Lydforringelse over tid

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydforringelse over tid

Da vi nylig skulle anskaffe høyttalere til stuen (49 kvm) sto vi foran følgende valg: Kjøpe nytt eller brukt når smertegrensen ligger på ca 8000 kroner.
    Vi endte opp med et par 7 år gamle System Audio 3070 (fruen likte jo det slanke utseendet) og lurer på følgende. Kan vi forvente at de ennå og i mange år til vil låte like godt "som ny"(jeg synest uansett de er en anelse tamme), eller taper høyttalere seg over tid. Har hørt at bla høyttaler membraner kan bli stivere med tiden, men etter hvor mange år da, og hva med delefilteret eller diskanten??

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes faktisk dem som mener at en høyttaler bare blir bedre og bedre, og er på sitt beste rett før den er spilt i stykker. Nå vel, min erfaring er at såfremt høyttaleren er av god kvalitet i utgangspunktet, så vil den kunne spille med uforringet kvalitet i svært mange år. Mitt eldste par er 13 år og spiller like bra som da de var nye. Når det gjelder membran og spider, så vil disse delene heller bli mykere enn stivere etter hvert, men det kan bare være til fordel for godlyden. Kantoppheng av gummi kan derimot bli stivere, og i verste fall morkne - men det tar normal svært lang tid og kan forebygges ved smøring med midler som holder gummien myk og smidig. Kantoppheng av skum kan forvitre og smuldre helt opp. Dette var et stort problem med høyttalere produsert på 70- og 80-tallet, men er muligens løst med bedre materialer nå. Når det gjelder diskanter, så kan den magnetiske "oljen" størkne, noe som både kan gi dårligere lyd og i verste fall føre til at spolen brenner seg fast. Delefiltrene tror jeg stort sett vil ha et langt liv. Mulig eventulle elektrolyttkondensatorer kan tørke ut med tiden. Men summa summarum tror jeg at du kan forvente bra lyd av dine erhvervelser i mange år. Hvis du synes lyden er litt tam, kan det like gjerne skyldes andre ting enn alderen på høyttalerne.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange Klipsch høyttalere i Heritage serien som spiller like bra idag som de gjorde da de trillet ut av fabrikken for 30 år siden. Jeg har et par Snell K III som jeg kjøpte i '92. Ingen forringelse i lyden. Mine JohnBlue JB3 har en minimum forventet levetid på 30 år (elementet).

Tror vel heller at dine ører er moden for en ny høyttaler før høyttaleren tar kvelden.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du synes de er tamme trenger du kanskje å jobbe med plaseringen, eller eventuelt tenke på en kraftigere forsterker, men nu vet jeg ikke hva du bruker nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, godt å vite at de ikke preges av alderen :grin:.
    De øvrige komponentene (Denon PMA 1060 forst og en Denon cd spiller) står helt klart ikke i stil til disse høyttalerne så oppgraderinger kommer etterhvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •