspot. Da vil jeg fortsette med 5.1, men kanskje bli kvitt problemet jeg har nå. Hvis jeg kjører 7.1 som planlagt, så vil bakhøyttalerne være ca 80-100cm unna hverandre. Er det noen vits tror du? Jeg sitter ikke helt inntil, men kanskje 40 cm unna bakvegg.

Hva ville du anbefalt?

Flott forslag St3ffen, skal ta den med i vurderinga.

Edit:

Fant igjen en litt eldre tegning av rommet her. Men det forklares enklere:

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si B&W DS3 i taket over skyvedørene. Da får du god spredning + løft i lydbildet bak. Ofte fordelaktig å ha bakhøytt. noe høyt plassert. Kan du ikke få deponert på et par på klubben i Lillehammer da?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke om du har Blu-Ray og 6.1 / 7.1 lyd i tankene men også DVD har lyd til bakhøytalere med Dolby EX eller DTS ES men da som oftest 6.1 lyd men ved enkelte DVD plater kan man få ulik lyd i bakhøytalere ved 7.1 oppsett.

Så jeg anbefaler noe bak ja.
    (tilogmed bare 1 center back gjør mye)

Jeg er ingen tilhenger av dipole/tripole løsninger ved 7.1 lyd fordi 7.1 lyd er så godt laget og rettnings spesifisert at dipole/tripole som bruker veggflater osv til en 3D lignende lydopplevelse vil etter min mening gi feil lyder til feil steder.
    (effekten av dette blir ikke så merkbart da du ikke har så lang avstand fra sweetspot)
    Ved 5.1 oppsett og den "døde" vinkelen er jeg mere tilbøyelig til å anbefale tripole/bipole som surround right + left for å prøve å kompansere for dette.

Ditt ønske er mindre høytalere (plass volum) etter hva jeg forstår.

Vil alikevel nevne at du har flere løsninger til dine surround høytalere (de du har på stativ ved sofa)
    Skrev litt i en tråd før i dag ang B TECH 77 som er en av mange muligheter
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...tml#post955896

Du bør også få surround right + left høyere en du har i dag (over hode høyde - kanskje 40-60 cm)

Vits med bakhøytalere og avstand du har tenkt ? ja som nevnt ligger det mye spesifisert lyd som bare har en mening om de avspilles bak deg for å kunne gi et mere 360 graders lydbilde.

Er litt usikker på høytalertype / løsning men om det ikke er ultimat løsning så er det bedre en ingen ting ved å legge til høytalere bak.
    Selv om det blir helt oppunder tak.
    Jeg anbefalte i den andre tråden Dali r0.7 eller r0.8 som er høytalere som kan monteres så lyden går ned endel.

Litt av vitsen er at lyden ikke passerer høyt over hode og rett frem mot tv for da før du lite utbytte og riktig lyd
    Høyttaler - Bakhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Suite R0.7 Bakhøyttalere

skyvedørsgarderobe----> få ut alt , riv ned dørene å få et nydelig sted å ha surround back enten veggmontert eller på stativ.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å låne med seg DS3 er nok det mest lettvinte alternativet, men jeg kommer nok ikke til å henge de i taket. Jeg har en vrangforestilling der... :-P

Hva tror du om at 7.1 er nødvendig hos meg, hvis jeg skaffer meg gode surroundhøyttalere med spredning. Vil det være like "dødt" bak sofaen?

Edit: Skyvedørsgarderobe er noe herk, men sånn blir det. Hadde vært bedre med en dedikert kino med masse plass, men det har jeg ikke tilgjengelig nå.

Jeg mente at jeg ikke ville ha store høyttalere, hvis jeg skulle ha 7.1 oppsett (som første tegning). Jeg har ikke lyst til å kle rommet med høyttalere. Det er ikke et problem hvis det er bedre med skikkelige surroundhøyttalere i 5.1. Det er mer enn bra nok lyd i 685, men jeg føler at uansett hvor jeg vinkler de, så mister jeg litt av lydperspektivet (veldig ofte bak meg..). Føler jeg kanskje får kompensert litt hvis jeg henger de opp som du sier, men de er veldig dype. Løsningen kan kanskje være surroundhøyttalere og eventuelt 6.1 med senter bak. Senterbak vil ikke være noe problem da jeg har hyller den kan stå på.

Forstår dere?

Jeg har bluray, så det er helt klart det jeg har i tankene når jeg snakker om surround nå. Forsterkeren er H/K AVR 255.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bedres lyden bak ja.(5.1)
    Er vel tilbøylig å nesten anbefale dipole / tripole ved 5.1 men som nevnt så vill all lyd som inneholder flere kanaler en 6 ( 5.1) være lyd du mister eller ikke får fra det steder der du bør høre det fra (bak)

Der du burde ha surround right + left ved 5.1 er et sted ca der du har en V tegnet på veggen.
    Bare det ville hjelpe mye på lyden ved 5.1

Er 6.1 en mulighet er det mye bedre en 5.1

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker hygen, virker som du vet veldig godt hva du prater om. Det hadde nok vært det beste å henge de jeg har på veggen, men jeg syns det blir litt voldsomt å henge de opp. Spørs om jeg ikke skal få bytta de ut i noen litt mer egnet vegghøyttalere, og som i tilegg kan gi meg mer lyd bak sofaen.

Hva foreslår du? Jeg er veldig nysgjerrig på klipsch, når vi snakker om 5.1 / 6.1

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch er bra men mange av de er også litt vodsomme (størelse)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir den minste modellen i så fall. Takk for hjelpa

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det bare å lete
    Denne ville være ok ved 5.1 og plassert på sidevegg (ca der jeg satte pil)
    PSB Speakers - Image S50 Surround

Et valg til bakhøytalere oppunder tak som ikke blir stort og voldsomt er feks
    Mirage Speakers

Omnisat v2 Satellite Gallery

Velkommen til Mono AS

Surround Speakers : QS8 - Axiom Audio

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er åpenbart å slite ut garderobeskapet og slenge det i en container

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Løsningen er åpenbart å slite ut garderobeskapet og slenge det i en container
    Ha Ha, dust. :lol:

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ellers er det bare å lete
    Denne ville være ok ved 5.1 og plassert på sidevegg (ca der jeg satte pil)
    PSB Speakers - Image S50 Surround

Et valg til bakhøytalere oppunder tak som ikke blir stort og voldsomt er feks
    Mirage Speakers

Omnisat v2 Satellite Gallery

Velkommen til Mono AS

Surround Speakers : QS8 - Axiom Audio
    Jeg er litt ivrig på å prøve ut Mirage. Tror den vil dekke behovet mitt i et 5.1 oppsett slik at jeg ikke har 7.1 i tankene. Det kan hende jeg uansett sper på med en senterhøyttaler bak, hvis receivern min lar meg gjøre det?

Ellerså er jeg nysgjerrig på klipsch, men jeg er usikker på hvor bra det vil klaffe med B&W.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen idè som kompenserer for både innbyggingsideen og er i tillegg diskrè i rommet med hvit baffel:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •