Effektforsterker til Monitor Audio RS6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til Monitor Audio RS6

Etter en tids lesing om høyttalere og utprøving av noen forskjellige høyttalere hjemme falt valget på Monitor Audio RS6, som jeg er veldig fornøyd med. De drives idag av en Yamaha RX-V663 og Nad C272, og synes det spiller veldig bra. Men i enkelte sanger kan lyden virke ganske en smule for lys, og mistenker at C272 ikke er den aller beste matchen med RS6. Hvilken effektforsterker passer egentlig best til RS6? Siden høyttaleren har såpass lys klang, burde vel en effektforsterker med mørk klang passe? Har lest at Abrahamsen v4.0 er en glimrende match, men jeg har bare plass til èn komponent, og er litt redd for at 2x70watt blir litt lite.

Er det andre effektforsterkere som passer like bra men som er litt kraftigere? Ser det ligger et par Thule PA100 på torget nå, kanskje en av dem hadde gjort seg. Ellers lurer jeg på merker som Rotel, Vincent etc. Hadde ikke tenkt å bruke mer enn 5000,-. Brukt eller nytt spiller ingen rolle.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen forslag?

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du veit fra før har eg også planer om å få ein effektforsterker på plass, men har ikkje fått gjort det enda da eg har hatt andre utgifter å tenke på. Abrahamsen V4.0 skal matche MA veldig bra, ellers har eg også litt lyst å teste Rotel RB-1080. Skal gi deg ein tilbakemelding når eg får teste litt rundt om.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassiske engelske merker spiller godt sammen med MA.

Jeg ville ha prøvd et Audiolab trinn. Det ligger et 8000P sluttrinn på svenske Hifimagasinet - för dig som är intresserad av hifi och musik for 5000 svenske. (Litt over 4000 norske) . Det gir 2x100 watt. Nok i massevis for RS6.

Klikk på bildet for info:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet tips er å oppgradere kilden din (DVD/CD-spiller) og å kjøpe en bedre forsterker. Yamaha RX-V663 er ikke det råeste på markedet.

Om det er noe galt med lyden i utgangspunktet, hjelper det ikke så mye å kjøpe en bedre/dyrere/kraftigere effektforsterker.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel er ikke nødvendig vis den beste forsterkeren til RS6 da den lett kan være litt spiss i diskanten. Tror nok at Thule, Lyngdorf, Abrahamsen eller en eldre EC vil være en bedre match til MA. Rør kan også være veien å gå på disse høyttalerene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Klassiske engelske merker spiller godt sammen med MA.

Jeg ville ha prøvd et Audiolab trinn. Det ligger et 8000P sluttrinn på svenske Hifimagasinet - för dig som är intresserad av hifi och musik for 5000 svenske. (Litt over 4000 norske) . Det gir 2x100 watt. Nok i massevis for RS6.
    Cambridge for eksempel? Synd den forsterkern var i sølv (må være i svart), ellers så det ut som om man fikk mye for pengene.

RX-V663 er nok ikke det beste, og hadde kanskje gjort seg med en Squeezebox. Kanskje det blir en RX-V1900 når den kommer, men får ta effektforsterker nå først. Får håpe på at feil som kutting av BTB og WTW-signaler blir fiksa.
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Rotel er ikke nødvendig vis den beste forsterkeren til RS6 da den lett kan være litt spiss i diskanten. Tror nok at Thule, Lyngdorf, Abrahamsen eller en eldre EC vil være en bedre match til MA. Rør kan også være veien å gå på disse høyttalerene
    Ser ut som om det kan bli for mye av det gode med Rotel og Vincent ja, og tror ikke det blir rør. Thule PA100, Lyngdorf SDA 2175, Parasound NC 2125 og Abrahamsen v4.0 ligger ute på forskjellige bruktmarked, så det må vel kanskje bli en av de. Noen anbefalinger?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Ser ut som om det kan bli for mye av det gode med Rotel og Vincent ja, og tror ikke det blir rør. Thule PA100, Lyngdorf SDA 2175, Parasound NC 2125 og Abrahamsen v4.0 ligger ute på forskjellige bruktmarked, så det må vel kanskje bli en av de. Noen anbefalinger?
    Jeg ville nok valgt en NC2250 fremfor en NC2175, men ellers er alle disse forsterkerene gode alternativer
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Nidaros store sønn sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører også Yamaha RX-V663 med Monitor Audio RS6. Syns musikken låter bra på "Pure Direct", men har også lurt litt på et effektrinn til frontene for å få enda litt mer ut av høytalerene. Blir spennende å se hva du finner ut av, St3ffaN.

Yamaha RX-V663 er forøvrig en habil nok hjemmekinoforsterker.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Parasound er ikke særlig strømsterke?

Ser ut som det er en del feil på Thule-forsterkere, og det kan kanskje bli vansklig å få fiksa det hvis det skulle skje noe feil, så tror jeg dropper det merket.

Virker som om Abrahamsen er et trygt valg, men vil det holde med kun èn Abrahamsen v4.0 på RS6?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blås i "strømstyrke". Du kan uten problemer drive høyttalerne dine med en liten 30 watter.

Tenk heller på å frembringe høyttalerens sterke sider.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var en Lyngdorf SDA 2175 på plass. Førsteinntrykket er at den virker litt varmere/mørkere enn Nad og det ikke er like "spiss" diskant. Men som C. Alshus sier, kanskje litt overkill med så kraftig effektforsterker til disse høyttalera, særlig hvis det er andre merker som passer enda bedre? Er ganske fornøyd, men tjener kanskje litt på å selge denne og gå for en brukt Parasound NC 2125?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Parasound er ikke særlig strømsterke?

Ser ut som det er en del feil på Thule-forsterkere, og det kan kanskje bli vansklig å få fiksa det hvis det skulle skje noe feil, så tror jeg dropper det merket.

Virker som om Abrahamsen er et trygt valg, men vil det holde med kun èn Abrahamsen v4.0 på RS6?

ser du har fått deg effektrinn, siden det er mitt du kjøpte :P hehe

men ang Thule, har ikke de gått konkurs mener jeg å ha hørt???

da er det jo ikke så supert å gå til innkjøp av ihvertfall de eldre modellene med tanke på reserve deler. de har nok et bra lager men er jo ikke for evig og blir vel da vanskeligere å selge videre. men bare noe jeg har hørt...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nad_319
    ser du har fått deg effektrinn, siden det er mitt du kjøpte :P hehe

men ang Thule, har ikke de gått konkurs mener jeg å ha hørt???

da er det jo ikke så supert å gå til innkjøp av ihvertfall de eldre modellene med tanke på reserve deler. de har nok et bra lager men er jo ikke for evig og blir vel da vanskeligere å selge videre. men bare noe jeg har hørt...
    Jepp, er fornøyd så langt. Du har vel ikke fått prøvd PB10 enda? Den burde selvfølgelig plasseres riktig og kalibreres med lydtrykksmåler og regneark, for da er det utrolig hvor mye bass som kommer fra den.

Thule blir det nok ikke. Beholder nok denne forsterkeren tenker jeg, i alle fall for en god stund, men jeg er nysgjerrig på Abrahamsen også, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, er fornøyd så langt. Du har vel ikke fått prøvd PB10 enda? Den burde selvfølgelig plasseres riktig og kalibreres med lydtrykksmåler og regneark, for da er det utrolig hvor mye bass som kommer fra den.

Thule blir det nok ikke. Beholder nok denne forsterkeren tenker jeg, i alle fall for en god stund, men jeg er nysgjerrig på Abrahamsen også, hehe.

må gå for den største de har da. selger den på elkjøp, jada kjente oppkastsmaken selv da jeg nevnte det stedet men de selger det der. om de er no dyrere enn andre steder veit jeg ikke.

ikke prøvd nei, måtte jo pakke ned siste forsterkeren så null lyd nå. kanskje en som skal låne og prøve høyttalerne idag og så da blir det bra. pc og hodetlf. mmmm

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testa Abrahamsen v4.0 en stund, og synes det spiller veldig bra, og kan spille mer enn høyt nok. Kan ikke si jeg hørte forskjell på den og Lyngdorf SDA 2175, men Nad C272 ble alt for lyst. Men det er noen småting som er litt irriterende:
    - Ingen 12V trigger-inngang, så må slå forsterkern av og på bak hver dag
    - Man speiler seg i glassplata foran
    - Ingen RCA-innganger, så må bruke overganger
    - + og - på høyttalerterminalene er byttet om, men mulig det er overgangene sin feil?

Men ellers er det ingenting å si på lyden!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •