Crossover

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Crossover

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crossover

hei. er ganske ny innen audio. så jeg har et par ting jeg lurer på. Har akkurat kjøp meg en ny subwofer. Høyttaler - Aktiv subwoofer | Hi-Fi Klubben: DALI BASIS 100 Subwoofer

hva gjør crossovern?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår det slik at hvis man kobler til subwooferen mellom forsterker og høyttalere, så kan man velge den frekvensen som passer best til høyttalerne. (Var det forståelig?)

Jeg tror i alle fall det er det som menes.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crossover definerer hvilke frekvenser recieveren skal sende til subwooferen. Om du for eksempel setter crossover til 80hz vil recieveren sende alle frekvenser fra 80hz og nedover til sub.
    I tillegg må du vite om du har definert høyttalerne dine som small eller large. Om du har høyttalerne som large vil recieveren, etter det jeg skjønner, ikke ta hensyn til crossover med mindre du setter sub til å spille LFE+main (heter ihvertfall det hos Denon...)
    Dersom du setter høyttalerne til small, vil crossover bli tatt hensyn til, og frekvenser under 80hz (i dette tilfellet) sendes til sub. Frekvenser under crossover vil dermed ikke bli sendt til høyttalerne, men kun sub.
    Mulig dette ble mer forvirrende enn oppklarende, men håper du skjønte litt av det ihvertfall!
    Er en god del tråder her inne på akkurat dette temaet, så jeg vil anbefale deg å søke litt rundt.

Vi påpeke at jeg absolutt ikke er noen fasit! Så om det er noe av det jeg har sagt som er feil, er det bare å skrike ut.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    Crossover definerer hvilke frekvenser recieveren skal sende til subwooferen. Om du for eksempel setter crossover til 80hz vil recieveren sende alle frekvenser fra 80hz og nedover til sub.
    I tillegg må du vite om du har definert høyttalerne dine som small eller large. Om du har høyttalerne som large vil recieveren, etter det jeg skjønner, ikke ta hensyn til crossover med mindre du setter sub til å spille LFE+main (heter ihvertfall det hos Denon...)
    Dersom du setter høyttalerne til small, vil crossover bli tatt hensyn til, og frekvenser under 80hz (i dette tilfellet) sendes til sub. Frekvenser under crossover vil dermed ikke bli sendt til høyttalerne, men kun sub.
    Mulig dette ble mer forvirrende enn oppklarende, men håper du skjønte litt av det ihvertfall!
    Er en god del tråder her inne på akkurat dette temaet, så jeg vil anbefale deg å søke litt rundt.

Vi påpeke at jeg absolutt ikke er noen fasit! Så om det er noe av det jeg har sagt som er feil, er det bare å skrike ut.
    Ikke at det er feil som jeg kan se, men det gjelder en sub, og ikke en surroundreciver Prinsippet er dog det samme

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du benytter sub'en din sammen med en surroundforsterker med innebygget crossover (frekvensfilter), så sett crossoverbryteren på selve sub'en på høyest mulig frekvens eller til AV (bypass) hvis mulig. Velg deretter en fornuftig crossoverfrekvens i menyen til surroundforsterkeren din, typisk 80 Hz. Som allerede nevnt, vil frekvensfilteret kun gjelde for høyttalere som er satt til 'small' - hvilket er å anbefale selv for gulvstående høyttalere.

Er det snakk om et stereo oppsett m/sub (2.1), så må som oftest crossoverbryteren på selve sub'en benyttes da de fleste stereoforsterkere ikke gir deg muligheten til å sette en crossoverfrekvens i menyen.

Alan

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Ikke at det er feil som jeg kan se, men det gjelder en sub, og ikke en surroundreciver Prinsippet er dog det samme
    Hehe.. Ja, har du sett sånt... Det har du helt rett i!

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på sub er det egentlig så enkelt at du setter crossover på det den høyeste frekvensen du vil at subben din skal spille.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vil jo også fungere. Men da må man hele tiden passe på at bryteren på sub'en er synkronisert (identisk) med tilsvarende innstilling på hjemmekinoforsterkeren. F.eks. om crossover (delefilteret) er satt til 100 Hz på forsterkeren og 80 Hz på sub'en, så vil man miste bassen i området 80-100 Hz! Så denne løsningen er ikke så enkel som den høres ut.

Hvorfor ikke heller skru crossoverfrekvensen på selve sub'en til maks? På den måten oppnår man en løsning av typen "set and forget"!

Alan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •