Valg av Subwoofer/Center til B&W 683, Onkyo 606?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av Subwoofer/Center til B&W 683, Onkyo 606?

Hei!

Da var tiden inne for å handle subwoofer. Jeg har hittils anskaffet:
    B&W 683 front
    Onkyo 606 Reciever
    Infinity Beta 10 Surround back

Det jeg da mangler er subwoofer. Jeg har en Audio Pro level 110 subwoofer (Audio Pro - sound, science and style) fra før av, men tviler på at denne vil være tilstrekkelig.
    Mitt spørsmål da er om jeg skal slå til på en (Welcome to L-Sound!) SVS SB12-Plus/SVS PB12-NSD eller kjøpe en Audio Pro level 110 til slik at jeg sitter med 2 subwoofer.
    Edit:trenger også en centerhøyttaler: noen anbefalinger?
    Hva er best?
    Noen som har en formening om dette?

Takk for hjelp

mvh Jørgen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jurgeeen
    Hei!

Da var tiden inne for å handle subwoofer. Jeg har hittils anskaffet:
    B&W 683 front
    Onkyo 606 Reciever
    Infinity Beta 10 Surround back

Det jeg da mangler er subwoofer. Jeg har en Audio Pro level 110 subwoofer (Audio Pro - sound, science and style) fra før av, men tviler på at denne vil være tilstrekkelig.
    Mitt spørsmål da er om jeg skal slå til på en (Welcome to L-Sound!) SVS SB12-Plus eller kjøpe en Audio Pro level 110 til slik at jeg sitter med 2 subwoofer.

Hva er best?
    Noen som har en formening om dette?

Takk for hjelp

mvh Jørgen

Jeg vet ikke hva som blir best. Men skulle tro en skikkelig sub er bedre enn 2 som ikke er det Uten at jeg vet hvordan Audio Pro'ene spiller. Jeg har selv 683 og SVS SB-12-Plus. Spiller meget bra. Mest musikk jeg spiller da...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Pro subben spiller overraskende bra, men den blir litt liten i forhold til 683.
    Har du testet oppsettet ditt til film? evnt hvordan var lydbildet ang bass da?

Har tenkt litt på 2x XTZ 99 W12 (Test av XTZ 99 W12 Subwoofere - Tester - Lyd og Bilde) også, men er grenser for hvor mye jeg har råd til å punge ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jurgeeen
    Edit:trenger også en centerhøyttaler: noen anbefalinger?
    mvh Jørgen
    B&W HTM61 bør oppfylle alle dine ønsker! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at den Centerhøyttaleren ikke passer helt bra med 683 frontene. B&W CMC var heller anbefalt i forhold til HTM61. Har også tittet litt på Infinity Beta C360 (UltimateAVmag.com: Infinity Beta Series Surround Speaker System) som center. Er veldig fornøyd med Beta 10 høyttalerne så dette kunne jo vært en mulighet, dog jeg vet ikke om den spiller bra med 683.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at HTM61 ikke passer med DM683 ??
    dette er bare tull mener jeg hvertfall.. og kan ikke skjønne hvorfor, da både mellomtone og diskant er like(?)... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "and here is the relevant part from the Norton review in Ultimate AV Mag:

The problem was the HTM61 center channel speaker. Despite the pedigree offered by its FST midrange, it blended poorly with the left and right 683s. Its sound was thicker, duller, and less open—a characteristic that was different depending on whether I was seated on-axis or off to the left or right by about 30-degrees (it was also different in the two directions). This not only reduced dialog intelligibility but also significantly reduced the "jump factor" of the whole system in full surround mode. Yes, the HTM61 was stand mounted below the screen, which placed it less than two feet from the floor/ But that position has worked well with innumerable center channel designs that have lived there before."

UltimateAVmag.com: B&W 683 Surround Speaker System

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slags elektronikk brukte de ?

høres ut som de vil lage no styr utav det .-)
    matchen er mer enn bra nok for meg hvertfall :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De brukte Pre-Pro/AV receiver
    Onkyo TX-SR875
    Power amps
    Anthem Statement P5
    Parasound A51
    Sources
    Pioneer Elite DV-79AVi DVD player
    Toshiba HD-A35 HD DVD player
    Panasonic DMP-BD30 Blu-ray player
    Digital audio cables
    Kimber KGDL
    Speaker cables
    Monster Z-Series (front)
    XLO VDO (alternate front)
    Monster THX (Rear)
    Interconnects
    Cardas Hexlink Five
    Monster M2.2
    Power conditioner
    APC S15

Ganske greit oppsett.
    Får se hva jeg gjør. Tenkte jeg skulle få lånt med meg en hjem og testet rett og slett.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    at HTM61 ikke passer med DM683 ??
    dette er bare tull mener jeg hvertfall.. og kan ikke skjønne hvorfor, da både mellomtone og diskant er like(?)... :-)
    Jeg henger meg på denne. HTM61 holder ikke samme nivå i det hele tatt. Måtte bare selge HTM61 etterhvert da den låter innesluttet og lukket, ja faktisk omtrent som en sokk i diskanten. DM683 har en helt annen luftighet og nivå fra øvre mellomtone og opp.

Det virker som om de har gjort det med vilje, men man skulle ikke tro at det er de samme folka som har laget DM683 som også har voicet HTM61 (noe det kanskje ikke er så vidt jeg vet)

Det fine er at lyden aldri blir aggressiv, det negative er at stemmer aldri får skikkelig størrelse og rasp - noe man kanskje ikke legger merke til før man har hørt hvor seriøst mye bedre det KAN bli. Dette er nok ikke pga elementene som er de samme, men det virker som om de med vilje har dempet toppen veldig av en eller annen grunn i forhold til stereohøyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var det jeg hadde hørt.
    Hva falt valget ditt på ang valg av center til B&W 683, marsboer?

Lurer litt på CMC centeren, noen som har noen erfaring der?

Og subwoofer valg har jeg ennå ikke klart å bestemme meg for.
    1 stk til av Audio pro level 110
    1 stk, evnt 2 stk XTZ 99 W12 hvis jeg selger subben jeg har
    1 stk SVS SB12-Plus/SVS PB12-NSD eller brukt SVS PB12-Plus hvis jeg finner?

Har mål om ikke å bruke så altfor mye ekstra på det anlegget jeg har hittils, så blir et komprimiss mellom center og sub.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en PB12-plus på torget om den ikke er solgt nylig.

Ellers tror jeg 2stk XTZ høres ut som en plan.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør statse på en senterkanal som matcher frontene dine. HTM61 er vel den beste av de to B&W lager i den klassen.
    At B&W låter innesluttet har jeg liten tro på, her har det vært for lite krefter for å drive høyttaleren ordentlig.
    Ang. sub så er vel SVS PB10 eller 12 de som gir deg mest bang for the buck.
    Focal chorus SW800 er også en meget bra sub til prisen, men kanskje over ditt budsjett?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet disse ?!:
    ELTEK AS

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ELTEK AS
    Nei, men jeg er utrolig nysjerrig på de!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Du bør statse på en senterkanal som matcher frontene dine. HTM61 er vel den beste av de to B&W lager i den klassen.
    At B&W låter innesluttet har jeg liten tro på, her har det vært for lite krefter for å drive høyttaleren ordentlig.
    Focal chorus SW800 er også en meget bra sub til prisen, men kanskje over ditt budsjett?
    Jeg begynte å sjekke opp denne centeren etter at jeg fant ut at den ikke svarte til forventningene jeg hadde i forhold til DM683. Da viser det seg i minst en seriøs test har de opplevd akkurat det samme, samt at jeg har sett flere på ulike forum som føler det "mangler" noe i toppen på denne centeren - med det resultat at den høres innestengt ut i forhold til hva det kunne vært.

UltimateAVmag.com: B&W 683 Surround Speaker System

Her har de testet et opsett med DM683, HTM61, DM685 og B&W sub.

Følgende opplevde de med HTM61:
    "I'd like to say that this aspect of the B&W's performance was glitch-free, but it was not. The final result, as you will see, turned out fine, but not with the configuration I had planned on.

The problem was the HTM61 center channel speaker. Despite the pedigree offered by its FST midrange, it blended poorly with the left and right 683s. Its sound was thicker, duller, and less open—a characteristic that was different depending on whether I was seated on-axis or off to the left or right by about 30-degrees (it was also different in the two directions). This not only reduced dialog intelligibility but also significantly reduced the "jump factor" of the whole system in full surround mode. Yes, the HTM61 was stand mounted below the screen, which placed it less than two feet from the floor/ But that position has worked well with innumerable center channel designs that have lived there before.

What the measurements will show remains to be seen, but a few basic in-room measurements indicated nothing obviously defective about our sample of the HTM61.

When I substituted the similarly priced Revel Concerta C12 for the HTM61 the soundstage and clarity opened up considerably. In fact I lived with that setup for a couple of weeks as I reviewed other gear and movies on the system.

But that setup was hardly appropriate for this review. So when I got down to serious business I tried something else. The vital front channels and the subwoofer, of course, had to be all B&W. So I pulled one of the 685s from surround duty and pressed it into service as a center channel. But this did leave me without a matched set of B&W surrounds. So I used a pair of Revel M12s, a very similar two-way, stand mounted design, as substitute surrounds (and only slightly pricier than the 685s, at $698/pair). This did not, in my judgment, affect the overall sonic performance of the system significantly, and I had already determined that the 685s can do an excellent job as direct-radiating surrounds. "

"While not intended as a center channel speaker, the 685 performed the job remarkably well. Apart from a slightly more pronounced top end directly on axis, common to nearly all speakers, its balance was consistently good across a seating area approximately 30-degrees on either side of center—and respectable even beyond that. Since it was mounted relatively close to the floor, I used the provided foam plug to fill half of the port (filling it completely leaned out the balance too much for me, but your mileage may vary). In this configuration, well-recorded voices were consistently natural-sounding.

The 685 kept up with the most action-heavy soundtracks. Crossed over at 80Hz, I heard no obvious distortion or overloading from it even in the heavy metal chaos of Transformers played back at theater-like levels in my 3200 cubic foot room. "

Konklusjon angående hele oppsettet:
    Highs
    • Clean, open, transparent sound
    • Excellent dynamic capability
    • Woofer gets the job done while rarely calling attention to itself

Lows
    • Can be a little unforgiving of bright-sounding program material, particularly on two-channel music playback
    • HTM61 center a disappointing match for the L/R 683s

Dette er eksakt det samme jeg opplevde. Og ikke vet jeg, men det er svært sjelden at jeg har opplevd slik "slakt" av en høyttaler i en seriøs test. Med andre ord regner jeg med at det var meget markant (akkurat som hjemme) selv om jeg levde med denne centeren i flere uker og trodde det skulle være slik. Det var ikke før jeg slo over i phantom center modus jeg fant ut hvor slapt det låt med centerhøyttaleren. Da solgte jeg den umiddelbart.

Testen backer forøvrig opp resultatene med målinger. Målingene viser at DM685 matcher DM683 mye bedre klangmessig enn HTM61 gjør. Derav også resultatene ved lytting.

Jeg kjører uten centerhøyttaler, siden jeg enda ikke har hørt en centerhøyttaler som klarer jobben bedre enn et par skikkelig godt oppsatte fronthøyttalere med ordentlig stereoperspektiv. Jeg er åpen for forslag, men selve forankring av stemmer o.l til et punkt i center for de som sitter på sidene kommer laaaaangt etter selve lydkvaliteten med skikkelig stemmekvalitet, plassering i dybde og bredde o.l på prioriteringslista for meg. Jeg kommer til å følge med i denne tråden om det kommer noen gode forslag til alternativer som fungerer bra som center.

Mitt råd er i hvertfall et soleklart styr unna HTM61, men definitivt gå for DM683 og DM685!
    Det finnes mange som tydeligvis gjør jobben bedre som center. Merkelig er det, og surt at man ikke får match utseendemessig, men vi snakker her om en høyttaler som setter sine definitive begrensninger på 80% av lydopplevelsen på film (mener det var noe slikt av lyden som kommer fra centeren)
    Selvfølgelig kan du jo tro på julenissen og håpe at alt blir annerledes med en fantastisk forsterker eller noe, men tingen er rett og slett at HTM61 ikke er optimalt voicet i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Etter det jeg har lest om HTM61 og som marsboer påpeker fungerer den centerkanalen ikke så bra så har egentlig gått bort fra den. Har tittet på SVS'en på AV torget, men den var lokalisert i Nordland og jeg bor i Fredrikstad så litt store avstander å sende en nesten 50kg tung subwoofer.

Subgrensen ligger vel ved 5-6 lapper, men unntak gjøres ved enkelte tilfeller selvsagt. :razz:
    2 XTZ eller 1 svs er vel egentlig det det står om, så selger jeg min Audio Pro level 110. For meg er det en bedre løsning hvertfall.

The search continues...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ELTEK AS
    Var med på dette http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...tml#post376791

Her er det brukt Eartquake Magma elementer, og en PA forsterker, alt satt sammen på måfå mer eler mindre.

Dersom de som har konstruert den Earthquake suben der har gjort en grundigere jobb enn det DIY prosjektet (noe som er ganske sannsynlig) vil jeg tro at den spiller ganske heftig.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Virker som folk har veldig forskjellig oppfatning av HTM61. Kan vel ha noe med matching å gjøre. Folk jeg kjenner som har den, pluss meg selv, syns denne er noe av det beste de har hørt, og kraftigste.

Her har vi da igjen et godt eksempel på hvor flott og subjektiv hifi-verden er! :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om subjektivitet. Det er ikke noen tvil om at HTM61 var massiv, spilte tungt og tålte masse volum.

Men den har store mangler oppover. Det er ikke snakk om matching - vi har jo alle hatt DM683 på sidene og har dermed disse som sammenligningsgrunnlag.

Men dette endrer ikke det faktum om at man kan være kjempefornøyd med lyden slik den er. Tre av mine kamerater synes at det ikke var noe i veien med lyden, og jeg var ikke sikker, synes bare det liksom manglet litt. Ting løsnet liksom aldri helt. Men når jeg en kveld tok en direkte sammenligning falt HTM61 helt igjennom.

Jeg er helt sikker på at du ville kommet til samme konklusjon dersom du hadde kunne sammenlignet med en virkelig bra center også.

Men for all del - ingenting er bedre enn at du er fornøyd. Men det gjør ikke høyttaleren noe bedre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •