Trenger Nye delefiltre i mine hjemmelagede peerless høytalere..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger Nye delefiltre i mine hjemmelagede peerless høytalere..

OBS: helt fersk på forumet.

Som tittelen sier..
    På skolen (elektro) lagde vi vår egen christiansands lydfabrikk forsterker og et sett med høytalere med peerless elementer.
    Eneste her var at jeg ikke rakk å lage delefiltrene på skolen, så lagde de i ettertid hjemme.
    Her er bare alle komponentene limt på en treplate og loddet sammen.

Har tenkt på å skifte til noen proffe delefiltre i noen år nå, og når jeg nå denne helgen pusset opp kabinettene, klarte jeg å ødelegge det ene filteret.

En gyllen mulighet for å kjøpe et ordentlig filter uten at dama blir grinete(for nå virker de faktisk ikke)

Så som den nybegynneren innen dette som jeg er, tok det meg ikke stort mer enn 5min. før jeg hadde gått meg vill i jungelen av delefiltre. Må bare inrømme med en gang at jeg ikke skjønner en ting av det som står på beskrivelsene.

Høyttalerne mine er bygget op med en 10" XLS bass montert i siden, to stk mellomtoner og en diskant i front. Alt holder 8ohm untatt mellomtonene som er på 16, men de er brokoblet så det blir 8 her også.

Regner med dere kansje må ha mer info for å hjelpe meg, men er bedre om dere spør og jeg svarer enn at jeg sitter her og lirer av meg den ene dumheten etter den andre...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer anpå hvilket resultat du ønsker.
    Skal du få dette til å spille virkelig bra, og utnytte elementenes potensiale, nytter det ikke med et standard delefilter. Da må det målinger til.

Ellers kan det kanskje være noen med kjennskaper til elementene som kan gi deg et utgangspunkt, men da må du finne betegnelsen på mellomtone og diskant også.

En tlf til Eltek (www.dynabel.no) kan også være til godt tips, de kan nok hjelpe deg med å sette sammen et delefilter som fungerer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sansynligvis samme S23 kitet vi hadde på skolen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.. så å gå for et delefilter som er ferdig sammensatt vil ikke være no greit?

Med mine kunskaper tror jeg det vil bli lettere å bare kjøpe nye høyttalere i såfall. Har lyst å sette meg ordentlig inn i dette, men med et bilbygg i garasjen og et hus som snart skal bygges tror jeg ikke tiden strekker til akkurat nå.. det var egentlig no dritt, da jeg var temmelig fornøyd med disse høyttalerne til mitt bruk.. er jo ikke noe high end utstyr, men bra nok for meg.

Da spørs det om ikke jeg kommer til å gå for å kjøpe et komplett hjemmekino oppsett. må finne meg en reciever jeg vil bruke som utgangspunkt da..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •