Nye høyttalere JBL Array 1400 på plass :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere JBL Array 1400 på plass :)

For noen fantastiske høyttalere. Dette blir min siste stop på høyttaler fronten. For dyre synes jeg, men da jeg fikk et strøkent og tilnærmet nytt eksemplar for 25000 + innbytte av mine JBL TL 260 klarte jeg ikke å si nei. Ble kjøpt privat.

Utrolig mye bedre enn 260'ene og de som sammenligner disse må være fullstending på bærtur.

Ikke er de vanskelige å drive heller som så mange sier. Jeg bruker en Yamaha 1800 receiver pr øyeblikk og det går helt greit. Selvsagt er det mere å hente hvis man vil, men Yamaha sliter ikke nevnverdig med å drive de som en start.

Vil bare anbefalle alle denne høyttaleren. Dypere og tightere bass med mere slam enn på 260'en og bedre og mere detaljert mellomtone og diskant i samme slengen. I tillegg er disse ikke krasse i toppen slik 260'en kan være med noen forsterker kombinasjoner.

Skal etter hvert legge til en effektforsterker på disse og lurte på om noen hadde syn på dette. Blir ikke så ekstremt da jeg ikke har råd til det pr øyeblikk og min erfaring med Yamaha 1800 viser at dette med at de er sære på effekt er høyst overdrevet. I tillegg bor jeg i blokk og må ta en hvis hensyn til naboer og slikt, men jeg kan plage dem fra vettet med en Yamaha 1800 faktisk. Hvis jeg vil

vurderer en Parasound 2250. Noen som har syn på dette eller andre ting jeg bør vurdere i prisklassen under 25000,- ?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høytalere, kjempe høytalere for den del!!

TL260 kan i mine øyne ikke sammenlignes med LS80 engang så hoppet opp til 1400 er ikke mindre enn gigantisk!

Har NC2250 selv, og det er en kraftplugg, og den matcher sikkert 1400 rimelig godt, men tror jeg ville lagt i litt mer cash når du tross alt er hoppet på high-end stigen

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Hegel?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller er det kun masse krefter du er på jakt etter kan du vel kjøpe deg Rotel RB1092?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rotel 1092

Ja har vært inne på den tanken også. De har jo mye effekt som du sier, men er usikker på om dette er en god lydmessig kombinasjon med Array.

Det ultimate er sikkert en Hegel H4SE, men det har jeg absolutt ikke råd til akkurat nå.

Flere tips tas gjerne imot.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk med Kakehode, tror han har prøvd RB1092 på Array. Kanskje Hegel H200 da?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Settes grensen på 25000 er en Usher R1.5 et av de bedre valgene til en så krevende høyttaler som Array1400
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en int. forsterker, da forforsterkeren i 1800 ikke er god nok til å yte slike høyt. rettferdighet, etter min mening da vel å merke.

Men gratulerer med nye høyt da

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg bare gratulere deg med en kjempe høyttaler Men, jeg syns nesten det er ett must at du trenger mer power enn hva en Yamaha 1800 gir deg. Du sier H4A/H4SE blir for dyrt nå, men du har jo også Hegel H2A? Eller, som nevnt i tidligere innlegg den intergrerte Hegel H200?

Planen min var først å kjøpe Hegel H200 og Hegel CDP2A, men jeg klarte å bite i det sure eple å fikk spare noen månder til. Så jeg endte opp med CDP4A, P4A og H4SE. Du sier jo at 1800 funker "greit nok" ennå, så da ville jeg brukt denne inntil videre å fått spart litt mer penger, slik at du hadde fått råd til noe dyrere, når du først har slike dyre, flotte og krevende høyttalere.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Hva med Hegel?

Sitat Opprinnelig postet av Music_Tom
    Ja har vært inne på den tanken også. De har jo mye effekt som du sier, men er usikker på om dette er en god lydmessig kombinasjon med Array.
    Sitat Opprinnelig postet av DEVILEJ
    Settes grensen på 25000 er en Usher R1.5 et av de bedre valgene til en så krevende høyttaler som Array1400
    Gratulerer med nye fantastiske høytalere! Jeg har selv disse stående og blir stadig mer hodestups forelska. Ironisk nok bruker jeg selv en yamaha 1800 reciever til å drive de midlertidlig mens jeg venter på nytt effektrinn. Iløpet av det siste året har jeg fått gjort meg endel erfaringer, mye takket være Devilej.

Rotel rb1092 vil jeg ikke anbefalle til disse høytalerne, det låt kaldt, sjelløst og til dels flatt. Men krefter hadde den i overflod.

Forforsterkeren i 1800 er ikke akkurat noe superhigh end, men den fungerer greit nok til at man ikke feller en tåre. Denne sammen med et dedikert effektrinn vil være en langt bedre løsning på lang sikt enn en integrert sak som låser deg veldig med tanke på både pre og effekt.

Selv har jeg testet ut 1800, onkyo 875, rotel rb1092, rogue stereo 90, vincent sp991 og usher 1.5. Den desidert beste matchen hos meg var når usher trinnet (devilej anbefaller) fikk drive arrayene. Fytti katta å bra det låt og ikke minst var det krefter i et sådant spann at jeg lurte litt på om usher hadde drekki når de oppga effekta og dermed skrev den "noe ned". Eneste bakdelen er at trinnet er stygt som nøkken. Skrev også en liten test av det i tråden min.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ice med noe varmt...

En form for ice effekt forsterkere kombinert med en rørpre skal vel være en god kombinasjon... trenger jo strengt tatt ikke komme over dine 25k heller.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Eneste bakdelen er at trinnet er stygt som nøkken.
    Kunne ikke vært mer enig! Er Usher R1.5 en klassisk kl. AB-forsterker eller?

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom soundgarden for ikkje så lenge sidan. Han eg prata med då hadde testa fleire forsterkarar på Array 1400, og meinte at Primare A32 var det råaste han hadde høyrd. Til og med råare enn Hegel H4A MKII og McIntosh MA6300. Ikkje mi vurdering altså, men kanskje verd å låna heim om du skal strekka budsjettet litt likavel?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Var innom soundgarden for ikkje så lenge sidan. Han eg prata med då hadde testa fleire forsterkarar på Array 1400, og meinte at Primare A32 var det råaste han hadde høyrd. Til og med råare enn Hegel H4A MKII og McIntosh MA6300. Ikkje mi vurdering altså, men kanskje verd å låna heim om du skal strekka budsjettet litt likavel?
    Husk at alle selgere er som oss andre, de har hver sin smak de også. Vet ikke hvor mange forskjellige "dette er den beste jeg har hørt" kommentarer jeg har fått om forsterkere hos soundgarden når det kommer til effekt til array. Nå har jeg ikke hørt primare a32, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men husker godt når liksom mc 402 skulle være noe av det råeste man kunne koble arrayene til; sjelden har jeg blitt mer skuffet!

EDIT: Husk også at det skal være betydelig lydmessige forskjeller mellom h4a mkII og h4se, sistnevnte ble utviklet sammen med arrayene.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Kunne ikke vært mer enig! Er Usher R1.5 en klassisk kl. AB-forsterker eller?
    Usher 1.5 er en ren kl.A på 2x150w.
    Ikke verdens beste waf, men i denne prisklassen er det vanskelig å fylle alle kriterier.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ikke verdens beste waf, men i denne prisklassen er det vanskelig å fylle alle kriterier.
    Ved nærmere ettertanke er det vel ikke så mye WAF på Array 1400 heller.. Men de trøkker sikkert bra :twisted:

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Husk at alle selgere er som oss andre, de har hver sin smak de også. Vet ikke hvor mange forskjellige "dette er den beste jeg har hørt" kommentarer jeg har fått om forsterkere hos soundgarden når det kommer til effekt til array. Nå har jeg ikke hørt primare a32, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men husker godt når liksom mc 402 skulle være noe av det råeste man kunne koble arrayene til; sjelden har jeg blitt mer skuffet!

EDIT: Husk også at det skal være betydelig lydmessige forskjeller mellom h4a mkII og h4se, sistnevnte ble utviklet sammen med arrayene.
    Jau sjølvsagt har me alle forskjellig smak, og han hadde ikkje fått testa H4SE. Men at han meinte at Primaren skulle virka kraftigare enn H4A MKII utgaven syns eg høyrdes imponerande ut, og såleis ville eg berre nevna at den kanskje er verdt å testa. Godt mulig den lyder heilt ræv

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •