sprengt høytaler ved tilkobling av sub?????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sprengt høytaler ved tilkobling av sub?????

Hei.

Har en HK 970 som er oppkoblet mot 2 høytalere. Skrudde av alt av strøm, koblet så til en 12" sub i pre-out på forsterker. Setter lyden lavt, når eg så skrur på virker ikke høytalerene lenger!!!! Hva har skjedd? Det er kun sub-en som virker. Høytalere virker ikke engang når jeg kobler fra sub. HVA SKJER?? Trenger hjelp, vær så snill å hjelp......

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett i bruksanvisningen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men jeg skal ha gjort det riktig. Derfor jeg spør...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert fordi når du bruker PreOut er kun forforsterkeren aktiv. Effektdelen fungerer bare hvis du tar Line Out rca fra subben og setter inn i Main Inn på H/K igjen.
    En integrert forsterker er bygget opp av en forforsterker og en effektforsterker i samme kabinett. Når du f.eks. tilslutter en effektforsterker ved at bruke Pre Out til denne effektforsterkers Main Inn terminaler, da virker ikke den innebygde effektforsterker mer. Dine høyttalere er da selvfølgelig tilsluttet den eksterne effektforsterker.
    Samme når du bruker Pre Out til annet utstyr (normalt til en effektforsterker jo), medmindre du fører signalet tilbake til Main Inn på din H/K virker denne jo ikke siden den ikke får noe signal.....
    Har subben din høyttaler terminaler anbefaler jeg du bruker disse istedet for Pre Out. da fører du bare et ekstra sett høyttaler kabler fra høyttalerne, eller forsterkerens høyttaler terminaler, til subbens høyttaler terminaler. da regulerer du frekvens, volum osv på subben som alltid.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, hørtes farlig ut som noe som skjedde med meg, pussig nok. akkuratt med samme forsterker. Bare plutselig sa det PANG, og hele greia gikk i protect, men forde klarte den å ødelegge endel. Fikk sendt den inn til reperasjon, så nå får vi se hva som skjer når jeg får den tilbake igjen.

Sjekk om du får testet høytalerne dine opp imot en annen forsterker/reciever, for å utelukke at det er høytalerne som det har skjedd noe med.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Nå koblet jeg fra sub-en å spilte med bare høytalere. Når jeg skrudde opp til -2 db kom plutselig lyden som et POFF!! Koblet så til sub og alt virker...forstår ikke hva som skjedde tidligere. Nå virker ihvertfall alt som det skal.

Nå bruker jeg bare helt standar RCA kabler fra forsterkers pre-out til suben (kabler kjøpt på clas ohlson). Bør jeg vurdere litt bedre kabler/eventuelt koble til på annen måte for bedre lyd? Som dere ser startet jeg med å kjøpe en veldig simpel sub.
    Netthandelen.no - Vis auksjon

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, tror alle startet ganske langt fra "hi-end" utstyr, men så lenge interessen er der så er egentlig det det viktigste. men alt funker fint og fungerer bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt fungerer veldig bra nå ja =)