Membran spresset inn, trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Membran spresset inn, trenger hjelp

Hei, jeg har B&W dm685, og en kamerat av meg måtte selvfølgelig prøve å presse på diskant-membranen øverst og klarte å trykke den inn på to steder. Merker ikke noe særlig forskjell på lydkvaliteten, men det ser jo stygt ut. Noen som vet hvordan jeg kan få fikset dette? Hvor mye stress er det å åpne og få presset det ut igjen innenfra?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsiktig bruk av støvsuger burde vel gå...samme med ei nål, men då blir jo det visande. Maskeringsteip?(annan teip har ein tendens til å rive med seg bitar når ein tek den av igjen)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde støvsuger, det funket ikke. Har ikke maskeringsteip, og vil helst ikke pirke borti med en nål. Men takk for tipsene

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q tip og tyggis , funket hos meg Da barna var små........

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ikke dumt ut. Men hvordan er det å få tyggisen av igjen? Vil helst ikke ødelegge membranen mens jeg holder på.

EDIT: Har snakket med HiFiklubben her i Trondheim, og fikk beskjed om at det beste alternativet er å skifte hele elementet, noe som vil koste 630kr. Da skal jammenmeg kameraten min få lov til å betale altså. Dette er nye høyttalere og jeg er ganske kresen på lyden.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den diskant-membranen, er ikke det bare en støvhette? Kjøp litt maskeringsteip og prøv med det.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iallefall ikke kast den gamle diskanten, prøv med tyggis og q-tips. så finnes det alltids noe middel som gjør slik at det middelet som får tyggisen til å sitte slipper taket. så er du heldig så har du en diskant til på lager, (vet aldri når slike ting kan skje igjen)

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det går an, så kan du ta ut diskantelementet fra kassen, for så å separere driveren og magneten. Da kan du dytte bulkene ut fra baksiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å dra bulkene forsiktig ut med teip. Begynn først med liten kontaktflate mellom bulken på elementet og teipbiten.
    Prøv med litt
    større kontaktflate hvis den ikke sitter nok til å dra ut bulken.
    På denne måten slipper du å ødelegge noe.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ut den ene bulken med teip, og ser ikke ut det har skjedd noe skade der. Den andre større bulken har jeg ikke fått ut enda, men bare prøvd med vanlig teip og det sitter ikke godt nok, skal prøve med maskeringsteip eller tyggis når jeg får tak i det.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    940
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Om det går an, så kan du ta ut diskantelementet fra kassen, for så å separere driveren og magneten. Da kan du dytte bulkene ut fra baksiden.
    Jeg kan bekrefte denne metoden. Jeg har tidligere fikset bulk i diskant på B&W 602S2 på denne måten.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, nå har jeg kjøpt tyggis puttet den på enden av en q-tip men får den ikke helt til å sitte fast på membranet, tror jeg må vente til den er litt tørrere.

Når det gjelder det å skru ut elementet vet jeg ikke helt om jeg tørr dette og eneste stedet jeg kan skru ut er vel bak ved inngangene? Eneste stedet jeg kan se hvor man kan skru opp ihvertfall.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt nytt element og sendt regningen til den klåfingrede kameraten.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg ville kjøpt nytt element og sendt regningen til den klåfingrede kameraten.
    Det frister veldig....

At noen ikke klarer å holde fingrene unna.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    940
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kristian87
    Når det gjelder det å skru ut elementet vet jeg ikke helt om jeg tørr dette og eneste stedet jeg kan skru ut er vel bak ved inngangene? Eneste stedet jeg kan se hvor man kan skru opp ihvertfall.
    På 602'en så nådde en diskanten bakfra ved å skru ut bass/mellomtone elementet såvidt jeg husker. Ut fra bildet av 685 på hifiklubben.no er det ingen synlige skruer på dagens modell ser jeg, men jeg vil tro ringen rundt bass/mellomtonen kan tas av på en eller annen måte. Kan hende den bare er klipset/presset på en kant og kan vippes av med litt makt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått rettet ut det meste av bulker nå, og kan med hånden på hjertet ikke si at jeg hører noen vesentlig degradering av lyden i forhold til før. Så nå tror jeg rett og slett jeg tar ferie uten noe mer styr, kjenner jeg er lei av å sitte med teipbiter nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kristian87
    Hørtes ikke dumt ut. Men hvordan er det å få tyggisen av igjen? Vil helst ikke ødelegge membranen mens jeg holder på.

EDIT: Har snakket med HiFiklubben her i Trondheim, og fikk beskjed om at det beste alternativet er å skifte hele elementet, noe som vil koste 630kr. Da skal jammenmeg kameraten min få lov til å betale altså. Dette er nye høyttalere og jeg er ganske kresen på lyden.
    Hvis du hører forskjell så er du av de som ville hørt forskjell på kabler også. Det spiller ingen rolle om diskanten er trykket litt inn så lenge den ikke tar borti noe. Men hvis du vil rette den ut så bruk tyggis eller smeltelim (ikke industri) på en nål

/PWB

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett veldig klønete av kameraten din og det hadde vært på sin plass av han å tilby seg å betale erstatning!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pwb
    Hvis du hører forskjell så er du av de som ville hørt forskjell på kabler også. Det spiller ingen rolle om diskanten er trykket litt inn så lenge den ikke tar borti noe. Men hvis du vil rette den ut så bruk tyggis eller smeltelim (ikke industri) på en nål

/PWB
    Tror ikke jeg hører noe særlig forskjell på kabler o.l. men har det ingenting å si hvordan form diskanten har? Har det noe med at den vibrerer så fort eller no?

Det er klart...hadde han klart å fucke opp mellomtone/bass elementet hadde jeg tilta litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har eit liknande problem med mine PSB Image T55.
    Eg kom heim til leiligheta mi, så hadde kompisen min hatt vors, og eg fann ut at noken idiota hadde fikla med dei fine høgtalarane mine. Han hukser ikkje kven det var visstnok.

Men, til poenget, eg har ein bulk i diskanten min. Eg lure på det same, har dette noko å seie? Etter mi meining merkar eg ingen forskjell i lyden, samanlikna med den andre.

Legger ved bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •