skadelig å ha dvd-spiller oppå senteren/suben?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question skadelig å ha dvd-spiller oppå senteren/suben?

jeg har dårlig plass, så jeg lurer på om jeg kan plassere dvd-spilleren eller tuneren oppå senterhøyttaleren/suben eller vil det skade dvd-spilleren/tuneren, kanskje? spurte en på elkjøp som mente at det ville skade dvd-spilleren eller tuneren dersom jeg plasserte den oppå senteren eller suben...

hva mener dere?

Newcomer morten2101 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    jeg har dårlig plass, så jeg lurer på om jeg kan plassere dvd-spilleren eller tuneren oppå senterhøyttaleren/suben eller vil det skade dvd-spilleren/tuneren, kanskje? spurte en på elkjøp som mente at det ville skade dvd-spilleren eller tuneren dersom jeg plasserte den oppå senteren eller suben...

hva mener dere?
    magnetisme du tenker på..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler veldig på at det er noe problem.

Jeg har min bærbare PC oppå sub'en og har enda ikke hatt ett eneste "problem" med det.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gjøre som meg? Kjøpe en billig Prag tv-benk fra Jysk?
    4 ledige plasser til elementer og to store skuffer. Koster ikke mer enn 200kr.

Bare et forslag, funker bra for meg men må selv snart ha mere plass bla til større receiver og platespiller. Den tid den sorg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Hva med å gjøre som meg? Kjøpe en billig Prag tv-benk fra Jysk?
    4 ledige plasser til elementer og to store skuffer. Koster ikke mer enn 200kr.

Bare et forslag, funker bra for meg men må selv snart ha mere plass bla til større receiver og platespiller. Den tid den sorg.
    hehe. den benken hørtes veldig spennende ut, du.. og det for en 200kr! lekkert. skal ta å sjekke det ut. har jysk ved siden av meg her.

men ja, han fra elkjøp mente at magnetisme ville skadeliggjøre dvd-spilleren (som også fungerer som dvd-opptaker) dersom den ligger oppå senteren eller suben...

EDIT: Danke, hvor fant du Prag-bordet til 200,-? den koster 650,- i følge årskatalogen deres.. er det den du mener, kanskje? den har 2 skuffer.. men ser jo at 2 av elementene har bakvegg, noe som gjør at kabler ikke kan gå bakom benken...

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakvegger kan lages hull i, eller eventuelt fjerne om ikke det fjerner stivingen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimba
    Bakvegger kan lages hull i, eller eventuelt fjerne om ikke det fjerner stivingen.
    Mulig den var på tilbud da, gå i butikken å spør. Den butikken har landets rimeligste møbler, det skal være sikkert.

Selv er jeg storfornøyd med Prag mediabenken, den gjør en like god jobb som vilken som helst overdyr ting fra feks Møbelringen eller Skeid.
    Dessuten passer den perfekt sammen med flatskjermen også, samtidig er det perfekt plass ved siden av tv til at feks 360 kan stå uten at det ser teit ut.

Bakveggen kan man bare velge å droppe, det er bare en tynn, tynn liten stivet type korkplate.

En annen viktig ting er at midtplaten er justerbar i høyde, dermed kan man feks skape ekstra rom til en receiver som trenger litt luft.

Selv har jeg Xbox på benk, tv på benk, Denon dvd i venstre hylle, centerht i midthylle og dekoder i høyre hylle.
    Receiveren står i underhyllen.
    I skuffene har jeg 360spillene i ene skuffen og ledninger og utstyr i den andre skuffen.

Kan absolutt anbefale den, synes godt den er verd 650, mener at jeg fikk den til rundt 200, kanskje 250. Det kan som sagt ha vært et introduksjonstilbud, det var på den tiden jeg tror de virkelig begynte å selge møbler.

Jeg har sett at de også har kommet med en enda nyere som har fire plasser sidelengs, husker ikke om det var Jysk...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg husker så var det bare en bakvegg, det var til den som jeg har senteren i.

Kunne bare ha borret hull, men platen var så tynn allikevel så det hadde bare blitt undødvendig tull.
    Den er mye mer funksjonell uten kork/spon plate bak. Det er allikevel mer enn nok plass i feks skuffene til spill og dvder.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke smart å sette elektronikk oppå høyttalere. Kabinettet vibrerer og dette forplanter seg opp i elektronikken. Spesielt utsatt er jo skivespillere, både med stift og laser.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min sub har veldig lite vibrasjon oppå. Det er vel et kvalitetstegn?

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnetisme vil neppe være det store problemet. Men som amazon1969 seier, vil kansje vibrasjonar frå høgtalaren skape avspelingsproblem, men ikkje ta dette som ein sjølvfølge før du har prøvd. Spelaren vil nok unasett ikkje verte skada.

Kan være greit å legge ut eit bilde av tenkt løysing.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har undersøkt litt, det var ikke 200 eller 250 benken kostet. Ifølge brosjyren som jeg har så kostet den 500kr.
    Bare jeg som husket feil, 200 hadde nok vært litt lite ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Danke, ah. da ble det mer riktig, ja... hehe. skal se om jeg får kjøpt den eller ei..

folkens... er det "farlig" for dvd-spilleren dersom jeg plasserer den OPPÅ senterhøyttaleren da..? vil magnetisme være noe problem da og vil det være forstyrrende når jeg tar opptak med dvd-spilleren, kanskje? hva mener dere om det?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke bra, men det er veldig mange som gjør det...

Dersom du kan sette dvd spilleren oppå noe annet enn en høytaler så er nok det bedre...

Men personlig så tror jeg ikke at det vil gjøre noe særlig fra ell til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva hvis jeg setter en form for plater mellom dvd-spiller OG høyttaleren? ganske tykk plate sådan... vil det hjelpe?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor skadelig magnetismen er...
    Men, er jo endel resonanser fra både sub og senter.
    Disse kan føre til kortere levetid på spilleren, og ikke minst påvirke avlesing av platene som vil resultere i dårligere lyd og bildekvalitet... + endel hopping.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor skadelig magnetismen er...
    Men, er jo endel resonanser fra både sub og senter.
    Disse kan føre til kortere levetid på spilleren, og ikke minst påvirke avlesing av platene som vil resultere i dårligere lyd og bildekvalitet... + endel hopping.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    hva hvis jeg setter en form for plater mellom dvd-spiller OG høyttaleren? ganske tykk plate sådan... vil det hjelpe?
    Kan hjelpe hvis platen er vibrasjonsdempende, men trolig uten betydning hvis du velger en hard treplate f.eks.
    Med mindre høyttaleren vibrerer uforholdsmessig mye vil du få lyd uten å skade spilleren eller DVD-platen. At en slik plassering likevel kan være negativ ift lydkvalitet betyr bare noe dersom du er opptatt av optimalisering. Praktiske forhold må av og til overstyre perfeksjonisme.
    Jeg kan spare flere hundredelers sekund i aksellerasjon med bilen hvis jeg ikke bruker takboks, men hvis jeg vil ha med all bagasjen til hytta....

Personlig ville jeg ikke satt noe som helst på høyttalerne mine, men hvis jeg først var nødt til det hadde nok CD/DVD-spiller blitt siste valget. Det er dog helt ut fra mine preferanser.

Dersom du ikke er fornøyd med spilleren oppe på en HT kan du kanskje sette opp en hylle?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri satt noen elektriske komponenter oppå høyttalere av noe slag. Jeg synes det virker, unskyld uttrykket, "helt tullete".

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes folk overdriver en smule her. Dersom man tenker etter så har i praksis alle høytalerne relativt nære de andre komponentene.
    Fronthøytalerne står jo som regel aldri langt unna de andre komponentene i mediabenken feks.

Spørsmålet er jo hvor nære de står spilleren, med en plate mellom så tror jeg at du minsker problemene betraktelig.

Når det gjelder sub så kan man bare ta en titt på minhjemmekino ell min hifi og se alt det rare folk setter oppå sub.
    Selv har jeg hatt laptop med batteri på sub en kort periode pga det var praktisk... hadde ikke noe å si for min del...

Magnetiske forstyrrelser.... jeg har ikke så god peiling på tekniske prinsipper men var ikke det noe som hørte til problemer med billedrørstv nær høytalere?

Husker nemlig noen kamerater som hadde problemer med billedrørstv nær center og fronthøytalere...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •