JBL LS80 vs. JBL TL260

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL LS80 vs. JBL TL260

Har bygget meg en hjemmekino i kjelleren, og vil nå kjøpe meg nye høytalere. Bruker nå System Audio, men disse skal flyttes opp i stua til musikk, og nye skal kjøpes inn til kinoen. Bruket blir hovedsakelig film og konserter.

JBL er en het kandidat, og lurer på om noen har erfaring med TL260 versus den nye LS80? I samme prisklasse ligger jo også Klipsch rs83, så om noen har sammenligninger mot JBL er jeg også nyskjerrig på dette. Elektronikk skal også kjøpes inn, så jeg er innteresert i tips om god matching mot JBL (eller Klipsch).

edit: Rommet er forøvrig 17m2, så jeg er litt usikker på om disse ht blir litt overkill, men lyst på god trykk i lyden.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Har bygget meg en hjemmekino i kjelleren, og vil nå kjøpe meg nye høytalere. Bruker nå System Audio, men disse skal flyttes opp i stua til musikk, og nye skal kjøpes inn til kinoen. Bruket blir hovedsakelig film og konserter.

JBL er en het kandidat, og lurer på om noen har erfaring med TL260 versus den nye LS80? I samme prisklasse ligger jo også Klipsch rs83, så om noen har sammenligninger mot JBL er jeg også nyskjerrig på dette. Elektronikk skal også kjøpes inn, så jeg er innteresert i tips om god matching mot JBL (eller Klipsch).

edit: Rommet er forøvrig 17m2, så jeg er litt usikker på om disse ht blir litt overkill, men lyst på god trykk i lyden.
    Ikke hørt TL260, men kan love at med en god forsterker mangler det absolutt ikke trykk hos LS80! Hørte Hegel H200 på LS80, og krefer var det siste jeg savnet. Bassrytmene ble hamret inn i brystkassen! Vil tro dette er en glimrende film-høyttaler! De er dog ganske store og vil nok ha litt luft rundt seg. Har ikke hørt TL260, men mine menn for dagen jeg hadde hos Soundgarden mente at LS80 gikk TL260 en høy gang... Selvfølgelig deres syn på saken..

Står et par lytteinntrykk av bl.a LS80 her: http://avforum.no/forum/hoyttalere/7...io-traden.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Ikke hørt TL260, men kan love at med en god forsterker mangler det absolutt ikke trykk hos LS80! Hørte Hegel H200 på LS80, og krefer var det siste jeg savnet. Bassrytmene ble hamret inn i brystkassen! Vil tro dette er en glimrende film-høyttaler! De er dog ganske store og vil nok ha litt luft rundt seg. Har ikke hørt TL260, men mine menn for dagen jeg hadde hos Soundgarden mente at LS80 gikk TL260 en høy gang... Selvfølgelig deres syn på saken..

Står et par lytteinntrykk av bl.a LS80 her: http://avforum.no/forum/hoyttalere/7...io-traden.html

LS80 virker som det jeg er ute etter. Skal ned å høre på de så snart som mulig.
    Er det noen som kan si noe om disse kontra Klipsch rf 83? Som sagt er det hovedsaklig kino som vil bli bruken.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har høyrt LS80 på Parasound JC1-blokker, dette var rått! Samme var det med McIntosh mc402 Begge komboar vart lytta til i Eidsdal(i tilfelle eg har feil modellar må nokon rette meg ) Dynamikk til tusen, såklart ikkje på høgde med k2(skulle berre mangle også) men faktisk utruleg bra til prisen!

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TL260 trenger mye mere strøm en LS80 for å komme ut av skapet:-D

Synes dog hornet i LS80 spiller noe høyere en diskant/bass. LS40 derimot gjør en bedre jobb på akkurat det. Mulig jeg innbiller meg det men..

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm

Om valget hadde stått mellom JBL TL260 og Klipsch RF83 hadde det hvertfall ikke vert noe problem for meg å velge Klipschen!
    Har hørt TL260 med Hegel, HK og primare men den falt aldri i smak hos meg
    Jeg skal ned på soundgarden om ikke lenge å teste LS serien, håper den kan gi meg MYE mer enn TL gjorde, for den skuffet meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Har høyrt LS80 på Parasound JC1-blokker, dette var rått! Samme var det med McIntosh mc402 Begge komboar vart lytta til i Eidsdal(i tilfelle eg har feil modellar må nokon rette meg ) Dynamikk til tusen, såklart ikkje på høgde med k2(skulle berre mangle også) men faktisk utruleg bra til prisen!
    Er jo noe smådyr elektronikk du nevner her, som kansje ikke helt står i stil til prisen på høytalerenne. Planen min var å kjøre de direkte på en suroundreciver (feks en Yamaha RX-V3800), for senere å kjøpe inn et efekttrinn til frontene, men ikke før den hemmelige kontoen for golyd er fylt opp igjen
    Mon tro hvordan dette vil fungere?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Har hørt TL260 med Hegel, HK og MC men den falt aldri i smak hos meg
    TL260 spiller hos meg bra med Primare (SPA21, A30.2), Bladelius (Thor MKII) og Rotel (1092). Jeg synes faktisk også de låter ganske bra drevet av en Denon 4308, ihverfall på moderate volumer.

Til trådstarter: du får brukte TL260 i området 12-15k, det er noe å ta i betraktning, synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Til trådstarter: du får brukte TL260 i området 12-15k, det er noe å ta i betraktning, synes jeg.
    Ja, så absolutt. Har hørt og lest mye bra om TL260. Er forøvrig forberedt på å bruke litt penger på dette, og forhåpentligvis kunne leve en del år med valget.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Er forøvrig forberedt på å bruke litt penger på dette, og forhåpentligvis kunne leve en del år med valget.
    Høres fornuftig ut. Samtidig vil jeg anbefale deg å ikke besøke AVforum etter at du har kjøpt noe, av erfaring kan det medføre at du bruker mer penger og bytter oftere enn du ellers ville gjort :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut. Samtidig vil jeg anbefale deg å ikke besøke AVforum etter at du har kjøpt noe, av erfaring kan det medføre at du bruker mer penger og bytter oftere enn du ellers ville gjort :-)
    :-D

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt råd å ta med seg for meg som rookie...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvilke preferanser ligger til grunn?

Jeg bare lurer hva man skal trekke ut av innlegg som indikerer at en bør velge f.eks JBL LS 80 fremfor 260 tl fordi LS har "basstrykk så en kjenner det i bryskassa." (innlegget er ikke ment sånn, men jeg bruker dette som et eksempel på innlegg av denne type) Og at noen noen andre mener de går en annen høyttaler en høy gang i samme prissegment. Hvis kriteriene for god lyd og personlig smak handler mest om trykk så greit for meg. Jeg opplever 260 tl som en av de mest vellydende høyttalere jeg har hatt. De er utrolig musikalske i mine ører og jeg har vært hi fi entusiast i 40 år og hørt og hatt ulike jbl varianter opp gjennom årene. At 260 har likheter i design med 250 ser også ut til å irritere noen grenseløst. ( måtte bare ta det med som en digresjon). 260 er en høyttaler en bør lytte seriøst til. Den løfter seg utrolig når den er ferdig innspilt for ikke å snakke om med en skikkelig strømsterk effektforsterker og kabler av god kvalitet. Gå inn på audiophile.no og les Arve Åheims omtale av 260 tl nøye. Arve og junior kjøpte vært sitt sett som referanse ! Jeg sier ikke at nye LS ikke er "minst like god eller bedre", jeg sier at det er mange innlegg som burde nyanserer bedre hvorfor man velger det ene fremfor det andre (fordi det viktige parametre å avklare som utstyr og lytterom osv.) Bare en ting til, med nok strøm og egnet rom så trøkker også 260 sinnsykt, men det er ingen indikasjon på verken musikalitet eller kvalitet, nei snarere kvantitet i å flytte luft. 260 er en klassiker i mine ører, men ikke nødvendigvis i dine......

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm

Sitat Opprinnelig postet av MR.JUBAL
    Jeg bare lurer hva man skal trekke ut av innlegg som indikerer at en bør velge f.eks JBL LS 80 fremfor 260 tl fordi LS har "basstrykk så en kjenner det i bryskassa." (innlegget er ikke ment sånn, men jeg bruker dette som et eksempel på innlegg av denne type) Og at noen noen andre mener de går en annen høyttaler en høy gang i samme prissegment. Hvis kriteriene for god lyd og personlig smak handler mest om trykk så greit for meg. Jeg opplever 260 tl som en av de mest vellydende høyttalere jeg har hatt. De er utrolig musikalske i mine ører og jeg har vært hi fi entusiast i 40 år og hørt og hatt ulike jbl varianter opp gjennom årene. At 260 har likheter i design med 250 ser også ut til å irritere noen grenseløst. ( måtte bare ta det med som en digresjon). 260 er en høyttaler en bør lytte seriøst til. Den løfter seg utrolig når den er ferdig innspilt for ikke å snakke om med en skikkelig strømsterk effektforsterker og kabler av god kvalitet. Gå inn på audiophile.no og les Arve Åheims omtale av 260 tl nøye. Arve og junior kjøpte vært sitt sett som referanse ! Jeg sier ikke at nye LS ikke er "minst like god eller bedre", jeg sier at det er mange innlegg som burde nyanserer bedre hvorfor man velger det ene fremfor det andre (fordi det viktige parametre å avklare som utstyr og lytterom osv.) Bare en ting til, med nok strøm og egnet rom så trøkker også 260 sinnsykt, men det er ingen indikasjon på verken musikalitet eller kvalitet, nei snarere kvantitet i å flytte luft. 260 er en klassiker i mine ører, men ikke nødvendigvis i dine......
    Jeg er av en annen oppfattning, det har med mine prefferanser å gjøre im shure, jeg har forhåpninger om at JBL skal ha fått med seg mer av K2, Array og everest ned til LS sereien, 260 ble for min del forbigått på alt for mange parametre av Klipsch RF63 og 83 at det simpelthen ikke var et alternativ for meg.

Dette vil da for meg være ting som at den ikke har samme spillestil som sine dyrere brødre, punch bassen sitter ikke slik som jeg ønsker den skal gjøre det har ikke så mye med luften den flytter å gjøre som med hvordan den blir flyttet , diskanten var nesten litt metallisk og slitsom for meg uten å være tilsvarende detaljert som på eksempelvis array.

Jeg ønsket virkelig at 260 skulle låte bedre enn det de gjorde, gikk inn i demoen med ønske om at jeg skulle like dem godt fordi jeg håpet det var en overkommelig priset ingangsmodell til JBL sine dyrer høytalere.
    Det er selvølgelig mye som kanskje ikke var optimalt under demoen, de var kanskje ikke spilt inn, dårlig matchet elektronikk, HK har jeg hørt dem med og mener det var Hegel som også, hørt det i en annen setting med Primare.

Kunne ønsket å høre dem med McIng, men har bare mine tvil på om jeg vil like dem noe bedre. For meg fremmstår 260 som en forbedret studio 890, men det treffer meg ikke på noen måte som deres dyrere brødre gjør.
    Har nokk en gang forhåpninger til JBL i form av LS serien, kanskje dette blir min neste høytaler om de har arvet noe fra de dyrere seriene.
    Uten å ha gjort noe videre undersøkelse av dette så føler jeg som sagt at JBL har bygget 260 mer etter ideene bak de rimlige seriene og gjort det bedre i steden for å ta noe ned fra sine bedre modeller og gjort det mer tilgjengelig.

Kraftige forsterkere burde du absolutt ha sammen med så energiske høytalere som Klipsch og JBL uansett, kanskje med en noe rolig preamp.
    Og du nevner jo at man må ha bra kabler, hehe klarer ikke la være å være litt hehe når sånt blir nevnt.
    Men ja man bør ha noen kabler som er godt matchet, for det er forskjelder.
    Bare det at det er ingenting som tilsier at de dyreste kablene er de beste for nettop ditt system.
    Jeg legger selv gjerne litt ekstra for å gi systemet best mulig forutsettninger, og litt for synsskyld, men jeg tenker på det som oftest når selgerene sier til en ganske uvitende kunde "du må lytte til kabelen" :-D rekk opp en hånd den som har lyst til å spille dum da og ta opp kabelen å legge øret inntill :lol:

Dette skal brukes i kino, LS og Klipsch kommer med fulle surround pakker det gjør ikke 260, kanskje greit det i lengden dersom man ønsker å oppgradere resten...
    Elektronikk som kan kombineres med det, vel om LS arver noe fra sine storebrødre så er sikkert McIng en god match, hørt at digitale forsterkere med rør pre eller en varm transistor kan være en kjempe kombinasjon med Klipsch RF serien og har hørt noen som var godt fornøyd med det på Array.
    Er veldig glad i mine Midgard Audio Oberon effekt trinn og kommer til å teste dem på flere høytalere med tid å stunder, sannsynligvis med en rørpre.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sitter med CS og er misfornøyd med 260? Egentlig ganske vittig å tenke på. (her sånn midt på natta)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn på audiophile.no og les Arve Åheims omtale av 260 tl nøye.
    This is a public service from Hellnoob:

:arrow: audiophile.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvilke preferanser ligger til grunn ?

Fikk bare lyst til å komme med en liten kommentar til innlegg fra Aj Selj ekspert.

At det finnes andre oppfatninger om hva som låter bra eller ikke er jo slik det skal være, all respekt for det. Hva skulle forumet ellers være til for....

Jeg nevnte ikke noe om dyre kabler, men om god kvalitet......

Men til saken, det som jeg i flere innlegg på forumet har forsøkt å få frem, er at JBL tl 260 er en høyttaler som har med seg en annerledes lydfilosofi enn hva mange forbinder med tradisjonell west coast JBL lyd for å si det sånn.

Likevel er den heller ikke så langt fra lydtradisjonene at en ikke hører hvor den kommer fra, men allikevel annerledes. Ingen av mine tidligere jblere kunne f.eks spille ulike sjangere som 260 gjør. Den spiller rett og slett feiende flott på det meste. Andre JBLere jeg har hatt har vært kjempeopplevelser på det meste av pop og rock, men en katastrofe på klassisk for å si det på den måten. (men man kjøpte jo heller ikke jbl for å høre klassisk vil jeg tro. Dette er mine subjektive opplevelser)

For å forstå hva jeg mener hadde det kanskje vært best å lese Knut Vadset sin test av 260 tl i Fidelity.( husker dessverre ikke hvilket nr. Er det noen på forumet som kunne hjelpe litt til med dette ?) Knut påpeker nettopp hvordan 260 tl er en svært vellydende og homogen høyttaler som bryter med mange tidligere tradisjoner og oppfatninger av JBL.

Det blir derfor et vanskelig utgangspunkt å legge bedømningen av lyden fra 260 inn i skuffen fra tidligere modeller eller lete etter likheter i lyd med K2 eller Array serien. 260 tl er rett og slett en annerledes vellydende JBL høyttaler etter min mening. Mitt utgangspunkt for valg av 260 var at jeg opplevde den slik Vadset beskriver den.

"Fornøyd kan du først bli når du stoler på egne opplevelse av hva du hører" God sommer !

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

Fikk bare lyst til å komme med en liten kommentar til innlegg fra Aj Selj ekspert.
    Ekspert er (som jeg virkelig håper du har fått med deg) ikke en tittel man setter selv...

At det finnes andre oppfatninger om hva som låter bra eller ikke er jo slik det skal være, all respekt for det. Hva skulle forumet ellers være til for....

Jeg nevnte ikke noe om dyre kabler, men om god kvalitet......
    Absolutt enig. om kablene så har du jo rett.

Men til saken, det som jeg i flere innlegg på forumet har forsøkt å få frem, er at JBL tl 260 er en høyttaler som har med seg en annerledes lydfilosofi enn hva mange forbinder med tradisjonell west coast JBL lyd for å si det sånn.
    Det er vel å bra, men da må du forstå et en som venter på en mer tradisjonell JBL opplevelse ikke blir like fornøyd.

Likevel er den heller ikke så langt fra lydtradisjonene at en ikke hører hvor den kommer fra, men allikevel annerledes. Ingen av mine tidligere jblere kunne f.eks spille ulike sjangere som 260 gjør. Den spiller rett og slett feiende flott på det meste. Andre JBLere jeg har hatt har vært kjempeopplevelser på det meste av pop og rock, men en katastrofe på klassisk for å si det på den måten. (men man kjøpte jo heller ikke jbl for å høre klassisk vil jeg tro. Dette er mine subjektive opplevelser)
    Det er vel igjen noe av det i denne høytaleren også, men uten å gå mer teknisk til verks skal man vel ikke lese mye på specs sidene før man ser at de har mer til felles med 890 enn de mer kostbare modellene.
    Jeg er ikke så veldig opptatt av klassisk nei, men det du sier er at dette er en bra alrounder.
    At en høytaler er en alrounder betyr i mange tilfeller at den ikke utpeker seg verken negativt eller positivt på forskjellig typer musikk, men gøre en grei/god jobb på alt.
    Jeg er av typen som sannsynligvis velger en høytaler som spiller det jeg liker knall men som kanskje sliter litt på enkelte andre ting.
    Det er vel å merke dersom jeg ikke finner en som jeg mener gjør alt på en utmerket måte

For å forstå hva jeg mener hadde det kanskje vært best å lese Knut Vadset sin test av 260 tl i Fidelity.( husker dessverre ikke hvilket nr. Er det noen på forumet som kunne hjelpe litt til med dette ?) Knut påpeker nettopp hvordan 260 tl er en svært vellydende og homogen høyttaler som bryter med mange tidligere tradisjoner og oppfatninger av JBL.
    Jeg har den utgaven, (fikk vel den av han på en messe ellerno) hadde jeg lest den testen før jeg skulle lytte til dem hadde jeg nok hatt litt andre forventninger også, men det ville ikke endret på min nåværende mening om høytaleren.

Det blir derfor et vanskelig utgangspunkt å legge bedømningen av lyden fra 260 inn i skuffen fra tidligere modeller eller lete etter likheter i lyd med K2 eller Array serien. 260 tl er rett og slett en annerledes vellydende JBL høyttaler etter min mening. Mitt utgangspunkt for valg av 260 var at jeg opplevde den slik Vadset beskriver den.

"Fornøyd kan du først bli når du stoler på egne opplevelse av hva du hører" God sommer !
    Mhm, som sagt ønsket jeg nok at denne skulle låte nermere tradisjonell JBL enn den gjorde, ble litt for mye "lyden fra 260 inn i skuffen med tidligere modeller" , men selvom jeg *tarn utav skuffen* så blir det ikke noe mer høytaler for meg.
    Du opplever den som han beskriver, skulle vel bare mangle at noen gjorde det, det er vel ikke de første høytalerene han hører på akkuratt så han vet sikkert hva han driver med, men som en smart fyr sa : "det finnes andre oppfatninger om hva som låter bra eller ikke er jo slik det skal være" jeg likte i dette tilfellet ikke det samme som Vadset og om man ser litt på hva trådstarter er på jakt etter også så mener jeg at jeg ikke ser for meg at en "alrounder" er å foretrekke frammfor noe som låter mer tradisjnelt JBL eller for Klipsch RF i en kjemmekino.

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Du sitter med CS og er misfornøyd med 260? Egentlig ganske vittig å tenke på. (her sånn midt på natta)
    I dag 01:35
    Mine forventninger til hvordan en høytaler lyder stiger som de fleste andres i takt med hva man betaler for utstyret, jeg anntar at du med "CS" mener CV?
    I såfall ja, og jeg har hatt flere andre merker også, men som sagt lenger oppe så jeg er ikke typen som velger en alrounder. Jeg liker ikke så godt "trauste" alroundere, og det er derfor jeg liker Klipsch og JBL også. Forrøvrig skal jeg absolutt annbefale de høytalerene jeg mener er alroundere om noen er på jakt etter noe slikt!
    Jeg har selv hørt skribenter for et par norske Hifi magasiner snakke negativt om kostbar hifi og si "for voksne CV frelste" , blir litt som MR.JUBAL nevner det "Fornøyd kan du først bli når du stoler på egne opplevelse av hva du hører" klart jeg hører på hva andre mener men det er ens egen mening som teller. Det er ikke noe galt i å være fornøyd med CV, syns ikke det er noe å skjule at jeg har det, men når jeg skal legge mer penger i denne galskapen så går jeg nokk videre selv også. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

260 tl

Takk for en meget god analyse av mitt innlegg.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    900sl: Har du forresten hørt Klipsch noengang? Hvis ikke så anbefaler jeg deg om å få en demo på RF-63/83 før du bestemmer deg!

For å si det slik, jeg mener ikke at JBL er noe dårligere, jeg vurderte faktisk JBL selv før jeg ble Klipsched!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •