Hva gjør en høyttaler god? (og evt dyr..)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør en høyttaler god? (og evt dyr..)

Ganske enkelt spørsmål... og meget uklart..

SÅ, skal prøve å forklare litt på hva jeg lurer på.

En høyttaler består grovt sett av:
    Ett kabinett (portet, vinkler, demping, matriale)
    Ett dele filter
    Og ett element, som igjen består av:
    Membran
    Oppheng (gummi listen rundt membranen)
    Ramme (metall kurven)
    Spole
    Spider/oppheng (mellom/rundt membran og spolen)
    Magnet

Hver del har vel hver sin oppgave som de må gjøre best muligt for å få "best" mulig lyd.
    Men hvordan får en hver del til å yte optimalt?
    Hvilken kriterier må til for at delene skal virke perfekt?
    Hvis en ser bort ifra merke og design, hva er det som gjør noen høyttalere ektremt dyre mens andre er ganske så rimlige?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan tenke meg at så klart koster materialene mye.
    men det er også prosessen, folk jobber, og folk må ha penger.
    jo bedre høytalere betyr ofte mer testing og prøving før høytalerene blir så bra som dem er, det tar tid og penger.
    det er utstyr til og bygge og teste høytalerene. Om det er en eksklusiv høytaler blir utstyr per høytaler mye høyere, som hjelper prisen opp.
    Prøve og feile koster penger.
    finnish koster en del penger.
    frakt koster en del penger.
    moms, og masse sånt.

det er litt i alle fall, er sikkert masse mer, men det her er hva jeg kan tenke meg.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tro at forskningen og testingen er det som utgjør mesteparten av utgiftene, fabrikantene bruker ganske lang tid til å finne ut hva og hvordan de skal lage den neste høytaler, uten at jeg vet så mye om prosessen

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tja-de er i de fleste tilfeller møbler,og en god finish er aldri billig på sånne ting.Videre er de fleste inndelinger inni kassen gjort for hånd,og det er heller ikke direkte billig.
    Det er i alle fall ikke elementene som koster penger,for de er i 98% av tilfellene maskinellt framstillt.
    Uansett så har du nok rett i dine hint ang et urimelig høyt prisnivå uansett,for selv om du regner med alt dette,så kommer du skjelden opp en pris som de fleste "high end" høyttalere blir solgt for.For selv om vi snakker om et anseelig antall timer håndarbeid,så er det tross alt tale om samlebåndsproduksjon i de langt fleste tilfeller.
    Tror det er temmelig grei matte å gå ut i fra at de langt fleste "dyre" høyttalere er kraftig overpriset.Ikke det at sånt er noe nytt akkurat,det er bare å se på enkelte bilmerker,møbler,leker osv osv.Når noe er bra,eller noen greier å overbevise oss om at dette er bra..,da kjøper vi jo uansett,så dette vil aldri bedre seg så lenge folk er folk.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Ja.. forstår hva dere sier..

Er enig med at ting "koster endel mer enn hva det er verdt" men det er vel som dere sier, igjen at folk må jo tjene penger.

Og det med at finnish/mote/merke/design (utsende messigt) er dyrt, klarer jeg også å forstå.

MEN, det som blir sagt om at testing, utbedring, oppgradering, design og konstruksjon, forskning osv osv, klarer jeg ikke helt å få med meg.
    Missforstå meg korrekt, jeg er med på at det koster å gjøre alt denne utviklingen, men når en allerede har funnet ut f.eks hvordan å stive av basketen best muligt, med best mulig ventilasjon, da er jo dette ferdig oppfunnet. altså burde kun den high-end høyttaler produsenten som har forsket på dette, ta full/høy pris, mens de andre så bare masse produsere, kan jo bare forstå designet og kopiere ideen (sånn halveis) og videre derfor selge den uten den ekstra testing/utvikling/forbedrings prisen..?

Hvis jeg for eksempel (forbered dere på meget dårligt eksempel) fant opp hjulet, og fant ut at, "hey, det ruller eksepsjonelt bra når det er helt rundt uten noen kanter, phew, det tok meg 10år å finne ut dette, og har testet og stressa og forsket og prøvd mange forskjellige ting, men endelig klarte jeg finne noe som virker ekstremt bra" da selger jeg så klart hjulet dyrt! (siden jeg har brukt så mye tid/penger på å få dette til)
    Men han naboen, som ser dette, og også selger hjul, må jo da lage ett hjul som også er rundt, og kan da også selge det billigere for han ikke har brukt så mye tid på å finne ut at ett rundt hjul ruller best?

Så, det må jo være en ultimat høyttaler? ett design som får høyttaleren til å yte opptimalt? eller er det slik at hvis du ønsker å gjøre "A" bedre så blir "B" normalt dårligere?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utviklingsarbeidet er nok en stor del av kostnanden, ja. Men kanskje ikke først og fremst på elementene, som du tenker på her parisbamse.
    Det starter vel med utvelgelse og testing av diverse elementer, det tar tid.
    Noen elementer kommer gjennom nåløyet, men har kanskje noen små mangler, eller ting som kunne vært bedre, da ender det med videre testing etter endringer på elementene, det kan være coating, støvhette, faseplugg, membranvekt/materiale, sterkere motor, lengre slaglengde etc etc.
    Når elementer er valgt, vil det være kabinettet sin tur.
    Dimensjoner, som skal tilfredstille volumkravet til elementene, minimere resonanser, vibrasjoner og stående bølger i kabinettet.
    Materialvalg vs pris kommer også inn i bildet.
    Avstivinger for å videre hjelpe med de overnevnte problemene.
    Forskjellige typer dempemateriale må kanskje testes ut, samt mengde og optimal plassering.

Så starter jobben med utvelgelse/testing/måling/tweaking av delefilter.......

Mao dette ER tidkrevende, og tid er penger. Utviklingskostnader er høye.

MEN hva skjer så, med prisen?
    Importører og forhandlere sitter vel ofte igjen med store deler av den kaka antar jeg.

Denne høyttaleren du til slutt kjøper skal tross alt gi levebrød til ganske mange mennesker; elementprodusenten, høyttalerkonstruktøren, kabinettfabrikken, montasjefabrikken, fraktselskaper, distributører, importører og forhandler. Og sikkert noen til jeg glemte i farten.......

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produksjonskostnad, generell kvalitet, materialvalg osv

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og masseprodusere et par av disse lar seg nok ikke gjøre på en kostnadseffektiv måte, fremfor Dynavoice og lignende. Derav den høye prisen. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dyre høytalere selges alldri så mange av som billige merker. men kostnaden på testing og utvikling er kanskje høyere. så da blir høytalerene dyrere fordi det er mer penger til utvikling per høyttaler. om du skjønner?
    1 million kroner på 1000 høyttalere blir 1000kr per høytaler. og dyrere høytalere kanskje utviklingen koster 2millioner, men selger bare rundt 500 høyttalere, da blir det 4000kr per høytaler!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror parisbamse er på sporet av noe. Det ble faktisk laget veldig gode høyttalere for 10 (og 20 og 30) år siden også. Noen av dem står seg utmerket mot dagens modeller, og i mange tilfeller ble de erstattet av nye modeller som på langt nær var like gode. Overalt i verden er det en tendens til å oppfinne hjulet på nytt, eller skal vi heller si: Å påstå at det ikke er oppfunnet før nå. Og oppdagelsen av at den helt runde fasongen faktisk er best, blir gang på gang utbasunert som en sensasjon.

Det er nok ofte helt andre ting enn ønsket om å lage noe enda bedre som driver utviklingen av nye modeller. For produsenten er det viktig å kunne rope om en ny modell på markedsplassen før salget dabber av eller konkurrentene snapper markedsandeler.
    Påstander om store utviklingskostnader skal nok tas med en klype salt. Den grunnleggende teknologien er gammel, og utviklingen består for en stor del av finpussing av kjente konsepter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er vanskelig å gi et nær komplett bilde av dette med noen konkrete svar, men enkelte ting kan kanskje hjelpe til å belyse noen forhold.

Jeg ser det fokuseres en del på utviklingskostnader. Gitt at vi snakker om en billighøyttaler man kan selge noen titalls tusen av i Norge så kan man selge noen millioner av den på verdensbasis. La oss si at man bruker 10 millioner på utvikling, verktøykostnader osv som skal fordeles på 1 million par høyttalere. Det er 5kr pr høyttaler det.

La oss nå si at en ansatt coater en membran, veier den på en presisjonsvekt, coater litt til, helt til den er innenfor gitte rammer. La oss si dette tar omkring 5 minutter pr membran. Dette alene legger til minst 20kr pr membran.

Om man flytter lista for hva man tillater opp, kanskje man legger på 30 kr ekstra i delefilteret, man bruker finer i stedet for plast, man bruker kasser av skikkelig møbelhåndtverksmessig kvalitet, man bruker 10kr mer i dempemateriale, man bruker 10kr mer i internkabling, 10kr mer på terminalene, støpte chassiser i aluminium eller magnesium øker kanskje prisen med 50-60kr på høyttaleren, bedre dimmensjonerte magnetsystemer gir lavere forvrengning, men også 40kr ekstra i kostnader, håndcoatede membraner og støvhetter gir kanskje 60kr ekstra i kostnader, EOL-QC (end of line quality control) legger til en 30-lapp på produksjonskostnaden, litt kobberringer i magnetsystemene, mer påkostede oppheng på elementene, lim av bedre kvalitet, magneter med lavere eksemplaravvik, inngående QC, lakk av litt kvalitet osv osv.

Det blir en helt annen høyttaler, man har lagt på kostprisen pr høyttaler med kanskje 500kr. La oss si at høyttaleren i utgangspunktet kostet 3990,- pr par i utsalg. Den oppgraderte modellen vil få et par prosent høyere kalkyle og ender fort på ca 11990. Det er fortsatt ingen veldig dyr høyttaler, men selv om den er klart mer gjennomarbeidet enn den rimeligere så er den allikevel ikke så fundamentalt forskjellig.

La oss nå si at vi skal gå et skritt videre, legge til et element ekstra pr høyttaler, bruke dyrere membranmaterialer, legge litt flid i lakken, bruke ett hakk bedre filterkomponenter, tillate seg litt mer avansert filter, stille generelt litt større krav til alle delene, til ytelsen, til finishen osv. Man ender kanskje med å øke prisen på hver produserte høyttaler med ca 1000kr til inn til produsent. I tillegg kommer man i et sjikt der salgsvolumet er langt lavere. Plutselig er man oppe i 30 000kr pr par. Da har vi fortsatt ikke beveget oss over på store basselementer, kompromissløse konstruksjoner osv, vi snakker faktisk fortsatt om helt plain konstruksjoner uten de helt store kreative krumspringene.

På den annen side, dersom man kan automatisere produksjonen av en avansert høyttaler. La oss si man fikk til å maskincoate membraner i milliontall ved hjelp av samlebåndsvekter og spray-coating for eksempel. La oss også si at man kan få til maskinlaget pianolakk av høyeste kvalitet, ja osv osv. Slik at man kan presse påkostede konstruksjoner ned i prisklasser der de normalt ikke hører hjemme, da vil samme høyttaler få en helt annen pris.

Så med andre ord, den faktoren som alene påvirker prisen mest er hvordan produsenten har valgt å rasjonalisere produksjonen av delene og av selve høyttaleren. Men enkelte ting er bare ikke mulig å rasjonalisere med de metodene vi har i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg nok en gang blitt klokere og fått bedre forståelse for prisene, takker!

Det hjalp faktis ganske, klarer ikke komme med fler spørsmål

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •