SVS spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS spørsmål

Hei

Den nye store tuben til SVS til 13 lapper kan ikke brukes med høytalerkabler. Og siden jeg er uvitende angående subwoofer greier så får jeg spørre her.

Jeg bruker en dCS Delius D/A konverter med innebygget pre-amp, jeg kjører single ended til røreffekt og så videre i høytalerene.
    SVS subben har balansert inn og kan jeg da bruke den ene ledige XLR pre-out utgangen til SVS subben og få nivå? Siden XLR har høyere nivå vil dette krasje totalt med fronthøytalerene?
    Hvilken skal jeg i såfall bruke?
    Er det en plasseringsvennlig subwoofer eller krever den masse rom rundt seg?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ræva på Delius

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør XLR ut på SVS og så kjøre XLR inn til Delius.

Da får vel Delius et HP signal

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kjør XLR ut på SVS og så kjøre XLR inn til Delius.

Da får vel Delius et HP signal

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultraen filtrerer vekk bassen den skal spille og sender alt over ut igjen. HighPass.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ultraen filtrerer vekk bassen den skal spille og sender alt over ut igjen. HighPass.

Og hvordan kobles dette?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Og hvordan kobles dette?
    linjesignal evnt xlr fra signalkilde -> svs -> xlr ut fra svs -> inn i for forsterker, og du har koblet bort all bass under delingsfrekvensen og belaster forsterkeren mindre, easy as it gets

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flere har svart her.

XLR er vel bedere en RCA tror jeg ?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    linjesignal evnt xlr fra signalkilde -> svs -> xlr ut fra svs -> inn i for forsterker, og du har koblet bort all bass under delingsfrekvensen og belaster forsterkeren mindre, easy as it gets

Men min forforsterker er utelukkende digital og tar ikke imot signal annet enn dette

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men min forforsterker er utelukkende digital og tar ikke imot signal annet enn dette
    hmm, går vel an og gjøre det på samme måte som jeg beskrev i dac eller?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å koble slik:

Samme utgang som før på Delius med RCA til SVS, så RCA til effekt fra SVS.
    SVS filtrerer da bort bassen(du må sette delefrekvens på SVS) og effekten får det mye bedre:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW: Har du balansert inn på effektene, ville jeg valgt det i stedet - samme metode!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Prøv å koble slik:

Samme utgang som før på Delius med RCA til SVS, så RCA til effekt fra SVS.
    SVS filtrerer da bort bassen(du må sette delefrekvens på SVS) og effekten får det mye bedre:-D

Aha, da må jeg ha en slags split for RCA både ut fra Delius og inn igjen på effekten, effektrinnet er kun rca.
    Siden høytalerene mine allerede går til 20hz, vil da svs kun spille unde dette?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg tolke avataren din dit hen at du har et par Duo eller noe (tipper Duo siden de stort sett ikke funker så bra på SS)? I såfall er jeg ikke så sikker på om du skal kjøre noe høypass, men bare legge til SVS-en helt i de laveste oktavene. Da kobler du XLR fra delius til sub og rca fra delius til rørpre. Så justerer du bare nivået på SVS deretter.

Hvis du vil kjøre høypass på frontene kjører du signal ut fra SVS sitt delefilter, eller bedre, du bytter ut delius med Lyngdorf, DEQX eller liknende som kan gjøre delingen for deg.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ser flere har svart her.

XLR er vel bedere en RCA tror jeg ?

XLR er bedre i noen konfigurasjoner, ikke altid . Men XLR gir noen aninger om "kvalitet" når de ser det.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva om jeg kun kjører en XLR fra Delius da? Vil den da få nok gain til og spille kult på film?

Snickers: Ja jeg har Duo, og bassene til Duo har XLR inn, men da jeg prøvde og kjøre linjenivå fikk jeg ikke nok gain ut til og skru bassene høyt nok, derfor er jeg skeptisk til hvordan Delius vil fungere på SVS også

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er faktisk litt i samme bane, Necroth, jeg skal og ha en Ultra-sylinder i bunn av frontene, og har fått anbefalt å kjøre XLR fra Preamp til SVS og la den jobbe fra 80 hz og ned, og så ta XLR ut igjen til effektblokkene, men uvitende som jeg er så tenker jeg at den rotingen via SVS kan rote til signalet frontene får på slutten av kjeden, men det er kanskje jeg som tar feil og at SVS elektronikken ikke ødelegger noe. Er bare litt skeptisk.

En annen mulighet for meg er å bruke en ekstra utgang jeg har ledig på preamp og kjøre den inn på subben og heller dele lavere slik at den fyller inn der frontene slutten.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Vi er faktisk litt i samme bane, Necroth, jeg skal og ha en Ultra-sylinder i bunn av frontene, og har fått anbefalt å kjøre XLR fra Preamp til SVS og la den jobbe fra 80 hz og ned, og så ta XLR ut igjen til effektblokkene, men uvitende som jeg er så tenker jeg at den rotingen via SVS kan rote til signalet frontene får på slutten av kjeden, men det er kanskje jeg som tar feil og at SVS elektronikken ikke ødelegger noe. Er bare litt skeptisk.

En annen mulighet for meg er å bruke en ekstra utgang jeg har ledig på preamp og kjøre den inn på subben og heller dele lavere slik at den fyller inn der frontene slutten.

Jeg tenker også slik, og jeg er alltid skeptisk til ekstra ledd osv. Hvert ledd er en diode, og kan skape støy osv. At høytalerene mine plukker opp støy er vel heller ingen bombe
    Men det store spørsmålet blir da, kan jeg ta feks. Left XLR i Delius og kjøre inn i Left XLR på SVS og få trøkk i hele frekvensområdet jeg velger og stille subben på? Eller vil det krasje når pre-ampen ikke funka med avantgarde subbene? Jeg kan også justere utgangsvolten på Delius fra 2V til 6V btw.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du kun Left ut, så vil du vel bare få venstre bassen også? Eller kan du sende både Left og Right på en pre-out?

Har du SVS'en i hus?

Tror det er en mulig løsning å kanskje prøve ut de forskjellige comboene?

Er du redd for at en ekstra kobling ødelegger lyden, så ville jeg testet det ut.

Det burde være såpass mye å gå på i Gain på SVS'en at det burde fungere med et sett XLR til sub og RCA til effektene, ellers så splitter du RCA og kjører til begge to. Kjører du på denne måten, vil du ikke avlaste effekten din og subben vil spille sammen med bassene dine. Kanskje vanskeligere å få til, men det burde også testes.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker også slik, og jeg er alltid skeptisk til ekstra ledd osv. Hvert ledd er en diode, og kan skape støy osv. At høytalerene mine plukker opp støy er vel heller ingen bombe
    Men det store spørsmålet blir da, kan jeg ta feks. Left XLR i Delius og kjøre inn i Left XLR på SVS og få trøkk i hele frekvensområdet jeg velger og stille subben på? Eller vil det krasje når pre-ampen ikke funka med avantgarde subbene? Jeg kan også justere utgangsvolten på Delius fra 2V til 6V btw.
    Lassesen mente at begge metoder jeg beskrev ville fungere og at SVSen ikke ville rote til noe, Ultraen var såpass god i bassen fra 80 hz og ned at det ikke var så mange høyttalere som kunne matche den, men Galloene er jo kjent for å være meget rene i bassen og blir jo brukt i studiosammenheng så jeg har i utgangspunktet tenkt å gi den fullfrekvens og dele lavt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •